Is de fut uit de branche...?
Moderator:Beheerders
... de fut bij de design afdeling nochtans...

Ik denk dat men elkaar goed in de gaten houdt en maar al te bang is om buiten het hokje te denken, met als angst om minder te verkopen.
Wat ik trouwens nooit begrepen heb, als je een auto van 8000 euro koopt(instapper) kan je kiezen uit diverse kleuren. Koop je een fiets van 8000 euro(topmodel) mag je blij zijn als je uit 2 kleurdesigns kan kiezen.
Waarom zijn auto's altijd effen van kleur en moet er volgens veel fietsfabrikanten diverse kleuren en strepen op een frame zitten???...om nog maar te zwijgen van de decalls bij sommige merken.
Ik denk dat wat dat betreft de "custom" merken het beter doen dan de grote jongens als Specialized, Giant, cannondale.
dusssssssss©
Wat ik trouwens nooit begrepen heb, als je een auto van 8000 euro koopt(instapper) kan je kiezen uit diverse kleuren. Koop je een fiets van 8000 euro(topmodel) mag je blij zijn als je uit 2 kleurdesigns kan kiezen.
Waarom zijn auto's altijd effen van kleur en moet er volgens veel fietsfabrikanten diverse kleuren en strepen op een frame zitten???...om nog maar te zwijgen van de decalls bij sommige merken.
Ik denk dat wat dat betreft de "custom" merken het beter doen dan de grote jongens als Specialized, Giant, cannondale.
dusssssssss©
Dan "lijkt" het al snel beter dan het is... Zelfde met hydroformed, allemaal leuk en aardig en het heeft in zekere zin ook een super mooie functie maar er zijn bepaalde niet nader te noemen bedrijven zoals specialized die er hun trademark aan willen plakken. Ziet er niet alleen belachelijk uit maar je betaald er ook voor, die techniek is niet goedkoop. Moppelt iets in de trend van "fashionwhores"
Valt wel mee, is voornamelijk een combinatie van factoren met momenteel een negatief resultaat.
a) Globalisering & design shift. Grote OEM merken bieden steeds meer ODM aan. (Begrijp je dit niet, snel goegelen). Combineer met economische dip en je ziet dat "originele ontwerpen" louter bestaan uit aanpassen van het aangeboden ODM design d.m.v. kleurtjes.
b) Er is een grote vervangingsmarkt en die is anders dan de verkoop aan nieuwe gebruikers. Je krijgt dan een kunstmatige cyclus van "nieuwe" modellen die elk voorjaar in de winkel moeten staan terwijl er niets veranderd is ....kleurtjes zijn het antwoord. De modegril van het jaar en niet functionaliteit bepaalt de aanschaf. Kijk naar Lance in de afgelopen tour die zo'n beetje elke dag van kleur wisselde.
Tegelijkertijd is er toch een hoop vernieuwing. Als de grote spelers stil staan ruiken de kleintjes bloed. Ik ben benieuwd hoelang Merida/Specialized nog verschillende labels blijven en verwacht eigenlijk dat in 2010 minimaal 1 speler over de kop gaat.
Er blijft genoeg om over te schrijven DeKerfs !!!
a) Globalisering & design shift. Grote OEM merken bieden steeds meer ODM aan. (Begrijp je dit niet, snel goegelen). Combineer met economische dip en je ziet dat "originele ontwerpen" louter bestaan uit aanpassen van het aangeboden ODM design d.m.v. kleurtjes.
b) Er is een grote vervangingsmarkt en die is anders dan de verkoop aan nieuwe gebruikers. Je krijgt dan een kunstmatige cyclus van "nieuwe" modellen die elk voorjaar in de winkel moeten staan terwijl er niets veranderd is ....kleurtjes zijn het antwoord. De modegril van het jaar en niet functionaliteit bepaalt de aanschaf. Kijk naar Lance in de afgelopen tour die zo'n beetje elke dag van kleur wisselde.
Tegelijkertijd is er toch een hoop vernieuwing. Als de grote spelers stil staan ruiken de kleintjes bloed. Ik ben benieuwd hoelang Merida/Specialized nog verschillende labels blijven en verwacht eigenlijk dat in 2010 minimaal 1 speler over de kop gaat.
Er blijft genoeg om over te schrijven DeKerfs !!!
