Gebroken sleutelbeen
Moderator:Beheerders
dude are u a f*cking mutant, or something, freak!:)
Re:Gebroken sleutelbeen
Gister had ik je verhaal nog als zeer motiverend ervaren....vandaag helaas niet meer.
Zoals in SS-topic; Ik ben er voorlopig nog niet klaar mee. Mijn sleutelbeen was echt doormidden en beide delen stonden ieder een eigen kant op. Eerste hulp stuurde me naar huis met een mitella; de hele week heeft niets kunnen aangroeien want t kwam niet eens bij elkaar in de buurt.
Ik denk dat herstel ook in sterke maten afhankelijk is van de soort breuk. Is ie slechts doorgescheurd, maar nog we een soort van aan elkaar dan scheelt dat natuurlijk een hoop. Helaas niet voor mij dus...
Zoals in SS-topic; Ik ben er voorlopig nog niet klaar mee. Mijn sleutelbeen was echt doormidden en beide delen stonden ieder een eigen kant op. Eerste hulp stuurde me naar huis met een mitella; de hele week heeft niets kunnen aangroeien want t kwam niet eens bij elkaar in de buurt.
Ik denk dat herstel ook in sterke maten afhankelijk is van de soort breuk. Is ie slechts doorgescheurd, maar nog we een soort van aan elkaar dan scheelt dat natuurlijk een hoop. Helaas niet voor mij dus...
-
@ Tank, tja normaal ben ik in ieder geval niet.
@Klara, spijtig dat te horen, kijk wel een beetje uit met bladgroente zoals b.v. spinazie.
Daar zitten stoffen in die de botaangroei/ aanmaak "afremmen".
Voor de rest bestaat er helaas niet zoiets als bot uit een potje dus de tijd/ rust zal het nu moeten doen.
Sterkte.
PS wel een beetje je arm blijven gebruiken om "vastgroeien" van de rest te voorkomen.
Scheelt je later een heleboel tijd aan revalidatie.
@Klara, spijtig dat te horen, kijk wel een beetje uit met bladgroente zoals b.v. spinazie.
Daar zitten stoffen in die de botaangroei/ aanmaak "afremmen".
Voor de rest bestaat er helaas niet zoiets als bot uit een potje dus de tijd/ rust zal het nu moeten doen.
Sterkte.
PS wel een beetje je arm blijven gebruiken om "vastgroeien" van de rest te voorkomen.
Scheelt je later een heleboel tijd aan revalidatie.
@Jumping Hansje
Ook een beetje fitnes er bij is zeker aan te raden
heeft bij mij ook meegeholpen aan een sneller herstel.
Sterkte,
DESL
Ook een beetje fitnes er bij is zeker aan te raden
heeft bij mij ook meegeholpen aan een sneller herstel.
Sterkte,
DESL
Ik wil mijn verhaal hier nog even een einde geven voor de toekomstige sleutelbeenbrekers die op dit topic gaan rondkijken.... 
Eerste week: verschrikkelijk! Aankleden, slapen alles is lastig. Mitella zit rot.
Tweede week: 2e afspraak in ziekenhuis. Soort gordel gekregen die schouders naar achteren trekt. Ideaal! Even wennen aan de houding, maar de armen konden nu weer een beetje gebruikt worden voor de simpele dingen zoals eten. Ook geeft het meer het gevoel dat het wel een beetje zou kunnen helpen. Toch na een aantal dagen, ging de band mij irriteren omdat hij vlak tegen (en soms op) mijn uitstekende botje duwde.
Derde week: weinig verandering. Aan het einde van deze week toch nog maar even in het ziekenhuis gecheckt of het zo echt wel aan elkaar zou kunnen groeien (mijn botdeeltjes lagen op elkaar en niet tegen elkaar). Antwoord: het zou allemaal goed komen als ik maar braaf dat ding bleef dragen en rustig aan deed.
week 4-5-6: Gaat steeds beter zonder dat je het echt merkt. Na week 4 die gordel niet meer gedragen omdat het veel te warm was (ik was op vakantie in de VS) In week 5 heb ik zelf al wat gefietst op de mtb. Niet op de echte mtb-paden, maar gewoon voorzichtig op wat vlakkere wegen. Ging best goed (droeg wel braaf de gordel tijdens het fietsen voor extra steun) Ik deze perdiode had ik wel regelmatig last van een verzurende armspier als ik bijvoorbeeld een paar uur aan het lopen was. Blijkbaar was die arm dat niet meer gewend en veroorzaakte dat een verkrampt gevoel. Erg vervelend. Bot zelf deed geen pijn meer.
Nu: 8 weken later..het zit aan elkaar. Paar dagen geleden op de mtb gezeten. Dat was niet een groot succes. De botjes trekken wel nog aan aan elkaar als je bijv bij een steilere klim met veel kracht aan je stuur trekt. Racefietsen gaat trouwens prima en in het dagelijks leven merk ik er ook weinig van; behalve dat je het wel kunt zien. Ik kan zelfs ook weer op die schouder slapen
.
Al met al:
Het is dus toch nog best meegevallen. Tot week 5 had ik echt het gevoel dat het niet goed zou komen en alsnog geopereerd zou moeten worden. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en zie ik mijzelf nu wel weer over een paar weekjes zoals voorheen op de mtb zitten.

