Re:Biken Met Hartslagmeter

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

amigo
Biken Met Hartslagmeter

Bericht door amigo » vr sep 19, 2003 9:46 pm

Ik heb sinds enkele dagen een hartslag meter. En nu vraag ik me af of er meer mensen met een hartslagmeter sporten en welke voordelen ze er uit halen.
En hoe ze er mee trainen enzo...
Ik heb er nu 2 keer mee gereden , en de eerste keer met de Own Zone .
Dit is een kunstje van Polar om aan de hand van je warming up je onderste en bovenste limiet vast te stellen . Erg handig voor als je gaat Dammen ofzo.
Mijn Own Zone waarin ik moest sporten zat tussen de 130 en 160 terwijl ik tijdens het rondje Schoorl al binnen 5 minuten op de 170 zat.
Nu ben ik een beetje alles aan het aftasten , om straks een beetje te kunnen bepalen wat ik kan bij welke hartslag frequentie
Wie heeft er nog tips of ervaringen

Splinter

Bericht door Splinter » vr sep 19, 2003 11:06 pm

Volgens mij kun je ook je maximale hartslag berekenen door 220 - je leeftijd te doen. In mijn geval zou m"n top dan 220 - 21 = 199 hartslagen. Maar ik ben niet bepaald een kenner en zou er heel goed ver naast kunnen zitten.

amigo

Bericht door amigo » vr sep 19, 2003 11:17 pm

Wat je zegt klopt inderdaad . heb het al eerder gehoord vanavond. ;)

Pino

Bericht door Pino » za sep 20, 2003 9:21 am

amigo schreef:
Wie heeft er nog tips of ervaringen

Ik rij al jaren met een hartslagmeter. Belangrijk is dat je er geen slaaf van wordt.
De Own Zone is een goed hulpmiddel om fitheid mee te kweken, de waardes zijn verbazingwekkend juist en veel beter dan je met oude regeltjes als "220-leeftijd" bepaalt.
Proibeer het boekje van Polar over fietsen met een hartslagmeter te pakken te krijgen of anders een boekje van Harm Kuipers.
Een hartslagmeter kan je heel goede aanvulling geven op je eigen gevoel/waarneming.
Voorbeeld: je hebt ontzettend veel moeite om een bepaalde hartslag te halen die je normaal wel haalt: teken van vermoeidheid o.i.d. I ieder geval in training niet forceren.
Je haalt erg makkelijk een hoge hjartslag: je bent fit, maar pas erop dat je jezelf niet naar de k.. helpt omdat het zo lekker gaat.

Rij de toertochtjes de komende maanden eens zoals je normaal rijdt en zie wat je hartslag doet. Je zult zien dat je vaak te hard van start gaat en daarna de hartslag niet op peil kunt houden waardoor je "kapot"gaat. Iets inhouden in het begin en je kunt een hartslag de hele tocht volhouden. Je tijd zal waarschijnlijk zelfs beter zijn, terwijl je niet het gevoel hebt vermoeid te zijn.

Nogmaals: het is een hulpmiddel en meer ook niet.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za sep 20, 2003 9:25 am

Als je je max en rustpols weet, kun je met bepaalde formuletjes trainingszones definieren, en als je een testje laat doen voor je omslagpunt nog nauwkeuriger, en dan kun je, afhankelijk van de tijd van het jaar bepaalde tijden in bepaalde zones gaan fietsen. Voor hersteltrainingen kun je m ook goed gebruiken, kijken of je niet te zwaar gaat.

Rustpols zegt veel over je herstel. Na een paar dagen zwaar trainen zit ik soms boven de 60, en twee dagen later heb ik weer 45, en dan weet ik dat ik weer hersteld ben en weer kan gaan trainen.

Zie de Fiets trainingswijzer voor meer en begrijpelijke info over trainen met de hartslagmeter, schema"s, zones enzo.

amigo

Bericht door amigo » za sep 20, 2003 9:51 am

ik heb het boekje van polar "trainen met een hartslag meter"
die had ik al voordat ik een hartslag meter had
en daar heb ik erg veel aan.
hoewel ik met own zone nog wat vraagtekens heb hoor
want ik ging laatst voor het eerst trainen met een hartslag meter en met own zone . nou ik kreeg een own zone van 130 -160
probeer dan maar eens schoorl te rijden . val je om ::)

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za sep 20, 2003 9:57 am

Nou misschien is het, als ie zo"n OwnZone aangeeft, niet verstandig om intensief te gaan biken omdat je blijkbaar nog niet hersteld bent.......