Laatst gewijzigd door willem12 op di dec 01, 2009 9:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Volgens mij zie ik toch zeker enkele dubbele erin zitten. Vergeet niet dat de grote fabrikanten hetzelfde frame model in vier of vijf verschillende uitvoeringen (carbon soorten) aanbied. Dit is om de prijs te drukken en de kosten zo laag mogelijk te houden. Dit is terug te zien bij Trek, Specialized, Felt, BH, Colnago en andere. Daarbij wordt de voorkant vaak gecombineerd met een andere achterkant.
Een beetje overdreven stelling, maar saai is het wel. Maar hoe anders was het 30 jaar geleden in het stalen tijdperk, van een afstandje leken toch ook alle frames op elkaar?
mzzl
Gène
Een beetje overdreven stelling, maar saai is het wel. Maar hoe anders was het 30 jaar geleden in het stalen tijdperk, van een afstandje leken toch ook alle frames op elkaar?
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Maar toen onderscheidde men zich nog wel vaak door een (extreem) kleurtje, maar deze design zijn inderdaad wel erg meer van hetzelde. Grappig dat iemand tijd heeft om al die plaatjes naast elkaar te plakkenGène schreef:Een beetje overdreven stelling, maar saai is het wel. Maar hoe anders was het 30 jaar geleden in het stalen tijdperk, van een afstandje leken toch ook alle frames op elkaar?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Hoe verfrissend is dan de aanpak van Ibis. Ontwikkel een paar goede modellen, blijf er bij over een langere periode en bied een aantal kleuren aan. Voor wat je krijgt, zijn ze niet eens extreem duur.willem12 schreef: Je krijgt dan een kunstmatige cyclus van "nieuwe" modellen die elk voorjaar in de winkel moeten staan terwijl er niets veranderd is ....kleurtjes zijn het antwoord.
Denk dat dit toch wel mee zal vallen.willem12 schreef:Tegelijkertijd is er toch een hoop vernieuwing. Als de grote spelers stil staan ruiken de kleintjes bloed. Ik ben benieuwd hoelang Merida/Specialized nog verschillende labels blijven en verwacht eigenlijk dat in 2010 minimaal 1 speler over de kop gaat.
Ok specialized zal een tik gaan krijgen. Simpelweg omdat in de us of a de fietsindustrie een harde klap krijgt en dat is nou eenmaal de grootste afzetmarkt van specialized (correct me if im wrong) Overigens denk ik wel dat in Nederland (eu?) de fietsindustrie relatief weinig te leiden heeft onder de crisis.
Ben benieuwd wat de merken gaan doen die het meest in de usa wegzetten.
Gaan ze voor safe met effen kleuren geen schreeuwerige decals of juist het tegenovergestelde? Hopende dat mensen er dan wel voor kiezen.
Vind het daarnaast wel grappig dat nog niemand het over Cube heeft gehad. Deze hanteren toch zeker 3 jaar nagenoeg hetzelfde design. Succesvol welliswaar maar weinig nieuws. Denk ook dat de meeste fietsers (uitzonderingen daargelaten) het design van de kleinere "custom" merken erg mooi vind maar als het er op aankomt toch zal kiezen voor een "groter" merk. Let op ik zei meeste en zeer zeker niet alle

Terugkomend op de 8000 euro auto of fiets.
Houd er rekening mee dat er heel wat meer auto's van 8000 euro worden verkocht dan fietsen. Heel simpel meer afzet meer opties.
Hoeveel mensen kopen denk je per week een auto van 8000 of een fiets van 8000?
Denk dat daar en het op safe willen spelen dan het grootste "probleem" zit.
Wat Nard ook al zei. Ik denk als je een toren midden op de bike motion zou zetten en er op gaat staan je inderdaad een zee van rood,zwart en wit ziet.
Hard to get is altijd lekker

nothing beats cubic inches
Ik denk ook dat het heel veel mensen geen reet uitmaakt wat voor decalls /kleur/design er op een fiets zit. Wij, hier bij DP, zijn natuurlijk een stel nerds op fietsgebied.
De gemiddelde biker gaat voor een merk en accepteert dan hoe de fiets er uitziet. Het merk is goed, dus zal die kleur ook akkoord bevonden zijn door de modepolitie.
Voor ons is een fiets meer dan alleen een middel om sportief mee bezig te zijn.
