Re:Pijn in onderrug

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
hang
Pijn in onderrug

Bericht door hang » do apr 22, 2004 10:28 pm

He mensen!

Als ik ga mtb-en krijg ik meestal na een tijdje last van mijn onderrug. Ik ga uiteraard wel door met vlammen maar vind die pijn wel erg irritant. Wanneer ik stop met biken is de pijn bijna meteen weg.
Nu is mijn vraag of jullie misschien weten wat een oorzaak zou kunnen zijn en wat je er tegen zou kunnen doen. Ik denk zelf dat de oorzaak is door de inspanning van de rugspieren en de klappen die je krijgt tijdens het biken. Hebben jullie tips om deze pijn te verminderen??

B.V.D.!!

Paul

k@tze

Bericht door k@tze » do apr 22, 2004 11:18 pm

Ik heb het ieder jaar als ik uit mijn wintertijd ontwaak. Heb geduld. Ga voorlopig gewoon door met trainen, je spieren zijn waarschijnlijk nog niet sterk genoeg. Bij mij is het na een paar weken weg. Een andere oorzaak kan de houding op de bike zijn (te gestrekt bv.) Een derde oorzaak kan zijn dat je te krampachtig op de bike zit (probeer smooth te rijden.) Als het na een maand nog niet over is of minder is kun je verder gaan kijken dan dit forum.

Animine

Bericht door Animine » vr apr 23, 2004 4:01 pm

Ik weet niet hoe het zit met je fysieke conditie, maar bij mij helpt als ik krachttraining doe in de vorm van sit-ups, deze verstevigen je buik- en rugspieren, waardoor je beter ondersteunt wordt als je op de fiets zit.

En zoals katze zei, check de houding waarmee je op de fiets en check de hoogte van je zadelpen, afstand zadel - stuur, voorkant van je knieschijf loodrecht op de as van je pedaal of erachter maar nooit ervoor!

Greetz,
Animine

box one bastard

Bericht door box one bastard » vr apr 30, 2004 2:04 pm

is er misschien ergens een site ofzo waar ik al die juiste verhoudingen enzo qua zitpositie eens kan bekijken? want ik heb dat probleem ook en al veel langer, komt omdat ik vroeger op mijn 12 van onze pa ne grote-mensen-mountainbike kreeg met een dubbel te grote framesize voor mij... en ik moest er persee op rijden... eigen schuld dikke bult (in de onderrug)
en ik weet er wel iets van maar dat zijn de posities voor een racefiets dus dat zal wel verschillen van een bike ???
anyway het zou wel handig zijn om het eens op een rijtje te zien
THNX

Spook-E

Bericht door Spook-E » vr apr 30, 2004 10:02 pm

box one bastard schreef:
is er misschien ergens een site ofzo waar ik al die juiste verhoudingen enzo qua zitpositie eens kan bekijken?

http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp

R@coon

Bericht door R@coon » vr apr 30, 2004 11:37 pm

Rijd je op een hardtail ? Dan kan een FS al veel oplossen (een HT kan max 20% van de schokken dempen en een goed afgestelde FS kan wel 80% dempen) verder is het idd gewoon punt om je rug soepel te houden door rek-und-strek oefeningen te doen en eventueel de rug extra mee te pakken tijdens de kracht (als je nog niet aan fitness doet is dit misschien een goed moment om te beginnen...)

Groeten en succes
R@coon

brute_agrarier

Bericht door brute_agrarier » ma mei 03, 2004 6:59 pm

Check even de hoogte van je zadel. Ik krijg pijn in mijn rug als ik een centimeter te hoog zit, dan kantel je doorgaans het bekken. En dat leidt weer tot gedraai in je wervels, ergo rugpijn.

urban waste

Bericht door urban waste » di jun 01, 2004 9:25 am

Het is zowieso goed om je rug/buikspieren te trainen ;). Ik heb er iig veel baat bij gehad. Het zijn spieren die vaak erg verwaarloosd worden, maar toch erg belangrijk zijn (aangezien je rug nogal wat te verduren heeft).

KoeniE

Bericht door KoeniE » wo jun 02, 2004 10:07 pm

Bij mij lag het aan mijn houding ik zat te gestrekt... ik ben 1.86 rij op een giant hardtail maat M heb nu een zadelpen zonder set back en heb mijn zadel op het midden van de zadelpen gemonteerd, hierdoor zit je boller met je rug ipv erg vlak waardoor er een knik onder in komt dit heeft voor mij geholpen om het geheel veel dragelijker te maken. indien het niet duidelijk is wil ik het nog wel verduidelijken met een tekeningetje :)

twanos

Bericht door twanos » wo jul 14, 2004 2:42 pm

waarschijnlijk moet je je bike even onder ogen nemen, hoe je zithouding is op de fiets.....(zadel te hoog)

kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon je spieren overbelast hebt met een vorig bike"toertje" ff. rustig infietsen voortaan (warming upje),,,,,,,,,,,,suckses ermee

Deefke

Bericht door Deefke » di aug 03, 2004 7:03 pm

Hey,

Ik lees hier vanalles over pijn in de onderrug maar kan het ook zo zijn dat ik wel eens pijn in de onderrug krijg omdat ik fiets met een Camelback ??? Want je hebt toch immers een aantal kilo"s op rug liggen :(

Zou dat ook kunnen ??? Weet iemand dat ???

