Re:Pijn in onderrug
Moderator:Beheerders
He mensen!
Als ik ga mtb-en krijg ik meestal na een tijdje last van mijn onderrug. Ik ga uiteraard wel door met vlammen maar vind die pijn wel erg irritant. Wanneer ik stop met biken is de pijn bijna meteen weg.
Nu is mijn vraag of jullie misschien weten wat een oorzaak zou kunnen zijn en wat je er tegen zou kunnen doen. Ik denk zelf dat de oorzaak is door de inspanning van de rugspieren en de klappen die je krijgt tijdens het biken. Hebben jullie tips om deze pijn te verminderen??
B.V.D.!!
Paul
Als ik ga mtb-en krijg ik meestal na een tijdje last van mijn onderrug. Ik ga uiteraard wel door met vlammen maar vind die pijn wel erg irritant. Wanneer ik stop met biken is de pijn bijna meteen weg.
Nu is mijn vraag of jullie misschien weten wat een oorzaak zou kunnen zijn en wat je er tegen zou kunnen doen. Ik denk zelf dat de oorzaak is door de inspanning van de rugspieren en de klappen die je krijgt tijdens het biken. Hebben jullie tips om deze pijn te verminderen??
B.V.D.!!
Paul
Ik heb het ieder jaar als ik uit mijn wintertijd ontwaak. Heb geduld. Ga voorlopig gewoon door met trainen, je spieren zijn waarschijnlijk nog niet sterk genoeg. Bij mij is het na een paar weken weg. Een andere oorzaak kan de houding op de bike zijn (te gestrekt bv.) Een derde oorzaak kan zijn dat je te krampachtig op de bike zit (probeer smooth te rijden.) Als het na een maand nog niet over is of minder is kun je verder gaan kijken dan dit forum.
Ik weet niet hoe het zit met je fysieke conditie, maar bij mij helpt als ik krachttraining doe in de vorm van sit-ups, deze verstevigen je buik- en rugspieren, waardoor je beter ondersteunt wordt als je op de fiets zit.
En zoals katze zei, check de houding waarmee je op de fiets en check de hoogte van je zadelpen, afstand zadel - stuur, voorkant van je knieschijf loodrecht op de as van je pedaal of erachter maar nooit ervoor!
Greetz,
Animine
En zoals katze zei, check de houding waarmee je op de fiets en check de hoogte van je zadelpen, afstand zadel - stuur, voorkant van je knieschijf loodrecht op de as van je pedaal of erachter maar nooit ervoor!
Greetz,
Animine
-
is er misschien ergens een site ofzo waar ik al die juiste verhoudingen enzo qua zitpositie eens kan bekijken? want ik heb dat probleem ook en al veel langer, komt omdat ik vroeger op mijn 12 van onze pa ne grote-mensen-mountainbike kreeg met een dubbel te grote framesize voor mij... en ik moest er persee op rijden... eigen schuld dikke bult (in de onderrug)
en ik weet er wel iets van maar dat zijn de posities voor een racefiets dus dat zal wel verschillen van een bike ???
anyway het zou wel handig zijn om het eens op een rijtje te zien
THNX
en ik weet er wel iets van maar dat zijn de posities voor een racefiets dus dat zal wel verschillen van een bike ???
anyway het zou wel handig zijn om het eens op een rijtje te zien
THNX
box one bastard schreef:
is er misschien ergens een site ofzo waar ik al die juiste verhoudingen enzo qua zitpositie eens kan bekijken?
http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp
Rijd je op een hardtail ? Dan kan een FS al veel oplossen (een HT kan max 20% van de schokken dempen en een goed afgestelde FS kan wel 80% dempen) verder is het idd gewoon punt om je rug soepel te houden door rek-und-strek oefeningen te doen en eventueel de rug extra mee te pakken tijdens de kracht (als je nog niet aan fitness doet is dit misschien een goed moment om te beginnen...)
Groeten en succes
R@coon
Groeten en succes
R@coon
-
Check even de hoogte van je zadel. Ik krijg pijn in mijn rug als ik een centimeter te hoog zit, dan kantel je doorgaans het bekken. En dat leidt weer tot gedraai in je wervels, ergo rugpijn.
-
Het is zowieso goed om je rug/buikspieren te trainen
. Ik heb er iig veel baat bij gehad. Het zijn spieren die vaak erg verwaarloosd worden, maar toch erg belangrijk zijn (aangezien je rug nogal wat te verduren heeft).

