Val zonder helm
Moderator:Beheerders
Ik ben gisteren bij een trial ritje achterover gevallen. Ik ben plat op mijn rug gevallen en mijn linkerelleboog. Mijn rug ziet een beetje blauw en in mijn elleboog was een snee van een 2-tal cm die ik heb laten dichtplakken, khad geen zin in hechtingen. Een beetje dom van me dat ik geen helm droeg maar ik heb gelukkig mijn hoofd nergens tegen gestoten. Ik hem momenteel een beetje spierpijn in mijn rug, buik en vooral mijn nek, die mijn hoofd heeft tegengehouden waarschijnlijk. Zou dit een wip-plash kunnen zijn? En mijn elleboog houdt me 's nachts goed wakker.
Nu heb ik wel een beetje angst dat ik een hersenschudding of dergelijke zou opgelopen hebben want ik heb wel een wat hoofdpijn als ik mijn hoofd schud. In rust heb ik weinig last. Mijn evenwicht is perfect, ik zie geen zwarte vlekken of zo, ik voel me niet duizelig of misselijk. Kheb een normale eetlust.
Kunnen dit symptomen zijn van een hersenschudding? Of moet ik me geen zorgen maken en is het gewoon een beetje recupereren van de klap waar de pijn van komt?
Nu heb ik wel een beetje angst dat ik een hersenschudding of dergelijke zou opgelopen hebben want ik heb wel een wat hoofdpijn als ik mijn hoofd schud. In rust heb ik weinig last. Mijn evenwicht is perfect, ik zie geen zwarte vlekken of zo, ik voel me niet duizelig of misselijk. Kheb een normale eetlust.
Kunnen dit symptomen zijn van een hersenschudding? Of moet ik me geen zorgen maken en is het gewoon een beetje recupereren van de klap waar de pijn van komt?
-
Een aantal symptomen die kunnen duiden op een hersenschudding zijn: een stukje van de film missen net tijdens/na het "ongeluk", misselijkheid, braken, moelijk/niet scheel kunnen kijken/loenzen, duizeligheid/ evenwichtstoornis en evt. donkere vlekken.
Let wel niet al deze symptomen hoeven voor te komen.
Heb zelf in het verleden diverse (zware) hersenschuddingen gehad en iedere keer waren de symptomen iets anders.
Er is overigens maar 1 remedie als je een hersenschudding mocht hebben en dat is rust en vooral, wat ik in je post las, niet met je hoofd schudden.
En uiteraard een bezoek aan de (huis)arts kan in zo'n geval geen kwaad.
Let wel niet al deze symptomen hoeven voor te komen.
Heb zelf in het verleden diverse (zware) hersenschuddingen gehad en iedere keer waren de symptomen iets anders.
Er is overigens maar 1 remedie als je een hersenschudding mocht hebben en dat is rust en vooral, wat ik in je post las, niet met je hoofd schudden.
En uiteraard een bezoek aan de (huis)arts kan in zo'n geval geen kwaad.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Rocky Mountain Element.
Al die dingen die je dus moeilijker zou kunnen uitvoeren (in licht kijken, evenwicht bewaren, scheel kijken) kan ik allemaal feilloos uitvoeren, ik denk dus intussen dat ik geen hersenschudding heb.
Dat met mijn hoofd schudden is gewoon een beetje trillen maar om te checken of ik dan hoofdpijn heb.
Ik moet ook dus helemaal niet braken of dergelijke.
Ik heb trouwens enorm veel geluk gehad, net achter mijn hoofd lag de laatste trede van een trap waar ik was afgesprongen.
Dat met mijn hoofd schudden is gewoon een beetje trillen maar om te checken of ik dan hoofdpijn heb.
Ik moet ook dus helemaal niet braken of dergelijke.
Ik heb trouwens enorm veel geluk gehad, net achter mijn hoofd lag de laatste trede van een trap waar ik was afgesprongen.
-
En een stukje van de film missen net na de val?!?
Dat is heel kenmerkend voor een hersenschudding namelijk.
En misschien ten overvloede, maar draag voortaan een HELM !!!
Sorry, maar dat moest er even uit, ben zelf in loop van de jaren reeds met mijn derde helm bezig, vandaar.
En dat komt niet doordat mijn kop steeds dikker is geworden in loop van de tijd, kan ik je vertellen.
Sorry, maar dat moest er even uit, ben zelf in loop van de jaren reeds met mijn derde helm bezig, vandaar.
En dat komt niet doordat mijn kop steeds dikker is geworden in loop van de tijd, kan ik je vertellen.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
Rocky Mountain Element.
-
Inderdaad, DRAAG een helm ..
