Na mijn Cannondale Beast of the East uit 1994 (die binnenkort opgebouwd gaat worden als teamfiets zoals destijds gebruikt: Onza, Vetta, Syncros, Coda etc) heb ik gisteren een nog véél oudere Cannondale op de kop weten te tikken.
Zag op marktplaats een C"dale te koop staan voor maar liefst 75 euro. Was zwart en op de kleine foto leek het alsof er een U-brake op zat, Biopace kettingwielen en een stalen vork. Oud dus.
Ben gisteren langsgegaan (was dichtbij in Nieuwegein) en trof daar een vrij strakke C"dale aan uit het jaar 1988. Zwart met gouden letters. De lak op een paar plaatsen weliswaar beschadigd maar voor een zo oude fiets eigenlijk nog heel gaaf. Alu frame natuurlijk met een stalen voorvork. 1 Inch draad balhoofdstel met een Sakea koud vervormde stuurpen (hoek pakweg 45 graden). De zadelpen is een alu versie dus zat deze god zij dank niet in het frame vastgerot!!!
Even een lijstje:
Frame: Cannondale Pré Beast of the East met aflopende bovenbuis - DUNNE/KLEINE Ø - buizen (in vergelijking met de huidige norm);
Vork: Staal 1 Inch draad;
Balhoofdstel: Nog niet bekend (n.n.b.);
Stuurpen: Sakea ±45 graden;
Zadelpen: Sakea Strong Alu 300mm;
Zadel: Vetta;
BB: n.n.b.;
Cranks: Shimano Deore;
Kettingwielen: 28/38/48 Biopace;
Cassette: 6 vit, n.n.b. (eerst schoonmaken);
Ketting: zie boven;
Voorder.: Shimano Deore (volledig zilver);
Achterder.: zie boven, 6 vit;
Achterem: U-Brake, merk n.n.b.;
Voorrem: Old Style (dus ongeveer een meter buiten de vork uitstekende) Canti"s, merk n.n.b.;
Naven: Sansin zwart 36 gaats;
Velgen: Araya"s RM-20 Super Hard Anodized Black;
Spaken & nipppels: n.n.b.
Schakelaars: Shimano Deore Top Mount 6 vits;
Remgrepen: Moto-style super breed en grof EN voor de kabel EN na de kabel af te stellen. merk n.n.b.;
Framenummer: 20021088020, dat zou betekenen dat dit frame nr. 20 uit die serie in uit de maand oktober in 1988.
De man van wie ik hem kocht wist niks en was niet de 1-ste eigenaar. Beetje mauwen over veel opknapwerk en ik snoepte nog wat van de prijs af en rekende 60 euro voor de fiets...!!!! ;D

Volgens Dekerf"s is alleen al de achterrem dat bedrag waard......

Je raadt het al, ik ben zo blij als een kind en al puilt de schuur inmiddels uit van de fietsen, dit soort ouwe meuk is altijd welkom. Helaas is het een maatje kleiner dan wat ik normaliter heb, maar dit frame/fiets komt toch aan de muur te hangen. Die mag bij mij - nadat ie volledig is geserviced - van een pensioen gaan genieten. De fiets is nauwelijks gebruikt, dat is wel duidelijk maar zo"n oude dame moet je gewoon niet meer al te vaak berijden...
Foto"s zullen later volgen.
Ik heb nu een nog oudere - en mijn maat - Cannondale op het oog, dus dat zal ik t.z.t. wel laten weten.
Tall Boy Bram