Re:Warming up!?

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
hang
Warming up!?

Bericht door hang » zo mei 23, 2004 9:44 pm

Hoe kan je in zo"n kort mogelijke tijd een goeie warming up houden? Meestal knal ik namelijk meteen het bos zonder warming up. Hierdoor krijgen mijn spieren een enorme klap, waardoor ik dus ook minder presteer.
Is het verstandig om eerst even 10min over de weg te fietsen, zodat je spieren warm zijn? Mogen hier dan ook al meteen klimmetjes in zitten, of is een rustige, vlakke weg beter voor de spieren. (lijkt mij wel) Of is een stukje hardlopen misschien beter om op te warmen??
Dit geldt ook voor een cooling down. Is het, prestatie bevorderend gezien, beter om na een MTB-sessie 10min rustig uit te fietsen?

Graag jullie reactie!! Alvast bedankt!

Paul

Bracket

Bericht door Bracket » zo mei 23, 2004 10:08 pm

Ja, eigenlijk moet je voor een warming up gewoon de tijd nemen.
Het is verstandig om even warm te fietsen, je verteld niet of je wedstrijden rijdt, dan zou een tacx wat kunnen wezen, zo niet even een blokje om.
Iets warmer kleden bij de warming up helpt ook om sneller op temeratuur te komen. klimmetjes zijn geen probleem, in je warming up mag je ook best even tempo en belasting wisselingen hebben zolang je het maar niet te gek doet.
Hardlopen zou ik je absoluut niet aanraden dat is funest voor je fietsprestaties.
En ja cooling down, dat is iets vreemds in de wieler wereld, waarom dacht je dat er zoveel van die masseurs mee liepen ;)

hang

Bericht door hang » ma mei 24, 2004 6:58 pm

Op dit moment ben ik nog steeds een amateur/hobby mtb-er. Maar wil na de zomervakantie wel mee gaan doen aan wedstrijden. Nu nog even flink trainen en daarna meerijden met amateur wedstrijden.
Maar wat bedoel je met "tacx"? Is dat een speciaal warming-up programma voor mtb-ers oid?? Zijn er eigenlijk warming-up/wedstrijd programma"s waardoor je je prestaties kan verbeteren (zoals interval training) En hoe zit het eigenlijk met rek/strek oefeningen? Is het verstandig om dit te doen? En wat is verstandig om dan te rekken/strekken?

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma mei 24, 2004 10:51 pm

tacx is een veredelde rollenbank

Bracket

Bericht door Bracket » di mei 25, 2004 7:41 pm

Afbeelding

Een tacx.
Rekken en strekken is geen probleem van fietsen wordt je stijf dus dat is wel goed.
Er zijn vast wel trainingsschema"s te vinden op internet ofzo, Fiets heeft volgensmij ook zo""n collumn waar ze dat behandelen.
K ben gelukkig in de luxe positie dat k een trainer heb die t schema lekker uit denkt, hoef k t slechts nog uit te voeren :)

R@coon

Bericht door R@coon » zo mei 30, 2004 4:16 pm

Het wordt aangeraden om een half uur op te warmen en een half uur cooling down te rijden, waarbij je Herstel* fietst. Maar in de praktijk zul je dit waarschijnlijk niet echt halen (ik moet bijv. "maar" 20 min naar het parcours fietsen) als je gewoon rustig in fietst is dit meestal ruim voldoende.

* Herstel harstslag < 75% MLSS_hf ofwel < 65% max_hf (=220-leeftijd)

Plaats reactie