Startproblemen
Moderators:JJ, Beheerders
Potentiele SingleSpeed-biker heeft een aantal vragen aan ervaren SingleSpeed-bikers.
Op dit moment heb ik een Giant ATX870 (27 versnellingen), maar wil graag overstappen naar SS.
Ik denk aan een bike met vaste vork en velgremmen. Zelf een SS-bike samenstellen wil ik nog niet, maar via internet weet ik dat er 2 standaard SS-bikes zijn, de 1FG van Cannondale en de Unit van Kona. Wat vinden jullie van deze bikes?
Misschien wel de moeilijkste vraag: Welk verzet moet ik kiezen?
Wat is het minimale/maximale aantal tanden achter?
Wat is het minimale/maximale aantal tanden voor?
Akwa
Op dit moment heb ik een Giant ATX870 (27 versnellingen), maar wil graag overstappen naar SS.
Ik denk aan een bike met vaste vork en velgremmen. Zelf een SS-bike samenstellen wil ik nog niet, maar via internet weet ik dat er 2 standaard SS-bikes zijn, de 1FG van Cannondale en de Unit van Kona. Wat vinden jullie van deze bikes?
Misschien wel de moeilijkste vraag: Welk verzet moet ik kiezen?
Wat is het minimale/maximale aantal tanden achter?
Wat is het minimale/maximale aantal tanden voor?
Akwa
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:Startproblemen
WELKOM!!
Er zijn een wel wat meer complete ss bikes dan dat jij noemt, maar wat is je plan, wil je eerst je ATX ombouwen of wil je een nieuwe bike gaan kopen/opbouwen?
Als je nog niet weet wat je wilt kun je eerst je ATX ombouwen, dan kun je proberen zonder dat het te veel geld kost. Kijk op www.singlespeed.nl onder techniek / conversie
Verzet is puur persoonlijk. Standaard wordt veel gereden met 2:1, maar als je weinig heuvels in de buurt hebt kun je voor een wat groter verzet gaan.
Om een beetje normale kettinglijn te houden wordt veel gereden met een voorblad formaat middenblad en achter een passend kransje voor het juiste verzet. Waar je dan aan kunt denken is 32:16 of 32:15
JJ
Er zijn een wel wat meer complete ss bikes dan dat jij noemt, maar wat is je plan, wil je eerst je ATX ombouwen of wil je een nieuwe bike gaan kopen/opbouwen?
Als je nog niet weet wat je wilt kun je eerst je ATX ombouwen, dan kun je proberen zonder dat het te veel geld kost. Kijk op www.singlespeed.nl onder techniek / conversie
Verzet is puur persoonlijk. Standaard wordt veel gereden met 2:1, maar als je weinig heuvels in de buurt hebt kun je voor een wat groter verzet gaan.
Om een beetje normale kettinglijn te houden wordt veel gereden met een voorblad formaat middenblad en achter een passend kransje voor het juiste verzet. Waar je dan aan kunt denken is 32:16 of 32:15
JJ
Re:Startproblemen
keuze tussen de C"dale en de K Unit is snel gemaakt: de Unit!!!
Mooi framepje, true temper ox platinum buizenset, veel geilheid voor weinig...
verzetten: ga uit van 2:1 verhouding (bv 32 : 16 of 36: 18 of zoiets)
Mooi framepje, true temper ox platinum buizenset, veel geilheid voor weinig...
verzetten: ga uit van 2:1 verhouding (bv 32 : 16 of 36: 18 of zoiets)
Re:Startproblemen
Thanks JJ and Steelboy voor julli reactie.
Ombouwen van mijn Giant naar een ss bike is geen optie, ik wil namelijk ook geen schijfremmen en verende voorvork meer.
Dit is teveel, kan ik net zo goed meteen een nieuwe ss bike kopen.
Welke merken hebben nog meer complete ss bikes in de aanbieding?
Voor de komende tijd niet meer aan de shifters zitten en trainen op 1 verzet!
Ombouwen van mijn Giant naar een ss bike is geen optie, ik wil namelijk ook geen schijfremmen en verende voorvork meer.
Dit is teveel, kan ik net zo goed meteen een nieuwe ss bike kopen.
Welke merken hebben nog meer complete ss bikes in de aanbieding?
Voor de komende tijd niet meer aan de shifters zitten en trainen op 1 verzet!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:Startproblemen
hey Akwa,
KHS maakt een soft tail, de Solo one http://www.khsbicycles.com/page174.html
Bianchi heeft een hele mooie stalen bike, de S.I.S.S. http://www.bianchiusa.com/site/bikes/05_SISS.html
Maar waarom een complete fiets? ZO te horen weet je precies wat je wilt, waarom dan niet zelf een fiets samenstellen? Dat
hoeft niet eens zoveel geld te kosten (het kan wel..).
b.v. http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm
Inbred frame € 357.50 en eventueel een afmontage kit voor een complete fiets.
Kijk b.v. eens op de site van bike2build onder singlespeed. Daar staan genoeg frames en parts om een hele mooie bike te bouwen,
en die gasten rijden zelf ook singlespeed..
Het meeste kun je natuurlijk ook bij je eigen LBS bestellen. En zelf opbouwen is wel zo leuk.
Hou ons maar op de hoogte. Je hebt net het NK ss gemist, maar volgend jaar heb je weer een kans
JJ
KHS maakt een soft tail, de Solo one http://www.khsbicycles.com/page174.html
Bianchi heeft een hele mooie stalen bike, de S.I.S.S. http://www.bianchiusa.com/site/bikes/05_SISS.html
Maar waarom een complete fiets? ZO te horen weet je precies wat je wilt, waarom dan niet zelf een fiets samenstellen? Dat
hoeft niet eens zoveel geld te kosten (het kan wel..).
b.v. http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm
Inbred frame € 357.50 en eventueel een afmontage kit voor een complete fiets.
Kijk b.v. eens op de site van bike2build onder singlespeed. Daar staan genoeg frames en parts om een hele mooie bike te bouwen,
en die gasten rijden zelf ook singlespeed..
Het meeste kun je natuurlijk ook bij je eigen LBS bestellen. En zelf opbouwen is wel zo leuk.
Hou ons maar op de hoogte. Je hebt net het NK ss gemist, maar volgend jaar heb je weer een kans

