Advies Stan's 29er Tubeless System
Moderators:JJ, Beheerders
-
Sinds een aantal maanden ben ik een trotse eigenaar van een 29er. Binnen mijn ATB-club werd er eerst maar raar tegenaan gekeken, maar ze zijn nu wel onder de indruk van mijn prestaties op deze fiets. Mede door dit forum ben ik enthousiast geworden over het 29er concept en wil nu dan ook het maximale uit mijn fiets halen!
Ik wil graag de Stan's 29er Tubeless System toepassen op mijn wielen, maar voordat ik tot aanschaf overga wil ik graag weten of dit met mijn huidige velgen en banden verstandig is. Op de site van notubes.com worden er voor de 29er maar 3 velgtypen genoemd waar dit op zou werken, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit de enige velgen zijn. Gaat het niet meer om de breedte van de velgen?
Gegevens van mijn fiets:
Nishiki X-29 (tripple butted)
XT V-brakes
Velgen: AlexRims Linus-21 (36 gaten)
Voorband: Bontrager Jones XR 2.25
Achterband: WTB Nanoraptor 2.10 steel bead, voor de zomer wil ik de NoTubes Crow 2.0 aanschaffen
Als deze configuratie niet geschikt is voor Tubeless dan hoor ik dat graag.
W.
Ik wil graag de Stan's 29er Tubeless System toepassen op mijn wielen, maar voordat ik tot aanschaf overga wil ik graag weten of dit met mijn huidige velgen en banden verstandig is. Op de site van notubes.com worden er voor de 29er maar 3 velgtypen genoemd waar dit op zou werken, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit de enige velgen zijn. Gaat het niet meer om de breedte van de velgen?
Gegevens van mijn fiets:
Nishiki X-29 (tripple butted)
XT V-brakes
Velgen: AlexRims Linus-21 (36 gaten)
Voorband: Bontrager Jones XR 2.25
Achterband: WTB Nanoraptor 2.10 steel bead, voor de zomer wil ik de NoTubes Crow 2.0 aanschaffen
Als deze configuratie niet geschikt is voor Tubeless dan hoor ik dat graag.
W.
Er zullen weinig mensen ervaring met die velgen hebben.
Belangrijk is, zelfs met een aaangeschafte kit (overal goede instructies voor zelf-maak te vinden) dat je op voorhand beseft dat het weleens een lange periode "aankloten" zal blijven, met geklieder en teleurstellingen. Het is pas hufter-proof als je Stan's velgen EN banden gebruikt.
De Crow band zelf zal al meer snelheid bieden dan de hele kit. Ik heb de mijne nooit tubeless gemonteerd gehad en ben al danig onder de indruk.
Een mooie tussenweg is altijd de Michelin Latex binnenband. Rolt het snelst van alle binnenbanden, gaat niet zomaar lek, en weegt de helft van een WTB binnenband.
Belangrijk is, zelfs met een aaangeschafte kit (overal goede instructies voor zelf-maak te vinden) dat je op voorhand beseft dat het weleens een lange periode "aankloten" zal blijven, met geklieder en teleurstellingen. Het is pas hufter-proof als je Stan's velgen EN banden gebruikt.
De Crow band zelf zal al meer snelheid bieden dan de hele kit. Ik heb de mijne nooit tubeless gemonteerd gehad en ben al danig onder de indruk.
Een mooie tussenweg is altijd de Michelin Latex binnenband. Rolt het snelst van alle binnenbanden, gaat niet zomaar lek, en weegt de helft van een WTB binnenband.
-
Ok dan, het is dus nog niet zo makkelijk als notubes.com het doet laten geloven. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.....
Goed om te horen dat de Crow band ook snel is als deze niet tubeless wordt gemonteerd, zo heb ik dan een relatief goedkope manier om snelheidswinst te behalen. Op mijn 26er ben ik een echte fan van RR-banden en ik hoop dat de Crow als achterband op mijn 29er dit dan ook gaat worden.
Zelf gebruik ik ook al een tijdje de Michelin Latex banden, zelfs met mijn Jones XR 2.25. Ik rij deze op 2 bar. Omdat ik bang ben voor stootlekken heb ik nog niet met minder dan 2 bar gereden. Het viel me trouwens enorm mee dat de 26" biba zo makkelijk op een 29" past. Wat is jouw (cloxxki) ervaring met stootlekken i.c.m. latex biba? En op welke druk rijd jij de Crow? M.a.w. kun je de latex biba's met minder druk rijden dan standaard biba's?
gr. W.
Goed om te horen dat de Crow band ook snel is als deze niet tubeless wordt gemonteerd, zo heb ik dan een relatief goedkope manier om snelheidswinst te behalen. Op mijn 26er ben ik een echte fan van RR-banden en ik hoop dat de Crow als achterband op mijn 29er dit dan ook gaat worden.