Bij mij lag het aan mijn houding ik zat te gestrekt... ik ben 1.86 rij op een giant hardtail maat M heb nu een zadelpen zonder set back en heb mijn zadel op het midden van de zadelpen gemonteerd, hierdoor zit je boller met je rug ipv erg vlak waardoor er een knik onder in komt dit heeft voor mij geholpen om het geheel veel dragelijker te maken. indien het niet duidelijk is wil ik het nog wel verduidelijken met een tekeningetje

waarschijnlijk moet je je bike even onder ogen nemen, hoe je zithouding is op de fiets.....(zadel te hoog)
kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon je spieren overbelast hebt met een vorig bike"toertje" ff. rustig infietsen voortaan (warming upje),,,,,,,,,,,,suckses ermee
kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon je spieren overbelast hebt met een vorig bike"toertje" ff. rustig infietsen voortaan (warming upje),,,,,,,,,,,,suckses ermee
Hey,
Ik lees hier vanalles over pijn in de onderrug maar kan het ook zo zijn dat ik wel eens pijn in de onderrug krijg omdat ik fiets met een Camelback ??? Want je hebt toch immers een aantal kilo"s op rug liggen
Zou dat ook kunnen ??? Weet iemand dat ???
Deefke
Ik lees hier vanalles over pijn in de onderrug maar kan het ook zo zijn dat ik wel eens pijn in de onderrug krijg omdat ik fiets met een Camelback ??? Want je hebt toch immers een aantal kilo"s op rug liggen

Deefke
jah gerneKoeniE schreef:Indien het niet duidelijk is wil ik het nog wel verduidelijken met een tekeningetje![]()

-
Bij mij werkt sit-ups prima. Dat houdt het geheel wat meer in balans. ik heb een best hole rug en als ik de sip-ups een paar dagen niet doe krijg ik gegearandeerd last. Let wel op de goede techniek. Loop desnoods een keer een sportschool binnen om te vragen hoe je sip-ups p de juiste manier doet.
Ander mogelijkheid, naast de houding op de fiets: Teveel met een zware versnelling gebruiken. Je benen krijgen de pedalen eigenlijklijk niet goed rond, waardoor je rugspieren gaan "meewerken"om het verzet te kunnen draaien
Suscces, Lars
ps:Over Camelbakruggen: Kan het me niet voorstellen!
Ander mogelijkheid, naast de houding op de fiets: Teveel met een zware versnelling gebruiken. Je benen krijgen de pedalen eigenlijklijk niet goed rond, waardoor je rugspieren gaan "meewerken"om het verzet te kunnen draaien
Suscces, Lars
ps:Over Camelbakruggen: Kan het me niet voorstellen!
Camelbak ruggen lijkt mij inderdaad niet echt kloppen, want hoe zwaar weegt je camelbak nou? Het is overigens siT ups ipv. sip ups

- Xircuit
- Contacteer:
Hmmm, ik heb ook regelmatig last van me onderrug, zeker bij lange klimmen (alpen etc., in nederland heb ik er praktisch geen last van) Als ik dan minder in mijn Camelbak heb zitten merk ik dat goed, pijn wordt dan stukken minder.
Ik ga ook maar een beginnen met Sit-ups te gaan oefenen.
Ik ga ook maar een beginnen met Sit-ups te gaan oefenen.

