Scheenbeenvliesontsteking

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
FREAKaZOID
Contacteer:
Scheenbeenvliesontsteking

Bericht door FREAKaZOID » wo mei 31, 2006 4:41 pm

Ik heb de laatste tijd, en eigenlijk vorig jaar ook al, vrij veel last van mijn scheenbeen. Pijn is niet het goede woord, tvoelt onprettig en k heb wat nagelezen op internet en de symptonen van scheenbeenvliesontsteking komen hier wel redelijk mee overeen. Ik heb het alleen vrij heftig na het fietsen terwijl dit juist goed zou moeten zijn bij deze blessure en dat zet mij aan het twijfelen. Verder heb ik licht (of minder licht) x benen, k heb het idee dat dit mede oorzaak is.

Ik meende ooit gelezen te hebben dat iemand hier hetzelfde had? Dn Helle???? toevallig?? kan iemand mij vertellen of t toch een blessure is die bij biken meer voorkomt of dat het toch eerder van lopen komt.

Komende vrijdag maar eens naar de dokter, hopen dat ie NIET gaat zeggen dat ik minder moet fietsen, laatstaan niet MAG fietsen

Erikje

Bericht door Erikje » wo mei 31, 2006 6:20 pm

Klote blessure áls je deze hebt tenminste.... nl. een typische lopers probleem. Hierbij stukje copy-paste van runnersweb.nl.

Shin splints
Pijn aan de binnenkant van het scheenbeen, veroorzaakt door overbelasting van de schenen. Soms door overbelasting van het periosteum, het bindweefsel dat de beenderen aan de buitenzijde bekleedt, en soms door overbelasting van de spieren.
Tip: Behandel de blessure met ijs. Mensen bij wie de blessure niet ernstig is en die nog kunnen hardlopen, moeten onregelmatige parkoersen en heuvels vermijden. Lopen op de baan wordt in dit geval aangeraden. Behandel de schenen direct na het lopen met ijs en rek de kuiten meerdere malen per dag. Een tapeverband kan een goede ondersteuning vormen.

Let wel, scheenbeenklachten genezen vaak langzaam en hebben bij onvoldoende aanpassingen van training, oppervlak en schoeisel (met goede schokabsorptie) vaak de neiging weer terug te keren.

Ennuh, ff mee naar de dokter.

Erikje

Maartentje

Bericht door Maartentje » wo mei 31, 2006 6:33 pm

Hey,

Zoiets heb ik ook gehad, best irritant...

Het probleem is vaak dat het niet exact aan te wijzen wat het is, omdat klachten het resultaat kunnen zijn van verschillende aandoeningen.

Persoonlijk had ik ook dezelfde symptomen als een shinsplint. Maar het was er geen feitelijk geen. Eerst naar de huisarts, maar omdat deze er over het algemeen weinig van kunnen zeggen, direct doorverwezen naar de fysiotherapeut. Bleek overbelast te zijn. Daarnaast was de doorbloeding aan de onderkant van m'n kuiten niet goed. Doe dus nu paar keer per dag rekoefeningen, en daarmee heb ik er een stuk minder last van. Maar het blijft over het algemeen wel vrij lang hangen. Als ik nu flink gebiked heb, voel ik het de volgende dag nog steeds wel, alleen niet hevig, dus is het in principe geen probleem...

Je zegt zelf dat je het hebt na het fietsen, terwijl dit goed zou moeten zijn. Fietsen op zich is goed, omdat het de doorbloeding van de spier stimuleert en daarnaast de afvalstoffen afvoert. Maar echt zware inspanning is echt niet goed, eigenlijk zou je simpelweg moeten gaan toeren op de weg of zo...

Een andere remedie is een warm/koud behandeling. Door je spieren afwisselend warm en koud te laten worden, bevorder je de doorbloeding in de spieren. Bijvoorbeeld emmers met koud en warm water. (heb ik zelf nooit geprobeerd, vond het een beetje omslachtig, maar ja.

Verder, succes er mee

Als je nog vragen hebt of als ik je op enige manier kan helpen, laat het dan maar weten.

gr Maarten
It's you, not the bike

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » wo mei 31, 2006 6:45 pm

Het klopt in mijn geval wel dat lichte inspanning het niet gevoelig maakt. Laatst had ik een dikke 100 km gereden waarvan 80 over de posbank. Thuis heb ik een paar uur ijs op mijn schenen gehad omdat het een uur later ECHT zeeer deed :x

Erikje

Bericht door Erikje » wo mei 31, 2006 7:16 pm

FREAKaZOID schreef:Thuis heb ik een paar uur ijs op mijn schenen gehad omdat het een uur later ECHT zeeer deed :x
Niet gek na een paar uur ijs op je schenen.... Om-en-om, koud-warm-koud enz enz.

