Singlespeed voor de hele club
Moderators:JJ, Beheerders
Let op de steeds groter wordende tandwielen!

Ik vind het maar een compromitterend standjes...
Hoe hard zouden ze met dat ding gegaan zijn? Het lijkt me da thet heel hard moet kunnen. Die grote tandwielen zullen wel nodig geweest zijn om de krachten over te brengen.
Ik heb weleens schetsen en berekeningen gemaakt voor een dergelijk apparaat, maar dan voor 8 man ipv 10, maar wel in ligfiets-sigaar vorm. Voorzichtige schattingen brachten dat apparaat tot 320km/u.
Op een 10-zitter zoals afgebeeld moet 100km/u goed te doen zijn lijkt me, singlespeed en met imperfecte zithouding, althans wat betreft aandrijving :-s
Hoe hard zouden ze met dat ding gegaan zijn? Het lijkt me da thet heel hard moet kunnen. Die grote tandwielen zullen wel nodig geweest zijn om de krachten over te brengen.
Ik heb weleens schetsen en berekeningen gemaakt voor een dergelijk apparaat, maar dan voor 8 man ipv 10, maar wel in ligfiets-sigaar vorm. Voorzichtige schattingen brachten dat apparaat tot 320km/u.
Op een 10-zitter zoals afgebeeld moet 100km/u goed te doen zijn lijkt me, singlespeed en met imperfecte zithouding, althans wat betreft aandrijving :-s
Wat ook mooi is, die tandwielen. Das nou nog eens ouderwets frees werk, het zal wel de nodige kilo's wegen. Waar ik ook benieuwd naar ben is het been tempo van de eerste man. Als de laatste man op tempo is, dan zal de voorste zich toch de longen uit het het lijf trappen.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- Hotsnail
- Contacteer:
Valt wel mee, want de overbrenging is telkens 1:1 ALs je goed kijkt zie je twee tandwielen achter elkaar zitten, en zie je dat de kettingen steeds parallel naar achter lopen. De grotere tandwielen zijn omdat er een steeds grotere kracht overgebracht moet worden en dit efficienter gaat met veel tandjes. Dat de tandwielen voor kleiner zijn is denk ik gewichtsbesparing, maar het kan ook voor de looks zijn 

Ijzeren paarden eten geen haver....
- didadunlop
nou die tandwielen doen zeker wel wat. Het is niet 1:1 dat zie je wel bij het achterste tandwiel. Ik denk dat het meer te maken heeft met het gangmaken. De voorste begint met trappen en hoeft door zijn kleine tandwiel minder kracht te zetten en op topsnelheid heeft de achterste een goed verzet om het tempo erin te houden..

Ze zitten toch allemaal aan elkaar..Het is NIET mogelijk om verschillende toerentallen te hebben.
De voorste 9 helpen de laatste rondkomen die t achterwiel weer aandrijft.
Iedereen draait t zelfde tempo.
En t koppel wat nodig is om de laatste (t grootste) tandwiel word door alle 10 geleverd.
T binnenblad van de persoon achter je is t zelfde als t blad waar je zelf mee trapt.
De voorste 9 helpen de laatste rondkomen die t achterwiel weer aandrijft.
Iedereen draait t zelfde tempo.
En t koppel wat nodig is om de laatste (t grootste) tandwiel word door alle 10 geleverd.
T binnenblad van de persoon achter je is t zelfde als t blad waar je zelf mee trapt.
Bestaat de fiets nog? ik wil er wel eens mee rijden, misschien eens als prestige projectje voor santos ofzo. Lijkt me wel maf, helemaal 2006 maken, mooie vork derin plaatsen een paar bruute remmen en dan de heuvels in, krappe bochten worden dan wel een probleem...
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!