mijn ss projectje
Moderators:JJ, Beheerders
Nadat ik al enkele verhalen gehoord heb, waaronder enkele over erg vreemde routes die je serieus in vraag kan trekken wanneer in dat verhaal ook nog het woord "singlespeed" in voorkomt, wou ik toch ook eens weten wat het was.
Dus, op een mooie bijna winterdag, euhm, eigenlijk niks mooi aan: het was berekoud en grijs (bijna zo grijs als de geitewollen sokken die plons altijd draagt) ... maar goed. Toch eens gaan proberen om te ss-en op de teut (een ietwat glooiend terrein, met wat zand, veel singletrack, en enkele venijnige klimmetjes).
Dat viel eigenlijk reuze mee! Dus heb ik zaterdag-avond mijn Knanondaaltje omgebouwd. Pics:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=138632
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=138634
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=138633
Gisteren ben ik dan zo"n toertochtje in Lommel gaan rijden. Daar zijn redelijk wat stukken bij die wel wat glooien, en vooral best wel wat singletrack, dus dat leek me wel doenbaar. Voor alle zekerheid wel maar heel laat gegaan, zodat er bijna geen volk meer was.
Mijn bevindingen:
-SS is best wel leuk, het is aanpassen maar het went, een heel ander gevoel
-je mist eerder je grote versnellingen als je kleine
-het is niet zo veel trager als met een geared (op dit parcours wel te verstaan)
-er schuurt en kraakt veel minder
-enkele verbaasde blikken
-serieus zware benen naderhand
Ben alleen een beetje bang van el terrillo! Nog maar eerst wat trainen denk ik... Enkele DP-ers weten wel waar ik het over heb (SS-meeting).
Ben eens benieuwd wat het verder gaat geven...
Dus, op een mooie bijna winterdag, euhm, eigenlijk niks mooi aan: het was berekoud en grijs (bijna zo grijs als de geitewollen sokken die plons altijd draagt) ... maar goed. Toch eens gaan proberen om te ss-en op de teut (een ietwat glooiend terrein, met wat zand, veel singletrack, en enkele venijnige klimmetjes).
Dat viel eigenlijk reuze mee! Dus heb ik zaterdag-avond mijn Knanondaaltje omgebouwd. Pics:
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=138632
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=138634
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=138633
Gisteren ben ik dan zo"n toertochtje in Lommel gaan rijden. Daar zijn redelijk wat stukken bij die wel wat glooien, en vooral best wel wat singletrack, dus dat leek me wel doenbaar. Voor alle zekerheid wel maar heel laat gegaan, zodat er bijna geen volk meer was.
Mijn bevindingen:
-SS is best wel leuk, het is aanpassen maar het went, een heel ander gevoel
-je mist eerder je grote versnellingen als je kleine
-het is niet zo veel trager als met een geared (op dit parcours wel te verstaan)
-er schuurt en kraakt veel minder
-enkele verbaasde blikken
-serieus zware benen naderhand
Ben alleen een beetje bang van el terrillo! Nog maar eerst wat trainen denk ik... Enkele DP-ers weten wel waar ik het over heb (SS-meeting).
Ben eens benieuwd wat het verder gaat geven...
Re:mijn ss projectje
Cool
Snel stuurtje ook.
En ik zie alweer een nieuw ss topic: how old(school) is your chain tensioner?
Jammer van dat kleine tandwieltje, had je die echt nodig?
Gisteren trouwens een toertochtje gedaan in Rucphen, slechts 1 reactie gehad op het ontbreken van mijn versnellingen.
Ik wilde halverwege nog bij de materiaalpost mijn versnellingen laten nakijken, maar er stond zo"n rij, dat ik dat grapje maar heb gelaten voor wat "t was.

Snel stuurtje ook.
En ik zie alweer een nieuw ss topic: how old(school) is your chain tensioner?
Jammer van dat kleine tandwieltje, had je die echt nodig?
Gisteren trouwens een toertochtje gedaan in Rucphen, slechts 1 reactie gehad op het ontbreken van mijn versnellingen.
Ik wilde halverwege nog bij de materiaalpost mijn versnellingen laten nakijken, maar er stond zo"n rij, dat ik dat grapje maar heb gelaten voor wat "t was.
Re:mijn ss projectje
mooie kettingspanner

