Opbouwen van conditie

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
thomasmb
Contacteer:
Opbouwen van conditie

Bericht door thomasmb » do mar 14, 2013 8:35 pm

Hallo iedereen,

Ik kan trots zeggen dat ik sinds een maand gestopt ben met roken :o
Na 25 sigaretten per dag had'k echt mijn 'buik er van vol'. Ik begon ook meer en meer te merken dat ik er fysiek op achteruit ging, en ik merkte dit vooral tijdens de downhill vakanties in PDS.

Nu wil ik dus beginnen werken aan een goede conditie, alleen twijfel ik een beetje wat & hoe. Momenteel twijfel ik tussen lopen en xc rijden.

Lopen is een pak goedkoper om met te starten omdat ik terug een xc fiets moet aankopen. XC lijkt me dan weer leuker maar is duurder om met te startten.

Maar misschien nog belangrijker: wat voor 'soort' conditie heb ik nodig voor downhill/freeride (ook hele dagen in de Alpen) en hoe train ik deze best?

Bedankt!
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

bert
Contacteer:

Bericht door bert » do mar 14, 2013 8:44 pm

Beginnen met lopen is het meest eenvoudige wat er is. Een fiets komt later wel en de tijd die je nu in je conditieverbetering steekt via het lopen, levert je tzt een goede startconditie op voor het fietsen.

Helaas is lopen nogal blessure-gevoelig.
Als je een smart-foon hebt, kun je beginnen met een eenvoudige 5K running app. Dat begint met een minuut dribbelen en een minuut wandelen, tot je uiteindelijk in een paar weken een duurloop van 5km kunt doen.

Er zijn ook schema's via Google te vinden of opstartcursussen van een locale loopgroep. Die beginnen aan het begin van de lente, dus je bent op het juiste moment. De weg lijkt lang, maar je hebt de eerste belangrijke stap gezet.
Humps are for camels

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr mar 15, 2013 9:11 am

Hardlopen heb je inderdaad stukken sneller resultaat mee dan met fietsen. Het is in het begin minder leuk maar het werkt verslavend op een gegeven moment

MRW

Bericht door MRW » vr mar 15, 2013 12:29 pm

Lopen en fietsen zijn wel 2 heel verschillende inspanningen voor je lichaam. Voordeel van fietsen is dat je heel rustig aan kunt beginnen (op de weg, bij XC heb je toch al gauw een redelijk hoge hartslag op de leuke stukjes). En zeker als je veel gerookt hebt lijkt het me beter om rustig een basisconditie op te bouwen. Ik zou zeggen koop een goedkope hartslagmeter en ga op wat voor fiets dan ook 2 tot 3 keer in de week een uurtje fietsen met een hartslag van 130-140. Als je geen andere fiets hebt dan je DH-bak zou ik gewoon ergens een ouwe racefiets of oldskool mountainbike met starre vork op de kop proberen te tikken voor rond de 50,-...
Verder vraagt DH rijden ook wel wat van je bovenlichaam lijkt mij. Je zou als je een tijdje je conditie opgebouwd hebt op de fiets ook af en toe eens kunnen gaan fitnessen en dan niet zozeer met zware gewichten, maar met wat lichtere gewichten waar je makkelijk een groot aantal herhalingen mee kunt doen. Maar dat kunnen ze je op een sportschool in de buurt wel uitleggen. En niet te vaak fitnessen omdat dit weer ten koste gaat van je uithoudingsvermogen op de fiets...
Laatst gewijzigd door MRW op vr mar 15, 2013 2:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MRW

Bericht door MRW » vr mar 15, 2013 1:08 pm

Maar je hebt een vette XC bike te koop staan? :?

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » di mar 19, 2013 8:18 am

Die fiets is een overblijfsel van men vader en heb er nooit met gereden omdat hij veel te groot is voor mij. Ik heb een S nodig van maat.
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Plaats reactie