Singlespeed voor de hele club

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
dubbelop
Contacteer:
Singlespeed voor de hele club

Bericht door dubbelop » do jul 06, 2006 3:57 pm

Let op de steeds groter wordende tandwielen!

Afbeelding
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Hilco

Bericht door Hilco » zo jul 09, 2006 9:05 pm

daar zit een hoop denkwerk in/achter, zeker voor die tijd...... :shock:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma jul 10, 2006 9:43 am

Ik vind het maar een compromitterend standjes...

Hoe hard zouden ze met dat ding gegaan zijn? Het lijkt me da thet heel hard moet kunnen. Die grote tandwielen zullen wel nodig geweest zijn om de krachten over te brengen.

Ik heb weleens schetsen en berekeningen gemaakt voor een dergelijk apparaat, maar dan voor 8 man ipv 10, maar wel in ligfiets-sigaar vorm. Voorzichtige schattingen brachten dat apparaat tot 320km/u.
Op een 10-zitter zoals afgebeeld moet 100km/u goed te doen zijn lijkt me, singlespeed en met imperfecte zithouding, althans wat betreft aandrijving :-s

Trapper

Bericht door Trapper » di jul 11, 2006 1:01 pm

Hopelijk is dat voorvorkje een beetje sterk. Hij staat onder een fijne hoek en het zou lullig zijn als die afbreekt met 100 km/u. :lol:

Gène

Bericht door Gène » wo jul 12, 2006 8:16 am

Wat ook mooi is, die tandwielen. Das nou nog eens ouderwets frees werk, het zal wel de nodige kilo's wegen. Waar ik ook benieuwd naar ben is het been tempo van de eerste man. Als de laatste man op tempo is, dan zal de voorste zich toch de longen uit het het lijf trappen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo jul 12, 2006 10:40 am

Valt wel mee, want de overbrenging is telkens 1:1 ALs je goed kijkt zie je twee tandwielen achter elkaar zitten, en zie je dat de kettingen steeds parallel naar achter lopen. De grotere tandwielen zijn omdat er een steeds grotere kracht overgebracht moet worden en dit efficienter gaat met veel tandjes. Dat de tandwielen voor kleiner zijn is denk ik gewichtsbesparing, maar het kan ook voor de looks zijn :-)
Ijzeren paarden eten geen haver....

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jul 12, 2006 11:03 am

nou die tandwielen doen zeker wel wat. Het is niet 1:1 dat zie je wel bij het achterste tandwiel. Ik denk dat het meer te maken heeft met het gangmaken. De voorste begint met trappen en hoeft door zijn kleine tandwiel minder kracht te zetten en op topsnelheid heeft de achterste een goed verzet om het tempo erin te houden..:D

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo jul 12, 2006 11:41 am

Achterste tandwiel is wel een overbrenging, voorste tandwielen, zoals bij een normale tandem, volgens mij niet.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo jul 12, 2006 11:47 am

Ze zitten toch allemaal aan elkaar..Het is NIET mogelijk om verschillende toerentallen te hebben.

De voorste 9 helpen de laatste rondkomen die t achterwiel weer aandrijft.
Iedereen draait t zelfde tempo.

En t koppel wat nodig is om de laatste (t grootste) tandwiel word door alle 10 geleverd.

T binnenblad van de persoon achter je is t zelfde als t blad waar je zelf mee trapt.

Gène

Bericht door Gène » do jul 13, 2006 9:55 pm

Bestaat de fiets nog? ik wil er wel eens mee rijden, misschien eens als prestige projectje voor santos ofzo. Lijkt me wel maf, helemaal 2006 maken, mooie vork derin plaatsen een paar bruute remmen en dan de heuvels in, krappe bochten worden dan wel een probleem...

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plaats reactie