Zo"n ding houdt er alleen geen rekening mee dat het NU weekend en mooi weer is, en straks weer gewoon maandag en regen :?

Probeer eens, als ie zo"n lage zone aangeeft, je daar juist wel aan te houden, en kijk dan de volgende dag of je dan wel intensiever mag trainen.

amigo

Bericht door amigo » za sep 20, 2003 7:20 pm

Na het een en ander te hebben door gelezen te hebben , kwam ik er achter dat de Own Zone ongeveer 70 tot 80 % van je Maximum Hart Slag is
Kom je dus wel ongeveer uit op 130 -160 . Dus vandaag gewoon met die waarden aan de slag gegaan....
Alles ging op zich vrij makkelijk , maar ik denk dat Het mountainbike parcours van Schoorl gewoon niet geschikt is om met Own Zone te rijden .
Daar is het te wissel vallig voor , dan weer een stuk vlak vervolgens weer een paar korte felle klimmetjes waar je , ook als je er rekening mee houd toch nog in het rood komt. Mn ronde tijd was ook bijna een kwartier langzamer dan wat ik normaal rij.
Na dat rondje nog op de weg gereden , en daar was het dus veel makkelijker om in de Own Zone te blijven.

Pino

Bericht door Pino » za sep 20, 2003 9:27 pm

OwnZone is vooral toegespitst op recreatieve sporteres, die vooral met "fitness"bezig zijn. Prestaties zijn daarbij niet zo belangrijk.
Dat komt aardig overeen met jouw ervaringen.
Voor een juiste motivatie van Own Zone zou je Polar eens kunnen mailen.
Ben ook benieuwd naar hun uiteenzetting.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo sep 21, 2003 11:17 pm

Trainen in een bepaalde hartslagzone kan heel effectief zijn, maar daar is mountainbiken niet echt geschikt voor, de omstandigheden zijn gewoon veel te wisselvallig. Bij het joggen kan ik inmiddels gewoon precies 1 of slagen per minuut harder of zachter gaan lopen, dat is dan ook veel makkelijker te doseren...

The Flying V

Bericht door The Flying V » ma sep 22, 2003 1:56 pm

Welke hartslagmeter raden jullie aan?

Aantal criteria:
- minimale en maximale hartslag,
- piepen als er een bepaalde hartslag bereikt is,
(- misschien ook uitleesbaar op de PC. Als dit niet al te duur is..)

V.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma sep 22, 2003 2:32 pm

The Flying V schreef:

Dat heeft bijna elke hartslagmeter wel.... ik heb al 4 jaar een Ciclopuls CP8 (piepen bij bepaalde HF instelbaar, onthoudt max, gem, en tijd onder, tussen en boven ingestelde grenzen), redelijk probleemloos.
Polar is wat nauwkeuriger maar ook duurder.

[
The Flying V schreef:

Ehm, dat is wel duur.....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma sep 22, 2003 3:58 pm

asphaltdude on ice schreef:

Polar is wat nauwkeuriger maar ook duurder.

Is niet waar. Ciclosport heeft tegenwoordig hartslagmeters met digitale data verdracht, waardoor ook eventuele tussenslagen en andere onregelmatigheden in het hart gemonitord worden. Is dus nauwkeuriger, maar ik weet niet of je die nauwkeurigheid wilt, volgens mij zou ik er heel zenuwachtig van worden...

Rob G

Bericht door Rob G » ma sep 22, 2003 4:43 pm

Ik rij met een Polar S710,

heleboel functies, waaronder ook fietscomputer, hoogtemeter, temperatuurmeter, cadansmeter enz enz enz. Cadans en snelheid enz is draadloos.

Om uit te lezen op de PC heeft de 710 een infrarood poort en in combi met een speciale interface is uitlezen dan een makkie.

Om terug te komen op de topic, een keer een inspanningstest doen is zeker een aanrader! Je komt zo je omslagpunt te weten en je HRmax. Met deze gegevens als uitgangspunt kun je diverse trainings zones vaststellen bijv D1, D2, D3, H en W

Als je dan ook nog verschillende trainingsvormen erbij leert kennen kun je voor jezelf ook een opbouw schema gaan opstellen naar een bepaald evenement of iets dergelijks!

Voor zulke dingen heb ik zelf een trainer, en ik doe dan ook om een bepaalde tijd een maximaal test om te kijken of er progressie wordt gemaakt en of daarom de trainingszones moeten worden bijgesteld.

