Erikje op staal (en zóóó blij ermee...)
Moderators:JJ, Beheerders
Speclistje dan toch maar... ik dacht dat de foto's duidelijk waren, dus niet.
Eerst het spul waar jullie meeste interesse naar uitgaat :tong
LX voor derailleur en crank
XT shifters en achterderailleur
XTR kabels
Avid BB7 remmen icm XTR hevels
Thomson garnituurtje met een X4 stem en Elite post. Selle Italia zetel.
CaneCreek S3 BH-setje
En dan... Salsa PRO MOTO™ FLAT BAR met 17° bend, 31.8mm clamp, 261 grams at full 710mm width belachelijk comfortabeler gemaakt met Ergon grips.
Michelin XC/AT 2.0 baaandjes om Bonty SuperStock hoepels. (Dat was geloof ik het enige van die Fisher origineel....)
En daar komtie, riders report. Ik ben "gewoon" mijn eigen speeltuin ingegaan,

de plek waar de bike voornamelijk gebruikt zal worden. Ik ben gewend om daar rond te crossen met een alu bike met voorvering. Een makkelijk (niet technisch) parcours met veel zand, modder, en wortels ( :-{ ). Oftewel, ik had daar wel een vork met 8 cm veerweg nodig om nog comfortabel te blijven biken. Nu dus niet meer.
Tuurlijk, je moet wat harder trappen met een bike die volledig uit leidingwerk van een loodgieter bestaat i.p.v. hi-tec alu, alhoewel het eindgewicht mij alleszins meevalt (12,2 kg). Maar ik doe niet mee met wedstrijden, ik hoef geen records te vestigen, de mijne is lang genoeg, ben geen haantje (etc. etc. etc.) maar bike alleen omdat ik het leuk vind. Dus snelheid is geen issue. Wat wél een issue is, is comfort, en jongens, heb ik die even gevonden!!
Zo'n stalen bike is gewoon comfortabel, klaar. Het lijkt wel een oude MG B, waarbij je als je door een gat in de weg rijdt eerst de voorkant ziet bewegen, dan de ruimte tussen de portieren en de B-stijl groter en weer kleiner ziet worden en dan nog de achterkant ziet golven...... Ik denk een beetje vergelijkbaar met een softtail van Trek met 1 cm veerweg achterin, alleen zit er bij deze bike geen RockShox SID achterop.
Met mijn Gary Fisher had ik "last" van de voorvork, sommigen hebben mij wel capriolen zien maken doordat het stuur moeilijker om ging, en op een bepaald punt alsnog omklapte waardoor je serieus wat controle mist. Bochtje sturen was niet beperkt door de grip van de banden maar het omslagpunt van het stuur. Bij deze vork heb ik er geen last meer van en kan MotoGrandPrix style weer plat door de bocht en zijn de banden weer de beperkende factor. Dat is wat mij het meeste is opgevallen.
Oh ja, voor mij geen Singlespeed mensen!
Erikje
Eerst het spul waar jullie meeste interesse naar uitgaat :tong
LX voor derailleur en crank
XT shifters en achterderailleur
XTR kabels
Avid BB7 remmen icm XTR hevels
Thomson garnituurtje met een X4 stem en Elite post. Selle Italia zetel.
CaneCreek S3 BH-setje
En dan... Salsa PRO MOTO™ FLAT BAR met 17° bend, 31.8mm clamp, 261 grams at full 710mm width belachelijk comfortabeler gemaakt met Ergon grips.
Michelin XC/AT 2.0 baaandjes om Bonty SuperStock hoepels. (Dat was geloof ik het enige van die Fisher origineel....)
En daar komtie, riders report. Ik ben "gewoon" mijn eigen speeltuin ingegaan,

