Help-a-noob: Singlespeed of fixed? Tips?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Eddy Benotto
Help-a-noob: Singlespeed of fixed? Tips?

Bericht door Eddy Benotto » vr dec 07, 2007 11:41 am

Hey guys,

Ben nieuw hier. Ik was vroeger helemaal niet zo'n fietser, maar heb om een of andere reden altijd al een racefiets gewild toen ik kind was.
Toen ik een half jaar geleden eens een grappig fietsje voor €25,- op marktplaats zag staan besloot ik em maar aan te schaffen. Het is een oude Benotto, beetje roestig en hier en daar wat gaatjes in de buitenband. Ik dacht kan nooit lang duren, maar inmiddels rijd ik er al een dik half jaar op. Ik ben van het beestje gaan houden!
Ik ben ook helemaal hooked geraakt aan de rijstijl van een racefiets. Ik woon sinds kort in Rotterdam en ik vind het heerlijk om door de stad te racen!
Ik zit nu echter wel te denken om een fiets aan te schaffen die meer aan mijn wensen voldoet.

Ik zit in de eerste instantie te denken aan een singlespeed racefiets.
Het lijkt me gewoon vet om een licht fietsje te hebben zonder alle versnellingen en remmen die makkelijk in de stad is (bij het stallen en door weersomstandigheden hebben deze onderdelen vaak te lijden) Ik zal er voornamelijk mee naar mijn werk rijden en de wat kortere afstanden door de stad.
Aan de andere kant zit ik ook te denken om eens een fixed gear te proberen. Maar ja, hoe weet ik of dat überhaupt wel iets voor me is? Misschien is het wel gewoon te gevaarlijk en moet ik bij een singlespeed sticken... , maar ik heb ook 13 jaar op een skateboard gestaan en denk dat ik best wat 'actiever' op een fiets zou kunnen rijden, dus misschien toch?

Weet iemand in ieder geval een goed adres waar ik zelf een fiets op maat zou kunnen samenstellen? Zijn er hier misschien mensen die dat voor zichzelf en eventueel voor anderen doen? Ik heb zelf namelijk niet de handigste ;)
Ik wil er eigenlijk ook weer niet heel erg veel aan uit gaan geven, ben nog geen pro hè!
Hebben jullie verder anders tips waar ik kan kijken voor bv goedkope raceframes en andere onderdelen?

Bij voorbaat thanx!
Overtuig me maar waarom ik singlespeed moet gaan racen :D
Help me out! I'm new! Wil graag mn ouwe roestige Benotto vervangen door een stylish stadsracefietske met terugtrap en zonder alle bullshit, maar weet niet goed waar te beginnen :)

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr dec 07, 2007 12:53 pm

Je kan natuurlijk ook je Benotto fixxen!

DE adressen in NL voor fixed en singlespeed spul in NL zijn M-gineering.nl en singlespeed.nl
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Leim

Bericht door Leim » vr dec 07, 2007 2:24 pm

Fixed is gewoon een hele leuke manier van fietsen. Ik dacht ook dat het m'n dood zou worden, maar ik leef nog :) Misschien dat de lokale fietskoeriers je willen helpen, succes

dgmtc

Bericht door dgmtc » vr dec 07, 2007 3:31 pm

hey, ben zelf ook met een singlespeed begonnen en ben nu bezig met een nieuwe fiets met daarop een flip flop fixed/free naaf om fixed eens te proberen en als ik het niks zou vinden dan kan ik nog altijd singlespeed rijden zonder te veel kosten.

ik kende zelf ook niets van fietsen onderhouden en zo, maar ik ben wel blij dat ik gewoon geprobeerd heb het zelf te doen want nu kan in m'n fiets helemaal zelf onderhouden.
is altijd veel leuker; net zoals je ook niet altijd je deck wilt laten grippen in de shop maar het liever zelf doet om maar een skateboard-metafoor te gebruiken ;)
op zich is het allemaal niet zo moeilijk, hoor... en het is een beetje verslavend zelfs.

veel geluk ermee, en fotos posten van de fiets als ie gepimpt is, he.

Gène

Bericht door Gène » vr dec 07, 2007 3:55 pm

Fixed rijden is niet per definitie gevaarlijker of moeilijk dan gewoon single speed rijde. Ik vond de eerste keer fixed rijden erg leuk, het is nog steeds leuk ;). Het is vooral erg stil, je hebt geen gerammel van een ketting of derrie. Een rem is wel aanbevolen, gewoon en voorrem. Je kan namelijk makkelijk remmen met je benen. Dat is wel even wennen, want je kan niet je benen stil houden. Dan wordt je gewoon gekatapulteerd, was mij een paar keer overkomen.

Eenmaal gewent id het erg fijn.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gène

Bericht door Gène » vr dec 07, 2007 3:55 pm

Fixed rijden is niet per definitie gevaarlijker of moeilijk dan gewoon single speed rijde. Ik vond de eerste keer fixed rijden erg leuk, het is nog steeds leuk ;). Het is vooral erg stil, je hebt geen gerammel van een ketting of derrie. Een rem is wel aanbevolen, gewoon en voorrem. Je kan namelijk makkelijk remmen met je benen. Dat is wel even wennen, want je kan niet je benen stil houden. Dan wordt je gewoon gekatapulteerd, was mij een paar keer overkomen.

Eenmaal gewent id het erg fijn.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

sedatif

Bericht door sedatif » vr dec 07, 2007 3:59 pm

Ik ben meteen begonnen met fixed, en was te lui om een remkabel te kopen. Ben nu zo gewend aan het rijden zonder rem op een fixed, dat ik die rem ook niet meer ga monteren. Wel op een volgend projectje misschien, maar deze fiets is vooral ook erg mooi zo kaal (vind ik zelf :D)...
Het is veiliger met rem, en je kan ook een klein greepje monteren. Maar dat freewheel is voor de korte afstanden in elk geval niet nodig. Lange afstanden is het wel fijn om je benen zo nu en dan stil te houden, maar die kan je natuurlijk ook van je pedalen even op je frame zetten, dan roteren je pedalen gewoon vrij rond. Je kan je pedalen ook rijdend wel vinden.

Eddy Benotto

Bericht door Eddy Benotto » vr dec 07, 2007 4:01 pm

thanx jongens!
misschien maar ff rondvragen in r'dam bij koeries idd
dgmtc schreef: is altijd veel leuker; net zoals je ook niet altijd je deck wilt laten grippen in de shop maar het liever zelf doet om maar een skateboard-metafoor te gebruiken ;)
hahah, thanx iemand die me begrijpt ;)
heb zelf ook een tijd in een skateshop gewerkt en snap precies wat je bedoelt

ik ga denk idd maar op zoek naar een leuk 'opknappertje' voor het frame zodat ik er de rest zelf bij samen kan stellen. en dan probeer ik meteen maar die fixed te maken, want ben toch wel nieuwsgierig.
enig nadeel vind ik dan dat er wel overal randjes en en friemeltjes aan zitten van kabelgootjes e.d. die ik moet vijlen of slijpen. ik blijf toch een desiger die alles spick-n-span wil hebben ;)
en die foto's komen er dan zeker! hahah
als iemand nog een tof kaal frame van bv een baanfiets heeft, let me know!
Help me out! I'm new! Wil graag mn ouwe roestige Benotto vervangen door een stylish stadsracefietske met terugtrap en zonder alle bullshit, maar weet niet goed waar te beginnen :)

Eddy Benotto

Bericht door Eddy Benotto » vr dec 07, 2007 4:11 pm

2 dgmtc: ben jij die belgische skateboard fotograaf toevallig? dat zou wel erg toevallig zijn!

