Steek in bovenbeen

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Struik
Steek in bovenbeen

Bericht door Struik » vr sep 01, 2006 5:55 pm

onder het fietsen heb ik wel eens last van steken in een spier in m´n linker bovenbeen. het voelt aan als een wespensteek, de 1e keer dacht ik dan ook dat een wesp mn broek in was gevlogen en zich daar aan het uitleven was, niet erg prettig dus. ook wanneer ik m´n bovenbeen stretch, dan voelt het als of m´n huid er af wordt gescheurd ter hoogte van die spier :cry: verder voelt mijn been daar aan als "verdoofd" een plek die ongeveer 10x10cm groot is.

iemand dit al eens mee gemaakt??

Sven

Bericht door Sven » zo sep 03, 2006 11:01 am

Het is mij nog niet voorgekomen, maar voor mij klinkt het als een spierscheurtje, maar dat weet ik niet met de volle 100%.

Ik baseer dat op het feit dat als je overstrekt met je been (positie van de spier volledig gerekt) dat dan de pijn en zelfs verdoving plaatsvind.

Lijkt op een klein scheurtje, maar ga daarvoor eerst naar de huisarts!!

Succes!

Struik

Bericht door Struik » zo sep 03, 2006 5:40 pm

ik heb even info opgezocht op internet, en alles komt overeen met een spierscheurtje idd.
de mogelijke oorzaken komen mij ook bekend voor: plotselinge grote belasting, geen goede warming up..

ben niet van plan te stoppen met fietsen tot het hersteld is (6-8 weken) dat hou ik nooit vol. :cry:

Hieronder staat uitgelegd dat je het rustig aan moet doen maar ook de spier moet blijven belasten.

ga morgen eens advies vragen bij huisarts.

Een spierscheur is een scheur van een aantal spiervezels bij elkaar.
Bij de genezing wordt door de vorming van bindweefsel ofwel littekenweefsel de ontstane opening afgedicht. Littekenweefsel trekt, is zwakker, korter en minder elastisch dan het oorspronkelijke spierweefsel. Daardoor komt er bij een niet-juiste genezing een zwakke plek in de spier, die bij trek steeds de neiging heeft opnieuw te scheuren. De scheur moet dan ook genezen onder regelmatige rek, zodat er dus een litteken ontstaat dat lang en flexibel genoeg is om niet snel weer te scheuren. Het is daarom erg belangrijk om snel te beginnen met oefenen en niet alleen maar rust te nemen. Moeilijk dus; enerzijds heeft de scheur rust nodig om te genezen, anderzijds is de rek nodig om de scheur goed te laten genezen en de kracht en de belastbaarheid van de spier te waarborgen.
Bovendien is er een hele kleine kans op trombose, omdat in de aangedane spier de wanden van de bloedvaatjes gescheurd zijn. Nog een hele goede reden om niet alleen te rusten maar zo snel mogelijk te beginnen met oefenen.

Sven

Bericht door Sven » zo sep 03, 2006 10:04 pm

Verstandig idee. Bij een spierscheur is het sowieso niet verstandig om volledige rust te nemen, er zal lichte beweging moeten plaatsvinden.

Alleen: Pijn=Stop.

Vraag morgen maar goed na bij je huisarts. Succes!

Struik

Bericht door Struik » ma sep 04, 2006 3:27 pm

Het bleek dat de aanhechting van een spier op een pees geirriteerd is.
het was geen scheurtje omdat de 1e pijn begon op een moment dat ik even stil stond met de fiets.
(welleswaar 2 sec maar toch)

de symptomen kwamen 100% overeen met een scheurtje in een spier dus ik dacht dat zal het wel zijn. blijkbaar niet dus

advies: gewoon door blijven fietsen maar wel rustig aan doen.

dat had ik zelf ook al bedacht doktertje

Sven

Bericht door Sven » ma sep 04, 2006 3:44 pm

Het zou best goed kunnen dat daar een pees zit.. Maar ik betwijfel het, op de een of andere manier. Op welke hoogte vind de pijn plaats? Net boven de knie of echt ergens op het bovenbeen?

Misschien anders eens een sportfysio consulteren.

Struik

Bericht door Struik » ma sep 04, 2006 8:34 pm

ik heb er ook mn twijfels over, het is in het midden van mn been. in een van de bovenste spieren

Sven

Bericht door Sven » ma sep 04, 2006 10:22 pm

Afbeelding

Afgaande van het rechterbeen van het linkerpersoon, zie ik geen enkele peesaanhechting. Sowieso dacht ik al dat daar geen aanhechting zat, dus ik adviseer je toch om een sportfysio te consulteren!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma sep 04, 2006 10:33 pm

M. vastus intermedius misschien? Zit onder je rectus. Maar ja, advies om naar een sportfysio te gaan is wel verstandig om op te volgen. Rustig fietsen moet je waarschijnlijk wel kunnen blijven doen, maar als je pijn krijgt meteen stoppen. Een beetje beweging is goed voor de bloed-doorstroom waardoor het sneller geneesd.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Struik

Bericht door Struik » di sep 05, 2006 9:50 am

Ik wil het even aanzien, precies wat jullie zeggen, gewoon even rustig aandoen. het zal wel goed komen. wanneer ik er over 2 weken nog last van heb dan ga ik een sportfysio bezoeken.

Bedankt voor de reacties iig!

Struik

Bericht door Struik » do sep 21, 2006 7:58 pm

Doktertje voor de 2e keer bezocht.. het blijkt nu een beschadigde zenuw te zijn die er voor zorgt dat mn boven been de ene keer verdooft aanvoelt, en de andere keer juist branderig aanvoelt. je kunt het vergelijken met een kapotte telefoon lijn, wanneer er een storing is hoor je soms ruis (in dit geval een branderig gevoel) en soms niks (verdoofd gevoel). ik kan er verder alles mee doen, rennen springen fietsen, en ik merk er weinig van. alleen dus wanneer ik de huid aanraak. het moet vanzelf overgaan binnen 2 maandjes. Komt goed! :)

Plaats reactie