GF 29er -> Salsa El Mariachi
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo,
Ik ben van plan een 29er op te gaan bouwen. Nu heb ik mijn natte droom al gevonden: de Niner EMD9. maar voordat ik een hele hoop moeite en geld ga besteden aan iets vaarvan ik nog niet weet of het iets voor mij is, wou ik eigenlijk een goedkoop frame aanschaffen om uit te testen. Ik heb bovenstaand frame op MP gevonden en weet eigenlijk niet of deze geschikt is voor bredere banden.
Iemand ervaringen met dit frame?
Ik ben van plan een 29er op te gaan bouwen. Nu heb ik mijn natte droom al gevonden: de Niner EMD9. maar voordat ik een hele hoop moeite en geld ga besteden aan iets vaarvan ik nog niet weet of het iets voor mij is, wou ik eigenlijk een goedkoop frame aanschaffen om uit te testen. Ik heb bovenstaand frame op MP gevonden en weet eigenlijk niet of deze geschikt is voor bredere banden.
Iemand ervaringen met dit frame?
Laatst gewijzigd door JanW op zo jan 25, 2009 7:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Wat voor maat heb je nodig. Wil je echt weken lang proberen of wil je een keer een tochtje rijden met een 29-er?
In het laatste geval kan ik je mss helpen.
JJ (at singlespeed punt nl)
In het laatste geval kan ik je mss helpen.
JJ (at singlespeed punt nl)
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Das goed. Ik ga heel binnenkort een Medium EMD opbouwen als Test fiets, dus dan kun je een keer proberen.
Bovendien komt er ook binnen niet al te lange tijd weer een test dag aan dus daar zal ook het 1 en ander te proberen zijn.
JJ
Bovendien komt er ook binnen niet al te lange tijd weer een test dag aan dus daar zal ook het 1 en ander te proberen zijn.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Dat zal ergen eind april of Mei worden, ik ben er mee bezig.
Als ik meer weet laat ik het hier op het forum ook wel weten.
JJ
Als ik meer weet laat ik het hier op het forum ook wel weten.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Beter een late reactie dan nooit een reactie. Het betreft wel degelijk een 29'er frame met dezelfde geo als de 2004 X-Caliber. Alleen.... een iets zwaardere buizenset. Dus misschien tóch wel handig om te proberen, als het frame er nog is tenminste.hil1 schreef:Volgens mij is de Utopia een toer/trekking frame en geen mtb.
Dus ik zou nog even zoeken naar een echt atb frame.
Erikje
Et voila!

Ik denk dat dat 1x9 rijden wel in een keer een stuk "dichterbij" komt.