Eerste week: verschrikkelijk! Aankleden, slapen alles is lastig. Mitella zit rot.
Tweede week: 2e afspraak in ziekenhuis. Soort gordel gekregen die schouders naar achteren trekt. Ideaal! Even wennen aan de houding, maar de armen konden nu weer een beetje gebruikt worden voor de simpele dingen zoals eten. Ook geeft het meer het gevoel dat het wel een beetje zou kunnen helpen. Toch na een aantal dagen, ging de band mij irriteren omdat hij vlak tegen (en soms op) mijn uitstekende botje duwde.
Derde week: weinig verandering. Aan het einde van deze week toch nog maar even in het ziekenhuis gecheckt of het zo echt wel aan elkaar zou kunnen groeien (mijn botdeeltjes lagen op elkaar en niet tegen elkaar). Antwoord: het zou allemaal goed komen als ik maar braaf dat ding bleef dragen en rustig aan deed.
week 4-5-6: Gaat steeds beter zonder dat je het echt merkt. Na week 4 die gordel niet meer gedragen omdat het veel te warm was (ik was op vakantie in de VS) In week 5 heb ik zelf al wat gefietst op de mtb. Niet op de echte mtb-paden, maar gewoon voorzichtig op wat vlakkere wegen. Ging best goed (droeg wel braaf de gordel tijdens het fietsen voor extra steun) Ik deze perdiode had ik wel regelmatig last van een verzurende armspier als ik bijvoorbeeld een paar uur aan het lopen was. Blijkbaar was die arm dat niet meer gewend en veroorzaakte dat een verkrampt gevoel. Erg vervelend. Bot zelf deed geen pijn meer.
Nu: 8 weken later..het zit aan elkaar. Paar dagen geleden op de mtb gezeten. Dat was niet een groot succes. De botjes trekken wel nog aan aan elkaar als je bijv bij een steilere klim met veel kracht aan je stuur trekt. Racefietsen gaat trouwens prima en in het dagelijks leven merk ik er ook weinig van; behalve dat je het wel kunt zien. Ik kan zelfs ook weer op die schouder slapen

Al met al:
Het is dus toch nog best meegevallen. Tot week 5 had ik echt het gevoel dat het niet goed zou komen en alsnog geopereerd zou moeten worden. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en zie ik mijzelf nu wel weer over een paar weekjes zoals voorheen op de mtb zitten.
-
Mooi te horen dat het toch goed is gekomen.
En nu maar zorgen voor zover dat mogelijk is dat het niet nog een keer gebeurt.

