Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.
Moderator:Beheerders
-
Fast - Berichten:607
Bericht
door Fast » di dec 29, 2009 9:46 pm
Trying is the first step towards failure.
-
Sneeck - Berichten:899
Bericht
door Sneeck » di dec 29, 2009 10:52 pm
Ik ga m'n flauwe grappen over techniek maar lekker voor me laten

-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » di dec 29, 2009 11:04 pm
Opzich niets nieuws. Hermida stond begin dit jaar ook aan de start van het WK in Hoogerheide;
http://www.dirty-pages.net/specials/nie ... p?id=41969
In het verleden waren het onder meer ook helden als Henrik Djernis en Thomas Frishknecht die beide disciplines combineerde.
In deze dagen zijn rijders als Todd Wells en Adam Craig eveneens vaak gezien op de crosser.
Het is niets nieuws, maar iets wat de Belgische media imho nu op pikt om wat extra publiciteit te creeren... Het CXen in Belgie gaat gepaard met een flinke, eigen, economie...
-
mateis - Berichten:1354
Bericht
door mateis » wo dec 30, 2009 10:28 am
Idd. De resultaten van Naeff en Hermida zeggen ook niet zo veel, lijkt me. Die staan hier echt niet fully tuned aan de start, itt Sven Nys in de zomer bij mtb.
Daarbij lijkt de switch van kortere naar langere wedstrijden vaak makkelijker te maken dan andersom.
Sneecks flauwe grappen over techniek heeft hij gelukkig voor zich gehouden. Reken erop dat alle mannen die daar rondrijden, crossers en mtbers (een mtber in een crosswedstrijd is gewoon een crosser, of is dat een te liberale definitie?) een pak beter sturen dan 98% van de mensen hier zou doen op een crossfiets of xc-wedstrijdfiets.

-
dader
Bericht
door dader » wo dec 30, 2009 12:24 pm
Ja leuk om Hermida te zien gisteren, was mij niet opgevallen dat ie vaker mee doet.
Heerlijke sport trouwens, volgende seizoen wil ik wel een paar keer naar Belgie om te kijken, schreeuwen en zuipen langs de kant!

-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » wo dec 30, 2009 1:19 pm
dader schreef:
Heerlijke sport trouwens, volgende seizoen wil ik wel een paar keer naar Belgie om te kijken, schreeuwen en zuipen langs de kant!

En je groen en geel ergeren aan die aparte, spugende Belgen....
Waarbij ik overigens niet alle Belgen over 1 kam scheer....
dusssssssssss©
-
Fast - Berichten:607
Bericht
door Fast » wo dec 30, 2009 1:43 pm
DeKerfs schreef:Opzich niets nieuws. Hermida stond begin dit jaar ook aan de start van het WK in Hoogerheide;
http://www.dirty-pages.net/specials/nie ... p?id=41969
In het verleden waren het onder meer ook helden als Henrik Djernis en Thomas Frishknecht die beide disciplines combineerde.
In deze dagen zijn rijders als Todd Wells en Adam Craig eveneens vaak gezien op de crosser.
Het is niets nieuws, maar iets wat de Belgische media imho nu op pikt om wat extra publiciteit te creeren... Het CXen in Belgie gaat gepaard met een flinke, eigen, economie...
Ik weet dat het niets nieuws is, maar vind het altijd mooi als mensen zich laten zien op andere plaatsen. Zo reed Brentjens al eens vooraan in een NK op de weg en knalt snel Kramer zomers hard in amateurwielerkoersen (waarbij het in het laatste geval misschien niet een eerlijke strijd is).
Verder heb ik Meirhage ook wel eens op de baan zien rijden.
En wat techniek betreft.....mannen als Nijs en Albert, ook ik denk dat 98% van de mensen hier niet die fietsbeheersing heeft.
Trying is the first step towards failure.
-
Gène - Berichten:2371
Bericht
door Gène » wo dec 30, 2009 5:02 pm
Volgens mij rijdt Boom ook een aardig potje allround. Net als Marianne Vos. Niet direct op de mountainbike, maar wel in bijna andere takken van de fietssport.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
Bericht
door mateis » wo dec 30, 2009 5:23 pm
Fast schreef:Ik weet dat het niets nieuws is, maar vind het altijd mooi als mensen zich laten zien op andere plaatsen. Zo reed Brentjens al eens vooraan in een NK op de weg en knalt snel Kramer zomers hard in amateurwielerkoersen (waarbij het in het laatste geval misschien niet een eerlijke strijd is).
Verder heb ik Meirhage ook wel eens op de baan zien rijden.
En wat techniek betreft.....mannen als Nijs en Albert, ook ik denk dat 98% van de mensen hier niet die fietsbeheersing heeft.
Oh, ik had het nog niet eens over iemand als Nijs. Die steekt ver boven iedereen op dit forum uit, briljant technicus. Het blijven wel appels en peren, helemaal als je met downhill of dirtjump zou willen vergelijken.
Voor het lijstje:
Meirhaghe heeft volgens mij ook wel eens heel lang voorin gereden bij Parijs-Roubaix, terwijl Thijs Al wel eens NK tijdrijden op de weg is geweest. Sven Kramer brak bij de elites-zonder-contract potten. Dat zijn amateurs, maar van een andere categorie dan de officiele KNWU indeling.
-
dader
Bericht
door dader » do dec 31, 2009 9:04 am
Gisteren werdt Hermida toch nog vijfde in Bredene.
1. Dieter Vanthourenhout in 58'43"
2. Martin Zlamalik (Tsj) op 1"
3. Niels Albert 4"
4. Zdenek Stybar (Tsj) 7"
5. José Hermida Ramos (Spa) 1'03"
6. Ben Berden 1'29"
7. Geert Wellens 1'41"
8. Ruiz Da Larrinada (Spa) 2'16"
9. Marco Ponta (Ita) 2'21"
10. Jan Van Dael 2'32"
Magic Carpet Ride
-
willem12
Bericht
door willem12 » do dec 31, 2009 11:18 am
mateis schreef:Sneecks flauwe grappen over techniek heeft hij gelukkig voor zich gehouden. Reken erop dat alle mannen die daar rondrijden..... een pak beter sturen dan 98% van de mensen hier zou doen op een crossfiets of xc-wedstrijdfiets.

