O2 Bikers artikel: veerconcepten
Moderator:Beheerders
Er werdt al door Boss geklaagd over de kwaliteit van de fotos in de nederlandstalige MTB magazines. Nu heb ik van fotografie helemaal geen verstand maar ook het technische niveau in de meeste bladen blijft me verbazen.
Ik heb bij de boekhandel even het artikel over veerconcepten in O2bikers doorgelezen maar het bevat geen enkele nuttige informatie en staat ook nog eens vol fouten.
De grootste fout staat in het stukje over de dempingscurve.
Ten eerste wordt er over dempingcurve gesproken terwijl het eigenlijk de veerkarakteristiek betreft. Daarnaast wordt er gedaan alsof deze veerkarakteristiek afhankelijk is van het frame terwijl het hier om de lineaire staalveer en niet lineaire luchtveer gaat.
Het gaat dus niet over demping maar daarnaast wordt er gezegd dat de eenheid voor demping Nm is. Dit is compleet fout de juiste eenheid is Ns/m. Daarnaast staat er zelfs in het plaatje de juiste eenheid van de veerkarakteristiek.
De rest van het artikel bevatte ook niet bepaald veel nuttige informatie. Wie is de Mike D. die het geschreven heeft?
En ben ik de enige die zulke fouten doorheeft?
Het zijn overigens niet alleen de nederlandse bladen die in mijn ogen een diep triest niveau hebben betreffende techniek .
Ik heb bij de boekhandel even het artikel over veerconcepten in O2bikers doorgelezen maar het bevat geen enkele nuttige informatie en staat ook nog eens vol fouten.
De grootste fout staat in het stukje over de dempingscurve.
Ten eerste wordt er over dempingcurve gesproken terwijl het eigenlijk de veerkarakteristiek betreft. Daarnaast wordt er gedaan alsof deze veerkarakteristiek afhankelijk is van het frame terwijl het hier om de lineaire staalveer en niet lineaire luchtveer gaat.
Het gaat dus niet over demping maar daarnaast wordt er gezegd dat de eenheid voor demping Nm is. Dit is compleet fout de juiste eenheid is Ns/m. Daarnaast staat er zelfs in het plaatje de juiste eenheid van de veerkarakteristiek.
De rest van het artikel bevatte ook niet bepaald veel nuttige informatie. Wie is de Mike D. die het geschreven heeft?
En ben ik de enige die zulke fouten doorheeft?
Het zijn overigens niet alleen de nederlandse bladen die in mijn ogen een diep triest niveau hebben betreffende techniek .
- cyberhawk
- Contacteer:
Re: O2 Bikers artikel: veerconcepten
misschien de enigste die het uitmaakt ?Djamgils schreef:En ben ik de enige die zulke fouten doorheeft?
.
de rest leest erover heen waarschijnlijk

Re: O2 Bikers artikel: veerconcepten
waarom zou je het lezen als je het niet probeert te begrijpen of ervan te leren?cyberhawk schreef:misschien de enigste die het uitmaakt ?Djamgils schreef:En ben ik de enige die zulke fouten doorheeft?
.
de rest leest erover heen waarschijnlijk

-
- cyberhawk
- Contacteer:
omdat de meeste mensen die MTB lezen de 2de doelgroep is..
kweet niet hoe ik dit moet zeggen maar de meeste bikers lopen voor met info wegens het internet forum.. btje zoeken hier en daar..
dan loop je gemiddeld voorop bij de comercie..
als je dan een stukje leest over de nieuwe vork.. en er staat een fout in ..corrigeer je m zelf..
of je snapt t niet eens en denk je gewoon zo das een mooi uitziende nieuwe vork !
ik kijk wel eens MBuk in .. net zo..oud nieuws voor mij.. je hebt de nieuwe E-13 al gezien voordattie uit is.. schnappie...
als je alleen al de ondertitels neemt van een film is net zo..
mensen nemen hun werk niet meer serieus.. er word snel en / of slecht vertaald..
of overgetyped..
tis zonde
kweet niet hoe ik dit moet zeggen maar de meeste bikers lopen voor met info wegens het internet forum.. btje zoeken hier en daar..
dan loop je gemiddeld voorop bij de comercie..
als je dan een stukje leest over de nieuwe vork.. en er staat een fout in ..corrigeer je m zelf..
of je snapt t niet eens en denk je gewoon zo das een mooi uitziende nieuwe vork !
ik kijk wel eens MBuk in .. net zo..oud nieuws voor mij.. je hebt de nieuwe E-13 al gezien voordattie uit is.. schnappie...
als je alleen al de ondertitels neemt van een film is net zo..
mensen nemen hun werk niet meer serieus.. er word snel en / of slecht vertaald..
of overgetyped..
tis zonde