En nu maar zorgen voor zover dat mogelijk is dat het niet nog een keer gebeurt.
dus uiteindelijk toch 3 maanden mee bezig:)
Kan zeker helpen ja. Ik heb in Februari ook m'n sleutelbeen gebroken met een heel lullig xc/am valletje. Daarna meteen bodyarmor gekocht aangezien ik toch in de fr/dh richting ging en dat ding heeft me zeker al wel eens gered. Zelfs met betreffende schouder vol op een boom in een DH, waar ik anders zeker wat gebroken had.Reversed schreef:En wat ik me nu afvroeg Helpt een bodyarmour hiervoor nu?
Wat betreft de omgang... gewoon alle dingen doen, zodat het zo prettig mogelijk voor jou aanvoelt, binnen het advies van dokter/fysio. Het moet wel zo goed mogelijk helen.

- Jean-Pierre
Momenteel heb ik een gebroken sleutelbeen omdat ik een lullige val voor over maakte met het Dirt Jumpen. Inmiddels is dat precies 1 week geleden en mij werd geadviseerd om een mitella te dragen. Maar er kwam een beetje druk te staan op het sleutelbeen door de mitella en dat irriteerde me, dus heb ik 'm af gedaan. Verder niet zo veel problemen mee, wat meer vrijheid. Maar wat dus uiteindelijk mijn vraag is : Kan het bot daar door verkeerd groeien omdat ik de mitella niet draag ?
Natuurlijk waren de spieren rondom wat opgezwollen door de klap, dat is inmiddels weg getrokken maar nu voel ik een bobbel op het bot zitten. Is dat al een teken van verkeerd groeien of herstel ?
Dit bot breken is nieuw voor me, daar vandaan deze vragen.
Alvast bedankt,
Jp
Natuurlijk waren de spieren rondom wat opgezwollen door de klap, dat is inmiddels weg getrokken maar nu voel ik een bobbel op het bot zitten. Is dat al een teken van verkeerd groeien of herstel ?
Dit bot breken is nieuw voor me, daar vandaan deze vragen.
Alvast bedankt,
Jp
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Hey. Ik had precies hetzelfde met die mitella maar die heb ik maar 1 dag aangehad. Het stomme van dit ding is dat hij precies op het bot drukt die moet herstellen. Ik ben gelijk over gegaan naar een soort lint die vanaf je elleboog over je rug naar je andere schouder naar je pols gaat. dit is echt een super ding. Het doet precies wat het moet doen ondersteunen en je arm bijna geen beweging laten maken. Dit ding is echt een aanrader. Ik begin nu aan mn derde week en kan nu eindelijk wat meer doen met mn arm maar nog steeds mag ik em van de fysio niet bewegen omdat het herstel alleen maar langer gaat duren.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik zal nog ff zoeken voor een foto
succes
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik zal nog ff zoeken voor een foto
succes
Ik had z'n soort smal kussentje dat ik tussen m'n schouder en de mitella kon leggen waardoor het niet sneed/drukte.
Wat betreft de knobbel, dat is normaal als de 2 bothelften langs elkaar liggen, maar ik neem aan dat de dokter je dit ook verteld zou hebben? Mitella lijkt me in enige mate wel nodig want je moet de botten daarboven (en dus je arm) rust geven zodat alles mooi kan genezen. Hangt een beetje van de situatie af...
Bij mij was het in ieder geval zo dat ik m'n schouders wat naar achter moest gaan houden (borst vooruit) aangezien dat de posities van de 2 sleutelbeenhelften goed legde.
Vooral gewoon het advies van de dokter/fysio opvolgen...
Wat betreft de knobbel, dat is normaal als de 2 bothelften langs elkaar liggen, maar ik neem aan dat de dokter je dit ook verteld zou hebben? Mitella lijkt me in enige mate wel nodig want je moet de botten daarboven (en dus je arm) rust geven zodat alles mooi kan genezen. Hangt een beetje van de situatie af...
Bij mij was het in ieder geval zo dat ik m'n schouders wat naar achter moest gaan houden (borst vooruit) aangezien dat de posities van de 2 sleutelbeenhelften goed legde.
Vooral gewoon het advies van de dokter/fysio opvolgen...
ik was in winterberg in het ziekenhuis daar kreeg ik deze: 
dat moet dan helpen tegen de pijn je bent wel een tijdje bezig met het om en af doen en volgens de doctor in nederland was het niet goed omdat het ook weer op je schouder leunt dus ik weet niet wat goed is maar zat opzicht wel comfortabel

dat moet dan helpen tegen de pijn je bent wel een tijdje bezig met het om en af doen en volgens de doctor in nederland was het niet goed omdat het ook weer op je schouder leunt dus ik weet niet wat goed is maar zat opzicht wel comfortabel