Logisch, het zijn profs en de beste ter wereld. Ze sturen dus beter dan 99.99% van ons. Ik ben trouwens een paar crosses geleden, Kalmthout, een enorme fan geworden van Nys. Paar keer vallen en dan zo terug in de wedstrijd komen en winnen. Prachtig. Ik ga jullie daarom spammen met de EK van afgelopen zomer, wat eigenlijk een cx parcours was

Als Sven op z'n CX had mogen rijden....
Verraderlijk klein heuveltje waar alleen de top-10 fietsend op kwam. Sven op tubes.
Vlak voor de finish, vooral niet naar fotograaf kijken...zucht.
3e plek op EK.

Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
-
Bericht
door Sneeck » do dec 31, 2009 12:31 pm
Heb het meer over techniek, als ik zie dat hun afstappen voor stukjes hout dat amper 20 cm hoog is wat je
makkelijk met de voorwiel achterwiel combinatie kan trotseren doelde ik met mijn opmerking meer dat de veldrijders nog eens techniek kunnen leren aan de hand van mountainbikers. Deze hebben voor mijn gevoel althans meer techniek/ lef om minder snel af te stappen.
Zal het wel hartstikke fout hebben volgens jullie die-hard veldrijder-fans

-
willem12
Bericht
door willem12 » do dec 31, 2009 12:37 pm
Sneeck schreef:... als ik zie dat hun afstappen voor stukjes hout dat amper 20 cm hoog is .. de veldrijders nog eens techniek kunnen leren aan de hand van mountainbikers....
Het is niet "kunnen" maar "willen". Ik verwees niet voor niets naar Sven z'n tubes. Veldrijders rijden met enorm weinig lucht in de banden. Even zo'n plank aanraken == lekrijden.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
-
Bericht
door mateis » do dec 31, 2009 2:33 pm
En de meeste veldrijders rijden niet met een of andere chainguide, he... Samen met de kans op lekke tubes moet je een risico-afweging maken.
Daarnaast: toen men daadwerkelijk (Nijs) balkjes begon te springen, werden ze dichter bij elkaar geplaatst. De meeste combi's zijn domweg niet sneller te fietsen dan te lopen. En het gaat natuurlijk alleen om snelheid, niet of het evt. kan. De meeste balkjes zijn trouwens iets hoger dan 20cm...
Die jongens maken echt andere afwegingen dan alleen of iets te fietsen is of niet. Ik ben niet alleen 'die-hard veldrijder-fan' (dat valt best mee hoor), maar doe het ook nog wel eens zelf. Je moet je voorstellen dat je op een crosser, veel meer dan op welke mtb dan ook, steeds op het randje rijdt. Je foutmarge is echt veel kleiner omdat je geen reserves hebt in je materiaal. Dat maakt dat je uitdagingen in het parcours anders gaat bekijken. En dat is ook waarom mtb in principe leuker is: veel speelser.
-
Bericht
door Sneeck » do dec 31, 2009 2:48 pm
Ah dat verklaard een hoop. Had ik me er meer in verdiept(bv bandenspanning) dan is het logischer het niet proberen te springen. Je hoeft niet per cé te springen trouwens, wat ik bedoelde met voorwiel achterwiel is ze stuk voor stuk optillen. Afhankelijk natuurlijk hoe dicht de balkjes achter elkaar liggen moet het sneller te rijden zijn zonder al te veel risico te nemen.
Zelf geniet ik juist van de uitdaging en zal niet snel de makkelijke manier kiezen. Dit is tijdens een beetje serieuze race natuurlijk totáál de verkeerde instelling.
-
Bericht
door mateis » do dec 31, 2009 4:10 pm
Sneeck schreef:Zelf geniet ik juist van de uitdaging en zal niet snel de makkelijke manier kiezen.
... en dat is exact waar de mtber van de hardrijder (race, cx, mtb) onderscheiden wordt.
