Panaracer Rampage 29x2.35" op Hollandse bodem

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam
Panaracer Rampage 29x2.35" op Hollandse bodem

Bericht door Cloxxki » zo feb 18, 2007 7:04 pm

2 weken terug testte ik op Dorst de WTB Weirwolf 2.55 als voorband (met achter Kenda Karma 1.9). Vandaag, zelfde parcours, was de Weirwolf de achterband, en testte ik voor het eerst Rampage, als voorband. 745g is de mijne.

Een hogere rolweerstand viel realistisch gezien wel te verwachten, ookal monteerde ik de Weirwolf in de "voor" richting.

De Rampage is op het karkas smaller dan de Weirwolf, maar de noppen zijn weer groter en reiken breder. De Weirwolf pastte niet tussen mijn V-brakes door zonder even wat lucht uit te laten. Liet bij fel aanzetten ietsjes aan tegen het frame, ik het het wiel ook niet 100% recht staan en bijna in de allervoorste positie.

Omstandigheden : behoorlijk snel, nog een ietwat vochtig laagje hard zand bovenop. Zeer veel grip.

De Rampage was wennen. Grip absoluut oneindig, geeft veel vertrouwen. Te veel soms, ik vloog de bocht weleens uit, niet bij gebrek aan grip, maar ik vergat dan in te sturen of goed te "hangen", wat de draaicircel van man+machine dan wat ruim hield.
Het was een tijdje zoeken naar de juiste manier en timing van insturen, en hoeveel je er dan bij moest gaan hangen. ik ben dan ook wat onwennig off-road (laatste kere was bovengenoemde test en forumdraadje).
Vaak vond ik mezelf een binnenkocht nemen waar er gewoon een handig kommetje lag om de bocht wat makkelijker te maken. Maar dat zei ook veel over de grip van de band.

Je hoort de Rampage op die compacte paden gewoon "werken", ook rechtdoor. Mag ook wel, met die noppen. En dan te bedenken dat de Kenda Nevegal, met vergelijkbaar profiel en formaat, nóg zachter rubber heeft en daarmee nóg beter lijkt te sturen.

Ik begon trouwens ergens onder de 2 bar, en heb er later nog een berg uit gelaten.

Hoe dan ook, de Rampage is totale overkill voor een ritje over dergelijk ingereden Hollandse paden. Wat niet betekent dat het geen fun is, want ik reed regelmatig harder door bochten dan ik ooit gedaan had, met enige fiets of band. als ik weer eens naar een droog Limburg of enig buitenland ga, is de Rampage favoriet #één om als voorband te fungeren. wát een grip en wát een pret... Duidelijk niet voor niets zo populair in de VS.
Ik heb hem echt niet aan het glijden gekregen, met nág lomper sturen dan 2 weken terug met de WW als voorband.

De WW als achterband trouwens was vrij onzichtbaar. Mensen die achter me reden zeiden dat hij nogal wat zand opgooide, en toen ik even van fiets ruilde zag ik dat inderdaad gebeuren. Geen overdreven tractie, zelfs redelijk wat kleine slippertjes gevoeld. Band omdraaien kan veel schelen.
Moeilijk te zeggen of hij echt comfortabel was met al dat extra volume, ik reed met een korte achterkant, en voor het eerst in 2 weken. Dan lijkt alles knalhard, ook op 1,5bar.

Oordeel Rampage : HEBBUH! En een Nevegal bijbestellen om dan als voorband te monteren in echt extreem los stof en grind. Absoluut freeride-waardige banden tegenwoordig in 29"! 8)

doubleyou1975
Berichten:13
Lid geworden op:vr jan 05, 2007 9:27 am

Bericht door doubleyou1975 » zo feb 18, 2007 8:32 pm

Wederom bedankt voor het uitgebreide verslag. Deze band had mijn aandacht ook al getrokken. Op de foto leken de noppen namelijk niet zo groot waardoor deze band mij wel geschikt leek op Nederlandse bodem. Dat valt dus kennelijk tegen! Ben eigenlijk nog steeds zoekende naar een soort RR, dus alles met kleine noppen trekt mijn aandacht.....

11 maart heb ik een mtb wedstrijd in Berlicum en ik had al gehoord dat dit een parcours is door veel(verreden) gras, het is dus zwaar rijden door de zuigende werking van de bodem. Mijn gevoel zegt een WTB motoraptor voor en een nano achter. Wat zijn jouw ervaringen met zo'n ondergrond?

Vandaag trouwens door de blubber/modder gereden met WTB Nano op 1,8 bar en ik merkt dat het reinigend vermogen van de band een stuk hoger was dan met 2,5 bar.

W.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » zo feb 18, 2007 9:44 pm

Nano misschien, Moto is niet mijn favo, nergens.
Setje Karma's zou een goede veilige keus zijn, droog of nat, ik ken het daar wel van wedstrijden. Als het droog is kun je goed wegkomen met 2 Nano's, al is dat niet mijn favo als voorband, nergens.
Heb er eens deelgenomen met 2 Maxxis Wormdrive 42's, ging erg hard, op goede en slechte manieren. Voor mij wordt het NoTubes Crow achter en Kenda Karma voor, met als reserves mee : 2e Karma, 2e Crow, een Fast Trak, een XR front.

Natte omstandigheden : 2x Karma.
Middel : Crow/Karma,
Droog : Crow/Crow.
Veel zand : Crow, Fast Trak of Nano achter, XR voor.

Ik vind niet dat de Rampage ongeschikt is voor NL. Ik kom ZELDEN in het buitenland, vorig jaar 1 hele race in Belgie (bij Gent). Nul keer Limburg.
Het is wel een band die een hoge aanloop voor ene bocht vergt om het idee te hebben dat er echt een bocht lag :-)
Rijders die altijd het idee hebben dat ze wegglijden, of veel glibberige of losse paden tegenkomen zullen hem ook graag gebruiken.
Vergelijk Rampage met een Big Jim/King Jim, Albert/Fat Albert, dat soort banden, in Schwalbe termen.

doubleyou1975
Berichten:13
Lid geworden op:vr jan 05, 2007 9:27 am

Bericht door doubleyou1975 » zo feb 18, 2007 10:34 pm

De Crow stond al op mijn lijstje voor deze zomer, maar ik moet hem toch maar eerder gaan proberen (als achterband). Ben erg benieuwd omdat het me toch een typische droge harde ondergrond band leek. Het doet me goed om te horen dat je de Crow ook in wat meer natta situaties gebruikt.

De Karma moet ik misschien maar een keer als voorband proberen. Normaal gesproken ben ik een echte XR-fan, maar in glibberige situaties valt deze band helaas toch tegen.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » zo feb 18, 2007 11:05 pm

De Crow was mijn achterband in Amerongen afgelopen november op het zeer natte NKSS. Wel zandgrond, en weinig stijls, alles vrij snel.

Karma is meer thuis is het natte dan de XR inderdaad. Geen superspecialist, maar zelden een echt slechte keus. Een lichte all-rounder. Moet ikz eggen dat ik de zwaarder gebouwde 2.2 nooit gebruikt heb.

Plaats reactie