29"? Een leuk begin, maar zeker niet het einde!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Cloxxki
29"? Een leuk begin, maar zeker niet het einde!

Bericht door Cloxxki » di feb 13, 2007 5:31 pm

Ik wacht hier al jaren op. Had er bijna zelf 1 gehad.

Dit, lieve mensen, is de toekomst!

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=269746
Laatst gewijzigd door Cloxxki op di feb 13, 2007 7:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 13, 2007 5:39 pm

Je loopt achter Klok..

In Zweden zijn ze al een stuk verder met deze "ontwikkeling"..:

http://f7.yahoofs.com/users/448dd866z16 ... FBWgA8vcXj

:D harharhar
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di feb 13, 2007 7:15 pm

Dida, je link werkt niet.

Maar buiten dat, de info in de link van Klok is té tof en goed. Dat verschil tussen 26 en 29" is natuurlijk geinig allemaal, maar dit is real!
"probleem" is dat dit dus wel echt voor de iets langeren onder ons is, maar ik zie dat dus niet als een probleem ;)

Eens komt het allemaal goed, 't heeft alleen iets tijd nodig ........

dré

Bericht door dré » di feb 13, 2007 7:27 pm

een goede ontwikkeling, stel je voor dat 29er gewoon is...

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » di feb 13, 2007 7:36 pm

Dekerf op een 29" :D

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di feb 13, 2007 8:42 pm

Het gaat er bij mij vaak om om de juiste 'tool for the job' te hebben. Een 36" gaat me in mijn voorstelling gewoon bitter weinig teleurstellen.
Velen vinden een 29er bijvoorbeeld niet mooi, al is dit louter omdat ze de verhouding wielen/frame niet gewend zijn. Met de voordelen in mijn achterhoofd vind ik 29ers bijna altijd mooier dan 26ers.
Zo vind ik die 36er echt een plaatje ........

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di feb 13, 2007 8:53 pm

Prachtigere verhoudingen geeft 36" :
- Flat bar dat zonder gebruik van spacers of malle stuurpen op vergelijkbare hoogte als zadel staat
- Stuur toch heel sportief vlak boven de voorband.
- Elk frame ziet er compact uit, zelfs een 60cm (zoals ik gebruik in tekeningen)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cloxxki op wo feb 14, 2007 8:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter!

Bericht door Pieter! » di feb 13, 2007 9:05 pm

Hoe is de sterkte van de wielen? Worden dat geen 'zwabber dingen' ?

En ben je nog wel een beetje beweeglijk, of wil ie alleen maar rechtdoor ?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di feb 13, 2007 10:47 pm

Pieter! schreef:Hoe is de sterkte van de wielen? Worden dat geen 'zwabber dingen' ?

Wielstijfheid kan drastisch verbeterd worden door naven te gebruiken met meer afstand tussen de flenzen, ik zou dat voor 29" eigenlijk al willen. 120 voor, 150 achter, lijkt me prima.

De fiets levendig houden kan door balhoofdhoek en vork-rake aan te passen.
De 36" fiets waar dit topic over gaat heeft een vork met een rake van 70mm, dat is meer dan ooit met een 29er geprobeerd is, maar voor grooooootere wielen is het gewoon nodig om nog een beetje te kunnen sturen.

binkie

Bericht door binkie » di feb 13, 2007 11:22 pm

Ben ik net een 29er op aan t bouwen, loop ik alweer achter :cry:

Toch kan ik me niet voorstellen dat steeds groter ook steeds maar beter is. Als we nu eens een tabel maken met binnenbeenlengte en de daarbij behorende streefwaarde voor framemaat en wielmaat. Binnen redelijke marge is er voor iedere beenlengte een optimale wielmaat, net als een optimale framemaat, te definieren. Zou dan de 36er niet alleen voor jongens boven de 2 meter zijn?

'T blijft natuurlijk wel een uitdaging om zo'n fiets te bouwen en te berijden, maar of je er sneller of comfortabeler mee bent?

Vooral de wielen worden idd een grote uitdaging, zeker als je het gewicht nog een beetje binnen de perken wilt houden.