Giant Glory 0 '13
nou, als hij een mitella krijgt voor een sleutelbeenbreuk, dan zou ik vooral niet de rest van het advies opvolgen. Je kunt nog beter niks eraan doen dan een mitella dragen, deze steunt namelijk op de verkeerde plekken waardoor je er dus ook last van krijgt. Je moet zo'n sling hebben die Reversed beschreef, dat zijn de juiste hulpmiddelen voor een sleutelbeenbreuk. Vaak is dit een blauwe (beetje elastische) band met aan het einde 2 lussen die afstelbaarzijn op je armlengte. Je onderarm komt dan ongeveer in een hoek van 90 graden te hangen met 1 lus bij je elleboog en 1 lus bij je pols. De band loopt achter je rug langs over je GOEDE schouder weer naar voren.RTG schreef:Vooral gewoon het advies van de dokter/fysio opvolgen...
Ga zo'n ding maar halen, en gooi die mitella weg!
succes
- Jean-Pierre
Kijk, daar heb ik wat aan. Thanks!Loeky schreef:nou, als hij een mitella krijgt voor een sleutelbeenbreuk, dan zou ik vooral niet de rest van het advies opvolgen. Je kunt nog beter niks eraan doen dan een mitella dragen, deze steunt namelijk op de verkeerde plekken waardoor je er dus ook last van krijgt. Je moet zo'n sling hebben die Reversed beschreef, dat zijn de juiste hulpmiddelen voor een sleutelbeenbreuk. Vaak is dit een blauwe (beetje elastische) band met aan het einde 2 lussen die afstelbaarzijn op je armlengte. Je onderarm komt dan ongeveer in een hoek van 90 graden te hangen met 1 lus bij je elleboog en 1 lus bij je pols. De band loopt achter je rug langs over je GOEDE schouder weer naar voren.RTG schreef:Vooral gewoon het advies van de dokter/fysio opvolgen...
Ga zo'n ding maar halen, en gooi die mitella weg!
succes
Inmiddels kan ik wel leven zonder mitella of iets anders dus nu maar gaan oefenen met bewegen.
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Je kan idd beter het advies van een sportfysio aannemen dan (no ofense) een zustertje. Enigste wat ze bij mij zei was ja die is gebroken (joh). En dan zo'n dom mitella met 2 paracetamol. Wat voor mij veel beter tegen de pijn hielp was dyclofenac 2 maal daags. De eerste paar dagen dan daarna geen echte pijn meer gehad.
Oja mijn sportfysio geeft mij nu de opdracht mn onderarm zo veel mogelijk te strekken. Dit is na twee weken. Voor mij de eerste echte bewegingen met mn arm en vanaf nu gaat alles veel beter.
grtz
edit:
dan de rechter onderste. Wel een groot ding hier die van mij is smaller
Oja mijn sportfysio geeft mij nu de opdracht mn onderarm zo veel mogelijk te strekken. Dit is na twee weken. Voor mij de eerste echte bewegingen met mn arm en vanaf nu gaat alles veel beter.
grtz
edit:

dan de rechter onderste. Wel een groot ding hier die van mij is smaller
- Jean-Pierre
De 'mitella' links onder, waar kan je die krijgen ?
Want ik ben van plan om over 1 week al weer te gaan fietsen. Zo iets lijkt me dan wel een goede oplossing om het niet al te veel te belasten.
Het is niet verstandig, dat weet ik maar kan het gewoon niet laten.
Reversed, thanx voor de pic
Want ik ben van plan om over 1 week al weer te gaan fietsen. Zo iets lijkt me dan wel een goede oplossing om het niet al te veel te belasten.
Het is niet verstandig, dat weet ik maar kan het gewoon niet laten.
Reversed, thanx voor de pic

Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de