JJ
Re:Startproblemen
De twijfel slaat nu toe, samenstellen van een bike begint nu ook een optie te worden. Nog maar even goed nadenken. Als de beslissing is gevallen volgt het volgende bericht
Akwa
Akwa
- Rinse Appelstroop
- Berichten:3558
- Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
- Locatie:Eindhoven
- Contacteer:
Re:Startproblemen
Ja,
ik ga ook beginnen. Met allemaal cheapo stuff. En dan kijken of ik het echt leuk vind. Zal jullie op de hoogte houden!
RInse
ik ga ook beginnen. Met allemaal cheapo stuff. En dan kijken of ik het echt leuk vind. Zal jullie op de hoogte houden!
RInse
Re:Startproblemen
Op wat voor frame?
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:Startproblemen
Akwa schreef:
De twijfel slaat nu toe, samenstellen van een bike begint nu ook een optie te worden. Nog maar even goed nadenken. Als de beslissing is gevallen volgt het volgende bericht
Akwa
Yes, we did it

Waar twijfel je nog over? Wat is je budget?
Re:Startproblemen
JJ, twijfel over een goede samenstelling van onderdelen in combinatie met het frame en kan ik dit zelf wel in elkaar knutselen. Ben al regelmatig op bike2build aan het kijken en maar puzzelen. Mijn budget is maximaal € 1300,- ,dus de financie zijn niet het probleem.
Komt goed
.
Komt goed

- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:Startproblemen
Ben benieuwd

Re:Startproblemen
Wat is je e-mail add.?
Ik heb mijn ATX870 ook single gemaakt,op de remmen na klaar.
Ik heb foto"s van bike maar weet niet hoe ik ze moet plaatsen op dp.
Als je ze wilt zien laat het maar weten!
Groeten ATX870SS Turbo.
Ik heb mijn ATX870 ook single gemaakt,op de remmen na klaar.
Ik heb foto"s van bike maar weet niet hoe ik ze moet plaatsen op dp.
Als je ze wilt zien laat het maar weten!
Groeten ATX870SS Turbo.