Dat er meer auto's van 8000 euro verkocht worden dan fietsen zou kunnen, al betwijfel ik het als ik zie wat er bij mijn LBS allemaal de deur uitgaat tussen de 4000-8000.
Waar het om gaat is dat je bij een topmodel fiets gelimiteerd bent in je keuze terwijl je bij de eerste de beste Dacia wel genoeg keuze hebt.
Wat is nou de kostprijs van een paintjob voor een fiets? € 200???
dussssssssss©
De gemiddelde biker gaat voor een merk en accepteert dan hoe de fiets er uitziet. Het merk is goed, dus zal die kleur ook akkoord bevonden zijn door de modepolitie.
Voor ons is een fiets meer dan alleen een middel om sportief mee bezig te zijn.
Dat er meer auto's van 8000 euro verkocht worden dan fietsen zou kunnen, al betwijfel ik het als ik zie wat er bij mijn LBS allemaal de deur uitgaat tussen de 4000-8000.
Waar het om gaat is dat je bij een topmodel fiets gelimiteerd bent in je keuze terwijl je bij de eerste de beste Dacia wel genoeg keuze hebt.
Wat is nou de kostprijs van een paintjob voor een fiets? € 200???
dussssssssss©
@BOSS
denk dat je daar inderdaad een goed punt hebt. Mensen komen in de winkel om het hun te laten vertellen. Hebben simpelweg niet zo veel verstand ervan.
Yeti? Das toch een sneeuwman?
Planet-x? is dat naast mars?
Dat dat bij jou LBS zo is geloof ik maar hoeveel zullen er zijn in Nederland die wekelijks een fiets tussen de 4000 en 8000 euro verkopen? Zullen er echt niet veel zijn. 10? En zijn dat dan ook fietsen van grote merken of de kleinere "custom" merken?
Kostprijs van de paintjob zal inderdaad niet het grootste punt zijn. Maar de rest wel.
Meer op voorraad, extra papierwerk, levertijden noem het maar op.
Daarnaast denk ik ook dat het onderdeel wat je in kleur wilt hebben een rol speelt.
Bij een auto is dit een kwestie van opzetten in de fabriek. Niet het hoofdonderdeel zoals een frame bij de fiets. Stel dat je het onderstel van een Dacia in het wit zou willen hebben zou het een ander verhaal worden. Denk dat gemak het grootste probleem is.
Leuke discussie trouwens!
denk dat je daar inderdaad een goed punt hebt. Mensen komen in de winkel om het hun te laten vertellen. Hebben simpelweg niet zo veel verstand ervan.
Yeti? Das toch een sneeuwman?
Planet-x? is dat naast mars?
Dat dat bij jou LBS zo is geloof ik maar hoeveel zullen er zijn in Nederland die wekelijks een fiets tussen de 4000 en 8000 euro verkopen? Zullen er echt niet veel zijn. 10? En zijn dat dan ook fietsen van grote merken of de kleinere "custom" merken?
Kostprijs van de paintjob zal inderdaad niet het grootste punt zijn. Maar de rest wel.
Meer op voorraad, extra papierwerk, levertijden noem het maar op.
Daarnaast denk ik ook dat het onderdeel wat je in kleur wilt hebben een rol speelt.
Bij een auto is dit een kwestie van opzetten in de fabriek. Niet het hoofdonderdeel zoals een frame bij de fiets. Stel dat je het onderstel van een Dacia in het wit zou willen hebben zou het een ander verhaal worden. Denk dat gemak het grootste probleem is.
Leuke discussie trouwens!
nothing beats cubic inches
Trek biedt al Project one aan. Kleuren komen terug, dus het zal niet lang duren voordat een ware revolutie ontstaat binnen de standaard fietskleuren, mijn voorspelling tenminste. Bij veel merken kan je trouwens al kiezen voor een spannend kleurtje, je moet alleen hard zoeken.