Meer (grotere :-q ) foto's zijn te zien op:http://home.telfort.nl/janwildvank/
Frame: GF Utopia
Vork: ST Suntour 7500
Balhoofd:Cane Creek
Top cap: Bontrager select
Stuurnok: Bontrager select OS
Stuur: Bontrager select low riser OS
Handvatten: Merida
Zadelpen 31.6: Easton EA50
Zadelpenklem: bontrager 36.4mm
Zadel: Fizik pave
Naven: Shimano XT 6-Bolt 32
Spaken: DT Swiss Comp
Velgen: Salsa Delgado 29" Race Disc
Banden: Schwalbe Racing ralph 29 2008
Binnen banden: Schwalbe \ Schwalbe
Crankset: Truvativ Stylo 3.3 GXP
Pedalen: Shimano XT
Shifters: Shimano XT 2008
Derailleur voor 34.9: Shimano XT 2008 Front M770
Derailleur achter: Shimano XT 2008 Rear M772 Shadow
Kabels: Shimano XTR
Cassette: Shimano XT
Ketting: 2x Shimano HG 73 9-speed
Remmen: Avid Juicy 7 2008
Algemene indruk is hééél erg goed. Toen ik thuiskwam heb ik eerst de plakbandjes op de de grond van de garagevloer opgemeten, ik dacht vast dat ik de wielomtrek verkeerd had ikgesteld. Ik heb nog bijna nooit zo hard gereden. 23,2 gem over 38km
Ik ben express niet gaan doen wat ik met deze fiets van plan was, maar ik heb een gewoon rondje gemaakt wat ik met mijn oude fiets ook doe, om zo een beter vergelijk te krijgen.
Eerst heb ik een km of vijf singletracks gedaan meet hele korte draaien. Ik dacht meteen dat een vaste vork het niet ging worden. Later zat ik op de fiets verder te denken over wielmaat, luchtinhoud ed. Toen kwam ik op het heldere idee om maar eens wat lucht uit de banden te laten lopen. Ik had ze eerst op 2.3bar gezet (wat ik gewend ben met mijn andere bike) maar met deze druk voelde de banden keihard aan. Toen heb ik de druk laten zakken naar +/- 1.8bar en heb ik de voorvork op de lockout gezet. Dat ging eigenlijk hartstikke goed! Ik denk dat deze denfout wel vaker zal worden gemaakt. Ik heb nu wel en zere pols maar dat komt denk ik van het eerste stuk.
Algemeen kost het iets meer moeite om op gang te komen, en iets minder om op gang te blijven. Dit past eigenlijk wel goed bij mij, omdat ik meer explosief ben dan op souplesse fiets. Op de rechte stukken trek ik dus weer wat makkelijker bij.
Volgende week maar eens met mijn fietsmaten mee met deze fiets en dan worden de verschillen nog wat duidelijker.
Door het mulle zand (waar ik normaal bijna stil kom te staan) fiets ik zonder problemen gewoon door, zelfs accelereren is goed mogelijk.
Over ruiterpaden (waar ik normaal ook bijna stil kom te staan) fiets ik ook zonder problemen gewoon door. Ik denk dat het komt doordat het geheel wat minder trilt en je daarom de spieren beter op spanning blijven tijdens het trappen. dat getril in mijn kuiten deed mij altijd de das om.
Over de brede bospaden qua snelheid beter, het wisselen van pad kost beduidend meer moeite.
Singeltrack met flauwe bochten eigenlijk geen verschil, bochten kosten iets meer moeite het rolt wel makkelijker.
Single tracks met korte draaiers kan ik eigenlijk nog niet zoveel over zeggen omdat ik de banden echt te hard had in het eerste stuk. ik verwacht eigenlijk dat ik net zo snel ben als met de andere fiets.
Wel zou een stuur met (meer) backsweep fijner zijn omdat de bovenbuislengte van dit frame beduidend langer is. En die handvatten van Merida ga ik denk ik ritueel verbranden, wat een klotedingen als je die platforms van Ergon gewend bent.
Ik denk dat dat 1x9 rijden wel in een keer een stuk "dichterbij" komt.
Meer (grotere :-q ) foto's zijn te zien op:http://home.telfort.nl/janwildvank/
Frame: GF Utopia
Vork: ST Suntour 7500
Balhoofd:Cane Creek
Top cap: Bontrager select
Stuurnok: Bontrager select OS
Stuur: Bontrager select low riser OS
Handvatten: Merida
Zadelpen 31.6: Easton EA50
Zadelpenklem: bontrager 36.4mm
Zadel: Fizik pave
Naven: Shimano XT 6-Bolt 32
Spaken: DT Swiss Comp
Velgen: Salsa Delgado 29" Race Disc
Banden: Schwalbe Racing ralph 29 2008
Binnen banden: Schwalbe \ Schwalbe
Crankset: Truvativ Stylo 3.3 GXP
Pedalen: Shimano XT
Shifters: Shimano XT 2008
Derailleur voor 34.9: Shimano XT 2008 Front M770
Derailleur achter: Shimano XT 2008 Rear M772 Shadow
Kabels: Shimano XTR
Cassette: Shimano XT
Ketting: 2x Shimano HG 73 9-speed
Remmen: Avid Juicy 7 2008
Algemene indruk is hééél erg goed. Toen ik thuiskwam heb ik eerst de plakbandjes op de de grond van de garagevloer opgemeten, ik dacht vast dat ik de wielomtrek verkeerd had ikgesteld. Ik heb nog bijna nooit zo hard gereden. 23,2 gem over 38km