Deefke schreef:
Hey,
Ik lees hier vanalles over pijn in de onderrug maar kan het ook zo zijn dat ik wel eens pijn in de onderrug krijg omdat ik fiets met een Camelback ??? Want je hebt toch immers een aantal kilo"s op rug liggen![]()
Deefke
Hey,
Mijn camelbak zou ongeveer, zo"n 5 kg wegen inclusief water, gereedschap etc. Dat is toch niet zo heel veel ??? Of wel ???
Deefke
5kg?
dat is behoorlijk, kan daar niets van af?

k@tze schreef:
5kg?![]()
Hey,
Die 5 kg is wel inc. water, materiaal, de camelbak zelf etc. Dus er valt niet zoveel vanaf te halen ::) Maar ik heb eens na gevraagd aan m"n dealer wat hij ervan vond en hij heeft me een aantal tips en aanwijzingen gegeven over hoe ik de pijn in mijn onderrug kan verhelpen

Deefke

Ik ben naar de therapeut geweest om me te laten kraken. Dat hielp enorm. Maar ik heb scurliose (of hoe je het ook schrijft). Dat houdt in dat een wervel in de onderrug verschoven is. Dat levert de pijn op. De spieren worden opgerekt aan 1 kant en dan komt er een soort van trekkende pijn in. Zeker omdat je je heel moeilijk kunt ontspannen tijdens het mountainbiken. Ik probeer me nu te ontspannen tijdens wedstrijden dooor even te freewheelen en doe fitness oefeningen voor mijn rug. Ik moet zeggen dat het helpt. Plus de houding op de fiets aanpassen wil ook wel helpen.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
verende zadelpen helpt ook.
ziet niet uit maar t geeft net dat beetje comfort.
had zelf ook altijd last van mn onderrug dat ik nog met n hardtail xc deed, nu met fully geen last meer van!
ziet niet uit maar t geeft net dat beetje comfort.
had zelf ook altijd last van mn onderrug dat ik nog met n hardtail xc deed, nu met fully geen last meer van!
Vering helpt bijna altijd. Ik heb er om mijn hardtail trouwens geen last (meer) van.
Ik had er vooral last van als ik een zware klim had gehad. :"( Door teveel aan mijn stuur te trekken. Met SPD-pedalen en door erop te letten is mijn techniek beter en ging het vanzelf over.
Sit-up"s kan wel helpen, maar je kan nog beter specifieke oefeningen voor je rug doen. Sit-up"s zijn vooral voor je buik lijk mij.
Ik had er vooral last van als ik een zware klim had gehad. :"( Door teveel aan mijn stuur te trekken. Met SPD-pedalen en door erop te letten is mijn techniek beter en ging het vanzelf over.

Sit-up"s kan wel helpen, maar je kan nog beter specifieke oefeningen voor je rug doen. Sit-up"s zijn vooral voor je buik lijk mij.
-
probeer eens een verende zadelpen, en dan met name een airwings pen. deze zijn niet te vergelijken met de pennen die op normale fietsen zitten. Ze zijn in te stellen op gewicht en demping en dergelijke, je kunt er gewoon geen fully voor hebben. prijzig zijn ze wel ca 120 euro..
Je kunt je ook laten opmeten voor een atb. Ik meet zelf met het bioracer (bikefitting) systeem. Dit geeft je naast race ook een meting voor atb uit te voeren met als subselecties wedstijd, sportief of toer als ik me niet vergis.
Als je meer wilt weten moet je maar ff naar www.bioracer.nl
Ik weet niet of je sinds kort last van dit verschijnsel hebt maar wanneer je er langer last van hebt is het bijvoorbeeld mogelijk dat je een verschil in been lengte hebt. (je bent asymetrisch) dit kan de oorzaak zijn van je klachten aangezien je benen een ongelijke kracht uitoefenen op je bekken.
Je kunt je ook laten opmeten voor een atb. Ik meet zelf met het bioracer (bikefitting) systeem. Dit geeft je naast race ook een meting voor atb uit te voeren met als subselecties wedstijd, sportief of toer als ik me niet vergis.
Als je meer wilt weten moet je maar ff naar www.bioracer.nl
Ik weet niet of je sinds kort last van dit verschijnsel hebt maar wanneer je er langer last van hebt is het bijvoorbeeld mogelijk dat je een verschil in been lengte hebt. (je bent asymetrisch) dit kan de oorzaak zijn van je klachten aangezien je benen een ongelijke kracht uitoefenen op je bekken.