Bloedverdunners (geen alcohol )

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
willem F
Bloedverdunners (geen alcohol )

Bericht door willem F » vr okt 27, 2006 10:08 pm

Ik heb een plastic hartklep en dan moet je bloedverdunners slikken, je krijgt nogal snel blauwe plekken in inwendige bloedingen.
Ik ben geboren met een hartafwijking mocht nooit sporten (deed het wel ;) ) , maar sinds ik de plastic hartklep mag ik alles weer alleen contactsporten en gevaarlijke sporten worden afgeraden.
De dokter is ook niet echt dol op de mtb, maar als ik daar naar luister dan zit ik het hele jaar binnen.
Ik vroeg me af of iemand ook ervaring heeft met bloedverdunners in combinatie met mountainbiken.

Kjiratsiekoedel
Contacteer:

Bericht door Kjiratsiekoedel » vr okt 27, 2006 11:56 pm

MTB lijkt me weinig anders dan andere sporten qua belasting voor 't hart (schaken, curling, etc... uitgezonderd).
Verder is een goede conditie natuurlijk alleen maar goed.

Ivm bloedverdunners extra pleisters mee? En niet fout vallen natuurlijk.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di okt 31, 2006 12:26 pm

Jeemig zeg nogal een heftig verhaal.
Ben wel nieuwsgierig wat je levensverwachtinen zijn zijn met een plastic hardklep en hoe jij er zelf onder leeft.
Met andere woorden zie je het niet als een zwaard van Damocles wat boven je hoofd hangt.
En heb je naast de contact gevoelige sporten verder (nog) beperkingen?!?
Als ik een beetje bot over kom dan sorry zo is het niet bedoeld, maar ik ben wel benieuwd.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di okt 31, 2006 1:05 pm

Wat maakt MTBen een gevaarlijkere sport voor je hart als een andere niet-contact sport? Dát vat ik niet helemaal. Verder heb ik geen ervaring met dergelijke medicatie en sport.

Edit; Formuleer foutje.
Ich Heisse Super Fantastisch!

willem F

Bericht door willem F » di okt 31, 2006 6:14 pm

Opzich weet ik dat die plasic hartklep niet eeuwig meegaat, maar toch zeker 20 jaar hebben ze me verzekerd.
Ach en ik ben wel wat gewend ik ben er mee geboren dus ik weet niet anders.
Eerst was het veel erger toen had ik een gewoon slechte verkalkte klep, mocht ik heel weinig, maar dat hield me niet tegen was nogal hyperactief.

Toen ik 5 was kreeg ik mn eerste donorhartklep 3 dagen na mn openhartoperatie zat ik al op de bmx 8).

Na 9 jaar kreeg ik een plastic hartklep toen was ik 14. Sinsdien mag ik alles weer, ben verder heel gezond het enige waar ik nu rekening mee moet houden zijn de bloedverdunners die je moet slikken.
Want met bloedverdunners is alles wat gevaarlijker, als ik mn hoofd bijvoorbeeld heel hard stoot dan moet ik naar het ziekenhuis heb ik kans op bloedstolsels in mn hoofd.
Maar dit weerhoudt me er niet van te leven ik zit echt niet binnen op de bank, wachten tot mn hart er mee ophoudt.
Je leeft maar 1 keer, gewoon doen wat je leuk vindt (natuurlijk met beleid :) )
Maar als er nog iemand is die ook bloedverdunners slikt hoor ik het graag, tips ofzo want dit is ondanks dat ik nu 20 ben toch nog steeds best wel nieuw voor me

Trizz
Contacteer:

Bericht door Trizz » za nov 11, 2006 11:06 pm

Hallo, ik slik al zo'n 2jaar Acenocoumarol tegen Trombose maar heb nergens last van. Ik dirt/street elke dag. het is denk ik met elk persoon anders maar volgens mij is het zelfs wel goed voor je. 8)

willem F

Bericht door willem F » zo nov 12, 2006 5:04 pm

Ja dat slik ik ook :o , ben ik dus niet de enige op dit forum.
Nog een aanrader trouwens het zelf meten van je INR-waarde, met de coagu chek. Dan hoef je maar 1 keer in het halfjaar naar de trombosedienst, heb je wat meer vrijheid
Ooit een normaal mens ontmoet? En? Beviel het?

Trizz
Contacteer:

Bericht door Trizz » zo nov 12, 2006 7:04 pm

Dat is wel beter, dat hebben wij hier nog niet. Ik moet nog eens in de paar weken naar de trombosedienst. Wat is jou ir nummer gemideld en hoe veel moet je slikken?? Ik heb zelf gewoon geslikt wat ik moest vd docktor en heb
nooit bloebingen gehad. Zelfs als ik een wond heb gaat die ook gewoon dicht.

Duzz, als ik jou was zou ik gewoon je bike pakken en lekker gaan biken. :)

Geniet van het leven wand het leven duurt maar even. 8) 8) 8)

willem F

Bericht door willem F » di nov 14, 2006 8:44 pm

Mn INR waarde schommeld nogal meestal tussen de 2,3, en 4, daarom werd ik ook meestal geprikt om de week.
Maar nu doe ik dat dus zelf met zo'n vingerprik.
Ik slik meestal 3 of 4 pilletje.
Die doseringskaart die je normaal krijgt moet ik nu zelfmaken,werkt heel makkelijk gewoon gokken wat je moet slikken.
Als de INR-waarde dan anders uitvalt pas je de dosering voor volgende week aan, zo krijg je steeds meer ervaring.
Dacht altijd dat de dokter dat allemaal berekende, maar het is gewoon een beetje gokken :shock: .

Trouwens voor meer informatie: http://www.coaguchek.nl/ je kunt ook gewoon de trombosedienst bellen, die hebben cursussen voor het zelf meten.