Ik ben express niet gaan doen wat ik met deze fiets van plan was, maar ik heb een gewoon rondje gemaakt wat ik met mijn oude fiets ook doe, om zo een beter vergelijk te krijgen.
Eerst heb ik een km of vijf singletracks gedaan meet hele korte draaien. Ik dacht meteen dat een vaste vork het niet ging worden. Later zat ik op de fiets verder te denken over wielmaat, luchtinhoud ed. Toen kwam ik op het heldere idee om maar eens wat lucht uit de banden te laten lopen. Ik had ze eerst op 2.3bar gezet (wat ik gewend ben met mijn andere bike) maar met deze druk voelde de banden keihard aan. Toen heb ik de druk laten zakken naar +/- 1.8bar en heb ik de voorvork op de lockout gezet. Dat ging eigenlijk hartstikke goed! Ik denk dat deze denfout wel vaker zal worden gemaakt. Ik heb nu wel en zere pols maar dat komt denk ik van het eerste stuk.
Algemeen kost het iets meer moeite om op gang te komen, en iets minder om op gang te blijven. Dit past eigenlijk wel goed bij mij, omdat ik meer explosief ben dan op souplesse fiets. Op de rechte stukken trek ik dus weer wat makkelijker bij.
Volgende week maar eens met mijn fietsmaten mee met deze fiets en dan worden de verschillen nog wat duidelijker.
Door het mulle zand (waar ik normaal bijna stil kom te staan) fiets ik zonder problemen gewoon door, zelfs accelereren is goed mogelijk.
Over ruiterpaden (waar ik normaal ook bijna stil kom te staan) fiets ik ook zonder problemen gewoon door. Ik denk dat het komt doordat het geheel wat minder trilt en je daarom de spieren beter op spanning blijven tijdens het trappen. dat getril in mijn kuiten deed mij altijd de das om.
Over de brede bospaden qua snelheid beter, het wisselen van pad kost beduidend meer moeite.
Singeltrack met flauwe bochten eigenlijk geen verschil, bochten kosten iets meer moeite het rolt wel makkelijker.
Single tracks met korte draaiers kan ik eigenlijk nog niet zoveel over zeggen omdat ik de banden echt te hard had in het eerste stuk. ik verwacht eigenlijk dat ik net zo snel ben als met de andere fiets.
Wel zou een stuur met (meer) backsweep fijner zijn omdat de bovenbuislengte van dit frame beduidend langer is. En die handvatten van Merida ga ik denk ik ritueel verbranden, wat een klotedingen als je die platforms van Ergon gewend bent.
Toffe build! Kleuren bevallen mij super, ben jaloers.
Maar een ietwat gebogen stuur hoort er wel bij ja
Zand kom je zo goed door dankzij het langere, smallere contactvlak. Het is bijna valsspelen he? en dan zijn de Ralphs nieteens de beste zandbanden. Probeer voorop eens een Bontrager XR, je weet niet wat je meemaakt.
In krappe bochten moet je je maar eens erop richten flink aan het stuur te hengsten. Zelf de koers aan te geven ipv de fiets opties te laten aandragen, het het induiken van 1 van die richtingen dan toestaan, door de andere te verbieden. Nee, met 29" bepaal je zelf je lijn. Soms kost het wat armspierkracht extra, maar dan heb je ook een mooie lijn te pakken, op hogere snelheid.
Starre vork bevalt mij goed voor NL. Een Surly KM vork past goed bij jouw frame denk ik, zeker als hij geometriesch identiek is aan de duurdere modellen van toen. Mijn SuperCal29 uit 2002 is super me een KM vork en gebogen stuur. 26" racers uit het wiel mee gereden in een tamleijk serieuze wedstrijd over superkrappe bochtjes
Een On-One vork kom je ook mee weg, dat stuurt nog wat vlotter door de 4mm extra offset tov de KM. Wat niet perse zegt dat je er sneller mee zult rijden. Maar voor NL paden zal het wel werken.
Maar een ietwat gebogen stuur hoort er wel bij ja

