Xircuit schreef:Hel-mut! wat een wielen, lijkt me een bijzondere ervaring, zo in het bos. Kun je hier ook fatsoenlijk bochten mee maken, of kom je echt aan het steken op een gemiddelde mtb route?
De 36" Beachcruisers met slappe wielen zijn bijna algemeen verkrijgbaar. we hebben er eens eentje bereden op Eurobike. Een blokje om een stand heen was ook ongeveer gelijk aan de draaicircel.
Deze 36"er is een echte mountainbike, met geometrie bedoeld om hem af en toe iets van de rechte lijn af te krijgen. Dus een steilere stuurhoek en veel offset. Een langere bovenbuis, zodanig dat je net niet teveel last hebt van het voorwiel tegen je tenen in bochten. Bovenbuis zal veelal wat langer moeten zijn dan we gewend zijn van XL Fishers, maar er kan wel wat van diens stuurpenlengte af, en het lompe voorwiel geeft wel wat stabiliteit terug die je met een korte stuurpen mogelijkerwijs zou verliezen. En dan nog, de gemiddelde DH bike heeft 40mm.
Op echte homopaadjes zal het wel propper worden, de fiets is natuurlijk bijna iets tussen een single en een tandem. Maar goed bekeken is de wielbasis toch maar een cm of 6-8cm langer dan een XL Fisher, minder nog in procenten. Valt dus eigenlijk best mee.
Van de #1 proto zeiden mensen (waaronder de ontwerpers van Surly) dat de fiets tot hun grote verbazing zowaar reed "als een fiets". De getruukte geoemtrie moet daar veel in betekend hebben, want die cruisers zijn über lomp. Vergelijk het met het rijden in een 18m³ Iveco meubelbak ten opzichte van een klein sportautootje. De allerkrapste haarspeldbochten (waarvan er nauwelijk in ons land bestaan) zal een 36"er misschien niet bepaald handig zijn, maar een allround MTB is het wel. Zoals eerder gezegd, op downhills is hij niet te houden.
Ik las ook een verslag van iemand, dat als er na een afdaling een brute klim volgt, de 36"er mede door hogere aanvangssnelheid veel verder omhoog te rijden is, en gewoon eerder boven is. Rollen op hoge snelheden is dus echt efficiënter.
Downhillend houdt de 36"er een freerider soepeltjes bij. In mul zand "schiet" hij "door". No friction.
Vooral velgen en banden kan veel gewicht op bespaard worden nog, en ik zie mijzelf er ooit wel eentje bouwen van een kilo of 13, misschien minder. Immers, alleen de wielen worden tov 29" een procent of 25% zwaarder. Frame en vork in veel mindere mate. ketting iets. That's it.
De Niner starre voorvork kon weleens gewoon gaan passen, die is misschien nét lang genoeg. Moet dan wel even 20-30mm meer offset krijgen. Kwestie van heel symmetrisch van een loading dock springen, of netjes in een buigapparaat een stukje "helpen". Op foto zie je een vork van 490 of 500mm geloof ik.
"Mijn" versie zou wel V-brake nokken moeten krijgen. Schijven zijn relatief zwak met zulke grote wielen, denk ik. V-brakes, omdat ze grofweg 6cm van de buitendiameter van de band aangrijpen, worden ietjes sterker naarmate het wiel groter is. Fracties van procenten tegelijk. Gaat dus gewoon remmen zoals we gewend zijn.
De grote lompe wielen zouden ook moeten helpen tegen hitte-opbouw in afdalingen bij V-brakes. Dat is, als je een shuttle truck gevonden hebt, of mannig genoeg bent een dergelijk klim er zelf mee op te rijden.
Om je nieuwe 36"er in te zegenen ga je naar het plaatselijke treinstation om daar de fietsenstalling overdwars te clearen.