Het gebrek aan kennis, het ontbreken van eigenschap om de kennis over te dragen op de consument, of het hanteren van de verkeerde prijsstrategie is het waar veel fietsenmakers mee zitten. Niet dat wij de wijsheid in pacht hebben, maar zonder internet zouden wij ook niet veel verder zijn gekomen dan de standaard fietsen die in de bladen worden getest. Maar goed, een andere discussie.
mzzl
Gène
Het gebrek aan kennis, het ontbreken van eigenschap om de kennis over te dragen op de consument, of het hanteren van de verkeerde prijsstrategie is het waar veel fietsenmakers mee zitten. Niet dat wij de wijsheid in pacht hebben, maar zonder internet zouden wij ook niet veel verder zijn gekomen dan de standaard fietsen die in de bladen worden getest. Maar goed, een andere discussie.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Lijkt mij een terechte nuancering van het plaatje (zie al die Trek Madones).Gène schreef:Volgens mij zie ik toch zeker enkele dubbele erin zitten. Vergeet niet dat de grote fabrikanten hetzelfde frame model in vier of vijf verschillende uitvoeringen (carbon soorten) aanbied
Veel merken kiezen bovendien doorheen hun reeks juist voor een herkenbare 'huisstijl' --> hetzelfde design met andere kleurtjes. Dat staat netjes op de website, in de folder, bij de lbs. En is natuurlijk tamelijk goedkoop.
Cube wordt hierboven aangehaald: die zijn daar meester in. Toch erg herkenbaar en als je die flauwe zwart geanodiseerde Reaction kiest, weet je zeker dat het frame niet zo snel veroudert...
Of de fut uit de branche is weet ik niet. Is denk ik combinatie van factoren.
Het gros van de bikers koopt een "gebruiksvoorwerp" zijnde een ATB. Zolang het "ding" maar een of twee seizoenen zonder onderhoud kan doorkomen is alles goed. Na die 2 jaar verwacht men de hoofdprijs te vangen bij inruil en dan weer een nieuw "gebruiksvoorwerp" aan te schaffen. De factor emotie is er niet meer....
De gemiddelde biker kijkt "ah; Shimano XT, moet goede fiets zijn" zonder te beseffen dat frame-kwaliteit en componentenkwaliteit veel belangrijker zijn.
Doordat het gros van de bikers voor een dubbeltje op de "eerste" rang wil zitten zijn een groot aantal emotiemerken tenonder gegaan (of overgenomen en daarna om zeep geholpen). De klassieke volumemerken (Trek, Cannondale, Specialized) hebben het heel moelijk of zijn er niet meer (GT, Marin,etc (bestaan nog wel maar na een of meerdere faillissementen)). De klassieke cultmerken zijn er niet meer (enkele uitzonderingen daargelaten) of zijn verworden tot volumemerk (RM, Brodie, Klein).
De nieuwe merken, met name de duitse noname-merken (hiermee bedoel ik merken die zijn voortgekomen of ontstaan in een fietsenzaak of webshop) zoals Bulls, Canyon, Focus, Radon, Red Bull en Vision (NL) hebben alle hoge Shimano-afmontage voor relatief laag bedrag. Daarentegen is de rest van de afmontage vaak minder, is het frame soms zelfs heel dubieus en is de restwaarde ronduit slecht. Feit is dat deze merken steeds vaker een goede prijs/kwaliteit-verhouding bieden. Voor mij hebben dergelijke fietsen echter geen emotionele waarde.
Het is maar net wat je wil. Ik kies zelf voor een bike waar ik waarde aan hecht en waarbij ik er, tot op zekere hoogte, geen probleem mee heb dat m'n LBS duurder is. Ik zal hiermee dan wel jaren rondrijden. Koop je echter een "gebruiksvoorwerp" dan maken dit soort zaken echter allemaal niet uit.
Ik denk dat "de" vraag is waarom het gaat: "zie jij je bike als gebruiksvoorwerp of als emotie-voorwerp". Als je antwoord emotievoorwerp is wil je jezelf onderscheiden en voorkomen dat je bij een gemiddelde toertocht nog tig bikes van hetzelfde merk tegenkomt.
Het doet mij iig wel "pijn"dat het gewoon heel erg moelijk is om nog een bijzondere bike samen te stellen die echt uniek is. Wat mij misschien nog wel meer pijn doet is het feit dat je soms als reactie op je stalen ATB de opmerking krijgt "staal; da's toch geen materiaal om een frame van te bouwen"....
Het gros van de bikers heeft nooit gehoord van merken als Toad, Mountaingoat,Nevil, Potts, etc. Jammer.
I rest my case.