Zelf gebruik ik ook al een tijdje de Michelin Latex banden, zelfs met mijn Jones XR 2.25. Ik rij deze op 2 bar. Omdat ik bang ben voor stootlekken heb ik nog niet met minder dan 2 bar gereden. Het viel me trouwens enorm mee dat de 26" biba zo makkelijk op een 29" past. Wat is jouw (cloxxki) ervaring met stootlekken i.c.m. latex biba? En op welke druk rijd jij de Crow? M.a.w. kun je de latex biba's met minder druk rijden dan standaard biba's?
gr. W.
De Crow heeft erg weinig profiel.
Is deze niet enkel voor droge parcours te gebruiken?
Zou me, vooral onder de huidige weersomstandigheden, toch onzeker voelen in het bochtenwerk op de wekelijkse tochten.
Mijn huidige Acx-2.2 zijn nu meer all-round voor de "polder-tt'en", imo.
Of is dat maar schijn?
Volgens de Stan-site hebben de Crows veel grip dankzij het feit dat ze op lagere druk kunnen rijden.Zo zou het gripverlies tov gewone banden gecompenseerd worden.
Zijn dit verkoopspraatjes?
grtz.
Is deze niet enkel voor droge parcours te gebruiken?
Zou me, vooral onder de huidige weersomstandigheden, toch onzeker voelen in het bochtenwerk op de wekelijkse tochten.
Mijn huidige Acx-2.2 zijn nu meer all-round voor de "polder-tt'en", imo.
Of is dat maar schijn?
Volgens de Stan-site hebben de Crows veel grip dankzij het feit dat ze op lagere druk kunnen rijden.Zo zou het gripverlies tov gewone banden gecompenseerd worden.
Zijn dit verkoopspraatjes?
grtz.
Soepele binnenbanden voel je de velg sneller mee. Tubeless nog sneller. Dit betekent niet perse dat ze snel lek stoten. Dat is me met 29" toch hooguit 1x gelukt in 5 jaar.
Geen pure nat-weer band natuurlijk die Crow. Wel mijn achterband op NKSS2006, en maakte het daar voor me mogelijk hard te gaan met minimale inspanning.
Geen pure nat-weer band natuurlijk die Crow. Wel mijn achterband op NKSS2006, en maakte het daar voor me mogelijk hard te gaan met minimale inspanning.
-
-
Afgelopen weekend heb ik de Crow binnengekregen en natuurlijk gelijk getest. Ik heb deze band getest op een parcours met droge bosgrond met een gedeelte zandduinen. Bij de eerste de beste heuvel die ik tegen kwam in het bos (ongeveer 30%) was ik bang dat ik niet voldoen grip zou hebben, maar tot mijn verbazing had ik zelfs meer grip dan met mijn Nano (hoe is het mogelijk met een band die er uit ziet als een slick). Ook in het zand kwam ik goed weg met The Crow. Kortom niet alleen snel maar ook meer dan voldoende grip. Nu nog even afwachten hoe de band zicht houdt in de meer nattere situaties...... The Crow heb ik getest op 1,8 bar (als achterband) en als voorband had ik een Bontrager Jones XR op 1,5 bar. Gewicht van rijder en fiets is samen 94 kg. Beide banden gemonteerd met een latex binnenband. Binnenkort heb ik een marathon in Amerongen (100 km) en zal ik deze band eens echt gaan beproeven....
Ik rij nu ook sinds een paar weken met voor en achter een crow. Ze bieden echt veel meer grip dan je in eerste instantie zou denken, en geven erg veel zekerheid. Ook wanneer het een beetje nat wordt.
Laatst heb ik trouwens een keertje de voorband op de velg gelegd met een 26" stan's velglintje erin, geen binnenband, en geen vloeibare latex. Gewoon eens gekeken of hij zo ook hard bleef, en ik pompte hem meteen goed op, en het ding blijft gewoon uren lang hard, ik zou er bijna gewoon op kunnen gaan koersen, het leek wel een volwaardige tubeless!
met vloeibare latex erin is het denk ik een zeer betrouwbare combinatie.
Velg was trouwens een Mavic A317
Laatst heb ik trouwens een keertje de voorband op de velg gelegd met een 26" stan's velglintje erin, geen binnenband, en geen vloeibare latex. Gewoon eens gekeken of hij zo ook hard bleef, en ik pompte hem meteen goed op, en het ding blijft gewoon uren lang hard, ik zou er bijna gewoon op kunnen gaan koersen, het leek wel een volwaardige tubeless!
met vloeibare latex erin is het denk ik een zeer betrouwbare combinatie.
Velg was trouwens een Mavic A317
Rij al meer dan 2 jaar met NoTubes op al mijn fietsen, XC, Enduro, Cyclocross. Heb sindsdien niet meer lek gereden.
Het 29" velglint past op zo goed als elke velg. Is tenslotte een 26" velglint - 10". Jawel 25cm korter. Op mijn EX1750 wielen heb ik zelf BMX 20" NoTubes lint zitten en rij ik met 1.7 bar.
Heb nog lint in alle maten liggen.
Het 29" velglint past op zo goed als elke velg. Is tenslotte een 26" velglint - 10". Jawel 25cm korter. Op mijn EX1750 wielen heb ik zelf BMX 20" NoTubes lint zitten en rij ik met 1.7 bar.
Heb nog lint in alle maten liggen.