Re:mijn ss projectje
walter schreef:
Gisteren trouwens een toertochtje gedaan in Rucphen, slechts 1 reactie gehad
Ja, niet gek, dat is mijn "hometown", daar zijn ze wel meer gewend...
Re:mijn ss projectje
walter schreef:
Cool![]()
Snel stuurtje ook.
En ik zie alweer een nieuw ss topic: how old(school) is your chain tensioner?
Jammer van dat kleine tandwieltje, had je die echt nodig?
*Wat bedoel je met "snel stuurtje"????? Dat is namelijk een answer pro-taper mare dat kan je toch niet zien op de foto ??? Of bedoel je daar gewoon die negatieve stuurpen mee? Ja, typsich voor die knanondaletjes hé, hoog voorste...
*die sachs doet prima zijn werk, die heeft echt wel een straffe veer derin zitten... Het enige jammere is het gewicht ervan.... misschien enkele onderdelen custom in titanium laten maken

*en dat kleine tandwieltje, tja, ik denk dat als ik dat wegdoe dat mijn ringen en tandwieltje achter steeds gaan loskomen, niet? Op die sluitring staan zo van die tandjes die het lostrillen/-daveren tegengaan. Dat laatste tandwieltje pakt op de cassette en heeft ook zo van die tandjes. Kan je dat gewoon weglaten denk je??
Re:mijn ss projectje
ROXY schreef:
*en dat kleine tandwieltje, tja, ik denk dat als ik dat wegdoe dat mijn ringen en tandwieltje achter steeds gaan loskomen, niet? Op die sluitring staan zo van die tandjes die het lostrillen/-daveren tegengaan. Dat laatste tandwieltje pakt op de cassette en heeft ook zo van die tandjes. Kan je dat gewoon weglaten denk je??
Dat kan... ik heb zo ook een tijd rondgereden, wel met alu of stalen ring achter de HG sluitring, flink aandraaien, bij mij kwam ie niet los...
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:mijn ss projectje
Bij mij ook niet..

Re:mijn ss projectje
Het is geFIXED!
;D
Ik heb da laatste tandwieltje ertussenuit gehaald, en die sluitring tegen zo"n aluminium spacer gedraaid, en dan goed vastgezet.
Anders moet een van jullie beiden je telefoonnummer maar geven, dan kan ik effe bellen als ie toch moest loskomen, okay!? ;D

Ik heb da laatste tandwieltje ertussenuit gehaald, en die sluitring tegen zo"n aluminium spacer gedraaid, en dan goed vastgezet.
Anders moet een van jullie beiden je telefoonnummer maar geven, dan kan ik effe bellen als ie toch moest loskomen, okay!? ;D
-
- Berichten:583
- Lid geworden op:wo mei 21, 2003 4:30 pm
- Locatie:Dilsen-Stokkem
Re:mijn ss projectje
Zaterdag mijn achterderailleur erafknalt. Ketting ingekort en dus nood gewongen als SS-er verder. Ik moet zeggen dat dat aardig mee valt!
Geen gerammel of gekraak.....
Een verrijkende ervaring, zelfs met ne fully!!
Geen gerammel of gekraak.....
Een verrijkende ervaring, zelfs met ne fully!!
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:mijn ss projectje
een SS fully gesmeten? hoe hebt je dat klaargespeeld?
Re:mijn ss projectje
I-drive... bijna constante chainstayslengte
greetz
bettes
greetz
bettes
Re:mijn ss projectje
Nog een vraagje ivm SS:
Via de site van on-one heb ik wat reviews gelezen, en nu blijkt dat veel singlespeeds 180mm cranks hebben. Het is logisch dat je met langere cranks meer kracht kan zetten, maar draait het echt alleen maar daarrond? Is dat een voordeel voor een singlespeed?
Via de site van on-one heb ik wat reviews gelezen, en nu blijkt dat veel singlespeeds 180mm cranks hebben. Het is logisch dat je met langere cranks meer kracht kan zetten, maar draait het echt alleen maar daarrond? Is dat een voordeel voor een singlespeed?
Re:mijn ss projectje
meer kracht ja, maar minder goed ronddraaien... ook belangrijk bij een SS dacht ik zo.
greetz
bettes
greetz
bettes
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:mijn ss projectje
bEttEs schreef:
I-drive... bijna constante chainstayslengte
greetz
bettes
ahja, ik wist niet dat BT een GT had. nu wel

Re:mijn ss projectje
ROXY schreef:
Nog een vraagje ivm SS:
Via de site van on-one heb ik wat reviews gelezen, en nu blijkt dat veel singlespeeds 180mm cranks hebben. Het is logisch dat je met langere cranks meer kracht kan zetten, maar draait het echt alleen maar daarrond? Is dat een voordeel voor een singlespeed?
Voordeel:
Iets meer moment met 180mm, nog geen 3%
Nadelen:
Iets grotere slag, daardoor ook grotere omtrek. Kan lastig zijn bij flinke trapfrequentie.
5mm minder bodemvrijheid t.o.v. 175mm.
Ik had nog een stel XT"s van 175mm liggen, keuze was dus snel gemaakt.
Het kleinere moment kan je evt. compenseren door je verzet iets anders te kiezen.
Ga zeker niet te zwaar stampen, wat dat betreft maak de 180mm filosofie wel zin.
Verder misschien verstandig om al je fietsen gelijk (175mm) te houden.
En natuurlijk zag ik op afstand dat "t een Answer Pro Taper Bar was

Re:mijn ss projectje
ik rij gewoon met 175, die 5 mm extra geloof ik wel, daarbij gaat het bij singlespeed toch niet om wie het snelste is, maar wie het meeste indruk maakt... ::)
Re:mijn ss projectje
Steelboy schreef:
ik rij gewoon met 175, die 5 mm extra geloof ik wel, daarbij gaat het bij singlespeed toch niet om wie het snelste is, maar wie het meeste indruk maakt... ::)
Dan heb ik nog veel werk... :-[
Of tellen enkel de rijkwaliteiten?? ;D
Re:mijn ss projectje
ROXY schreef:
[Steelboy schreef:
ik rij gewoon met 175, die 5 mm extra geloof ik wel, daarbij gaat het bij singlespeed toch niet om wie het snelste is, maar wie het meeste indruk maakt... ::)
Dan heb ik nog veel werk... :-[
Of tellen enkel de rijkwaliteiten?? ;D
Nee, ook de slappe zever kán meegeteld worden....
Re:mijn ss projectje
Ik rij meestal met 130mm, if u get da picture !
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:mijn ss projectje
Ik rij nu al een tijdje met 180mm op mijn singlespeed, maar 175 op mijn fixed en de rest, en ik kan niet zeggen dat ik nu echt merk dat ik meer moment heb op mijn singlespeed, al fiets ik sinds mijn nieuwe frame wel erg makkelijk, maar dat kan allerlei oorzaken hebben.
Wel merk ik (maar dat komt soms ook door de stand van het eccentrische bottom bracket) dat ik met die langere cranks soms wat beter op moet letten in bochten met obstakels..
Problemen bij hoge trapfrequentie heb ik niet, maar mijn benen zijn dan ook bijna 4 keer zo lang als die van DeDwergs ;D
Wel merk ik (maar dat komt soms ook door de stand van het eccentrische bottom bracket) dat ik met die langere cranks soms wat beter op moet letten in bochten met obstakels..
Problemen bij hoge trapfrequentie heb ik niet, maar mijn benen zijn dan ook bijna 4 keer zo lang als die van DeDwergs ;D
Re:mijn ss projectje
Laat het me beter uitdrukken JJ : Je kan gewoon gestrekt blijven staan en dedwerfs moet zich niet strekken om je een orale verwend beurt te geven.
Hij woont dan ook onder een paddestoel.
Hij woont dan ook onder een paddestoel.
-
- Berichten:583
- Lid geworden op:wo mei 21, 2003 4:30 pm
- Locatie:Dilsen-Stokkem
Re:mijn ss projectje
bEttEs schreef:
I-drive... bijna constante chainstayslengte
greetz
bettes
idd. I-drive rulez big-time any time!
Re:mijn ss projectje
weer bijna back-on-topic. ::)
waarvoor dank.
waarvoor dank.

Re:mijn ss projectje
Little Man Plons schreef:
Laat het me beter uitdrukken JJ : Je kan gewoon gestrekt blijven staan en dedwerfs moet zich niet strekken om je een orale verwend beurt te geven.
Hij woont dan ook onder een paddestoel.
Naar het schijnt wil ie op zichzelf gaan wonen. hij gaat zijn bus ombouwen, met stapelbed, magnetronhoek, internet corner en jacuzzi (?) in dwerg formaat, dan kan hij nog een compleet indoor dirt baantje aanleggen in diezelfde bus...
Re:mijn ss projectje
Zonde om je Cannondale zo te verkrachten!Die kettingspanner om te huilen!Als je een goed uitziende en goed functioneerde kettingspanner
wil hebben ga je naar de dichtsbijzijde Gazelle-dealer en vraagt hem of je hij een kettingspanner voor een Arroyo voor je kan bestellen.Als hij een officieledealer is kan hij dat gewoon voor je doen en ben je dus klaar voor ongeveer 20 euro(ongeveer 20 euro goedkoper dan b2b)
En als die zit gemonteerd,van harte gefeliciteerd,je hebt een pracht singlespeed!
Groeten Taaiz.
wil hebben ga je naar de dichtsbijzijde Gazelle-dealer en vraagt hem of je hij een kettingspanner voor een Arroyo voor je kan bestellen.Als hij een officieledealer is kan hij dat gewoon voor je doen en ben je dus klaar voor ongeveer 20 euro(ongeveer 20 euro goedkoper dan b2b)
En als die zit gemonteerd,van harte gefeliciteerd,je hebt een pracht singlespeed!
Groeten Taaiz.