Nikki Terpstra goes steel
Moderator:Beheerders
Vanavond zag ik Nikki Terpstra bij Holland Sport. As. zondag gaat hij Parijs - Roubaix rijden met een stalen voorvork van zo'n 940 gram...bleek toen hij het ding op de weegschaal lag. De reden is het hogere comfort. De vork is speciaal gebouwd door zijn oude framebouwer.........
Dat moet toch veel lichter kunnen?
Ik heb hier een stalen MTB vork van Gazelle die de 700 gram nog niet haalt.
Vergis ik mij nou of zie ik wat over het hoofd?
dussssssssss©
Dat moet toch veel lichter kunnen?
Ik heb hier een stalen MTB vork van Gazelle die de 700 gram nog niet haalt.
Vergis ik mij nou of zie ik wat over het hoofd?
dussssssssss©
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
- TheBigLjeweetwel
Alleen gewicht zegt niets over het comfort. Vorm van de buizen en de algehele constructie ook niet, maar wel de combinatie van dit alles en de plaats binnen het ontwerp waar zich dan het gewicht al dan niet bevindt.
Daarbij werkt staal meer als een ongedempte veer en zou hij met een carbon exemplaar mogelijk nog meer comfort toe kunnen voegen (relatief gezien) zonder de gewichtspenaltie.
Mogelijk dat taferelen zoals met George Hincapie's carbon stuurbuis Terpstra mede aan het denken hebben gezet. Ook al is het bijgeloof; als ie er beter/harder van gaat rijden... lekker bijgelovig laten...
Daarbij werkt staal meer als een ongedempte veer en zou hij met een carbon exemplaar mogelijk nog meer comfort toe kunnen voegen (relatief gezien) zonder de gewichtspenaltie.
Mogelijk dat taferelen zoals met George Hincapie's carbon stuurbuis Terpstra mede aan het denken hebben gezet. Ook al is het bijgeloof; als ie er beter/harder van gaat rijden... lekker bijgelovig laten...

redelijk bizar spul allemaal, toevallig kwam ik laatst het volgende artikel tegen over de Rock Shox Roubaix
Met als enig commentaar "Fat tires, not shock systems"Smuss schreef:redelijk bizar spul allemaal, toevallig kwam ik laatst het volgende artikel tegen over de Rock Shox Roubaix

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Ik dacht dat Hincapie met een alu stuurbuis reed toen die afbrak...DeKerfs schreef: Mogelijk dat taferelen zoals met George Hincapie's carbon stuurbuis Terpstra mede aan het denken hebben gezet.
http://autobus.cyclingnews.com/photos/2 ... k/IMG_9943
Something borrowed - the Bontrager OCLV carbon fork is in fact an item borrowed from Trek's Satellite range because of its slightly more laidback rake and aluminium steerer.
- Een starre vork is nooit een upgrade -
Museeuw heeft gezegt tijdens "De Flandrien", wat overigens een mooie serie was over hoe kan het niet anders: de Flandrien, dat de keuze voor de Bianchi met voor en achtervering hem een podiumplek, zoniet de overwinning heeft gekost. De fiets ontnam zoveel krachten bij het aanzetten na iedere bocht dat de "juice" op was. Uiteindelijk heeft hij toen een fietswissel gedaan en een hardtail gepakt. Zijn mede koplopers reden toen ook met een RockShox Mag 21, euhm Roubaix.
Ik vermoed dat Nikki geen risico wil lopen, mij lijkt die 200 gram extra ook niet echt een probleem. Overigens zit er een flinke blok alu/staal boven de kroon, zeker als aanpassing op een oversized balhoofd?
Servaas Knaven heeft afgelopen jaar tijdens Holland Sport zijn fiets van Roubaix getoond. Hij reed toen op handgespaakte wielen en met een langere wielbasis. De bandendruk was toen zelfs nog geheim.
Ik vind Roubaix wel een super wedstrijd, een echte klassieker. Hij heeft nog echt die magie en charme om zich heen hangen die doet denken aan 60 jaar geleden. De spanning de afgelopen dagen van nieuwsberichten over de vorm favorieten doen mij erg nieuwsgierig maken over het eindresultaat. Afgelopen jaar was het ook bijzonder spannend met het letterlijk uitvallen van diverse renners, waardoor Boonen solo de meet over kwam. Dit jaar geef ik Cancellara ook goede kansen op een eind overwinning. Net als Hincapie, die ook een sterke Ronde van Vlaanderen reed. Kortom favorieten genoeg, ik kan niet wachten tot zondag.
Ik vermoed dat Nikki geen risico wil lopen, mij lijkt die 200 gram extra ook niet echt een probleem. Overigens zit er een flinke blok alu/staal boven de kroon, zeker als aanpassing op een oversized balhoofd?
Servaas Knaven heeft afgelopen jaar tijdens Holland Sport zijn fiets van Roubaix getoond. Hij reed toen op handgespaakte wielen en met een langere wielbasis. De bandendruk was toen zelfs nog geheim.
Ik vind Roubaix wel een super wedstrijd, een echte klassieker. Hij heeft nog echt die magie en charme om zich heen hangen die doet denken aan 60 jaar geleden. De spanning de afgelopen dagen van nieuwsberichten over de vorm favorieten doen mij erg nieuwsgierig maken over het eindresultaat. Afgelopen jaar was het ook bijzonder spannend met het letterlijk uitvallen van diverse renners, waardoor Boonen solo de meet over kwam. Dit jaar geef ik Cancellara ook goede kansen op een eind overwinning. Net als Hincapie, die ook een sterke Ronde van Vlaanderen reed. Kortom favorieten genoeg, ik kan niet wachten tot zondag.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Maar waarschijnlijk niet met zijn standaard vork. Die lijkt puur gemaakt op stijfheid-aerodynamica-niet te zwaar, comfort geen factor.DeKerfs schreef: Daarbij werkt staal meer als een ongedempte veer en zou hij met een carbon exemplaar mogelijk nog meer comfort toe kunnen voegen (relatief gezien) zonder de gewichtspenaltie.
Desalniettemin, ik denk dat Nikki je verhaal over de Merido 0.9 nog niet gelezen heeft.