Succes!

GreetZ Rob

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 22, 2003 7:38 pm

The Flying V schreef:
Welke hartslagmeter raden jullie aan?

Aantal criteria:

V.

kheb een VDO HC 12.6 bevalt prima, is een fietscomputer met uitgebreide hartslagfunkties, kan alleen niet op de PC.

hij is ook niet al te duur.

http://www.hartslagmetershop.nl heb ik em gekocht, goed advies en perfekte service

dusssss©

durfduivel_deelux

Bericht door durfduivel_deelux » ma sep 29, 2003 2:01 pm

op de mtb is een hartslagmeter eigenlijk alleen leuk op hele saaie routes en asfalt, en bij hele lange beklimmingen is het ook wel nuttig. maar op schoorl zul je er bar weinig aan hebben. het is juist ook de interval bij mtb-en dat het een leuke / pittige sport maakt. je blijft piepjes horen met zo"n ding. aan de andere kant is teveel in het rood rijden inderdaad geen goede zaak.
ik rijd zonder hs-meter en ook zonder fietscomputer (omdat je toch geen tijd hebt om er op te kijkeb als je hard rijd) en al m"n fietsmaten met, klagen dat ze me niet bijhouden.

Supermuts

Bericht door Supermuts » ma okt 06, 2003 8:55 pm

ik heb een Ciclosport HAC4, fijn ding dat naast hartslag en snelheid ook hoogte en temperatuur meet. Hier worden dan allerlei leuke dingen van afgeleid (hellingpercentage op en af, aantal geklommen meters enzo (naast de bekende hartslag en km dingen). Wat HRmax betreft, gewoon naar een SMA -sport medisch adviescentrum- gaan voor een maximaal test. Dat geeft het beste uitgangspunt om je zones in te stellen. Met mijn HRmax van 169 moet ik gemiddeld onder de 154 blijven (90%), pieken zijn zeker met het interval karakter van MTB geen probleem (ik rijd nogal eens Rhenen en dan zit je bij de fijnste steilste klimmetje nog wel een op HR max, maar dat is toch maar enkele seconden).

Verder kun je met de interface en software eea mooi in beeld brengen op je PC. kun je zien dat de snelheid zakt als de hoogte toeneemt en tegelijk ook je HR. Grap is als je hetzelfde parkoers enkele keren naast elkaar zet dat je oa in de opbouwfase mooi je progressie kunt zien. Ding heb ik bij hartslagmetershop.nl gekocht, scherpe prijs en goed advies vooraf (en ik heb geen enkele band met die club, t"is maar dat je ut weet). :P

Het blind staren op de berekende grenzen 8). Tja, aan de hand van het boekje dat erbij zit (NL talig) kun je het zelf aardig instellen. Alles is relatief. Het ding is en blijft een hulpmiddel soms voel je je veel beter als het apparaat je (real time) vertelt. Maar soms ook niet. In het algemeen voel je zelf ook wel als je te "hoog" zit, dan kan de meter dat mooi bevestigen. Wat zeker helpt is om een te snelle start waarvan je later spijt krijgt, met een blik op de meter te voorkomen is (is zorg onder de 90% te blijven en dat werkt). ;D

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di okt 07, 2003 9:38 pm

HRmax van 169?! Hoe oud ben je en wat is je rustpols dan?

dr. Koen
Contacteer:

Bericht door dr. Koen » ma okt 20, 2003 12:45 pm

Doe eens een conditie-test (Conconi of een Bruce (namen van testen)). Dit zijn maximaal testen (je gaat tot het uiterste). De gegevens verkregen uit de test, worden in een grafiek gezet, waaruit af te lezen is was jou ideale trainings/ inspannings hartslag is (net iets onder het omslagpunt van aeroob naar anaeroob). Het verhaal van 220- leeftijd (en bij kinderen 230-leeftijd) is heel globaal. Ik ben 24 (bijna 25) jaar en mijn maximale hartslag ligt rond de 210.(ondekt tijdens het squashen). Uit de conconi test bleek dat mijn ideale trainings/ inspanningshartslag rond de 190/195 slagen/minuut is. Ga ik tijdens het biken/ lopen of een andere sport overheen, dan krijg ik binnen de korste keren last van kramp of steken. Blijf ik rond of onder de 190/195, dan heb ik het gevoel uren door te kunnen blijven gaan. Voorwaarde is wel dat ik een goede warming up heb gedaan.
Een conconi kun je makkelijk afnemen. Het enige wat je nodig hebt is een uitgezette afstand om te lopen/ rennen. een stopwatch en een hartslag meter.
Zoek op internet hoe het precies gaat, vind je niets, dan heb ik wel informatie. Fysiotherapeuten gericht op sport weten hier vaak ook iets van.
groeten Koen

Animine

Bericht door Animine » do okt 23, 2003 12:27 pm

Of ga naar een sportcentrum waar ze ook perfect een conditietest kunnen doen. Ik zweer bij een hartslagmeter, gewoon om verstandig te kunnen fietsen, zeker nu ik al 2 jaar volop met indoor cycling bezig ben.