Re:Startproblemen
Hallo Akwa,
Ik ben sinds kort ook aan het SS"en en ik moet zeggen: errug leuk!
Ik rijd met een 32x16 en dat bevalt erg goed (ATB route Amerongen en omstreken), alleen in de vlakke stukken zou ik wel een wat zwaarder verzet willen rijden. Ik heb nog een aantal bladen liggen waarmee ik kan experimenteren (36- en 38 tands)
Voorwat betreft de fietskeuze voor kant-en-klaar: C"dale 1FG Ultra!
Deze heb ik enige weken geleden zelf aangeschaft en is ondanks duur voor een SS wel een ideale fiets. Want: strak en clean qua uiterlijk (zitten alleen maar "rechte" buizen aan, geen S-bends), kunnen zowel 26- als 28 inch diskwielen in. Heeft een tandembrackepot (=excentrisch, dus geen problemen met spannen van ketting). Kan ook voorzien worden van een derailleurhanger (voor 3x9 speed geared) of ook erg geschikt voor een Rohloff naaf.
Koppel daar aan ook nog een goede Headshock vork met een lekker werkende lock-out en je hebt een fiets waar je werkelijk alle kanten mee op kan.
Ook het uiterlijk is er basic. En lekker licht!
Voor anders dan kant-en-klaar: koop een lekker oud alu atb frame met vaste vork, pak een vel schuurpapier, schuur het frame kaal, pak wat staalvernis en een kwassie en hupla, een SS frame. Koop via "te koop" of marktplaats een setje wielen, stuur, cranks en een zadel, wat spacers en je hebt voor de bekende scheet en 3 knikkers een prima SS om eens te kijken of het wat is.
Vind je het niks, dan verkoop je "em toch lekker als ultieme cultbike weer op "aangeboden".......
In ieder geval, niet denken maar doen. Het zal je niet tegenvallen
Ik ben sinds kort ook aan het SS"en en ik moet zeggen: errug leuk!
Ik rijd met een 32x16 en dat bevalt erg goed (ATB route Amerongen en omstreken), alleen in de vlakke stukken zou ik wel een wat zwaarder verzet willen rijden. Ik heb nog een aantal bladen liggen waarmee ik kan experimenteren (36- en 38 tands)
Voorwat betreft de fietskeuze voor kant-en-klaar: C"dale 1FG Ultra!
Deze heb ik enige weken geleden zelf aangeschaft en is ondanks duur voor een SS wel een ideale fiets. Want: strak en clean qua uiterlijk (zitten alleen maar "rechte" buizen aan, geen S-bends), kunnen zowel 26- als 28 inch diskwielen in. Heeft een tandembrackepot (=excentrisch, dus geen problemen met spannen van ketting). Kan ook voorzien worden van een derailleurhanger (voor 3x9 speed geared) of ook erg geschikt voor een Rohloff naaf.
Koppel daar aan ook nog een goede Headshock vork met een lekker werkende lock-out en je hebt een fiets waar je werkelijk alle kanten mee op kan.
Ook het uiterlijk is er basic. En lekker licht!
Voor anders dan kant-en-klaar: koop een lekker oud alu atb frame met vaste vork, pak een vel schuurpapier, schuur het frame kaal, pak wat staalvernis en een kwassie en hupla, een SS frame. Koop via "te koop" of marktplaats een setje wielen, stuur, cranks en een zadel, wat spacers en je hebt voor de bekende scheet en 3 knikkers een prima SS om eens te kijken of het wat is.
Vind je het niks, dan verkoop je "em toch lekker als ultieme cultbike weer op "aangeboden".......
In ieder geval, niet denken maar doen. Het zal je niet tegenvallen
Re:Startproblemen
Voorlopig erg blij met m"n singlespeedje.
Ideaal fietsje voor het Brabantse zand.
Ik zou voor en achter een zo groot mogelijk tandwiel kiezen.
Ik las hierboven dat iemand de keuze had tussen 32, 36 en 38.
38 icm 19 achter levert 1:2 op en hoe groter je tandwiel hoe minder spanning op de ketting en hou minder slijtage.
Ik gebruik een oude S 600 derailleur als kettingspanner, da"s toch wel 1 v.d. dingen die ik wil veranderen.
Werkt overigens prima, maar ik vind dat "t niet hoort.
Veel plezier, en tot de volgende meeting, hopelijk ben ik dan ook in de gelegenheid om mee te rijden
Ideaal fietsje voor het Brabantse zand.
Ik zou voor en achter een zo groot mogelijk tandwiel kiezen.
Ik las hierboven dat iemand de keuze had tussen 32, 36 en 38.
38 icm 19 achter levert 1:2 op en hoe groter je tandwiel hoe minder spanning op de ketting en hou minder slijtage.
Ik gebruik een oude S 600 derailleur als kettingspanner, da"s toch wel 1 v.d. dingen die ik wil veranderen.
Werkt overigens prima, maar ik vind dat "t niet hoort.
Veel plezier, en tot de volgende meeting, hopelijk ben ik dan ook in de gelegenheid om mee te rijden

Re:Startproblemen
De keuze is gemaakt, wederom.
Overgestapt van Surly naar een ander merk, namelijk Rotor.
Een duits merk uit Leipzig en Dresden en zij maken frames speciaal voor de rohloff-naaf inclusief een "kettingspanner". Dus ideaal te gebruiken als SingleSpeed en eventueel ooit als ik de jackpot win een rohloffnaaf.
Daarnaast een adres in Nederland gevonden waar ze dit merk verkopen. Binnenkort een voorstel doen ten aanzien van de afmontering en kleur. Bijna elke kleur is mogelijk, is wat anders dan zwart of wit bij Surly en On-one
Akwa
Overgestapt van Surly naar een ander merk, namelijk Rotor.

Een duits merk uit Leipzig en Dresden en zij maken frames speciaal voor de rohloff-naaf inclusief een "kettingspanner". Dus ideaal te gebruiken als SingleSpeed en eventueel ooit als ik de jackpot win een rohloffnaaf.
Daarnaast een adres in Nederland gevonden waar ze dit merk verkopen. Binnenkort een voorstel doen ten aanzien van de afmontering en kleur. Bijna elke kleur is mogelijk, is wat anders dan zwart of wit bij Surly en On-one
Akwa
Re:Startproblemen
Gefeliciteerd!
Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Succes en laat eens een foto zien van hoe het geheel er uit ziet. Laat even weten wanneer je eventueel een Rohloff aanschaft. Misschien kunnen we met meer mensen die er een willen hebben een scherpere prijs bedingen.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Succes en laat eens een foto zien van hoe het geheel er uit ziet. Laat even weten wanneer je eventueel een Rohloff aanschaft. Misschien kunnen we met meer mensen die er een willen hebben een scherpere prijs bedingen.