Singlespeed race miyata

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Siert
Singlespeed race miyata

Bericht door Siert » zo aug 26, 2007 10:54 pm

Hallo,

Mijn naam is Siert. Ik heb eigenlijk niets met mountainbikes maar des te meer met racefietsen. Afgelopen November heb ik voor 15 euro deze Koga gekocht om er een singlespeed van te maken.

Afbeelding

Met een haakse slijper heb ik alle oogjes en haakjes van het frame gehaald die niet meer nodig waren. Daarna heeft het project een paar maand stil gelegen.

Vorige maand het project maar eens weer opgepakt. Het frame matzwart gespoten. Rode stuurtape op het stuur gezet en nieuwe rode Schwalbe banden geregeld. In eerste instantie had ik een overbrenging van 42 / 16 of een tandje zwaarder in gedachten.

De goedkoopste optie voor een voorblad leek mij het gebruiken van een gewoon heren/dames fietscrankstel met een enkel voorblad. Zo'n crankstel was niet in 42t te verkrijgen dus dat werd een slagje zwaarder, 44t.

Vervolgens waren de 16t tandwielen uitverkocht dus dat werd ook een tandje zwaarder, 15t... :oops: Overigens een gewoon Shimano IG cassette kransje

Goed toen heb ik de fiets dus in elkaar gezet, met o.a. een nieuw (goedkoop) balhoofdstel en een nieuwe shimano 105 bottom bracket en een 1/8" ketting. Ik heb een kilometer of 30 gefietst met de 44 / 15 overbrenging maar dat is toch echt veel te zwaar... Bovendien had ik ondertussen ook ondekt dat het verschil tussen racecranks en herenfietscranks niet alleen in het gewicht maar ook in de lengte zit...

Er zit een slagje in het achterwiel en de naaf is ook niet helemaal recht, de ketting bleef dus van het IG kransje aflopen, ook door het ontbreken van een kettingspanner... Na het toch maar aanschaffen van een 42t blad voor de oude Shimano 600 crank en het plaatsen van een 3/32" ketting bleef het probleem.

Uiteindelijk dus maar een 15 en een 16 tands BMX kransje besteld bij Singlespeed Central. Beide nu op de naaf geplaatst. Kiezen tussen 42/15 en 42/16 kan door het kettingblad aan de binnen of de buitenkant van de crank te plaatsen. Alhoewel ik nog niet uitgebreid getest heb ben ik er van overtuigd dat de ketting nu blijft liggen.

Natuurlijk zat mijn probleem in de ietwat kromme naaf, maar geen kettingspanner en een IG kransje is gewoon te gevoelig naar mijn idee.

Foto's volgen.

^oZ

Bericht door ^oZ » zo aug 26, 2007 10:56 pm

Beste wat je kan doen is voor nog geen 5 euro een Shimano DX kransje kopen, dan zouden al je problemen direct opgelost moeten zijn

Siert

Bericht door Siert » zo aug 26, 2007 10:59 pm

Dat heb ik dus ook gedaan :-) DXR is toch BMX kransje?

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo aug 26, 2007 11:00 pm

Uiteindelijk dus maar een 15 en een 16 tands BMX kransje besteld bij Singlespeed Central.
Is dus al gebeurd..:D

Maar het bouwen van een goed wiel hoeft niet zoveel te kosten en lost alles goed op. Simpele LX naaf oid (is wel 135 maar dat hoeft geen probleem te zijn).

Voor de rest leuk frame! Met een beetje zoeken kom je op marktplaats etc altijd een leuke hoeveelheid KOGA spullen tegen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Siert

Bericht door Siert » zo aug 26, 2007 11:20 pm

Wow, dit forum gaat snel... Heb de Koga idd van Marktplaats.

Ook nog wel leuk om te vermelden: Mijn "daily driver" tot 2 weken geleden was een Batavus Sprint Tour sportieve damesfiets (van mijn moeder geweest) waarop ik een race stuur, zadel, en voorwiel van een oude Peugeot racer had gezet. Schwalbe voorband en stuurtape in de kleur geel :-)

De buisshifter zit op een bout die ik gewoon dwars door het frame heb geboord en het ding werkt dan ook al een tijdje niet meer. De oude simplex derailleur die ik er op gezet heb kan met de H en L stelschroefjes worden geblokkeerd op de derde van 6 versnellingen dus ook soort van SS voor de laatste paar maand...

En verder, geometrie... nooit van gehoord, gewicht... best veel, zithouding... ongeveer racefiets!, boodschappen doen... bagagedrager! :-) Idioot... zal best, kan me niets schelen ;-)

Ik ga binnenkort verhuizen naar het buitenland en neem de SS mee... De "creatieve" batavus blijft hier en een vriendin van mij gaat er op rijden als ik straks weg ben.

^oZ

Bericht door ^oZ » ma aug 27, 2007 8:07 am

Oeps, sorry, voortaan beter lezen :frusty:

Siert

Bericht door Siert » ma aug 27, 2007 9:04 am

En dit is hem dan:

Afbeelding

Helaas waren de batterijen van de camera na 1 foto leeg dus de detail foto's volgen nog wel een keer.

Siert

Bericht door Siert » zo sep 02, 2007 8:03 am

Heb er nu een paar dagen op gefiets en het lijkt allemaal goed te werken. Ondertussen licht m'n ketting over het 16 tands kransje want 42/15 is toch wat aan de zware kant.