zeur mode on
Ja bah, het was zelfs saai. Zo gemakkelijk als Cancellara weg reed en even een tijdritje ging kachellen. Te eenvoudig. Alsof er een stel pannenkoeken achter hem aan gingen.
Ik zeg volgend jaar: regen!
zeur mode off
Alle gekheid op twee dunne bandjes over kasseien: diep respect!
Euj Fabian: komend weekend de Amstel Gold winnen?
Ja bah, het was zelfs saai. Zo gemakkelijk als Cancellara weg reed en even een tijdritje ging kachellen. Te eenvoudig. Alsof er een stel pannenkoeken achter hem aan gingen.

zeur mode off
Alle gekheid op twee dunne bandjes over kasseien: diep respect!

Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Hier een dinosaurus die er anders over denkt:
http://www.cyclingnews.com/features/loo ... n-devriese
Het zijn dit soort meneren die eigenhandig vooruitgang tegenhouden. In sommige wielrenploegen viert het conservatisme nog hoogtij. Tof dat ze bij Saxo gewoon op de Zipps starten. Bovendien lijken het 28mm bandjes en terecht! Er zijn er die op 24 starten, maar waarom is mij een raadsel.
Fabian sloopte er een ergens vroeg in de koers, maar neem van mij aan dat er ook heel wat Ambrosio's het loodje leggen. Later zag ik Fabian door een gat rijden met een scherpe kant er aan waardoor z'n achterwiel 15cm opwipte... Met dat wiel heeft hij de finish gehaald.
Het zijn dit soort meneren die eigenhandig vooruitgang tegenhouden. In sommige wielrenploegen viert het conservatisme nog hoogtij. Tof dat ze bij Saxo gewoon op de Zipps starten. Bovendien lijken het 28mm bandjes en terecht! Er zijn er die op 24 starten, maar waarom is mij een raadsel.
Fabian sloopte er een ergens vroeg in de koers, maar neem van mij aan dat er ook heel wat Ambrosio's het loodje leggen. Later zag ik Fabian door een gat rijden met een scherpe kant er aan waardoor z'n achterwiel 15cm opwipte... Met dat wiel heeft hij de finish gehaald.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
ik zie geen kasseien, das een cross koers!!
Wel cool, zo'n roadie topic op ons vieze poppetjes forum!!
JJ
Wel cool, zo'n roadie topic op ons vieze poppetjes forum!!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik las het vanmorgen ook. Jonge renners worden gewoon het zwijgen op gelegd, alleen Armstrong durfde hij niet tegen te spreken, als ie dan een kerel was...JeroenK schreef:Hier een dinosaurus die er anders over denkt:
Het zijn dit soort meneren die eigenhandig vooruitgang tegenhouden.
Ik zeg, de winnaar heeft altijd gelijk!
JJ
De mechanieker heeft ook gelijk. Armstrong CS kan het zich permitteren op dat soort wielen te rijden, want bij defect is de kans redelijk groot dat hij een ploegleider of een neutrale materiaalwagen aan zijn gat heeft hangen. Bungel je achterin een koers die volledig uit elkaar gevallen is, dan is een wiel dat het op een spaakje minder ook nog doet wel zo practischJJ schreef:Ik las het vanmorgen ook. Jonge renners worden gewoon het zwijgen op gelegd, alleen Armstrong durfde hij niet tegen te spreken, als ie dan een kerel was...JeroenK schreef:Hier een dinosaurus die er anders over denkt:
Het zijn dit soort meneren die eigenhandig vooruitgang tegenhouden.
Ik zeg, de winnaar heeft altijd gelijk!
JJ
/Marten
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Goed punt.marten schreef:De mechanieker heeft ook gelijk. Armstrong CS kan het zich permitteren op dat soort wielen te rijden, want bij defect is de kans redelijk groot dat hij een ploegleider of een neutrale materiaalwagen aan zijn gat heeft hangen. Bungel je achterin een koers die volledig uit elkaar gevallen is, dan is een wiel dat het op een spaakje minder ook nog doet wel zo practisch
Jammer dat de stalen vork Nikki Terpstra niet heeft geholpen aan een goede klassering.
JJ