ik heb even info opgezocht op internet, en alles komt overeen met een spierscheurtje idd.
de mogelijke oorzaken komen mij ook bekend voor: plotselinge grote belasting, geen goede warming up..
ben niet van plan te stoppen met fietsen tot het hersteld is (6-8 weken) dat hou ik nooit vol.
Hieronder staat uitgelegd dat je het rustig aan moet doen maar ook de spier moet blijven belasten.
ga morgen eens advies vragen bij huisarts.
Een spierscheur is een scheur van een aantal spiervezels bij elkaar.
Bij de genezing wordt door de vorming van bindweefsel ofwel littekenweefsel de ontstane opening afgedicht. Littekenweefsel trekt, is zwakker, korter en minder elastisch dan het oorspronkelijke spierweefsel. Daardoor komt er bij een niet-juiste genezing een zwakke plek in de spier, die bij trek steeds de neiging heeft opnieuw te scheuren. De scheur moet dan ook genezen onder regelmatige rek, zodat er dus een litteken ontstaat dat lang en flexibel genoeg is om niet snel weer te scheuren. Het is daarom erg belangrijk om snel te beginnen met oefenen en niet alleen maar rust te nemen. Moeilijk dus; enerzijds heeft de scheur rust nodig om te genezen, anderzijds is de rek nodig om de scheur goed te laten genezen en de kracht en de belastbaarheid van de spier te waarborgen.
Bovendien is er een hele kleine kans op trombose, omdat in de aangedane spier de wanden van de bloedvaatjes gescheurd zijn. Nog een hele goede reden om niet alleen te rusten maar zo snel mogelijk te beginnen met oefenen.