dan kunnen de magazines er toch net zo goed mee ophouden?
Het lijkt mij dat je als mtb magazine door kwalitatief goede artikelen je je kunt onderscheiden van andere.
Maar hoe dan ook denk ik dat er meer toekomst is voor dingen als
www.littermag.com
http://www.transcendmagazine.com/
Waarom nog alles afdrukken en distribueren, is alleen maar mileu vervuilend.
Het lijkt mij dat je als mtb magazine door kwalitatief goede artikelen je je kunt onderscheiden van andere.
Maar hoe dan ook denk ik dat er meer toekomst is voor dingen als
www.littermag.com
http://www.transcendmagazine.com/
Waarom nog alles afdrukken en distribueren, is alleen maar mileu vervuilend.
Mike D. is een van de oprichters van O2 Bikers, is een goede kerel maar technisch weet hij niet waar hij het overheeft zeker op gebied van vering. Maar eerlijk is eerlijk in het MTB wereldje zijn er maar bar weinig die weten waar ze het over hebben op dit gebied.
Als je het echt uitgelegd wil hebben koop dan een boek want 99% die een tijdschrift kopen zijn na 2 regels de weg al kwijt.
Je hebt idd een veer curve en een dempings curve. De veer curve is kracht uitgezet tegenover de indrukking van de veer N/mm dit is de C waarde van een veer.
Demping kan uitgezet zijn in 3 verschillende curves Kracht-Weg / Kracht-Snelheid / Kracht-Snelheid richting afhankelijk.
Het is al verbazend dat iedereen zo maar dezelfde demper met in de meeste gevallen ook nog dezelfde demping in elk willekeuring frame bouwd. Ze passen hooguit nog de veer aan.
Door alle marketing bullshit is zelfs op dit moment het frame design leading en niet de demper. Een single pivot werkt net zo goed als alle frames met 10 verschillende linksystemen als je de demper maar voor elkaar hebt. Maar nu ga ik off-topic en waarschijnlijk is de helft al de draad kwijt...

Als je het echt uitgelegd wil hebben koop dan een boek want 99% die een tijdschrift kopen zijn na 2 regels de weg al kwijt.
Je hebt idd een veer curve en een dempings curve. De veer curve is kracht uitgezet tegenover de indrukking van de veer N/mm dit is de C waarde van een veer.
Demping kan uitgezet zijn in 3 verschillende curves Kracht-Weg / Kracht-Snelheid / Kracht-Snelheid richting afhankelijk.
Het is al verbazend dat iedereen zo maar dezelfde demper met in de meeste gevallen ook nog dezelfde demping in elk willekeuring frame bouwd. Ze passen hooguit nog de veer aan.
Door alle marketing bullshit is zelfs op dit moment het frame design leading en niet de demper. Een single pivot werkt net zo goed als alle frames met 10 verschillende linksystemen als je de demper maar voor elkaar hebt. Maar nu ga ik off-topic en waarschijnlijk is de helft al de draad kwijt...