Hoe zit het met beschikbaarheid van banden? Schwalbe RR 36er 2.65inch in feb 2008? :o

TF

Bericht door TF » di feb 13, 2007 11:35 pm

Wow Cloxxki!

Ik weet dat je hier al geruime tijd naar uitkijkt, gaaf man! Maar is dit niet een beetje heel grootschalig? Het idee was toch 3 inch erbij?

Die banden had ik een idee over, ik zag laatst op Holland Sport de custom tubebandenmaker van Sven de crosser, dat leek me helemaal geen raar idee om tubes te maken en zelf een profiel te kiezen bij gebrek aan beter, misschien ook om een 29er band te optimaliseren? Wel een tijdrovend cq duur geintje maar waarom niet, het lijkt me zo ondertussen wel een bewezen formule! Het is ook wel heel mooi dat witte canvas trouwens.
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » di feb 13, 2007 11:44 pm

Veel groter lijkt het ook niet te kunnen, dan komt je voet tegen het voorwiel :)

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di feb 13, 2007 11:52 pm

Ruben schreef:Veel groter lijkt het ook niet te kunnen, dan komt je voet tegen het voorwiel :)
Wielbasis van de fiets op de tekening is danooks slechts 1219, mijn 29er zit (uit m'n hoofd) op 1130mm .........
Gebogen zitbuis is wel handig, ook gaat vering wat lastig worden, niet dat dat nog heel nodig is dan natuurlijk ;)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di feb 13, 2007 11:58 pm

Hmm, jaja. En dan heb je een parkeer terrein ala Ikea nodig om een haakse bocht te maken? Dit lijkt me een beetje erg enthousiast...!
Ich Heisse Super Fantastisch!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 14, 2007 12:16 am

TOBY schreef: Die banden had ik een idee over, ik zag laatst op Holland Sport de custom tubebandenmaker van Sven de crosser, dat leek me helemaal geen raar idee om tubes te maken en zelf een profiel te kiezen bij gebrek aan beter, misschien ook om een 29er band te optimaliseren? Wel een tijdrovend cq duur geintje maar waarom niet, het lijkt me zo ondertussen wel een bewezen formule! Het is ook wel heel mooi dat witte canvas trouwens.
Kan perfect. Zelfs een breed 26" profiel nemen en dat om een wat smaller 29" tube trekken. Echter, de tubevelgen in de handel zijn smaller dan ideaal voor een 2"+ tube die verder perfect is. De Tube velg is ook mar bedoeld voor 21-23mm he, nieteens voor 28-35mm crosstubes. Die gaan er toevallig ook nog net op, maar doorstoten is aan de orde van de dag.

MarinTi

Re: 29"? Een leuk begin, maar zeker niet het einde!

Bericht door MarinTi » wo feb 14, 2007 6:42 am

Cloxxki schreef:Ik wacht hier al jaren op. Had er bijna zelf 1 gehad.

Dit, lieve mensen, is de toekomst!

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=269746
:shock: Wie maakt er dan velgen, spaken en banden voor deze "nieuwe maat"?
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 14, 2007 8:02 am

Wat maakt het uit WIE het is, als je het bewijs ziet DAT het er is? :-)

De extra lengte van de fiets zit vooral aan de achterkant, 520mm chainstays zijn 80mm langer dan bij een 29" Fisher. Let wel, die chainstays liggen onder een hoek, dus horizontaal komt er net ~7cm bij.
Aan de voorkant is het een kwestie van afstemmen dat je net-geen tenen tegen de voorband krijgt. Ja, dat wordt langer dan een 29", maar met slim afstellen lijft dat wel tot het minimum beperkt.
Om traag sturen te voorkomen krijgt een 36"er zoals gezegd veel fork sprong, wat tevens weer mogelijk maakt de bovenbuislengte binnen de perken te houden.
Het zal vast geen winnend concept zijn voor een SS race op Dorst, maar naar berichten te horen dus zeer goed rijdbaar en dolle pret. En ik geloof het.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo feb 14, 2007 9:47 am

Cloxxki schreef: Het zal vast geen winnend concept zijn voor een SS race op Dorst
Wat maakt het, dat de stap van 26 naar 29" wél een stap in de goede richting is, en de stap van 29 naar 36" niet? Is geo niet zo te tweaken dat het ook daar een winnend concept is, of zijn de wielen in deze maat simpelweg te zwaar?

