Racefiets fixeren
Moderators:JJ, Beheerders
Yo,
Na een tijdje op een 2e hands racefiets te hebben rondgereden met onderdelen uit verschillende shimano groepen was ik het hele gedoe zat en rijd singlespeed. Allemaal leuk en aardig, maar eigenlijk wil ik hem nu wel veranderen tot fixed.
Mijn wiel verbouwen zie ik niet echt zitten. Heb ik dan gewoon een ander wiel nodig? Zoek ik dan naar een baanwiel of zijn die niet geschikt voor de openbare weg? Zijn er daarna nog kleine complicaties die kunnen gebeuren of is het gewoon het andere wiel erin en knallen?
Groeten,
Frits
Na een tijdje op een 2e hands racefiets te hebben rondgereden met onderdelen uit verschillende shimano groepen was ik het hele gedoe zat en rijd singlespeed. Allemaal leuk en aardig, maar eigenlijk wil ik hem nu wel veranderen tot fixed.
Mijn wiel verbouwen zie ik niet echt zitten. Heb ik dan gewoon een ander wiel nodig? Zoek ik dan naar een baanwiel of zijn die niet geschikt voor de openbare weg? Zijn er daarna nog kleine complicaties die kunnen gebeuren of is het gewoon het andere wiel erin en knallen?
Groeten,
Frits
Frits,
Ik neem aan dat je (min of meer) horizontale patten in je frame hebt zitten? Je werkt nu ook niet met een spanner?
Baannaven en -wielen zijn niet zo goed afgedicht als 'gewone' naven, let hier dus even op.
Inbouwbreedte van het achterwiel luistert niet heel erg nauw bij een stalen frame, een beetje uitbuigen kan geen kwaad. Zorg voor een juiste kettinglijn, je baankrans kun je niet uitspaceren zoals een geared naaf.
Ik neem aan dat je (min of meer) horizontale patten in je frame hebt zitten? Je werkt nu ook niet met een spanner?
Baannaven en -wielen zijn niet zo goed afgedicht als 'gewone' naven, let hier dus even op.
Inbouwbreedte van het achterwiel luistert niet heel erg nauw bij een stalen frame, een beetje uitbuigen kan geen kwaad. Zorg voor een juiste kettinglijn, je baankrans kun je niet uitspaceren zoals een geared naaf.
Een baannaaf is misschien iets minder goed afgedicht dan een goede racenaaf, maar met een beetje onderhoud is dat geen enkel probleem. Ik rijd al 1,5 jaar onder alle weersomstadigheden met een Suzue (industrielagers) en die loopt nog als een zonnetje.
Een baannaaf is indd iets smaller (120mm vs 126-130mm). Je kunt twee extra spacers op de as doen of je (stalen) frame iets buigen tot 120mm. Overigens zijn sommige naven ook in meerdere breedtes te krijgen, kijk maar eens bij bv. m-gineering.nl wat er allemaal mogelijk is.
Een baannaaf is indd iets smaller (120mm vs 126-130mm). Je kunt twee extra spacers op de as doen of je (stalen) frame iets buigen tot 120mm. Overigens zijn sommige naven ook in meerdere breedtes te krijgen, kijk maar eens bij bv. m-gineering.nl wat er allemaal mogelijk is.
Hallo,
Patten zijn inderdaad min of meer horizontaal, maar veel stelruimte is er niet. Frame is van aluminium. Maar dan kunnen er dus gewoon spacers tussen.
Ga maar eens op zoek naar een wieltje dan. Nog tips? Ik vond 125 euro voor dat wiel wat op m-gineering staat wel veel geld.
Dank voor het advies.
Patten zijn inderdaad min of meer horizontaal, maar veel stelruimte is er niet. Frame is van aluminium. Maar dan kunnen er dus gewoon spacers tussen.
Ga maar eens op zoek naar een wieltje dan. Nog tips? Ik vond 125 euro voor dat wiel wat op m-gineering staat wel veel geld.
Dank voor het advies.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Een fixxer werkt mooi (denk ik) maar kost evenveel als dat wiel bij m-gineering (of bij mij
)
kan een nieuw achterwiel bouwen voor rond de 100 euro, mss minder, afhankelijk van de velg..
JJ

kan een nieuw achterwiel bouwen voor rond de 100 euro, mss minder, afhankelijk van de velg..
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!