Per

Bericht door Per » vr dec 07, 2007 7:42 pm

Hallo Eddy, welkom! :arms:

Ik ben zelf ook met een fixed begonnen, en ik heb er nog steeds geen spijt van! :D

De braze-ons kun je er mooi afbranden met een brander, en daarna even schuren. Voor andere dingen zoals kettinglijn e.d. kun je ff door de topics bladeren, er staat veel op dit forum!

Succes! Pieter.

sedatif

Bericht door sedatif » vr dec 07, 2007 8:05 pm

Per schreef:Hallo Eddy, welkom! :arms:

Ik ben zelf ook met een fixed begonnen, en ik heb er nog steeds geen spijt van! :D

De braze-ons kun je er mooi afbranden met een brander, en daarna even schuren. Voor andere dingen zoals kettinglijn e.d. kun je ff door de topics bladeren, er staat veel op dit forum!

Succes! Pieter.
Gewoon een schroevedraaier er onder, en dan erop hameren! Werkte prima :D

sweatbox

Bericht door sweatbox » vr dec 07, 2007 8:58 pm

Hoe meer fixies in Rotterdam, hoe beter!
Het fietsen op een doortrapper went snel: niet trappen is gewoon geen optie. Na een half uur weet je niet beter. Zelf rij ik op een On-One Il Pompino.

dgmtc

Bericht door dgmtc » vr dec 07, 2007 10:43 pm

Eddy Benotto schreef:2 dgmtc: ben jij die belgische skateboard fotograaf toevallig? dat zou wel erg toevallig zijn!
yep that's me. tegenwoordig niet meer genoeg tijd om veel fotos te shooten maar wel met layout en uitgeversgedoe (teksten organiseren en ads binnenhalen) voor m'n skatemag (POP)... hebben wij elkaar al ontmoet?

j

rat bikes

Bericht door rat bikes » vr dec 07, 2007 11:45 pm

Ik zou een fix voorstellen, je kunt daar altijd nog een SS tandwiel op schroeven. (ik heb er zelfs evt nog een liggen.
Zijn er hier misschien mensen die dat voor zichzelf en eventueel voor anderen doen?
ja, dat doe ik graag. (voor een redelijke prijs.) en ik woon nog in Rotterdam ook. Het zou wel eventjes kunnen duren omdat ik wat dingen moet bestellen, maar dat zal je ook hebben als je het zelf doet. Ik kan bv ook een wiel voor je maken en het voor jou in je oude benotto zetten.

Ik zou voor een beginende rijder het afraden om zonder rem te rijdden (zeker in de stad), als je dat doet is het zonder meer veilig. Ervaren rijders kunnen ook zonder, maar dan moet je eerst leren noodstoppen te maken door te skidden of andere acrobaten trucen.

als je intresse hebt, laat maar weten
U-Lock Justice!

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za dec 08, 2007 2:48 am

rat bikes schreef:Ik zou voor een beginende rijder het afraden om zonder rem te rijdden (zeker in de stad), als je dat doet is het zonder meer veilig.
Wat versta jij onder een beginnende rijder?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

ott

Bericht door ott » za dec 08, 2007 8:39 am

Prijsklasse 600-700
Afbeelding
deze
Afbeelding
of toch deze
Afbeelding
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

dader

Bericht door dader » za dec 08, 2007 10:48 am

Wist niet dat die Langster ook in NL te verkrijgen is.

Deze is ook leuk:

http://www.xycletracx.nl/nieuws-detail. ... ie=3&m=284

Afbeelding

ott

Bericht door ott » za dec 08, 2007 12:13 pm

dan deze ook
Afbeelding
Daders favoriet
Afbeelding

Nieuwe sticky Fixed onder 700 ;)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

rat bikes

Bericht door rat bikes » zo dec 09, 2007 7:12 pm

rat bikes schreef:
Ik zou voor een beginende rijder het afraden om zonder rem te rijdden (zeker in de stad), als je dat doet is het zonder meer veilig.
Wat versta jij onder een beginnende rijder?
iedereen die nog niet eerder (regelmatig) fix heeft gereden. op een niet fixed fiets moet je natuurlijk altijd een rem hebben. (tenzij je steeds wil remmen door je voet op je band te zetten.)
U-Lock Justice!