Mij ben je nog niet kwijt in ieder geval. Waar je heen ging met je verhaal denk ik is dat je eigenlijk een bepaalde dempingscurve gerelateerd aan het achterwiel wil hebben. En dat je dus door verschillende leverage ratio's verschillende dempingscurves voor de demper nodig hebt. Het klopt gewoon niet dat een dhx in een V10 dezelfde dempingscurve heeft als een dhx in bijvoorbeeld een socom.
Het verschil in leverage ratio werkt dacht ik kwadratisch door in de benodigde hoeveelheid demping. Je wilt op een andere shaft speed een andere dempingskracht.
Ik ben nu ook teruggegaan van een VPP naar een single pivot. Ik heb liever een single pivot waarvan ik weet dat die goed is uitgevoerd dan een VPP waarvan de effecten soms nogal vaag zijn. Extra links zijn alleen maar extra parameters om mee de fout in te gaan.
Het verschil in leverage ratio werkt dacht ik kwadratisch door in de benodigde hoeveelheid demping. Je wilt op een andere shaft speed een andere dempingskracht.
Ik ben nu ook teruggegaan van een VPP naar een single pivot. Ik heb liever een single pivot waarvan ik weet dat die goed is uitgevoerd dan een VPP waarvan de effecten soms nogal vaag zijn. Extra links zijn alleen maar extra parameters om mee de fout in te gaan.
Het kan nog eenvoudiger fout gaan; in Bike magazine heb je testartikelen waar aan de hand van verschillende puntentoekenning een oordeel over een mtb wordt gegeven (Super, zeer goed, goed, voldoende, etc).
Wanneer je nu de punten voor de verschillende onderdelen optelt komen er vaak (in 5 van de grote testen van 7 of meer bikes) fouten voor. Soms zit er zelf een verschil van 10 punten tussen, kortom het veschil tussen een toekenning van goed tot erg goed b.v. Een mtb komt op deze manier soms aanzienlijk beter uit de test. Een notering van Zeer Goed komt dan gewoon op de website van de fabrikant te staan als oordeel van een 'vakblad'.
Ik heb dit al meerdere keren aangegeven bij 'Bike' er wordt echter consequent niet op gereageerd. MIsschien dat er toch iets van steekpenningen achter zit....
Tja over die veren/demping. Ik denk dat het idd 95% van de lezers helemaal niks uitmaakt en/of het verschil uiteindelijk toch niet zullen merken. Het vult wel het blad op met wat schijnt een technisch verhaal.
Wanneer je nu de punten voor de verschillende onderdelen optelt komen er vaak (in 5 van de grote testen van 7 of meer bikes) fouten voor. Soms zit er zelf een verschil van 10 punten tussen, kortom het veschil tussen een toekenning van goed tot erg goed b.v. Een mtb komt op deze manier soms aanzienlijk beter uit de test. Een notering van Zeer Goed komt dan gewoon op de website van de fabrikant te staan als oordeel van een 'vakblad'.
Ik heb dit al meerdere keren aangegeven bij 'Bike' er wordt echter consequent niet op gereageerd. MIsschien dat er toch iets van steekpenningen achter zit....
Tja over die veren/demping. Ik denk dat het idd 95% van de lezers helemaal niks uitmaakt en/of het verschil uiteindelijk toch niet zullen merken. Het vult wel het blad op met wat schijnt een technisch verhaal.
O2 bikers zijn walen. Die mannen bedoelen het goed, maar hebben niet echt een idee. Hun rij skills zijn veruit ondermaats. Ze testen nooit fr/DH materiaal zelf, die lenen ze uit aan "vrienden", hierop baseren ze hun verslag. De fotograaf heeft volgens mij ook nooit een degelijke opleiding gehad. Voor het verslag van de Filthy Trails zijn ze 2x moeten gaan omdat de eerste keer nagenoeg geen enkele foto gelukt was.
- mr.Monster
ik maak hoogstens een of twee keer per jaar de fout om dat blad te kopen.
nadat ik me erdoorheen heb geworsteld(als ik het red)...dan ben ik weer een tijd genezen....
ik vermoed dat ze gewoon mikken op een andere doelgroep.
niet de 150% mountainbike junk , maar meer de mensen die voor de hobby eens een ontspannend rondje rijd op een niet te heftig paadje
.
ik heb niks tegen O2-bikers, maar ik heb er zeker niets mee...
zo heb ik me ook eens kromgelachen over een artikel in een bijlage van een krant.
hierin werden een aantal mountainbikes direct naast elkaar getest.
er sprongen er eigenlijk 2 uit, namelijk een sub-1000 euro gazelle en een 2500+euro giant xc-race bak..
waarin de gazelle als betere werd getest omdat van de giant de zithouding te ver voorover was en de besturing nerveus...
op wat baseer je dan je test???
en on-topic,
ik ben geen suspension goeroe, maar voordat ik iets koop en me blindstaar op alle toeters en bellen(waarvan ik misschien de helft niet nodig heb).
ga ik wel eerst is even zoeken hoe of wat.
beter een goed ingestelde demper/vork met alleen rebound en compression, dan het nieuwste van het nieuwste waar je geen kont van snapt..toch?
nadat ik me erdoorheen heb geworsteld(als ik het red)...dan ben ik weer een tijd genezen....
ik vermoed dat ze gewoon mikken op een andere doelgroep.
niet de 150% mountainbike junk , maar meer de mensen die voor de hobby eens een ontspannend rondje rijd op een niet te heftig paadje

ik heb niks tegen O2-bikers, maar ik heb er zeker niets mee...
zo heb ik me ook eens kromgelachen over een artikel in een bijlage van een krant.
hierin werden een aantal mountainbikes direct naast elkaar getest.
er sprongen er eigenlijk 2 uit, namelijk een sub-1000 euro gazelle en een 2500+euro giant xc-race bak..
waarin de gazelle als betere werd getest omdat van de giant de zithouding te ver voorover was en de besturing nerveus...

