'Bergbikesteigen' Ook Nederlanders?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

willem12
'Bergbikesteigen' Ook Nederlanders?

Bericht door willem12 » ma sep 27, 2010 8:16 pm

Zo'n beetje het mooiste topic wat ik in tijden gezien heb: http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=302729
Meer dan 100 pagina's met de mooiste foto's en filmpjes. Pas op, je bent uren kwijt.

Het centrale topic is BikeBergsteigen. Met de fiets op de nek omhoog en dan weer omlaag over de meest fantastische paden. De beste films:
Monte Rosa: http://www.vimeo.com/14101309
Karwendel tour mit KaptnFR http://vimeo.com/15049205 Serieuze skills.
Somewhere in the Mountains: http://vimeo.com/15137577

Het combineert mijn oude hobby, bergklimmen, met de huidige, mountainbiken.
Een soort van extreem freeriden. Bijna allemaal op een Liteville trouwens...

Iemand in Nederland die hieraan doet ?
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 27, 2010 8:49 pm

De lol van een 15 kg zware fiets 1000hm op je rug omhoog zeulen ontgaat mij volkomen.......naar benee ziet er dan wel weer spektakulair uit...iets te voor mij......

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma sep 27, 2010 8:58 pm

Sh*t Willem, nou heb ik zin in de zomer!! :cry:

Pino

Bericht door Pino » ma sep 27, 2010 9:06 pm

Beetje Afbeelding

en dan

Afbeelding

?

Duits is wel een mooie taal, maar voor het aperitief toch liever een Pastis.
En 25 klein nulletje C.[/img]

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 27, 2010 9:22 pm

Waar was dat Pierre? Aan de techniek gewerkt? Bocht om met achterwiel omhoog?
Idd, 25c, dus niet hoog-apien, maar wel lekker.

Score zover: 1 fotograaf, 1 met heimwee en 1 die het liefst in Frankrijk fietst.
Daar is iets van te brouwen :)

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma sep 27, 2010 9:35 pm

OK, een poging tot een nuttiger antwoord :).

Ik doe hier alleen onvrijwillig aan. Dat wil zeggen: Ik ga echt de berg op met de bedoeling om te fietsen, maar dat lukt niet altijd. Als het nèt wel lukt, ver boven de boomgrens en met weinig zuurstof in de lucht op een onmogelijk paadje wat maar door lijkt te gaan, dan vind ik dat eigenlijk het mooiste. Zeker als er een geweldige afdaling op volgt!

Aanraders: Mont Chaberton, Col de Néal (vanuit Brunissard, voet Col d'Izoard), Col de Tramouillon.

Allemaal vol van afzien onder het genot van prachtige uitzichten, desolate landschappen en uiteraard geniale singletracks.

Voor 50 plussers zit hier genoeg bergwandelen bij :D :arms:.

Pino

Bericht door Pino » ma sep 27, 2010 9:40 pm

willem12 schreef:Waar was dat Pierre? Aan de techniek gewerkt? Bocht om met achterwiel omhoog?
Pre-alpien, zeker niet hoog Alpien. Op fiets (en klauter) afstand van waar jij ooit geweest bent. Iets met fossielen.
Bocht om met het achterwiel omhoog wordt aan gewerkt, vergt nog wat oefening. Maar voor we versteend zijn...

P.S. in tegenstelling tot Jeroen vind ik bomen wel wat hebben, evenals overige flora en fauna. De singletracks hebben vaak net wat meer flow.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma sep 27, 2010 9:55 pm

Hehehe ziet er allemaal wel gaaf uit. Ik ben ook wel voor en heb ook al heimwee naar de zomer... :cry:
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JeroenK

Bericht door JeroenK » di sep 28, 2010 7:25 am

Pino schreef: P.S. in tegenstelling tot Jeroen vind ik bomen wel wat hebben, evenals overige flora en fauna. De singletracks hebben vaak net wat meer flow.
Hey, nou niet zo omdraaien dat ik bomen helemaal niets vind hè :lol:.

Het is het totaalpakket. De semi-onhaalbare klim naar waar niets en niemand meer is en daarna 1500hm afdalen. Bij de Col de Tramouillon is daarvan 1000hm de mooiste, flowende, aangeharkte singletrack door het bos die ik tot nu toe gezien heb. Dat was het hoogtepunt van die tocht.

willem12

Bericht door willem12 » di sep 28, 2010 8:53 am

Geen freeriders die willen/kunnen antwoorden ?

