Scoop : DeKerfs oefent de wheelie op zijn 29" project

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Cloxxki
Scoop : DeKerfs oefent de wheelie op zijn 29" project

Bericht door Cloxxki » wo jun 27, 2007 7:52 pm

Ze zeggen dat het fysiek niet mogelijk is, en dat hij er te klein voor zou zijn, maarja, als je dat tegen Jeroen zegt...

Om maar vooral niet opgemerkt te worden (al te gek stuur), en toch te kunnen proefrijden voor hij met dit project public gaat, heeft hij zo lang een vage riser bar bar ondersteboven gemonteerd. Lijkt dan gelijk in niks meer op zijn andere fietsen , en het werkt ook, soortvan.

Erg stealthy Jeroen, maar toch busted!

Wel toffe skillzz...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cloxxki op vr jun 29, 2007 6:16 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

wictor

Bericht door wictor » wo jun 27, 2007 7:55 pm

Dat is toch helemaal geen 29er? Als je de verhouding fiets / berijder bekijkt moet het toch echt 26" zijn. ;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jun 27, 2007 7:58 pm

wictor schreef:Dat is toch helemaal geen 29er? Als je de verhouding fiets / berijder bekijkt moet het toch echt 26" zijn. ;)
Gezichtsbedrog. Camera standpunt. Die dijk lijkt ook veel lager dan hij echt is.

dré

Bericht door dré » wo jun 27, 2007 8:30 pm

wictor schreef:Dat is toch helemaal geen 29er? Als je de verhouding fiets / berijder bekijkt moet het toch echt 26" zijn. ;)
ik zou eerder een 32" zeggen.

Goeie aktie Jeroen

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jun 28, 2007 10:31 pm

Andere hoek.

Afbeelding

dré

Bericht door dré » vr jun 29, 2007 6:57 am

zie je nu wel een 32er :D

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jun 29, 2007 9:11 am

Klok, Huub, ik moet toegeven, hij is vet :D

Haha, die DeKerfs, die wordt misbruikt voor een 32" reclame stunt :lol:

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

binkie

Bericht door binkie » vr jun 29, 2007 10:44 am

Met je zadel tussen de wielen wordt je niet meer smerig zeker? Modder vliegt over je hoofd en vult de gaten in t pad voor je fiets uit net op tijd op :lol:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jun 29, 2007 12:29 pm

Het is een 36"er. Banden zijn lompe groevenbanden, getuned tot slimme mini-knobbies.
36x2.25". Wielen zijn dus echt ruim 90cm hoog.

Frame met minimale reach, werkbare toe overlap, veel vork offset en naar verluid goed om de bocht te krijgen. Extreem capabel downhill.

De eigenaar is geen reus, gewoon net 1m80 ofzo.

Frame gelast door dezelfde kerel die de stalen Salsa stuurpennen deed.
Laatst gewijzigd door Cloxxki op vr jun 29, 2007 2:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr jun 29, 2007 12:49 pm

Dit is de shizzle!

Ik zie de ideale wielmaat gerelateerd aan lichaamslengte. Ideaal is volgens mij: zo groot als gaat passen, zonder de fiets veel (ik bedoel niet een beetje, ik bedoel veel) langer te hoeven maken dan 'normaal'. Een fiets met 36" wielen gaat mij passen en lijkt me voor Ardennen-achtig gebruik dan ideaal, vering dan niet nodig natuurlijk.
Voor XC-gebruik lijkt een iets lichtere 32" mountainbike me TOP. Er is een Amerikaan bezig met een project. Velg heeft hij reeds, aan een band wordt gewerkt.

@Cloxxki: 72 graden HTA voor de 36er dacht ik gelezen te hebben (?), heb jij offset info?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jun 29, 2007 3:36 pm

Offset was VEEL, weet niet meer precies. Vershcillende versies vorken in de maak en/of omloop.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr jun 29, 2007 3:50 pm

Tijd voor een 32" testdag?

Ik wil ook wel grote wielen, misschien moet ik 29" maar overslaan en direct 32" nemen :lol:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr jun 29, 2007 9:41 pm

@sph@ltdude schreef:Ik wil ook wel grote wielen, misschien moet ik 29" maar overslaan en direct
Met jouw lengte zou ik voor 30.5'' wielen gaan. :sticktongue:
(rariteitenkabinet hiero)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr jun 29, 2007 10:06 pm

32" vóór, 29" achter, 26" zijwieltjes?? :crashed:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jun 29, 2007 10:34 pm

26" zijwieltjes is al tijden een plan van me. Heb ze nog liggen er voor.

Veel toffer dan 36" wórdt het gewoon niet. Groter is er ook redelijkerwijs niet. Ik deel Hubert's mening, het grootste dat min of meer past is het beste, qua concept. Lees niet : overal het beste voor.

Deze banden wegen een paar kg, zijn van lompe kwaliteit, maar in een Maxxlite versie is het nog maar net een theoretische 400g.

Voor woon/werk moet 36" onverslaanbaar zijn, helemaal als je weinig met verkeer te maken hebt. Op een vluchtheuvel wachten met oversteken wordt'em natuurlijk ook gewoon niet, de fiets is 2m15 lang ofzo. Achter op je auto...you get the idea.
Fietspad bochtje met wat puin, gras en modder in de binnenbocht? De binnenbocht IS de bocht! Diagonale treinrails, stoephoekjes die in de weg liggen...
En over het strand, vooral met 9Bft meewind, dat moet dolle pret zijn. Gewoon een XT Trekking crankstel, 24-36-48t, met 12-34 cassette. Bredere achternaaf voor stijfheid, kettinglijn komt dan mooier uit, je gebruikt de 48x12t toch alleen aan de spannende kant van 70km/u.

