[Ragetopic] Wat is ISIS toch een K*T systeem..
Moderator:Beheerders
Jeetje, ik haal gisteren de trapas uit mijn fiets, een Tange ISIS trapas, Lagers helemaal verrot gedraaid, Waar is de goeie oude tijd van cup and cone lagers?! Die kon je zo vervangen..
heeft er dus alles mee te maken...marten schreef:heeft er niks mee te maken. Isis is crisis omdat de assen dik zijn, en de lagertjes dus minuscuul. Van afdichting (hoezo het lager heeft toch een seal denkt de fabrikant) i meestal ook geen sprake.Smittie schreef:ISIS is ook al oud dus niet zo gek dat het verrot is gedraait
het is oud systeem, nu hebben ze beter nagedacht en zijn er slimmere systemen

Zo zie je maar, marketing werktSmittie schreef:heeft er dus alles mee te maken...marten schreef:heeft er niks mee te maken. Isis is crisis omdat de assen dik zijn, en de lagertjes dus minuscuul. Van afdichting (hoezo het lager heeft toch een seal denkt de fabrikant) i meestal ook geen sprake.Smittie schreef:ISIS is ook al oud dus niet zo gek dat het verrot is gedraait
het is oud systeem, nu hebben ze beter nagedacht en zijn er slimmere systemen

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Tuurlijk werkt marketing, ik zou een Internal Bearing Cartridge System met BB16 [tm] adviseren, met Wedgelok crankssneeuwpop schreef:Zo zie je maar, marketing werktSmittie schreef:heeft er dus alles mee te maken...marten schreef: heeft er niks mee te maken. Isis is crisis omdat de assen dik zijn, en de lagertjes dus minuscuul. Van afdichting (hoezo het lager heeft toch een seal denkt de fabrikant) i meestal ook geen sprake.
het is oud systeem, nu hebben ze beter nagedacht en zijn er slimmere systemen

/Marten
Toevallig is diegene op mijn Fongers Majestic nu net aan vervanging toemarten schreef:Tuurlijk werkt marketing, ik zou een Internal Bearing Cartridge System met BB16 [tm] adviseren, met Wedgelok crankssneeuwpop schreef:Zo zie je maar, marketing werktSmittie schreef: heeft er dus alles mee te maken...
het is oud systeem, nu hebben ze beter nagedacht en zijn er slimmere systemen

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
In wegwerpfietsen zit hollowtech2 meukHet TUIG schreef:Cups en konen voor je BB, ja dat is een goed idee!![]()
Dat zit toch bijna alleen maar in wegwerpfietsen.

(koop je een 2 jaar oude racefiets dan zijn de tandwielen junk en de helft van de lagers rot, koop je een 40 jaar oude klassieker dan is de kans groot dat zelfs de ketting nog netjes is)
/Marten
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Indien goed gemonteerd en met fatsoenlijke lagers kunnen Hollowtech II cranks/cups best lang mee gaan..
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
-
- Berichten:32
- Lid geworden op:za apr 30, 2011 6:12 am
- Locatie:Aalst-Waalre (das net onder Eindhoven)
- Contacteer:
Idd fatsoenlijke lagers, dus niet diegene die Shimano (of SRAM GXP) er standaard zelf induwt.JJ schreef:Indien goed gemonteerd en met fatsoenlijke lagers kunnen Hollowtech II cranks/cups best lang mee gaan..
JJ
Maar dan geldt ook nog altijd: beetje onderhoud plegen mag best hoor...

Keep on FijnFietsen.nl
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Goede lagers hebben geen onderhoud nodig. Die vervang je als ze op zijn, maar dat moet een aantal keer zo lang duren als de standaard lagers. Het frame goed voorbereiden is veel belangrijker.
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Als je lagers roesten doe je wat verkeerd.. De lagers hebben geen onderhoud nodig, je spul een beetje schoon houden kan natuurlijk geen kwaad..
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9857_n.jpg
Nu een iets duurdere erin zitten. Eens kijken hoe lang die het uithoudt.
En HT is volgens mij evengrote meuk. Voor zover mij bekend krijg je die nooit 100% uitgelijnd.
Nu een iets duurdere erin zitten. Eens kijken hoe lang die het uithoudt.
En HT is volgens mij evengrote meuk. Voor zover mij bekend krijg je die nooit 100% uitgelijnd.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Ik denk dat het nooit 100% vlak is. Nooit perfect haaks gevlakt en schroefdraad wat je aandraait zit er ook niet vlak op. Tevens geen perspassing van de as in de lagers. Daardoor zal de as altijd een beetje rondlopen.
Maar goed. Het gaat om ISIS. En das helemaal klote...
Maar goed. Het gaat om ISIS. En das helemaal klote...

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Maar als je frame niet recht is (haaks op het schroefdraad en schroefdraad in één lijn) dan helpt dat stukje gereedschap niets...
Probleem is dat HT berekend is op belastingen die optreden bij een racefiets. Zeg maar geen belasting dus.
Technisch zou je bij een dubbel crankstel (2x10) een groter lager kunnen plaatsen (iets meer ruimte). Maar ja, dan moet er waarschijnlijk weer een standaard bij komen.
BB30 lost niet veel op, lagers staan weer dichter op elkaar, as kan weer meer kantelen en belast zo de grotere lagers weer sterker, zodat je niets opgeschoten bent...
idworx haalt nog wel een leuk geintje uit met hun EBB Long Life, maar dan moet je weer single speed rijden en een excentrische BB hebben (in de juiste diameter). Maar dit lager zou echt de mtb belastingen aan moeten kunnen!
Probleem is dat HT berekend is op belastingen die optreden bij een racefiets. Zeg maar geen belasting dus.
Technisch zou je bij een dubbel crankstel (2x10) een groter lager kunnen plaatsen (iets meer ruimte). Maar ja, dan moet er waarschijnlijk weer een standaard bij komen.
BB30 lost niet veel op, lagers staan weer dichter op elkaar, as kan weer meer kantelen en belast zo de grotere lagers weer sterker, zodat je niets opgeschoten bent...
idworx haalt nog wel een leuk geintje uit met hun EBB Long Life, maar dan moet je weer single speed rijden en een excentrische BB hebben (in de juiste diameter). Maar dit lager zou echt de mtb belastingen aan moeten kunnen!
Mij lijkt de montage van een Isis BB het zwakke punt. Door het monteren van de cups kan er spanning op de lagers komen te staan met bijbehorende slijtage?
En bij externe lagers kun je twijfelen of ze wel perfect in lijn staan. Doen ze dat dan kan dat volgens mij goed veranderen. De combinatie BB buis en de verbinding tussen de externe lagers lijken me niet je van het.
In dat opzicht lijkt mij BB30 niet zo verkeerd. De uitlijning van de lagers is gegarandeerd. En flex van de BB buis is minimaal denk ik?
En bij externe lagers kun je twijfelen of ze wel perfect in lijn staan. Doen ze dat dan kan dat volgens mij goed veranderen. De combinatie BB buis en de verbinding tussen de externe lagers lijken me niet je van het.
In dat opzicht lijkt mij BB30 niet zo verkeerd. De uitlijning van de lagers is gegarandeerd. En flex van de BB buis is minimaal denk ik?