Pino

Bericht door Pino » di sep 28, 2010 9:14 am

willem12 schreef:Geen freeriders die willen/kunnen antwoorden ?
free riden is toch free van liften?

suravida

Bericht door suravida » di sep 28, 2010 10:48 am

De chaberton staat er ook bij: http://www.mtb-news.de/forum/showpost.p ... stcount=23
Ik heb hem ooit omhoog gelopen, maar wil hem graag nog eens op de fiets doen, moet erg mooi zijn!

k@tze

Bericht door k@tze » di sep 28, 2010 11:23 am

Omhoog gaan om te klimmen is niet aan mij besteed, maar zoveel mogelijk omhoog rijden en wordt het klauteren soit! dan moet dat maar, alles op zijn tijd, je hebt de hele dag. Dolomieten en Garda hebben prachtige technische trails en afdalingen wat dat betreft, gewoon de GR en Sentiero routes oppikken en je hebt de mooiste trails naar beneden die vaak nog net te doen zijn, op Dalco (Sentiero 121 meen ik) na dan! Verdere gebieden moet ik nog ontdekken...er is zo enorm veel. Daarnaast moet je wel van een dosis zelfvertrouwen en inschatting kunnen beschikken en niet nerveus worden van de afgronden of je blind staren op schijnbaar niet te nemen passages ;-) "think out of the box"

willem12

Bericht door willem12 » di sep 28, 2010 11:39 am

suravida schreef:De chaberton staat er ook bij: http://www.mtb-news.de/forum/showpost.p ... stcount=23
Ik heb hem ooit omhoog gelopen, maar wil hem graag nog eens op de fiets doen, moet erg mooi zijn!
Ja, Chaberton staat erbij maar dan als "zwar fahrtechnisch harmlos" :lol: :lol: die kan Jeroen in z'n zak steken !!

nut-case

Bericht door nut-case » di sep 28, 2010 11:55 am

het lijkt mij persoonlijk wel heel gaaf om te doen op een freerider

het omhoog lopen zie ik alleen wel enigsinds tegen op met ene fiets van 18 kilo in mn nek...
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

mateis

Bericht door mateis » di sep 28, 2010 12:09 pm

He, gaaf topic!

Afgelopen zomer de Tour du Mont Blanc gedaan. Dat is precies wat je verwacht: een GR rondwandelroute om de Mont Blanc door Frankrijk, Italie en Zwitserland. Vier dagen van de beste trails op redelijke hoogte (constant ~1100-2600m). Dit is een nogal populaire wandeltocht (babyboomers verzamelt u!), maar door de vele varianten op de hoofdroute wordt het eigenlijk nergens vervelend druk. En je kan het zo extreem maken als je zelf wilt, met een bepaald (vrij hoog) instapniveau. Het kwam bergop (en stukjes naar beneden ook) wel neer op gemiddeld ruim anderhalf uur per dag 'lopen' met je fiets op je nek. Maar wat een beloning... :|

Uitverkoren fiets is een redelijk solide 'AM-sport' met (inmiddels helaas comateuze) Joplin. Zonder achterwielhops naar alle kanten zou ik - met mijn lijnenkeuze - wel wat derailleurs en schijven kapot gemaakt hebben. Als switchbacks echt heel steil worden heb ik alleen nog wel wat (mentale) problemen met dat trucje.

Als ik thuis ben zal ik nog eens wat details+foto's opzoeken.

(Een weekje later in de Dolomieten hadden we wat minder mazzel trouwens. Een voorziene rustige 3u tour met 1000hm lift bleek 6u waarvan 3u lopen over nogal griezelige rotsformaties. En dan begint het natuurlijk altijd te hozen. ;) )

mateis

Bericht door mateis » di sep 28, 2010 12:23 pm

Heb net de eerste twee pagina's bekeken van dat topic. Supermooie beelden! Ook van een aantal dingen die ik amahoela-nooit-niet zou rijden. Belangrijk blijft toch dat je een beetje verantwoord bezig blijft. Dat is een natuurlijk een superrekbaar begrip, een steeds terugkomende discussie bij alle extreemsporten en iets waarop eenieder voor zichzelf een antwoord mag verzinnen, maar voor experimenten hoe ver je kan gaan kan je m.i. beter naar een Bikepark gaan dan een of andere berghelling in the middle of f-ing nowhere opzoeken. ;)

Qprs

Bericht door Qprs » di sep 28, 2010 2:14 pm

Niks mooiers dan 's morgensvroeg naar buiten kijken en een berg uitkiezen.
Vervolgens vol goede moed beginnen aan de klim, en na 100 meter noodgedwongen afstappen. Dan maar klimmen met de fiets in de nek. 3-4 uur laten sta je bovenop de berg van het uitzicht te genieten, en kun je met behulp van een GPS unit, wandelkaart en verrekijker de terugweg plannen. Veel mooier en avontuurlijker kan het niet dacht ik zo.