op wat baseer je dan je test???

en on-topic,
ik ben geen suspension goeroe, maar voordat ik iets koop en me blindstaar op alle toeters en bellen(waarvan ik misschien de helft niet nodig heb).
ga ik wel eerst is even zoeken hoe of wat.
beter een goed ingestelde demper/vork met alleen rebound en compression, dan het nieuwste van het nieuwste waar je geen kont van snapt..toch?
NSbikes surge - echo pure 09 - dobermann pinscher
Racebike monster - Banshee rune - Zonenschein Zypher worldcup dh - santa cruz jackal
RIDE MORE!
Racebike monster - Banshee rune - Zonenschein Zypher worldcup dh - santa cruz jackal
RIDE MORE!
ik vind nagenoeg alle nederlandse (en dus niet alleen belgische) fietsbladen ondermaat - en dan heb ik het nog niet eens over inhoud, maar in eerste instantie layout, foto's, DTP...
Ook "fiets" of wielerrevue (en die richten op grotere doelgroepen dan DH\FR\XC) zijn nauwelijks beter. Gewoon geen plezier om dorheen te kijken. Oudbollig, conservatief en vrij ver weg, van wat de markt in staat is te representeren.
De duitsers doen het wel stukken beter, alhoewel ik vaak het gevoel heb, dat ze de editie van het voorjaar gewoon in een nieuw jasje kleden (is niet altijd te vermeiden, vooral in een dode tijd als de winter).
Ik vraag me wel serieus af, of de verantwoordelijken wel eens hun neus in een "Dirt" of "Mountainbiking UK" steken - bij die lui heb ik het gevoel, dat ze echt werk doen, en iets bieden voor het geld...maar goed, ik zie de schuld ook een beetje aan een te kleine markt in nederland.
Ook "fiets" of wielerrevue (en die richten op grotere doelgroepen dan DH\FR\XC) zijn nauwelijks beter. Gewoon geen plezier om dorheen te kijken. Oudbollig, conservatief en vrij ver weg, van wat de markt in staat is te representeren.
De duitsers doen het wel stukken beter, alhoewel ik vaak het gevoel heb, dat ze de editie van het voorjaar gewoon in een nieuw jasje kleden (is niet altijd te vermeiden, vooral in een dode tijd als de winter).
Ik vraag me wel serieus af, of de verantwoordelijken wel eens hun neus in een "Dirt" of "Mountainbiking UK" steken - bij die lui heb ik het gevoel, dat ze echt werk doen, en iets bieden voor het geld...maar goed, ik zie de schuld ook een beetje aan een te kleine markt in nederland.
- driezzz_dirter
persoonlijk vind ik het magazine O2 bikers wel een goed magazine, maar je hebt gelijk dat ze soms niet weten waarover ze het hebben, en dan zeker op vlak van Dirt/street/fr/dh... Ik heb hier nog een artikel liggen waarin ze een umf hardy 3 aanprijzen als 1 van de betere dirt/street/ park fietsen, wat totaal niet waar is, ze proberen iets te schrijven en doen alsof ze er iets van kennen, maar ze zitten gewooon nie in deze soort van fietsenwereld, dus lukt het hen niet 

ride and have fun
Alsof de meeste internet websites en fora het wel bij het rechte eind hebben of weten waar over ze schrijven....
Het ene veersysteem is nog beter dan het ander. En waar men het op baseert? Op het geen wat gangbaar bedacht is als het beste veersysteem. Wat weer uit de hoge hoed komt van fabrikanten.
Overstijfheid van frames lees je net zulke kolder.
Hoeveel schrijven er niet dat ze het verschil voelen in stijfheid van een frame.
Complete onzin als je vervolgens de stijfheid meet. Daar komen waardes uit die jij en ik niet kunnen voelen.
Net als de kolder dat een stalen frame comfortabeler is tov een alu frame.
Maar ik trap nu tegen heilige huisjes aan en dat wordt niet gewaardeerd dus ik ga weer wieberen.