Erikje

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » wo mei 31, 2006 9:13 pm

volgens mij is d'n Helle de expert op dit gebied..dus contact hem is..als hij het er tenminste nog over wil hebben.

kooz

Sven

Bericht door Sven » wo mei 31, 2006 9:58 pm

Zoals je zelf aangeeft geeft lichte inspanning geen gevoeligheid / pijn. Dit vind ik zeer apart, dit zou dan niet wijzen op shinsplints / scheenbeenvliesontsteking. Bij deze kwaal heb je namelijk al bij trap-lopen al een flink pijnlijk scheenbeen.

@ Maartentje, wat een BS. Sorry, ik wil je niet onderuit halen, maar wat je zegt slaat niet het volledige begrip. Een warm koudbehandeling is echt niet goed in deze situatie. Ik ga niet overal zeggen wat wel en niet goed is, maar je verhaal klopt niet volledig. Het warm-koud verhaal moet je in ieder geval direct droppen!!

Het probleem is dat je scheenbeenvlies overirriteert raakt. Dit komt door een meervoudige schuivende beweging van de vergrote scheenbeenspier, die vanaf de bovenkant-voet naar de zijkant van de knie loopt. De anotomie van deze spier weet ik niet exact, maar hij loopt wel over het scheenbeen. Dit scheenbeen is beschermd met dit vlies. door inspanning raakt de spier direct vergroot, waardoor je dus ook direct een pijnscheut voelt, want je hebt een directe pijnbron.

Bij mij was de oorzaak niet primair gelegen bij het fietsen. Ik loop ook veel naast het fietsen en daar is bij mij het probleem in geslopen. Daarnaast de belasting tijdens het fietsen maakte het totaalplaatje af....
Kort gezegd, ga snel naar de dokter. Laat hem niets vertellen over wel of niet fietsen, maar laat je doorverwijzen naar een SPORT-fysio. Deze fout had ik bijna gemaakt en had bijna mijn fiets verkocht.

Een sportfysio zorgt ervoor dat ie je met de juiste rek-strek en massageoefeningen je scheenbeen volledig in orde maakt.

Zoals je ook zelf aangeeft heb je lichtelijk X-benen. Bij mij ging direct een lampje branden dat dit eigelijk HET euvel is. Welke pedalen gebruik je eigelijk?

Ik ben namelijk vreselijk geholpen door m'n shimano-pedalen eruit te gooien en pedalen met grote bewegingsvrijheid te gebruiken. Nu heb ik er dus ook geen last meer van.

Conclusie:
- Naar de dokter voor Sportfysio
- Pedal-check
- Rustige opbouw (je hebt een mooie rocky, maar dan nog)
- Opletten op je juiste voetplaatsing tijdens het lopen (hiel-rol-teen)

Heel veel succes, het komt echt wel goed, en maak je geen zorgen over je fietscapaciteiten!!

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo mei 31, 2006 10:27 pm

Sorry Sven, maar wat betreft die warm en koud water behandeling dat zou wel eens kunnen helpen. Vooropgesteld dat dit dan de bloedsomloop positief beinvloedt.
Zelf heb ik hier vanuit het verleden positieve ervaringen mee, alleen was het bij mij geen warm en koud water maar acupunctuur.
Mijn onstekingen onstonden door het sparren (thai boksen) waar je dus met de scheenbenen elkaar raakt.
Aan de andere kant worden deze klachten minder door het trainen, totdat je ineens beseft dat je nagenoeg niets meer voelt met je schenen.
Maar inderdaad wat betreft je gezondheid, neem daar geen risico's mee.
Laatst gewijzigd door Jumping Hansje op wo mei 31, 2006 10:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Maartentje

Bericht door Maartentje » wo mei 31, 2006 10:41 pm

@ D'n Helle: Het BS noemen is inderdaad níet mij onderuit halen ;) Maar, ben verder niet haatdragend :)

Maar, misschien is het wel onzin, die informatie is mij verteld door m'n fysio toen ik problemen had met m'n onderbenen. Maar dat was inderdaad geen sport-fysio, dus misschien heb je daar wel gelijk.
It's you, not the bike

Sven

Bericht door Sven » wo mei 31, 2006 10:52 pm

Sorry, was niet mijn bedoeling.
Ik sta er van te kijken dat zoiets wordt aangeraden, mij werd het stevig afgeraden!

Maar, ik ga geen advies van anderen afkraken, dat Freek iig maar snel naar de dokter gaat!!

