Iemand ooit gehoord van het krijgen van een nek hernia door MTBen? Ik bedoel niet door een val, maar gewoon door de klappen tijdens het rijden die via de armen doorgegeven worden aan schouders en nek.
Nek hernia tgv MTBen?
Moderator:Beheerders
Re:Nek hernia tgv MTBen?
Eerder door langdurig met je nek in de eindstand te zitten kan je klachten krijgen die op een hernia lijken. Het woord hernia is bij de nek niet helemaal juist. Maar voor het gemak noemen ze het wel zo. Een hernia in de lage rug ontstaat vaak a.g.v. een foutief coordinatie moment. Bij de nek kan juist een landurig eenzijdige belasting hoer de oorzaak van zijn. Dus zit je te ver naar voren en rij je praktisch met je hoofd in je nek dan zullen de tussenwervels dusdanig belast worden dat zich hierdoor klachten ontwikkelen. Het is dus zo dat de klappen het wel verergeren maar de oorzaak is toch echt de houding. Oplossing is b.v. riser stuur en evt andere stuurpen. Probeer eerst een ander stuur zodat je in een andere houding zit.
Ik heb het hele zomer seizoen of de reetfiets gezeten (veel diepere zit) zonder problemen. Na enkele malen zeer fanatiek ATBen over korte circuitjes (5 minuten over technisch terrein) kreeg ik last van tintelingen en kramp in m"n arm en schouder. Na enkele weken is dit weer wat beter geworden,maar zelfs na een kort tochtje op de ATB op de weg keert het al weer terug. Dokter praat al over andere sport kiezen >:( :"(
Op de reetfiets hoe houd jeje hoofd dan? als je stoempt dan kijk je vaak naar beneden en houd je de nek vlak. bij MTB is je probleem dat je juist moet kijken. Tvens kan het zo zijn dat je de schade hebt gemaakt bij het reetfietsen (natuurlijk!!!) en door de klappen van het MTB"en de klachten zijn toegenomen. Uiteraard is er een kans dat je fiets er de oorzaak van is. Andere houding is vaak de sleutel maar ook de vork en veerweg doen ertoe net als het stuur. Ik zou gokken op een rechtere zitpositie zodat je meer klappen met de rug opvangt. ook zou ik eens kijken of je de armen niet volledig gestrekt hebt maar lichtgebogen en dynamisch met je armen de klappen opvangt. Doe je dit met gestrekte arm dan komen die klappen inderdaad keihard op je nek terecht. Wat wel heeeeeeel belangrijk is is dat je echt rust moet nemen. anders blijf je doorpielen en vererger je de klacht. dus houd zeker meer dan een maand rust en werk aan die houding. Ik doe nu ook al meer dan een maand echt niks. Ik word helemaal gek maar m"n blessure gaat voor. Nu is het nog winter en heb je de kans om te herstellen. Geef het ook die kans. Ik denk dat anders de arts gelijk gaat krijgen en je nooit meer aan de slag kan. ( tip: dempende handvaten)
Bedankt voor je bijdrage, bijna naamgenoot! Wat ik wel zonder problemen kan, is thuis op de Tacx trainen. Zeker al ik een extra dik boek onder het voorwiel zet. Erg saai, maar danblijft de conditie nog een beetje op peil.
You see it"s all in the position