Per

Bericht door Per » zo sep 02, 2007 8:57 am

Scheelt het veel? Ik rij al een tijdje 42-16 op mijn fixie en dat bevalt prima, alleen zou ik soms net een zwaarder verzet willen rijden.

Siert

Bericht door Siert » zo sep 02, 2007 11:08 am

Ja ik vindt het toch wel een groot verschil.

Ik zou 42/15 waarschijnlijk aanhouden als ik de fiets voor zaterdagmiddag zou gebruiken maar ik gebruik hem nu dagelijks en over het algemeen met m'n laptop op m'n rug dus dan is het wel fijn als het ook iets makkelijker kan.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo sep 02, 2007 2:37 pm

mwah, ik heb een verzetje van 48-15 op m'n fixie, is best te doen, zelfs met windje 4/5 tégen. Helaas zal het skidden met dit verzet wat lastig worden!!!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Siert

Bericht door Siert » zo sep 02, 2007 8:40 pm

48/15 lijkt me toch wel erg zwaar. Ik heb een kilometer of 30 gereden op 44/15 door de duinen bij Scheveningen... Gaat wel makkelijk hard, is wind tegen duin op ook nog wel te doen maar is niet echt comfortabel voor dagelijks gebruik als je het mij vraagt

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma sep 03, 2007 9:31 am

Ach ja, groningen heeft dan ook geen duinen of heuvels, alleen kuilen!!! :lol:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Siert

Bericht door Siert » za okt 13, 2007 9:11 pm

Ik woon nu twee weken in de buurt van Helsinki. De fiets is niet echt geschikt hier. Veel gravel fietspaden en de asfalt fietspaden zijn meestal gecombineerd met voetpaden waarop je nog wel eens een stoeprand tegen komt.

Qua singlespeed is het tot nu toe nooit echt een probleem geweest, ik ben wel wat hellingen tegen gekomen waar ik graag had willen schakelen maar dat waren korte hellingen dus met een aanloopje kwam ik er ook. Verder buiten de stad verwacht ik wel problemen te krijgen met deze fiets...

Mijn banden zijn eigenlijk te smal voor al die gravel en ik wordt bovendien erg smerig op weg naar m'n werk. Het zal ook niet lang meer duren voordat er hier sneeuw ligt.

Dus dan maar even geen racefiets meer; Ik ga maandag een nieuwe Nishiki Hybride halen. In de loop van de winter kan ik er dan banden met spikes onder zetten...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo okt 14, 2007 9:42 am

Ga da meteen voor een 29-er, heb je daar nog veel meer aan denk ik...
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Siert

Bericht door Siert » zo okt 14, 2007 11:34 am

Klopt, die verkopen ze hier ook veel... Ben alleen bewust niet naar een mountainbike aan het zoeken geweest want ik ben niet van plan echt te gaan off roaden en ik heb een hekel aan die brede banden (alhoewel natuurlijk goed in sneeuw)

Heb overigens net een paar mountainbike spatborden op mijn singlespeed geklust... Ziet er belachelijk uit, maar goed...

Siert

Bericht door Siert » zo okt 14, 2007 3:55 pm

Goed, gisteren dus voor 6,50 Euro deze spatborden gekocht.
Afbeelding

Voor past het spatbord zowaar op de bout van de remhevel.
Afbeelding

Achter zit het spatbord met een stukje ijzerdraad vast, mooier oplossing kan vast, maar goed hij zit vast.
Afbeelding

Het voorblad zit nu aan de binnenkant van de crank, het zijn de originele boutjes opgevuld met de oogjes die ik van een oud blad gezaagd heb.
Afbeelding

Helaas plastic vulringen... Met het voorblad aan de binnenkant van de crank pak ik het 15 tands kransje, anders 16t.
Afbeelding

Ben net even naar Helsinki op en neer geweest in de regen (totaal 30km) en die spatborden schelen echt een slok op een borrel!

Ben op de terugweg een km of 2 over een stuk gravel gecrosst met modder en oneffenheden :o Ok, niet goed voor de fiets maar had wel een :D op m'n gezicht toen ik weer op de weg uit kwam (en verder overal modder)... Misschien volgend voorjaar toch maar eens uitkijken naar een cyclocross fiets 8)

Morgen ga ik dus een saaie woon werk fiets kopen. Ik zit er nu sterk over te denken deze dan om te bouwen naar een fixie (ja ook meelopen, ja).

Siert

Bericht door Siert » di okt 16, 2007 8:49 pm

Geen singlespeed en niet 29" maar voor € 400,- ben ik erg blij met mijn nieuwe aanwinst:
Afbeelding

Siert

Bericht door Siert » di nov 13, 2007 8:39 pm

Enigsinds offtopic maar wel leuk, ik heb nieuwe banden onder m'n Nishiki:
Afbeelding

Maar dan in 37-622. "Made in Finland" en ik moet zeggen; Het werkt! Je hebt zowaar grip op ijs :D

dgmtc

Bericht door dgmtc » wo nov 14, 2007 1:03 am

Siert schreef:Enigsinds offtopic maar wel leuk, ik heb nieuwe banden onder m'n Nishiki:
Afbeelding

Maar dan in 37-622. "Made in Finland" en ik moet zeggen; Het werkt! Je hebt zowaar grip op ijs :D
de naam zegt het al: die banden hakken er in!
:D

Plaats reactie