Mijn naam is Siert. Ik heb eigenlijk niets met mountainbikes maar des te meer met racefietsen. Afgelopen November heb ik voor 15 euro deze Koga gekocht om er een singlespeed van te maken.

Met een haakse slijper heb ik alle oogjes en haakjes van het frame gehaald die niet meer nodig waren. Daarna heeft het project een paar maand stil gelegen.
Vorige maand het project maar eens weer opgepakt. Het frame matzwart gespoten. Rode stuurtape op het stuur gezet en nieuwe rode Schwalbe banden geregeld. In eerste instantie had ik een overbrenging van 42 / 16 of een tandje zwaarder in gedachten.
De goedkoopste optie voor een voorblad leek mij het gebruiken van een gewoon heren/dames fietscrankstel met een enkel voorblad. Zo'n crankstel was niet in 42t te verkrijgen dus dat werd een slagje zwaarder, 44t.
Vervolgens waren de 16t tandwielen uitverkocht dus dat werd ook een tandje zwaarder, 15t...

Goed toen heb ik de fiets dus in elkaar gezet, met o.a. een nieuw (goedkoop) balhoofdstel en een nieuwe shimano 105 bottom bracket en een 1/8" ketting. Ik heb een kilometer of 30 gefietst met de 44 / 15 overbrenging maar dat is toch echt veel te zwaar... Bovendien had ik ondertussen ook ondekt dat het verschil tussen racecranks en herenfietscranks niet alleen in het gewicht maar ook in de lengte zit...
Er zit een slagje in het achterwiel en de naaf is ook niet helemaal recht, de ketting bleef dus van het IG kransje aflopen, ook door het ontbreken van een kettingspanner... Na het toch maar aanschaffen van een 42t blad voor de oude Shimano 600 crank en het plaatsen van een 3/32" ketting bleef het probleem.
Uiteindelijk dus maar een 15 en een 16 tands BMX kransje besteld bij Singlespeed Central. Beide nu op de naaf geplaatst. Kiezen tussen 42/15 en 42/16 kan door het kettingblad aan de binnen of de buitenkant van de crank te plaatsen. Alhoewel ik nog niet uitgebreid getest heb ben ik er van overtuigd dat de ketting nu blijft liggen.
Natuurlijk zat mijn probleem in de ietwat kromme naaf, maar geen kettingspanner en een IG kransje is gewoon te gevoelig naar mijn idee.
Foto's volgen.