Afbeelding

Hier wat onhandig gestuntel van mij aan de andere kant van deze berg :
http://www.youtube.com/watch?v=bVhnh9FhunY

Volgende keer neem ik een 29er fully mee, met bashring :evil:

willem12

Bericht door willem12 » di sep 28, 2010 3:18 pm

mateis schreef: Als ik thuis ben zal ik nog eens wat details+foto's opzoeken.

..6u waarvan 3u lopen over nogal griezelige rotsformaties.....
Yes, Pics please :)

JeroenK

Bericht door JeroenK » di sep 28, 2010 7:01 pm

willem12 schreef: Ja, Chaberton staat erbij maar dan als "zwar fahrtechnisch harmlos" :lol: :lol: die kan Jeroen in z'n zak steken !!
Kunnen we zeker 8).

Afbeelding

Klopt. Het enige écht lastige aan de downhill is de lengte. Stoppen om je vingers te laten rusten!

Het brute van deze tocht is 1800hm aan gemiddeld 14% over nèt rijbare paden. Afhankelijk van het 'Fahrtechnisches können' lees je verhalen over dat ie kan met 500hm lopen of zelfs meer. Sommige Duitsers raden wandelschoenen aan. Ik liep 100m en Kiona in super doen 50. Lengtemeters; geen hoogtemeters.

Wel een dag gegarandeerd 100% blauwe lucht uitzoeken, vanwege de temperatuur bovenop en het uitzicht.

Edit: Waaauw, die foto's van de Chaberton van die Duitser zijn ook mooi zeg. Op de 3e foto zie je linksonder het laatste deel van het pad dat naar de Col de Chaberton gaat. Daar heb je al 1100hm gedaan met hele stukken zoals op de eerste foto :lol:. Je bent daar al voortdurend over losse stukken aan het versnellen, om te kunnen blijven fietsen. De Col de Chaberton zie je op de eerste foto van beneden.

Pino

Bericht door Pino » di sep 28, 2010 7:41 pm

JeroenK schreef: Sommige Duitsers raden wandelschoenen aan.
Mijn beste fiets-gerelateerde aankoop van het jaar. Als evangelist van de harde carbon racezool was het effe omschakelen, maar verdomd handig als je aan het duwen/trekken/tillen bent.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di sep 28, 2010 9:26 pm

Pino schreef:
JeroenK schreef: Sommige Duitsers raden wandelschoenen aan.
Mijn beste fiets-gerelateerde aankoop van het jaar. Als evangelist van de harde carbon racezool was het effe omschakelen, maar verdomd handig als je aan het duwen/trekken/tillen bent.
Harde carbon zolen zijn alles behalve handig op rotsachtige ondergrond. Laat staan op plekken waar je echt veel moet lopen.

suravida

Bericht door suravida » di sep 28, 2010 10:53 pm

@JeroenK: aan welke kant ben je afgedaald? De Italiaanse of de Franse? IN mijn herinnering was de Italiaanse kant goed te rijden (kwamen ook crossmotoren omhoog), maar de Franse kant was lopend al best lastig (is wel 15 jaar geleden dat ik daar was, misschien dat mijn geheugen het wat spannender heeft gemaakt ;-) )

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo sep 29, 2010 6:33 am

De Italiaanse. Ik wilde de zogenaamd lastige Franse kant proberen, maar op een gegeven moment is de dag alweer lang genoeg :lol:. We wisten niet hoe lang je daar over doet en er is op de hele berg geen drinkwater.

willem12

Bericht door willem12 » wo sep 29, 2010 8:47 am

Kijk en dat is dus nu essentie van het BikeBergsteigen, als ik die Germans goed begrijp, je gaat dus juist de moeilijkste kant omlaag :)

Plaats reactie