Het ene veersysteem is nog beter dan het ander. En waar men het op baseert? Op het geen wat gangbaar bedacht is als het beste veersysteem. Wat weer uit de hoge hoed komt van fabrikanten.
Hoeveel schrijven er niet dat ze het verschil voelen in stijfheid van een frame.
Complete onzin als je vervolgens de stijfheid meet. Daar komen waardes uit die jij en ik niet kunnen voelen.
Maar ik trap nu tegen heilige huisjes aan en dat wordt niet gewaardeerd dus ik ga weer wieberen.

Heilige huisjes zit de branche vol van, maar das eigenlijk een heel menselijk iets.Jurriaan schreef:Alsof de meeste internet websites en fora het wel bij het rechte eind hebben of weten waar over ze schrijven....![]()
Wat ik bijzonder vind aan je reactie is dat je zelf net zulke onzinnige aannames maakt als die je wilt weerleggen.
Je praat namelijk over het 'voelen' en meten van stijfheid. Dat zijn principieel twee verschillende zaken en gaat het juist om de nuance hoe dit wordt vertaald in een verhaal. Die nuance lijk je nu zelf te vergeten in de vergelijking hoe bepaalde verhalen gepresenteerd worden.
Het meest grappige vindt ik nog dat degene die hier de bladen zitten af te kraken het zelf ook niet eens altijd bij het rechte eind hebben. Volgens mij gaat het in de mountainbike sport allang niet meer om wat feitelijk, wetenschappelijk en technisch het correcte of de waarheid is. Volgens mij gaat het erom, dat je zelf gelooft in het gene wat je zelf het lekkerste vindt rijden.
Begrijp me goed er staat inderdaad vaak een hoop incorrectheid in de genoemde blaadjes, maar ook de fora staan barstens vol onzin en daar maken we ons allemaal schuldig aan.
Begrijp me goed er staat inderdaad vaak een hoop incorrectheid in de genoemde blaadjes, maar ook de fora staan barstens vol onzin en daar maken we ons allemaal schuldig aan.
Op een forum kan iedereen zeggen wat ie wil en wat deze persoon zelf gelooft. Er staat een hoop onzin op het internet maar ook een hoop nuttige info.guido86 schreef:Het meest grappige vindt ik nog dat degene die hier de bladen zitten af te kraken het zelf ook niet eens altijd bij het rechte eind hebben. Volgens mij gaat het in de mountainbike sport allang niet meer om wat feitelijk, wetenschappelijk en technisch het correcte of de waarheid is. Volgens mij gaat het erom, dat je zelf gelooft in het gene wat je zelf het lekkerste vindt rijden.
Van een mtb magazine mag je verwachten dat ze hun huiswerk doen en het professioneel benaderen.
Ik had overigens 02-bikers gemaild met mijn opmerkingen over het artikel.
De enige reactie was of ik de volgende keer een artikel wil schrijven. Dat ze op zijn minst hun fouten toegeven en een correctie plaatsen oid.
Leer er maar mee leven...Djamgils schreef:Ik had overigens 02-bikers gemaild met mijn opmerkingen over het artikel.
De enige reactie was of ik de volgende keer een artikel wil schrijven. Dat ze op zijn minst hun fouten toegeven en een correctie plaatsen oid.
Ook in sectoren waar aanzienlijk grotere bedragen omgaan, de oplages veel hoger zijn (lees: auto's), etc... staan de blaadjes, althans die je bij de gewone boekhandel vindt, doorgaans boordevol met fysische of historische onjuistheden die iedereen die z'n huiswerk doet had moeten of kunnen weten.
En denk je dat een journalist die net een perswagen tot de bodemplaat vastgereden heeft in een grindbak zich verontschuldigd dat hij toch niet de verbeterde versie van Michael Schumacher bleek te zijn? Nee, er wordt van alles bijgehaald maar aan zijn talent heeft het niet gelegen.
Maar ja, klaarblijkelijk interesseert het de gemiddelde lezer niet, nemen ze alles wat geschreven wordt zonder verder bij na te denken voor de waarheid aan, etc...
Het verschil met fora is overigens dat daar wel uitgebreid op de zin of onzin ingegaan kan worden, al doet het je populariteit over het algemeen geen goed wanneer je niet met de algemene opvatting of gangbare publicatie meepraat maar het kunt weerleggen.