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » do jun 01, 2006 9:31 am

@ dn Helle: Hoe heftig was de pijn bij jou? Kijk bij mij is het zo ik voel het, met name als ik een stuk wandel of ren maar "pijn" is een relatief begrip, ik zou het voor mijzelf meer willen omschrijven als een irritant gevoel, trekkend gevoel. (kan natuurlijk een begin zijn)

Ik heb Time pedalen, bewegingsruimte is voldoende denk ik. K las ergens dat het scheenbeen oneffenheden zou vertonen, kun jij dit bevestigen? Mijn scheenbeen voelt als 1 grote deukpartij aan dus..... :lol: (das toch normaal)?!?!

Enfin morgen naar de dokter es kijken wat de beste man ervan zegt :)

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do jun 01, 2006 10:13 am

Nou Freek,

Sterkte iig he!!

En mocht t serieus zijn en je wilt je fiets ff een tijdje niet zien ben ik wel bereid hem tijdelijk onderdak te verschaffen hoor :D

:arms:

Sven

Bericht door Sven » do jun 01, 2006 12:09 pm

FREAKaZOID schreef:@ dn Helle: Hoe heftig was de pijn bij jou? Kijk bij mij is het zo ik voel het, met name als ik een stuk wandel of ren maar "pijn" is een relatief begrip, ik zou het voor mijzelf meer willen omschrijven als een irritant gevoel, trekkend gevoel. (kan natuurlijk een begin zijn)

Ik heb Time pedalen, bewegingsruimte is voldoende denk ik. K las ergens dat het scheenbeen oneffenheden zou vertonen, kun jij dit bevestigen? Mijn scheenbeen voelt als 1 grote deukpartij aan dus..... :lol: (das toch normaal)?!?!

Enfin morgen naar de dokter es kijken wat de beste man ervan zegt :)
Pijn was vrij heftig, lees dit als volgt:
Wakker worden, met stijve poten naar de trap lopen en nog niet eens een trap af kunnen lopen omdat je voeten zich helemaal stijfvreten. Zo'n pijn... Op zich ben ik geen watje, maar dit was wel heftig genoeg voor me.

Het trekkende gevoel komt me wel bekend voor, het lijkt, zoals ik het zo kan inschatten op een beginnetje. Het enigste wat bij mij niet overeenkomt is het pijnmoment, dat was bij mij direct, en bij jou niet.

Qua oneffenheden, je moet niet naar de deuken voelen. Die deuken zijn net de oneffenheden die ieder heeft. Het kan best zo zijn dat er bij scheenbeenvliesontsteking deze deukjes wat meer zijn, maar het gaat uiteindelijk om je beenvlies, en dat kun je niet voelen.

Wat ik nu uitleg moet je voorzichtig doen, op het moment dat je het hebt weet je het zo.
Je voelt met stijve vingers over je scheenbeen, ongeveer 10 cm onder het knie-gewricht. Nu glij je boorzichtig richting buitenkant been totdat je de overgang naar spier voelt. Dus niet je kuit, maar je scheenbeenspier. Masseer/wrijf deze spier ietwat warm met je vingertoppen en begin rustig te rollen. Tijdens het rollen, ofzelfs het warmwrijven zul je vanzelf merken of je een irritatie voelt in je been. Hierna kun je proberen te rekken door je handen over je tenen te leggen en je volledige voet naar je toe te trekken. Eerst voor een korte periode, dan steeds langer.

Maaaaaarrrrr ga eerst naar een dokter of sportfysio voordat je dit probeert. Het kan ook iets heel anders zijn, of je doet net iets verkeerd.
Overleg en praat in ieder geval voldoende met je fysio en het komt allemaal goed!

Dit zijn allemaal maar hulpjes, heel veel succes morgen met de dokter en laat wat weten he!!

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di jun 06, 2006 8:28 am

Vandaag bij Her. Doktor geweest en het is iig geen scheenbeenvliesontsteking maar het zit net op een andere plek. Wel overbelastig en ontsteking van spier/pees en ik moet een afspraak maken bijde fysio om te kijken wat de oorzaak is en wat de behandeling zal moeten zijn. Niks gehoord over niet meer fietsen. Mountainbiken is mooi zei die 8)

Sven

Bericht door Sven » di jun 06, 2006 12:56 pm

FREAKaZOID schreef:Vandaag bij Her. Doktor geweest en het is iig geen scheenbeenvliesontsteking maar het zit net op een andere plek. Wel overbelastig en ontsteking van spier/pees en ik moet een afspraak maken bijde fysio om te kijken wat de oorzaak is en wat de behandeling zal moeten zijn. Niks gehoord over niet meer fietsen. Mountainbiken is mooi zei die 8)
Ik zei het toch dat ik het rare symptomen vond. Ik ben in ieder geval blij voor je, succes bij de fysio, je zal staan te kijken wat voor een tips die hebben om je belasting te veranderen.

Belasting op je been, niet de Nederlandse belastingdienst... ;)

Heel veel succes en laat es weten hoe het verder gaat!

Plaats reactie