de plek waar de bike voornamelijk gebruikt zal worden. Ik ben gewend om daar rond te crossen met een alu bike met voorvering. Een makkelijk (niet technisch) parcours met veel zand, modder, en wortels ( :-{ ). Oftewel, ik had daar wel een vork met 8 cm veerweg nodig om nog comfortabel te blijven biken. Nu dus niet meer.
Tuurlijk, je moet wat harder trappen met een bike die volledig uit leidingwerk van een loodgieter bestaat i.p.v. hi-tec alu, alhoewel het eindgewicht mij alleszins meevalt (12,2 kg). Maar ik doe niet mee met wedstrijden, ik hoef geen records te vestigen, de mijne is lang genoeg, ben geen haantje (etc. etc. etc.) maar bike alleen omdat ik het leuk vind. Dus snelheid is geen issue. Wat wél een issue is, is comfort, en jongens, heb ik die even gevonden!!
Zo'n stalen bike is gewoon comfortabel, klaar. Het lijkt wel een oude MG B, waarbij je als je door een gat in de weg rijdt eerst de voorkant ziet bewegen, dan de ruimte tussen de portieren en de B-stijl groter en weer kleiner ziet worden en dan nog de achterkant ziet golven...... Ik denk een beetje vergelijkbaar met een softtail van Trek met 1 cm veerweg achterin, alleen zit er bij deze bike geen RockShox SID achterop.
Met mijn Gary Fisher had ik "last" van de voorvork, sommigen hebben mij wel capriolen zien maken doordat het stuur moeilijker om ging, en op een bepaald punt alsnog omklapte waardoor je serieus wat controle mist. Bochtje sturen was niet beperkt door de grip van de banden maar het omslagpunt van het stuur. Bij deze vork heb ik er geen last meer van en kan MotoGrandPrix style weer plat door de bocht en zijn de banden weer de beperkende factor. Dat is wat mij het meeste is opgevallen.
Oh ja, voor mij geen Singlespeed mensen!
Erikje
- didadunlop
Sorry voor de offtopic maar je vraagt er zelf om; Ik heb regelmatig met zo'n ding gereden en alhoewel ik geen coureur ben (neem aan jij ook niet?) deel ik dat gevoel niet.Erikje schreef:Het lijkt wel een oude MG B, waarbij je als je door een gat in de weg rijdt eerst de voorkant ziet bewegen, dan de ruimte tussen de portieren en de B-stijl groter en weer kleiner ziet worden en dan nog de achterkant ziet golven......
De MG.B is een van de weinige auto's die als cabrio is ontworpen en waarvan pas later een dichte (GT) versie is gemaakt. De zelfdragende carroserie was toen nog een relatief nieuw fenomeen maar juist bij deze MG is de stijfheid wel direct in het ontwerp mee genomen.
Dat de panelen vaak slecht passen is een heel ander verhaal maar heeft wat mij betreft niets met de stijfheid te maken. Ik heb wel eens gelezen dat een GT beter zou moeten sturen vanwege een hogere stijfheid maar om een gewone B nou slap te noemen lijkt me overdreven.
Anyway, je punt is duidelijk

Ik vergelijk het altijd maar zo (quote van m'n oom)Siert schreef:Sorry voor de offtopic maar je vraagt er zelf om; Ik heb regelmatig met zo'n ding gereden en alhoewel ik geen coureur ben (neem aan jij ook niet?) deel ik dat gevoel niet.Erikje schreef:Het lijkt wel een oude MG B, waarbij je als je door een gat in de weg rijdt eerst de voorkant ziet bewegen, dan de ruimte tussen de portieren en de B-stijl groter en weer kleiner ziet worden en dan nog de achterkant ziet golven......
De MG.B is een van de weinige auto's die als cabrio is ontworpen en waarvan pas later een dichte (GT) versie is gemaakt. De zelfdragende carroserie was toen nog een relatief nieuw fenomeen maar juist bij deze MG is de stijfheid wel direct in het ontwerp mee genomen.
Dat de panelen vaak slecht passen is een heel ander verhaal maar heeft wat mij betreft niets met de stijfheid te maken. Ik heb wel eens gelezen dat een GT beter zou moeten sturen vanwege een hogere stijfheid maar om een gewone B nou slap te noemen lijkt me overdreven.
Anyway, je punt is duidelijk
een cabrio is voor tennismoeders en gaat de bocht om als de nieuwe revu (dun, slap en rommelig). Een dichte sportwagen gaat de bocht om als een telefoonboek.
Anyway, elke cabrio zou eigenlijk gewoon dicht moeten zijn, dan hoeven mensen je muziek niet te horen, je kop niet te zien EN je pruik waait niet af.
Maar goed, de GT (je hebt er zo nu en dan een redelijk vlotte tussen zitten) rijden best o.k. voor een brits ding.
-
- didadunlop
waarom verpakken ze alles in papieren zakken? Ik denk dat het met het milieuvriendelijke te maken heeft. Weinig opsmuk, niet vervuilende gassen enzo. Zijn gewoon een stelletje bomenknuffelaars!Burnhard schreef:???
oh, sorry, daar moet nog een woordje NIET tussen.
dus, waarom verft Surly haar fietsen niet in die mooie kleur en altijd in die wat alternatieve, noorse sokken achtige kleuren als bruin en legergroen,

- didadunlop