Per

Bericht door Per » zo dec 09, 2007 7:29 pm

Ik had ook nooit fixed gereden tot ik er een gebouwd had.

Ik heb alleen een voorrem en dat is ruim voldoende, die heb ik alleen nodig voor de noodstops.

Je hoeft niet bang te zijn dat het heel erg anders is, alleen het onophoudelijk doormalen met je benen is even wennen. Dit kun je op je normale fiets vast oefenen.

Eddy Benotto

Bericht door Eddy Benotto » wo dec 12, 2007 2:23 pm

dgmtc schreef:
Eddy Benotto schreef:2 dgmtc: ben jij die belgische skateboard fotograaf toevallig? dat zou wel erg toevallig zijn!
yep that's me. tegenwoordig niet meer genoeg tijd om veel fotos te shooten maar wel met layout en uitgeversgedoe (teksten organiseren en ads binnenhalen) voor m'n skatemag (POP)... hebben wij elkaar al ontmoet?

j
nee nooit ontmoet, maar ik ken je als dgmtc als fotocreditnaam zeg maar van de 'push' (toch?) van vroeger en andere magazines. en na die opmerking over skateboarden en het feit dat veel ouwe skateboarders fix rijden dacht ik; misschien is t em wel. mooi blaadje trouwens de Pop! toen ik nog bij curbs werkte (tilburg/joep: hometown tommy van berkel en niell brown) mocht ik die graag verkopen. ziet er heel netjes uit qua vormgeving en goed geschreven ook. kunnen nederlandse mags vaak een puntje aan zuigen ;)

Eddy Benotto

thanx!

Bericht door Eddy Benotto » wo dec 12, 2007 2:28 pm

en iedereen die hier heeft gereageerd; thanx voor de toffe reacties! heeft me weer geïnspireerd!

@ rat bikes: wellicht dat ik je nog eens mail voor evt hulp, koel dat je t aanbiedt iig

denk dat ik toch mijn ouwe benotto eens ga opknappen :) zag dat iemand anders dat ook had gedaan in een ander topic. ook een benotto, die groene. mooi dingetje geworden.
als ik zelf wat heb gefixed hahaha dan laat ik het jullie meteen zien!
tof forum hiero.

partyboj

Bericht door partyboj » wo dec 12, 2007 7:21 pm

Even vloeken in de kerk... :angelnot:
Ik vind het rijden met een fixed helemaal niet zo geweldig.
Ik rijd zelf op een Kona Paddywagon en heb fixed en met freewheel geprobeerd.
Ik vind het rijden met een freewheel veel plezieriger.
Het afremmen met mijn benen nemen mijn knieen me niet in dank af (misschien doe ik het fout).

Niet iedereen vindt fixed rijden dus plezierig.
Als ik een tip mag geven: bouw een wiel met een flip-flop naaf (of bestel er 1 bij bv. m-gneering) dan kun je het rijden met freewheel en fixed proberen! ;)

rat bikes

Bericht door rat bikes » vr dec 14, 2007 9:30 pm

ik heb nog nooit gemerkt dat het zwaar was om met mijn benen af te remmen. Je moet gewoon rustig tegen druk zetten en zo langzaam achter uit gaan trappen. Zonder te forceren, maar je kan gewoon een voorrem gebruiken. Als het goed is moet fixed juist soepel zijn en goed voelen.
Als je stopt met een voorrem zet je trouwens ook minder druk op je aandrijving, waardoor slijtage minder snel gaat aan je tanden en ketting.

Voor mij voelt Fix lekkerder en effiecenter fietsen als een freewheel, zeker op de stukken waar je lekker kan door rijdden.

Een flip flop naaf is iig een goed idee.
U-Lock Justice!

Plaats reactie