Ik ben momenteel aan het wachten op mijn 3e helm. En dat is bij mij ook niet vanwege een groeiend hoofd.
4 weken geleden MET helm een zeer zware crash gemaakt, met als resultaat een zware hersenschudding en ruim 25 uur observatie in het ziekenhuis van Aken. Ik wil niet weten wat er zonder helm met mij zou zijn geweest. Want in het ziekenhuis dachten ze eerst zelfs aan een schedelbasisfractuur.
En zoals door andere reeds aangegeven. Meteen knock-out na crash en zelfs in ziekenauto ook nog diverse malen knock-out gegaan. En ook meteen overgeven.
Ik kan nu nog steeds niet veel actieve dingen doen, heb dan namelijk meteen hoofdpijn. Dus maar gelukkig dat ik toch op mijn helm moet wachten.
Ik ben momenteel aan het wachten op mijn 3e helm. En dat is bij mij ook niet vanwege een groeiend hoofd.
4 weken geleden MET helm een zeer zware crash gemaakt, met als resultaat een zware hersenschudding en ruim 25 uur observatie in het ziekenhuis van Aken. Ik wil niet weten wat er zonder helm met mij zou zijn geweest. Want in het ziekenhuis dachten ze eerst zelfs aan een schedelbasisfractuur.
En zoals door andere reeds aangegeven. Meteen knock-out na crash en zelfs in ziekenauto ook nog diverse malen knock-out gegaan. En ook meteen overgeven.
Ik kan nu nog steeds niet veel actieve dingen doen, heb dan namelijk meteen hoofdpijn. Dus maar gelukkig dat ik toch op mijn helm moet wachten.
Ik weet nog alles van mijn val. Ik denk dat dat het doorslaggevende argument is geweest om te besluiten dat ik geen hersenschudding heb.Jumping Hansje schreef:En een stukje van de film missen net na de val?!?
En je hoeft je niet te excuseren. Zonder helm fietsen is gewoon heel erg dom en daar mag je me gerust op terecht wijzen. Ik heb veel geluk gehad, heel veel geluk. En een les geleerd.
Hey, veel sterkte bij je herstel en prijs jezelf gelukkig dat je een helm ophad !! Ik ga niet meer zonder de deur uit !Bittah Pupil schreef:Inderdaad, DRAAG een helm ..
Is heel normaal om na een ongeluk/val veel spierpijn over te houden. Je spieren spannen zich dan volledig aan om erger te vfoorkomen en de val op te vangen. Dit is gewoon een reactie op het vallen. Als je jezelf had laten vallen, dus niet tegen had gestribbelt, dan had je waarschijnlijk geen spierpijn gehad, maar deste meer hoofdpijn met hersenschudding dus.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Alles een paar dagen goed warm houden, dikke sjawl 's nachts omdoen en eventueel wat tijgerbalsem oid op je nekspieren smeren. Als het dan na een week nog niet over is, dan ff langs de fysio of huisarts.
beterschap.
En als je je gaat vervelen omdat je niet kan biken, ga dan ff langs je LBS voor een goede helm!!
beterschap.
En als je je gaat vervelen omdat je niet kan biken, ga dan ff langs je LBS voor een goede helm!!

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Voor mij ff geen biken meer, ik heb binnen enkele dagen nog enkele examens af te leggen tot begin september. Voldoende tijd om te recupereren dussneeuwpop schreef:Alles een paar dagen goed warm houden, dikke sjawl 's nachts omdoen en eventueel wat tijgerbalsem oid op je nekspieren smeren. Als het dan na een week nog niet over is, dan ff langs de fysio of huisarts.
beterschap.

PS: daarom dat ik ook wat bang was voor een hersenschudding.
-
- Contacteer:
-
Inderdaad, draag een helm! Ik heb een keer zonder helm op het fietspad een smak gemaakt met 16 km/u, dus geen boom oid en heel langzaam, maar toch een lichte hersenschudding en een lap vel los. Met een helm was dat allebei voorkomen, ook al draag je die op het fietspad niet als MTB'er. In het bos met pakweg 22 km/u en al die bomen die in de weg staan zou het veel erger geweest kunnen zijn, en ben nu bezig met mijn tweede helm. Toen ik net begon had ik de gewoonte om te crashen voordat ik tegen een boom aan zou rijden, met een helm op voelde ik me gewoon veel zekerder, en is er dus ook erger dan een paar sneeën voorkomen. Met Trial/street al helemaal, daar zijn nog meer scherpe obstakels en harde grond.
Just my 2 cents :-q
Just my 2 cents :-q
It's just a fleshwound!
-