WitteReus schreef:Is dit iets geinitieerd door de fabrikanten (meer slijtage en dus meer spareparts sale??)
Of is het puur dat wij, de consument, hierom gevraagd hebben?
Dit was ook niet echt 'n open vraag he? Als geen van beide opties bevalt, komen we zelf wel met 'n ander verhaal

. Die verhalen heb je nu dus wel gelezen, nu wat betreft je twee opties dan:
Een fabrikant is echt niet op zoek naar meer slijtage. Immers, als de vorken onderhoudsgevoelig, onbetrouwbaar en/of weinig duurzaam blijken, heeft het merk binnen de kortste tijd (zeker met dat internet van tegenwoordig) 'n slechte naam en koopt het gros (inclusief de fietsfabrikant wiens klanten vaak ook voor een fiets kiezen op basis van de afmontage) en vork van een ander merk. Kijk maar eens naar Marzocchi. Had ooit een supernaam, heeft dat in een paar jaar een beetje te grabbel gegooid en moet zich nu (althans tegenover de pers maar daarmee ook tegenover diens lezers) opnieuw bewijzen. Als een onderdeel dus ondermaats presteert moet een fabrikant dat echt als de wiededonderweerga in orde maken en de, toch al wat ontstemde klant, snel en netjes helpen en zorgen dat het niet weer gebeurt. Lukt dat niet, dan is 't alsof je hier iemand 'n Banshee Legend verkocht hebt.
Of de consument erom gevraagd heeft? Misschien. Maar zelfs dan valt of staat het ermee of het ook echt goed werkt. Lukt dat niet, dan knapt de consument zelf ook wel af en moet de fabrikant er natuurlijk niet alsnog aan vast blijven houden. Stel je voor dat ineens 't hele wielerpeloton bedenkt dat ze harder gaan als ze 'n raket in hun reet steken. Fabrikant springt erop in, hele peloton in lichterlaaie en na 'n enkele etappe (van slechts 'n paar minuten uiteraard) blijkt dat zo'n raket toch onpraktisch is met 't uit de wind rijden bij elkaar, slecht is voor de sponsorlogo's op je broek en nog pijn doet bovendien. Ook al hebben die renners er ooit om gevraagd, ze zullen die raket echt niet meer gebruiken en het heeft voor de fabrikant ervan dus ook geen zin om ze (voor deze toepassing) te blijven produceren.
Wat betreft die onderhoudsintervallen en het wel of niet naleven ervan. Die zijn zo opgesteld dat je vork optimaal presteert en zo min mogelijk slijt. Je kunt best langer doorrijden zonder directe problemen. Wel zullen bijvoorbeeld je bushings iets sneller slijten terwijl je ze anders misschien wel nooit had hoeven vervangen. Je dempingsolie degradeert. Als je daar niks van merkt of althans geen last van hebt, hoef je je daar ook niet druk om te maken. Je vork blijft 't doen, alleen minder goed en minder lang. Daarnaast moet je natuurlijk ook bedenken dat zo'n vorkfabrikant een beetje conservatief is in z'n advies en liever te vaak dan te zelden een onderhoudsbeurtje adviseert. Meer in het kader van "better be safe than sorry".
De MX demper is inderdaad wel volledig geseald, maar die balg is ook geen boot (maar één van de drie luchtkamers). Het project is overigens niet dood, maar zit wel in de ijskast. Niet zozeer omdat het niet werkt hoor (het is enorm soepel, geniale grip), maar de demper heeft een vaste instelling voor de compressiedemping en moet dus heel specifiek getuned worden voor elk frame. Magura had daar de laatste tijd nou niet echt de capaciteit voor (moesten nieuwe remmetjes bedenken) en dan wordt het lastig om een stuk markt te pakken.
mateis schreef:he, Vinay!!
Dag Matthijs!