Het wiel-voor-wiel hoppen is een veelgebruikte methode trouwens. Bij veel kleine wedstrijdjes de aangewezen manier om over de (kleine) hobbels heen te komen. Niet sneller dan lopen, maar het scheelt wel bakken energie. De veiligste balken voor het materiaal zijn hele brede. Daar kan je je voorwiel gewoon opzetten om pas daarna de echte hop te maken.
Wat trouwens ook nog telt: je moet alle fratsen aan bijna maximale hartslag en met verzuurde benen doen.
Btw: kom de 23e meedoen met het
CX-SS wedstrijdje bij Soesterhoogt (fietsafstand vanaf Amersfoort)!
-
Bericht
door Sneeck » do dec 31, 2009 5:39 pm
Klinkt interessant, ken dat gebied aardig goed en ben benieuwd wat die houten trap is?
-
Snorro - Berichten:182
Bericht
door Snorro » za jan 02, 2010 4:10 pm
Hebben jullie eigenlijk zelf wel eens echt op een crosser gereden?
Om met een crosser een beetje rond te komen heb je echt wel wat meer techniek nodig dan op een MTB.. dus nu min of meer te stellen dat "wij mountainbikers" qua techniek beter zijn.... nou nee. Ga maar het gemiddelde gestumper bekijken bij onze nationale MTB wedstrijden.
Sponsored by:
Fassie's Airco Service
Fassie's Car Electronics
-
Urban - Berichten:95
Bericht
door Urban » za jan 02, 2010 5:58 pm
Om even terug te komen op de hoogte en afstand van die balkjes. (en een informatief weetje te geven)
Vrijdag bij de GP van Sven Nys (gva trofee) zeiden de commentatoren dat de balkjes 40 cm hoog moesten zijn en 4 meter van elkaar moesten staan.
Ze waren er wel niet uit als dit de specifieke afmetingen waren of de maximale want ze vonden het gek dat de balkjes in baal maar 37,5 cm waren.
Ook was de UCI blijkbaar aan het bespreken om de balkjes 5-6 meter van elkaar te zetten zodat het spektakel van het springen bevorderd zou worden
cheers
-
Ironhorse Erik - Berichten:409
-
Contacteer:
Bericht
door Ironhorse Erik » zo jan 03, 2010 9:30 pm
denk niet dat springen de snelste methode is
een manual en dan 2x je achterwiel erover heen bunnien wellicht wel
tenzij je zo hard kunt dat je ze in 1x neemt

-
Gène - Berichten:2371
Bericht
door Gène » zo jan 03, 2010 9:42 pm
Probeer maar eens een manual en twee maal een bunnyhop met een hardslag dik in het rood en net uit een bocht komend
Springen lijkt misschien niet het snelste, maar het scheelt echt veel energie met afstappen, lopen, op de fiets springen en weer accelereren. Vandaag nog eventje een bergje omhoog moeten lopen, omdat het te glad was om te fietsen. In de zomer ben je zoveel sneller, omdat je kan doorfietsen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
Bericht
door mateis » zo jan 03, 2010 11:29 pm
Urban schreef:
Ook was de UCI blijkbaar aan het bespreken om de balkjes 5-6 meter van elkaar te zetten zodat het spektakel van het springen bevorderd zou worden
Hopen dat Wellens en co niet weer dwars gaan liggen.

Zou een mooie ontwikkeling zijn, of beter: mooie opheffing van een stop op ontwikkeling.
Ironhorse Erik schreef:denk niet dat springen de snelste methode is
een manual en dan 2x je achterwiel erover heen bunnien wellicht wel
tenzij je zo hard kunt dat je ze in 1x neemt

In your f. dreams, my man.

Zelfs
Brian Lopes, die toch ook niet zo'n beroerde techniek heeft en bovendien met een heel wat handiger stuur rijdt, bunniet 'gewoon' ipv manuals te trekken (en respect daarvoor)... Cross balken liggen meestal in een soggy stuk weiland licht bergop, niet in een soort van aangeharkte bmx-baan bergaf.

-
Ninko - Berichten:1229
Bericht
door Ninko » ma jan 04, 2010 12:30 am