Greetz,
Animine

Black Tragic

Bericht door Black Tragic » do nov 27, 2003 2:49 pm

Rijden met een hartslagmeter als toerenteller is één.
Goede "Fuel" is een ander minstens even belangrijk punt.
sinds enkele weken drink ik "Carbo Energizere van Performance, direct na het fietsen drink ik "Recup fast" eveneens van Performance.
Ik stel vast dat ik een hogere hartfrequentie gedurende langere tijd kan aanhouden zonder dat er verzuring of kramp optreed.
Ook de dagen na het fietsen voel ik niets.
Besluit: drink Perfomance!

dr. Koen
Contacteer:

Bericht door dr. Koen » do nov 27, 2003 4:27 pm

Placebo effect is ook effect ;) ;).
groeten Koen

R@coon

Bericht door R@coon » zo mar 14, 2004 8:35 pm

Jep zoals hier al veel genoemd is: Fietsen naar je MLSS_hf (Maximum Lactaat Steady State_hearth frequence) die kan je door zo"n test vinden, net als je luchtopname ofzo....iets van mmol/ml_lucht ofzo.... hoe meer hoe beter...

Maar je MLSS_hf (verzuringshartslag dus) kan je ook zelf uitzoeken.
1) hij is ongeveer 0.9*max_hf (=220-leeftijd)
dus als je 20 bent: 0.9*(220-20)=180 slagen/min.

2) dan weet je dus waar je ongeveer moet zoeken; dan ga je eerst ff een half uurtje rustig infietsen hartslag hf < 120 slagen/min dan ga je systematisch 5 min met een hogere hartslag fietsen.
dus na dat halfuurtje; 5 min 160 slagen/min
5 min rust (hartslag terug naar 120/130)
5 min 170 slagen/min
5 min rust
.......
en dan net zolang dat het de 5 min. net niet meer vol maakt, dan is dat minus 8 slagen je MLSS_hf.

Stel je maakt de 5 min net niet meer vol bij 190 slagen/min, dan is je MLSS_hf ongeveer 190-8 = 182 slagen/min.

Sensei

Bericht door Sensei » di mar 16, 2004 10:54 pm

R@coon schreef:
Jep zoals hier al veel genoemd is: Fietsen naar je MLSS_hf (Maximum Lactaat Steady State_hearth frequence) die kan je door zo"n test vinden, net als je luchtopname ofzo....iets van mmol/ml_lucht ofzo.... hoe meer hoe beter...

Maar je MLSS_hf (verzuringshartslag dus) kan je ook zelf uitzoeken.
1) hij is ongeveer 0.9*max_hf (=220-leeftijd)
dus als je 20 bent: 0.9*(220-20)=180 slagen/min.

2) dan weet je dus waar je ongeveer moet zoeken; dan ga je eerst ff een half uurtje rustig infietsen hartslag hf < 120 slagen/min dan ga je systematisch 5 min met een hogere hartslag fietsen.
dus na dat halfuurtje; 5 min 160 slagen/min
5 min rust (hartslag terug naar 120/130)
5 min 170 slagen/min
5 min rust
.......
en dan net zolang dat het de 5 min. net niet meer vol maakt, dan is dat minus 8 slagen je MLSS_hf.

Stel je maakt de 5 min net niet meer vol bij 190 slagen/min, dan is je MLSS_hf ongeveer 190-8 = 182 slagen/min.

Optie 1: klopt dikwijls niet! Zou bij mij 10 slagen te laag uitkomen.

Bash

Bericht door Bash » di mar 16, 2004 11:16 pm

Bij optie 2 zou ik de stappen iets kleiner nemen, anders is die bij iedereen 162 of 172 of 182. Eventueel een tweede test, na de eerste weet je in welke buurt je moet zitten, kun je het nog iets fine-tunen.

Plaats reactie