Zand kom je zo goed door dankzij het langere, smallere contactvlak. Het is bijna valsspelen he? en dan zijn de Ralphs nieteens de beste zandbanden. Probeer voorop eens een Bontrager XR, je weet niet wat je meemaakt.
In krappe bochten moet je je maar eens erop richten flink aan het stuur te hengsten. Zelf de koers aan te geven ipv de fiets opties te laten aandragen, het het induiken van 1 van die richtingen dan toestaan, door de andere te verbieden. Nee, met 29" bepaal je zelf je lijn. Soms kost het wat armspierkracht extra, maar dan heb je ook een mooie lijn te pakken, op hogere snelheid.
Starre vork bevalt mij goed voor NL. Een Surly KM vork past goed bij jouw frame denk ik, zeker als hij geometriesch identiek is aan de duurdere modellen van toen. Mijn SuperCal29 uit 2002 is super me een KM vork en gebogen stuur. 26" racers uit het wiel mee gereden in een tamleijk serieuze wedstrijd over superkrappe bochtjes

Een On-One vork kom je ook mee weg, dat stuurt nog wat vlotter door de 4mm extra offset tov de KM. Wat niet perse zegt dat je er sneller mee zult rijden. Maar voor NL paden zal het wel werken.
Ik heb de carbon maar kort geprobeerd en kon hem toen niet comfortqabel noemen. Ik had net met mijn eigen KM vork gereden. De stalen Inbred vok vond ik wel comfortabeler dan dat. Veel carbon flext ook niet veel he, en dat ding is gewoon voor stijfheid ontworpen, niet bijster geavanceerd ofzo.JanW schreef:Met een On One vork bedoel je de carbon versie? deze zat ik inderdaad ook te overwegen om toch een klein beetje meer comfort te hebben dan met een stalen vork. Of is dit niet correct?
Gisteren mijn nieuwe frame opgehaald bij Jelle van singlespeed.nl (perfecte service en uitleg over alles wat je wilt weten en zijn vrouw doet de kinderopvang terwijl de mannen over fietsen staan te kwijlen
) en meteen maar een beetje aan het knutselen geslagen. Ik was erg benieuwd naar de kleur omdat ik dit in het echt nog nooit had gezien en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben.

http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2752_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2753_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2754_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2755_resize.jpg
Klaar en reeds eerste rondje op gemaakt. Ik moet nog wel even de remkabels in gaan korten en een paar andere kleine dingskes. Volgend weekend maar eens even goed aan de tand voelen, eerder gaat niet lukken ben ik bang.
De eerste indruk is iig geval goed
Een paar plaatjes:

http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2757_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2758_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2759_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2760_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2761_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2762_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2763_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2764_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2765_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2766_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2767_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2768_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2771_resize.jpg
Met dank aan:



http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2752_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2753_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2754_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2755_resize.jpg
Klaar en reeds eerste rondje op gemaakt. Ik moet nog wel even de remkabels in gaan korten en een paar andere kleine dingskes. Volgend weekend maar eens even goed aan de tand voelen, eerder gaat niet lukken ben ik bang.


Een paar plaatjes:

http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2757_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2758_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2759_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2760_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2761_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2762_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2763_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2764_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2765_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2766_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2767_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2768_resize.jpg
http://home.telfort.nl/janwildvank/IMG_2771_resize.jpg
Met dank aan:

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Het is een M inderdaad. Om welke reden vallen de grote wielen in deze fiets minder op dan in de oude.didadunlop schreef:Ziet er goed uit!
Mooie kleur ook.
Welke maat is het nu geworden? Het ziet eruit als een L.
Ik heb zelf het vorige model in XL (22 inch). Een van de lekkerste frames die ik gereden heb.