Owja dat biken blijf ik wel doen :roll: nog geen last gehad alleen 1 keer een grote blauwe plek toen ik over het stuur vloog :oops:

Rob1n
Contacteer:

Bericht door Rob1n » di jan 16, 2007 4:30 pm

Het gevaar van bloedverdunners (wat trouwens niet de juiste benaming is, eerder antistollingsmiddelen) ligt volgens mij op het gebied van wondjes. Door de bloedverdunners komt er minder snel een korstje op het wondje, waardoor het bloeden langer doorgaat tot niet stopt..

dit is het gevaarlijke aan contactsporten en extreme sporten omdat je hier snel een wondje of bijvoorbeeld een bloedneus kan oplopen.. Oftewel je moet volgens mij gewoon voorkomen dat je je schaaft aan uitstekende takken en zorgen dat je niet valt 8)

en wat mss ook wel handig is om mee te nemen, is een soort van verband en pleisters.. want snel stoppen doen je wondjes wss niet?

oow ja, dit heb ik ooit eens geleerd 2 jaar geleden, dus zou helemaal fout kunnen zijn :oops:

mudbikerz

Bericht door mudbikerz » do feb 08, 2007 2:46 pm

Weet niet of hier iemand ervaring mee heeft...maar als je bloedverdunners slikt, en je zou ervan af willen, ken ook mensen die medische weed gebruiken, heeft namelijk dezelfde functie en is een stuk natuurlijker...maaaaar...aangezien dat het hier om antistollingsmiddelen gaat lijkt me dat niet zo'n goed idee.....in ieder geval weer ik niet of het daarvoor ook werkt.

reason

Bericht door reason » ma feb 26, 2007 12:37 pm

Je moet je goed realiseren dat de reden waarom contactsporten (vechtsport, boksen, rugby, enz) worden afgeraden het volgende is.

Bij een "trauma" (vechtsportklap, mtb crash, lelijk vallen met rubgy,enz), is het mogelijk dat je bijvoorbeeld in het buikgebied een inwendige bloeding oploopt. Ook kun je je knie lelijk stoten bij een valpartij, en daardoor een grote bloeduitstorting (+zwelling) krijgen.
Bij serieuze trauma's zul je pijn hebben, en zul je niet weten of er daarbij ook nog wat bloedt inwendig!! Indien er WEL wat bloedt (maar hoe weet je dat zo snel in het bos?), zou een ziekenhuis bezoek aan te raden zijn.
Een hersenbloeding wil je al helemaal niet krijgen.

Dan zit je ook nog met het bekende dilemma: hij moet bloedverdunners slikken ivm de kunstklep, maar heeft ook een serieuze bloeding(inwendig, of knie 2x zo dik). De medicatie even stoppen kan levensgevaarlijk zijn (afhankelijk van soort klep) ivm stolselvormingen (dit kan longembolieen of stolsels aan hartklep geven). Dan zit je snel aan een opname vast!

Iemand zonder Acenocoumarol kan dit ook allemaal krijgen. Echter...die heeft z'n stollingsfactoren, die ervoor zorgen dat het binnen de perken blijft. Jou stollingssysteem is als het ware "platgelegd" door de antistollingsmiddelen. Met medicatie zal het VEEL LANGER BLIJVEN BLOEDEN, waar dat dan ook is. Uiteraard hangt het ook af van je INR. Een pleister zal alleen oppervlakkig helpen, en ook maar beperkt. Beter is het gazen en verband in huis te hebben bij oppervlakkige bloedingen.

Ik zou zelf denk ik wel blijven mtb'en, maar met een behoorlijk marge qua veiligheid. Snelle downhills, gevaarlijke trails zou ik vermijden. Als je als een daredevil mtb'de dan moet je sterk overwegen om je risico's te beperken.

willem F

Bericht door willem F » za jun 23, 2007 6:36 pm

Het ging allemaal zo mooi, lekker gezond bezig, veel fietsen, een hele goede conditie opgebouwd. Ik heb nog geen problemen met mn bloedverdunners gehad, wat wondjes enzo, maar niks ernstig.

Dus ik vol vertrouwen voor de jaarlijkse controle naar de dokter. Dokter: Willem het gaat niet zo goed. :cry: Kutzooi... ik moet een nieuwe hartklep.
Mn hartklep is te klein voor mn hart geworden. Anders gezegd mn hart is gegroeit en de plastic-hartklep groeit natuurlijk niet mee. Ik denk dat mn hart zoveel gegroeit is door het fietsen. Maar het rare is, ik heb nergens last van, terwijl mijn hart nu veel harder moet werken omdat de druk in mn hartkamer groter is.
De dokter zei dat ik nog wel kon blijven fietsen. En dat ze over een halfjaar weer zouden kijken omdat ik nergens last van heb.
Maar ik doe het toch maar wat rustiger aan, ik fiets elke dag 30 kilometer. Maar daar ben ik nu maar mee gestopt, na een hele dikke ruzie met mn moeder.. tja moederliefde :sigh:
Ik fiets nu nog maar een 2 uur in de week.
Nu ga ik mn mtb maar wat upgraden als ik dan weer veel kan fietsen, heb ik hopenlijk een mtb waar ik 100% tevreden mee ben.
Over een halfjaar moet ik getest worden, doormiddel van een fietstest ..... extra wrang:(

T
Contacteer:

Bericht door T » za jun 23, 2007 7:21 pm

Rot voor je om te lezen, oneerlijk allemaal. Maar moet je niet even afbouwen als je zo intensief hebt getraind voorheen? En nu veel rustiger aan gaat doen? Sterkte met je situatie.

Plaats reactie