Het gros van de bikers koopt een "gebruiksvoorwerp" zijnde een ATB. Zolang het "ding" maar een of twee seizoenen zonder onderhoud kan doorkomen is alles goed. Na die 2 jaar verwacht men de hoofdprijs te vangen bij inruil en dan weer een nieuw "gebruiksvoorwerp" aan te schaffen. De factor emotie is er niet meer....
De gemiddelde biker kijkt "ah; Shimano XT, moet goede fiets zijn" zonder te beseffen dat frame-kwaliteit en componentenkwaliteit veel belangrijker zijn.
Doordat het gros van de bikers voor een dubbeltje op de "eerste" rang wil zitten zijn een groot aantal emotiemerken tenonder gegaan (of overgenomen en daarna om zeep geholpen). De klassieke volumemerken (Trek, Cannondale, Specialized) hebben het heel moelijk of zijn er niet meer (GT, Marin,etc (bestaan nog wel maar na een of meerdere faillissementen)). De klassieke cultmerken zijn er niet meer (enkele uitzonderingen daargelaten) of zijn verworden tot volumemerk (RM, Brodie, Klein).
De nieuwe merken, met name de duitse noname-merken (hiermee bedoel ik merken die zijn voortgekomen of ontstaan in een fietsenzaak of webshop) zoals Bulls, Canyon, Focus, Radon, Red Bull en Vision (NL) hebben alle hoge Shimano-afmontage voor relatief laag bedrag. Daarentegen is de rest van de afmontage vaak minder, is het frame soms zelfs heel dubieus en is de restwaarde ronduit slecht. Feit is dat deze merken steeds vaker een goede prijs/kwaliteit-verhouding bieden. Voor mij hebben dergelijke fietsen echter geen emotionele waarde.
Het is maar net wat je wil. Ik kies zelf voor een bike waar ik waarde aan hecht en waarbij ik er, tot op zekere hoogte, geen probleem mee heb dat m'n LBS duurder is. Ik zal hiermee dan wel jaren rondrijden. Koop je echter een "gebruiksvoorwerp" dan maken dit soort zaken echter allemaal niet uit.
Ik denk dat "de" vraag is waarom het gaat: "zie jij je bike als gebruiksvoorwerp of als emotie-voorwerp". Als je antwoord emotievoorwerp is wil je jezelf onderscheiden en voorkomen dat je bij een gemiddelde toertocht nog tig bikes van hetzelfde merk tegenkomt.
Het doet mij iig wel "pijn"dat het gewoon heel erg moelijk is om nog een bijzondere bike samen te stellen die echt uniek is. Wat mij misschien nog wel meer pijn doet is het feit dat je soms als reactie op je stalen ATB de opmerking krijgt "staal; da's toch geen materiaal om een frame van te bouwen"....
Het gros van de bikers heeft nooit gehoord van merken als Toad, Mountaingoat,Nevil, Potts, etc. Jammer.
I rest my case.
Laatst gewijzigd door Oz op zo dec 13, 2009 11:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Oz schreef: Het doet mij iig wel "pijn"dat het gewoon heel erg moelijk is om nog een bijzondere bike samen te stellen die echt uniek is. Wat mij misschien nog wel meer pijn doet is het feit dat je soms als reactie op je stalen ATB de opmerking krijgt "staal; da's toch geen materiaal om een frame van te bouwen"....
I rest my case.

En ja, ik krijg soms opmerkingen van "staal is toch veel te zwaar om een mtb uit te maken". Of "der zit niet eens shimano op" (rij met een dolfke) (leukste opmerking ooit kwam trouwens van wielertoeristen toen die riepen van "gotver, die dikke steekt ons voorbij met maar 1 vitesse)
Maar eerlijk gezegd, hier in de Vlaanders krijgt mijn jongste broer ook soms rare opmerkingen over zijn dale met lefty, zo in de tend van "ge zijt een stuk van uwen velo kwijt", of "dat kan toch nooit goed rijden". Daar is maar een remedie voor, niks van aantrekken en rijden.
Maar het blijft idd jammer dat ik alleen van van de vermelde merken heb gehoord, en er nog nooit een in het wild heb gespot.
Laatst gewijzigd door Old Skool op ma dec 14, 2009 9:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
green salsa good salsa
Mooi anekdote over olk-skool bikes dan maar.
Volgens mij in 2005 was ik samen met een vriend in Willingen op het Bike-festival na daar een dag door de modder te hebben geploeterd. Na die tocht liepen we met bikes in de hand over het festivalterein waabij we ineens werden aangehouden door twee medebikers.