Deefke

Mtbs

Bericht door Mtbs » di aug 03, 2004 10:58 pm

KoeniE schreef:Indien het niet duidelijk is wil ik het nog wel verduidelijken met een tekeningetje :)
jah gerne :D

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo aug 04, 2004 7:07 pm

Bij mij werkt sit-ups prima. Dat houdt het geheel wat meer in balans. ik heb een best hole rug en als ik de sip-ups een paar dagen niet doe krijg ik gegearandeerd last. Let wel op de goede techniek. Loop desnoods een keer een sportschool binnen om te vragen hoe je sip-ups p de juiste manier doet.

Ander mogelijkheid, naast de houding op de fiets: Teveel met een zware versnelling gebruiken. Je benen krijgen de pedalen eigenlijklijk niet goed rond, waardoor je rugspieren gaan "meewerken"om het verzet te kunnen draaien

Suscces, Lars

ps:Over Camelbakruggen: Kan het me niet voorstellen!

Caramba

Bericht door Caramba » wo aug 04, 2004 7:16 pm

Camelbak ruggen lijkt mij inderdaad niet echt kloppen, want hoe zwaar weegt je camelbak nou? Het is overigens siT ups ipv. sip ups ;)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr aug 13, 2004 1:11 pm

Hmmm, ik heb ook regelmatig last van me onderrug, zeker bij lange klimmen (alpen etc., in nederland heb ik er praktisch geen last van) Als ik dan minder in mijn Camelbak heb zitten merk ik dat goed, pijn wordt dan stukken minder.

Ik ga ook maar een beginnen met Sit-ups te gaan oefenen. :D

Deefke

Bericht door Deefke » vr aug 13, 2004 1:12 pm

Deefke schreef:
Hey,

Ik lees hier vanalles over pijn in de onderrug maar kan het ook zo zijn dat ik wel eens pijn in de onderrug krijg omdat ik fiets met een Camelback ??? Want je hebt toch immers een aantal kilo"s op rug liggen :(

Zou dat ook kunnen ??? Weet iemand dat ???

Deefke

Hey,

Mijn camelbak zou ongeveer, zo"n 5 kg wegen inclusief water, gereedschap etc. Dat is toch niet zo heel veel ??? Of wel ???

Deefke

k@tze

Bericht door k@tze » za aug 21, 2004 1:15 pm

5kg? :o

dat is behoorlijk, kan daar niets van af?

Deefke

Bericht door Deefke » wo sep 22, 2004 6:22 pm

k@tze schreef:
5kg? :o

dat is behoorlijk, kan daar niets van af?

Hey,

Die 5 kg is wel inc. water, materiaal, de camelbak zelf etc. Dus er valt niet zoveel vanaf te halen ::) Maar ik heb eens na gevraagd aan m"n dealer wat hij ervan vond en hij heeft me een aantal tips en aanwijzingen gegeven over hoe ik de pijn in mijn onderrug kan verhelpen :D

Deefke ;)

Gène

Bericht door Gène » do sep 23, 2004 3:43 pm

Ik ben naar de therapeut geweest om me te laten kraken. Dat hielp enorm. Maar ik heb scurliose (of hoe je het ook schrijft). Dat houdt in dat een wervel in de onderrug verschoven is. Dat levert de pijn op. De spieren worden opgerekt aan 1 kant en dan komt er een soort van trekkende pijn in. Zeker omdat je je heel moeilijk kunt ontspannen tijdens het mountainbiken. Ik probeer me nu te ontspannen tijdens wedstrijden dooor even te freewheelen en doe fitness oefeningen voor mijn rug. Ik moet zeggen dat het helpt. Plus de houding op de fiets aanpassen wil ook wel helpen.
mzzl
Gène

Don

Bericht door Don » zo okt 03, 2004 11:47 am

verende zadelpen helpt ook.

ziet niet uit maar t geeft net dat beetje comfort.

had zelf ook altijd last van mn onderrug dat ik nog met n hardtail xc deed, nu met fully geen last meer van!

MAD MAX

Bericht door MAD MAX » ma okt 04, 2004 3:22 pm

Vering helpt bijna altijd. Ik heb er om mijn hardtail trouwens geen last (meer) van.

Ik had er vooral last van als ik een zware klim had gehad. :"( Door teveel aan mijn stuur te trekken. Met SPD-pedalen en door erop te letten is mijn techniek beter en ging het vanzelf over. :D :D

Sit-up"s kan wel helpen, maar je kan nog beter specifieke oefeningen voor je rug doen. Sit-up"s zijn vooral voor je buik lijk mij.

Zand er over

Bericht door Zand er over » ma okt 04, 2004 10:23 pm

probeer eens een verende zadelpen, en dan met name een airwings pen. deze zijn niet te vergelijken met de pennen die op normale fietsen zitten. Ze zijn in te stellen op gewicht en demping en dergelijke, je kunt er gewoon geen fully voor hebben. prijzig zijn ze wel ca 120 euro..
Je kunt je ook laten opmeten voor een atb. Ik meet zelf met het bioracer (bikefitting) systeem. Dit geeft je naast race ook een meting voor atb uit te voeren met als subselecties wedstijd, sportief of toer als ik me niet vergis.
Als je meer wilt weten moet je maar ff naar www.bioracer.nl

Ik weet niet of je sinds kort last van dit verschijnsel hebt maar wanneer je er langer last van hebt is het bijvoorbeeld mogelijk dat je een verschil in been lengte hebt. (je bent asymetrisch) dit kan de oorzaak zijn van je klachten aangezien je benen een ongelijke kracht uitoefenen op je bekken.

Plaats reactie