Het echte probleem : een tellertje vinden dat een wielomtrek van 2m85 aan kan...

Er wordt gewerkt aan handgemaakte 36" en 32" banden, uit twee 29" of 26" banden. Ik ben heel erg benieuwd hoe men de hieldraad dan sterk genoeg krijgt...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jun 29, 2007 11:20 pm

Cloxxki schreef:alleen aan de spannende kant van 70km/u.
Hahahaha, klok, daarom ben jij mijn held :D

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr jun 29, 2007 11:39 pm

Hel-mut! wat een wielen, lijkt me een bijzondere ervaring, zo in het bos. Kun je hier ook fatsoenlijk bochten mee maken, of kom je echt aan het steken op een gemiddelde mtb route?
Ich Heisse Super Fantastisch!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za jun 30, 2007 7:52 am

Cloxxki schreef: Het echte probleem : een tellertje vinden dat een wielomtrek van 2m85 aan kan...
2 magneetjes monteren en 1m42,5 invoeren :angelnot:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za jun 30, 2007 9:18 am

@sph@ltdude schreef:
Cloxxki schreef: Het echte probleem : een tellertje vinden dat een wielomtrek van 2m85 aan kan...
2 magneetjes monteren en 1m42,5 invoeren :angelnot:
Hebben ze jou weleens verteld dat je slim bent? Ideale oplossing, in ieder geval voor lagere snelheden.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za jun 30, 2007 9:44 am

Xircuit schreef:Hel-mut! wat een wielen, lijkt me een bijzondere ervaring, zo in het bos. Kun je hier ook fatsoenlijk bochten mee maken, of kom je echt aan het steken op een gemiddelde mtb route?
De 36" Beachcruisers met slappe wielen zijn bijna algemeen verkrijgbaar. we hebben er eens eentje bereden op Eurobike. Een blokje om een stand heen was ook ongeveer gelijk aan de draaicircel.
Deze 36"er is een echte mountainbike, met geometrie bedoeld om hem af en toe iets van de rechte lijn af te krijgen. Dus een steilere stuurhoek en veel offset. Een langere bovenbuis, zodanig dat je net niet teveel last hebt van het voorwiel tegen je tenen in bochten. Bovenbuis zal veelal wat langer moeten zijn dan we gewend zijn van XL Fishers, maar er kan wel wat van diens stuurpenlengte af, en het lompe voorwiel geeft wel wat stabiliteit terug die je met een korte stuurpen mogelijkerwijs zou verliezen. En dan nog, de gemiddelde DH bike heeft 40mm.
Op echte homopaadjes zal het wel propper worden, de fiets is natuurlijk bijna iets tussen een single en een tandem. Maar goed bekeken is de wielbasis toch maar een cm of 6-8cm langer dan een XL Fisher, minder nog in procenten. Valt dus eigenlijk best mee.

Van de #1 proto zeiden mensen (waaronder de ontwerpers van Surly) dat de fiets tot hun grote verbazing zowaar reed "als een fiets". De getruukte geoemtrie moet daar veel in betekend hebben, want die cruisers zijn über lomp. Vergelijk het met het rijden in een 18m³ Iveco meubelbak ten opzichte van een klein sportautootje. De allerkrapste haarspeldbochten (waarvan er nauwelijk in ons land bestaan) zal een 36"er misschien niet bepaald handig zijn, maar een allround MTB is het wel. Zoals eerder gezegd, op downhills is hij niet te houden.
Ik las ook een verslag van iemand, dat als er na een afdaling een brute klim volgt, de 36"er mede door hogere aanvangssnelheid veel verder omhoog te rijden is, en gewoon eerder boven is. Rollen op hoge snelheden is dus echt efficiënter.
Downhillend houdt de 36"er een freerider soepeltjes bij. In mul zand "schiet" hij "door". No friction.

Vooral velgen en banden kan veel gewicht op bespaard worden nog, en ik zie mijzelf er ooit wel eentje bouwen van een kilo of 13, misschien minder. Immers, alleen de wielen worden tov 29" een procent of 25% zwaarder. Frame en vork in veel mindere mate. ketting iets. That's it.

De Niner starre voorvork kon weleens gewoon gaan passen, die is misschien nét lang genoeg. Moet dan wel even 20-30mm meer offset krijgen. Kwestie van heel symmetrisch van een loading dock springen, of netjes in een buigapparaat een stukje "helpen". Op foto zie je een vork van 490 of 500mm geloof ik.
"Mijn" versie zou wel V-brake nokken moeten krijgen. Schijven zijn relatief zwak met zulke grote wielen, denk ik. V-brakes, omdat ze grofweg 6cm van de buitendiameter van de band aangrijpen, worden ietjes sterker naarmate het wiel groter is. Fracties van procenten tegelijk. Gaat dus gewoon remmen zoals we gewend zijn.
De grote lompe wielen zouden ook moeten helpen tegen hitte-opbouw in afdalingen bij V-brakes. Dat is, als je een shuttle truck gevonden hebt, of mannig genoeg bent een dergelijk klim er zelf mee op te rijden. :lol:

Om je nieuwe 36"er in te zegenen ga je naar het plaatselijke treinstation om daar de fietsenstalling overdwars te clearen.

ott

Bericht door ott » za jun 30, 2007 2:35 pm

freaks :worship:
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Plaats reactie