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo feb 14, 2007 9:54 am

Supergaaf dat er mensen zijn die hier gewoon aan beginnen!
Bikepark Groningen

Scaluner

Bericht door Scaluner » wo feb 14, 2007 11:14 am

Mensen dit wordt allemaal veels te groot!! Mijn auto kan binnen de wettelijk vastgestelde normen net een 29'er aan... :D

Afbeelding

steelhead

SHIT

Bericht door steelhead » wo feb 14, 2007 11:33 am

Heb ik net met moeite 29r buizen kunnen sourcen. Moet ik me nu druk gaan maken over 36r buizen. SHIT!!!

Steelhead

p.s. Zo'n 36r frame zou je ook in staal onder de 3 kg moeten kunnen maken!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

binkie

Bericht door binkie » wo feb 14, 2007 12:14 pm

Cloxxki schreef:Prachtigere verhoudingen geeft 36" :
- Flat bar dat zonder gebruik van spacers of malle stuurpen op vergelijkbare hoogte als zadel staat
- Stuur toch heel sportief vlak boven de voorband.
- Elk frame ziet er compact uit, zelfs een 60cm (zoals ik gebruik in tekeningen)
Afbeelding
39.17 inseam? Dat is volgens mij zo'n 99.5cm :shock:
Ik dacht dat ik met 93.5cm (36.8 inseam) al lange benen had, maar bij beide benen op de grond en je fietsontwerp ga ik ook al een toontje hoger zingen :whistle:

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 14, 2007 12:28 pm

Hubert ! schreef:
Pieter! schreef:Hoe is de sterkte van de wielen? Worden dat geen 'zwabber dingen' ?

Wielstijfheid kan drastisch verbeterd worden door naven te gebruiken met meer afstand tussen de flenzen, ik zou dat voor 29" eigenlijk al willen. 120 voor, 150 achter, lijkt me prima.
zeg maar dáág kettinglijn, mits BB breder wordt.. wat niet bepaald een voordeel genoemd kan worden.
---www.cjmedia.nl---

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo feb 14, 2007 12:57 pm

DeKerf's schreef:zeg maar dáág kettinglijn, mits BB breder wordt.. wat niet bepaald een voordeel genoemd kan worden.
En dat is dus heel erg belangrijk IMHO.

Net als bij de Pugsly gaat een 100mm bracket gewoon nooit lekker rijden, tenzij je onwijze o-benen hebt.

En met een 1 meter inseam kan het dan nog gaan werken, mocht je soepele gewrichten hebben, aar met kleiner dan 80?

Maar ik vind het fijn voor jullie dat jullie zo blij zijn, geniet er maar lekker van :D

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 14, 2007 3:11 pm

binkie schreef:
39.17 inseam? Dat is volgens mij zo'n 99.5cm :shock:
Ik dacht dat ik met 93.5cm (36.8 inseam) al lange benen had, maar bij beide benen op de grond en je fietsontwerp ga ik ook al een toontje hoger zingen :whistle:
Dat zijn mijn benen, ik heb dan ook een 60cm frame (voor verhoudeingen) met hoge BB gekozen om lange cranks te kunnen rijden.

De wielen worden in concept weinig zwaarder minder dan het verschil tussen een superlicht 26" wedstrijdbandje en wat je op een fiets van <€800 vindt.

De lange voorkant zal op moickey mouse rondjes als Dorst af en toe wat minder vlugheid mogelijk maken. Het effect van chaisntaylengte is trouwens erg overrated.
Grote wielen maken bunny hops (met 1 wiel tegelijk) ook lastiger.

Ik schat dat ik over een rondje Dorst (zo bochtig als het wordt) al met al amper 30s trager zal zijn, omdat ik ook her en der sneller zal zijn. Tussen de ene rijder en de andere kan zomaar 4min zitten. Tussen een 26" hardtail en een 29" rigid ook zomaar een hele minuut (voor mij dan).

Plaats reactie