Racefiets fixeren

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Frits
Racefiets fixeren

Bericht door Frits » vr okt 20, 2006 8:05 pm

Yo,

Na een tijdje op een 2e hands racefiets te hebben rondgereden met onderdelen uit verschillende shimano groepen was ik het hele gedoe zat en rijd singlespeed. Allemaal leuk en aardig, maar eigenlijk wil ik hem nu wel veranderen tot fixed.

Mijn wiel verbouwen zie ik niet echt zitten. Heb ik dan gewoon een ander wiel nodig? Zoek ik dan naar een baanwiel of zijn die niet geschikt voor de openbare weg? Zijn er daarna nog kleine complicaties die kunnen gebeuren of is het gewoon het andere wiel erin en knallen?

Groeten,
Frits

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr okt 20, 2006 8:18 pm

Frits,

Ik neem aan dat je (min of meer) horizontale patten in je frame hebt zitten? Je werkt nu ook niet met een spanner?
Baannaven en -wielen zijn niet zo goed afgedicht als 'gewone' naven, let hier dus even op.
Inbouwbreedte van het achterwiel luistert niet heel erg nauw bij een stalen frame, een beetje uitbuigen kan geen kwaad. Zorg voor een juiste kettinglijn, je baankrans kun je niet uitspaceren zoals een geared naaf.

Perik

Bericht door Perik » za okt 21, 2006 9:23 am

Een baannaaf is misschien iets minder goed afgedicht dan een goede racenaaf, maar met een beetje onderhoud is dat geen enkel probleem. Ik rijd al 1,5 jaar onder alle weersomstadigheden met een Suzue (industrielagers) en die loopt nog als een zonnetje.
Een baannaaf is indd iets smaller (120mm vs 126-130mm). Je kunt twee extra spacers op de as doen of je (stalen) frame iets buigen tot 120mm. Overigens zijn sommige naven ook in meerdere breedtes te krijgen, kijk maar eens bij bv. m-gineering.nl wat er allemaal mogelijk is.

Frits

Bericht door Frits » za okt 21, 2006 1:12 pm

Hallo,

Patten zijn inderdaad min of meer horizontaal, maar veel stelruimte is er niet. Frame is van aluminium. Maar dan kunnen er dus gewoon spacers tussen.

Ga maar eens op zoek naar een wieltje dan. Nog tips? Ik vond 125 euro voor dat wiel wat op m-gineering staat wel veel geld.

Dank voor het advies.

Pieter!

Bericht door Pieter! » za okt 21, 2006 1:59 pm

Hoi Frits, ik ben zelf hetzelfde van plan. Volgens mij is de goedkoopste oplossing een on-one naaf kopen (bij JJ of bij m-gineering) en gaan vlechten. Velgje uit 2e hands wiel, bijv., of kopen.

Frits

Bericht door Frits » za okt 21, 2006 2:39 pm

Denk je dat het ook een goed plan is als je helemaal geen ervaring hebt in het maken van wielen en geen specifiek materiaal daarvoor hebt? Ben wel een beetje handig, maar ik leef ook in de veronderstelling dat mooie wielen bouwen wat ervaring vereist.

Pieter!

Bericht door Pieter! » za okt 21, 2006 3:12 pm

Surly heeft een ding dat heet de FIXXER. Vraagme niet of en hoe het werkt, misschien weet JJ dat ?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za okt 21, 2006 4:59 pm

Een fixxer werkt mooi (denk ik) maar kost evenveel als dat wiel bij m-gineering (of bij mij ;) )

kan een nieuw achterwiel bouwen voor rond de 100 euro, mss minder, afhankelijk van de velg..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie