overbelaste peesplaat hiel (fasciitis plantaris)
Moderator:Beheerders
Ik heb nu al een paar maanden last van een voetblessure (ook wel pijnlijke hielsyndroom genoemd). Na kort bij een goede sportfysio te zijn geweest leek het in eerste instantie snel te genezen, maar bij toenemende belasting komt de pijn toch steeds weer terug.
Omdat dit een blessure is die voornamelijk bij hardlopers voorkomt vraag ik me af of er meer mountainbikers zijn die deze blessure hebben gehad en of iemand specifieke fietstips heeft? Wel/geen klikpedalen, dat soort dingen...
Omdat dit een blessure is die voornamelijk bij hardlopers voorkomt vraag ik me af of er meer mountainbikers zijn die deze blessure hebben gehad en of iemand specifieke fietstips heeft? Wel/geen klikpedalen, dat soort dingen...
De blessure is ontstaan nadat ik begin maart m'n eerste ritje van het jaar op de racefiets maakte. Had er een nieuw stuur op gezet waardoor ik een paar centimeter dieper zat, voelde goed en ging als een speer maar de volgende dag gruwelijke spierpijn in hamstrings en kuiten. En een beginnende pijn in mijn hiel. Omdat ik er vorige winter ook last van heb gehad en vaker in lichte mate pijn in mijn hiel heb, hier geen acht op geslagen en uiteindelijk door samenloop van omstandigheden dusdanig overbelast dat de peesplaat ontstoken raakte.
Ik heb een beenlengteverschil en zit dus altijd scheef op de fiets. Geen probleem totdat ik wissel van ATB naar racefiets. Zelfs met een deore crankstel in m'n racefiets bleef ik last houden dus inmiddels de knoop doorgehakt, de racefiets gaat de deur uit.
Verder ben ik in oktober/november overtraind geweest en heb ik zonder een echte basisconditie begin dit jaar wat XC rondjes gereden waarbij ik toch het verzet wilde draaien wat ik altijd draai om goed door de leuke stukjes te komen. En door de kou niet gerekt na het fietsen. Achteraf allemaal niet zo slim...
Ik heb een beenlengteverschil en zit dus altijd scheef op de fiets. Geen probleem totdat ik wissel van ATB naar racefiets. Zelfs met een deore crankstel in m'n racefiets bleef ik last houden dus inmiddels de knoop doorgehakt, de racefiets gaat de deur uit.
Verder ben ik in oktober/november overtraind geweest en heb ik zonder een echte basisconditie begin dit jaar wat XC rondjes gereden waarbij ik toch het verzet wilde draaien wat ik altijd draai om goed door de leuke stukjes te komen. En door de kou niet gerekt na het fietsen. Achteraf allemaal niet zo slim...

@ Sneeck, bedoel je dan fietsschoeisel of de schoenen waar ik zeg maar alle dagen op loop? Die laatste zijn idd aan vervanging toe, heb het nieuwe paar nu binnen maar die hebben echt wel een flinke inloopperiode nodig en dat leek me nu ook niet heel prettig...
En in de praktijk van m'n sportfysio zit ook een podoposturaal therapeut, had de laatste keer dat ik bij de fysio was al gedacht dat die mss ook waardevolle input kon hebben maar omdat het in eerste instantie vrij goed ging niet meer gedaan...
En in de praktijk van m'n sportfysio zit ook een podoposturaal therapeut, had de laatste keer dat ik bij de fysio was al gedacht dat die mss ook waardevolle input kon hebben maar omdat het in eerste instantie vrij goed ging niet meer gedaan...
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Heb de shockwave behandeling ondertussen weer opgepakt. Mijn fysio had het alleen over ultrasoon geluid gehad dus vandaar dat ik de term shockwave in eerste instantie niet kon plaatsen. En voorlopig op een heel licht verzetje op de weg blijven fietsen
Maar gelukkig nog steeds geen hielspoor ontwikkeld...

ik doelde idd op je dagelijkse schoeisel, al heb je ook verstevigende binnenzooltjes van oa. specialized. veel spd schoenen hebben een onderling verschillende vaste vorm, sommige plat sommige bolvormig. ondanks dat je niet echt staat op de pedalen maakt ook hier goede schoenen een wereld van verschil, helemaal omdat je aangeeft dat je er eigenlijk veel langer last van hebt.
laatst met nieuwe hardloopschoenen kopen maken ze een filmpje waarop ze in slow motion laten zien wat er met je voet/ knieën gebeurd bij neerkomen, best heftig zoveel "flex" zonder steun. als je deze steun overdag ook moet missen gaat het steeds sneller achteruit.
er zijn ook van die siliconen inleg hakjes verkrijgbaar waarmee je vrij effectief je beenlengte verschil kan opvangen. hierdoor gaat je bekken ed weer netjes recht staan en aangezien alles verbonden is aan elkaar is dit wellicht de moeite waard om je in te verdiepen.
laatst met nieuwe hardloopschoenen kopen maken ze een filmpje waarop ze in slow motion laten zien wat er met je voet/ knieën gebeurd bij neerkomen, best heftig zoveel "flex" zonder steun. als je deze steun overdag ook moet missen gaat het steeds sneller achteruit.
er zijn ook van die siliconen inleg hakjes verkrijgbaar waarmee je vrij effectief je beenlengte verschil kan opvangen. hierdoor gaat je bekken ed weer netjes recht staan en aangezien alles verbonden is aan elkaar is dit wellicht de moeite waard om je in te verdiepen.
Heb inmiddels m'n oude schoenen weg gemikt. 't Lijkt erop dat ik de dag iets beter door kom op nieuwe schoenen maar ben gisteren ook weer behandeld met shockwave...
Van wat ik hoor lijken fysiotherapeuten zich niet druk te maken over beenlengteverschillen tot 1,5 cm. Al merk ik wel verschil met lopen als ik net m'n onderrug getraind heb (bij mij is het verschil 1 cm). Het enige waar m'n fysio wat in zag was idd het wisselen tussen ATB en racefiets. Verder geeft hij vooral aan dat het een kwestie is van de bouw van de voet. Schijn dus een holle voet te hebben waardoor de peesplaat altijd al zwaarder belast wordt.
Van wat ik hoor lijken fysiotherapeuten zich niet druk te maken over beenlengteverschillen tot 1,5 cm. Al merk ik wel verschil met lopen als ik net m'n onderrug getraind heb (bij mij is het verschil 1 cm). Het enige waar m'n fysio wat in zag was idd het wisselen tussen ATB en racefiets. Verder geeft hij vooral aan dat het een kwestie is van de bouw van de voet. Schijn dus een holle voet te hebben waardoor de peesplaat altijd al zwaarder belast wordt.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Shockwave en ultrageluid zijn wel 2 enorm verschillende dingen hoor.MRW schreef:Heb de shockwave behandeling ondertussen weer opgepakt. Mijn fysio had het alleen over ultrasoon geluid gehad dus vandaar dat ik de term shockwave in eerste instantie niet kon plaatsen.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!