"Of het een echte Brodie Gatorblade vork was die in m'n bike zat?" Ze hadden nog niet gezien dat de bike zelf ook een Brodie was waarna de mondjes weer wat verder open vielen. De Avid Arch Supreme's hadden ze nog nooit live gezien evenals de stalen Syncros Revolution cranks. Een van de twee keek eens naar het achterderailleur, dit zat compleet onder de modder. "Das kann ja doch nicht sein.....", "fahrst du wirklich damit?". Ze hadden de, overigens waardeloos werkende, Paul derailleurs ontdekt (optisch een lust voor het oog, financieel een nachtmerrie en technisch een ramp).
Ik gok dat ze zo'n 25 foto's hebben gemaakt voordat ze mij gezamenlijk krankzinnig verklaarden dat ik met dit soort spul het terrein inging... Daarna nog even gekletst en ieder ging zijn eigen weg.
Al met al een heel leuke ervaring.
Volgens mij in 2005 was ik samen met een vriend in Willingen op het Bike-festival na daar een dag door de modder te hebben geploeterd. Na die tocht liepen we met bikes in de hand over het festivalterein waabij we ineens werden aangehouden door twee medebikers.
"Of het een echte Brodie Gatorblade vork was die in m'n bike zat?" Ze hadden nog niet gezien dat de bike zelf ook een Brodie was waarna de mondjes weer wat verder open vielen. De Avid Arch Supreme's hadden ze nog nooit live gezien evenals de stalen Syncros Revolution cranks. Een van de twee keek eens naar het achterderailleur, dit zat compleet onder de modder. "Das kann ja doch nicht sein.....", "fahrst du wirklich damit?". Ze hadden de, overigens waardeloos werkende, Paul derailleurs ontdekt (optisch een lust voor het oog, financieel een nachtmerrie en technisch een ramp).
Ik gok dat ze zo'n 25 foto's hebben gemaakt voordat ze mij gezamenlijk krankzinnig verklaarden dat ik met dit soort spul het terrein inging... Daarna nog even gekletst en ieder ging zijn eigen weg.
Al met al een heel leuke ervaring.
Ja, de fut is uit de branche.
Er is geen sprake meer van een techneut die iets moois bedenkt, maar van marketeers die bedenken wat de doelgroep wil. Ja, dit geldt ook voor mensen die iets 'anders' willen, dat heet een niche en daar zijn ook weer marketeers die bedenken welke niche bij welke subgroep hoort.
Heel af en toe is er iemand die zijn eigen weg gaat en dan komt er iets onverwachts uit.
Er is geen sprake meer van een techneut die iets moois bedenkt, maar van marketeers die bedenken wat de doelgroep wil. Ja, dit geldt ook voor mensen die iets 'anders' willen, dat heet een niche en daar zijn ook weer marketeers die bedenken welke niche bij welke subgroep hoort.
Heel af en toe is er iemand die zijn eigen weg gaat en dan komt er iets onverwachts uit.
Trying is the first step towards failure.
Ik denk dat je visie te zwartgallig is: veel van die dozijnmerken bouwen gewoon erg goede fietsen. Frames van bedenkelijke kwaliteit zijn volgens mij een onwijze minderheid. Veel van die fietsen zijn met gelijkwaardige afmontage helemaal niet slechter dan de duurdere hippe-'merk'fietsen, maar wel veel goedkoper. En bv ingewikkeld custom kan qua pure prestaties volgens mij eigenlijk nooit uit, hoewel het natuurlijk wel ontelbaar veel leuker is.Oz schreef:Of de fut uit de branche is weet ik niet. Is denk ik combinatie van factoren. <+ rest van een lang verhaal>
Waar ik me wel druk om kan maken is idd de wegwerpcultuur, vooral op het vlak van de onderdelen. Dat is echt veel meer dan zeg tien-vijftien jaar geleden (en mede te danken aan de invoering van complexere onderdelen: vorken, dempers en schijfremmen). En erachter zit domweg economische logica: klant eist lichtgewicht, superperformance en geen moeilijk en tijdsintensief zelf te plegen onderhoud; arbeid van een lbs is duur, dus vervanging van complete delen ipv onderhoud/reparatie ervan is interessanter.