Einde van de SoliD trails? (Stammenderbos)

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Goofy @ Team SoliD
Contacteer:
Einde van de SoliD trails? (Stammenderbos)

Bericht door Goofy @ Team SoliD » wo jun 18, 2008 1:49 pm

firefox schreef: Vandaag, 17 juni, hebben Dennis (goofy) en ik een gesprek gehad met Dhr Habets en
Mevr Woutel beide van Natuurmonumenten Zuid-Limburg over het biken in
Stammenderbos.

Dhr Habets heeft in het kort aangegeven wat de status is van het bos en het
blijkt dat het een Natuurmonument is en op dit moment wordt voorgedragen om
een Europese status te verkrijgen. Dit betekent dat er hele strikte regels
zijn wat betreft wat er wel en niet mag in dit bos.

Er mag gewandeld worden op de paden, het is een stilte bos, er mag op de
route gemountainbiked worden en op de ruiterpaden mag je met je paard komen.
Concreet wil dit zeggen dat wij op dit moment illegaal bezig zijn (dat
wisten we al) in de omgeving van de halfpipe en onder bij de 'bank' en waar
de Solid shore stond.

Om die Europese status te krijgen moet er wat gereguleerd worden in het bos,
nl er moeten vaste paden komen, alle andere paden worden verwijderd en er mag
dan niet meer buiten de paden gewandeld of gebiked worden en hier komt
streng toezicht op.

Dat is voor ons natuurlijk zwaar shit, hier gaat 'ons' geliefd stuk bos waar
we kunnen biken en samen kunnen zijn. Aan ons is gevraagd om zoveel mogelijk bouwsels in originele staat terug te brengen en het biken hier te minimaliseren, dit ook om wat goodwill te tonen (hier kwam dhr Habets zelf mee) wat natuurlijk in ons voordeel werkt.

Laten we hier dan ook gehoor aangeven en niet tegenwerken.
Tegelijkertijd moeten we in contact treden met Stichting de Graven,
Plinthos, zij beheren Stammenderbos en bij het inrichtingsplan moeten wij
vermeld worden anders lopen we alle kansen mis. Natuurmonumenten wil ons
hierbij steunen.

Dus indien wij ons aan de regels houden en rustig blijven, hebben we toch nog een klein kansje om te kunnen blijven biken. Het stuk bos dat bij het AZC ligt is namelijk niet eigendom van Natuurmonumenten maar van de stichting AZC, hetgeen bij het klooster hoort. Om dus op dit stuk grond te kunnen blijven biken, zullen we in contact moeten treden met de gemeente Schinnen, wel zullen we hier met een gedegen plan moeten komen en ons als een vereniging moeten presenteren, met zoveel mogelijk leden als mogelijk is. We zullen een officiele status moeten hebben als bikers en zullen veel leden moeten hebben, anders worden we niet gehoord.

In het ergste geval hebben we geen bos meer, oftewel een illegaal bos met
veel controles / boetes.

Maar laten we niet bij de pakken neer zitten maar de schouders eronder
zetten en hier iets van maken. Hier alvast een voorlopig plan van aanpak.
1. Vereniging opzetten, met alles erop en eraan.
2. Het Stammenderbos in orginele staat terugbrengen
3. Een officiele aanvraag indienen bij Landschap de Graven
4. Een plan maken met wat we willen
5. Contact maken met Gemeente Schinnen

En last but not least; we zullen ons de komende maanden rustig moeten houden, zo weinig mogelijk biken bij de halfpipe, low profile houden bij het AZC geen kampvuurtjes meer maken enz.

Laten we hopen op een goede afloop.

Hans Nieling
Aka Firefox --- Team Solid

linkje naar origineel bericht:
http://www.teamsolid.nl/teamsolid/?page_id=34
TS

Lacer

Bericht door Lacer » wo jun 18, 2008 2:37 pm

Dat is nou echt kut...
Ik ben er nog niet geweest maar was dat wel van plan.
Succes ermee!

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo jun 18, 2008 3:08 pm

Dat is echt dikke pech voor jullie en voor andere bikers die graag willen komen biken in het stammender :( .
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » wo jun 18, 2008 3:38 pm

Weer een plek ter ziele :(

Heb 'm even op de blog gezet: http://sweettrails.blogspot.com/

FireFox
Contacteer:

Bericht door FireFox » wo jun 18, 2008 3:51 pm

Dit even aan alle rijders die naar Stammender willen komen om te biken;

We kunnen natuurlijk niemand tegenhouden om bij ons te komen biken, maar als je toch komt, ga niet graven, bouwen of iets dergelijks en blijf een beetje 'Low profile' !!
We willen toch proberen om toch 'ons' stukje bos te behouden en dit kan alleen maar door te onderhandelen met de juiste personen en instanties en medewerking van iedereen, dus ook van onze mede bikers.
Hopende op jullie medewerking, maar daar ga ik van uit :)

Thanks
Firefox
--You are never too old to freeride-- www.team-solid.nl
--Coilair Supreme Rulezz--

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo jun 18, 2008 3:55 pm

Hey

Damn dat is goed kut!
Als je ergens mensen voor nodig hebt, om maar hoe dan ook te helpen, kun je me altijd contacteren voor ergens mee te helpen:)

Grtz.

Goofy @ Team SoliD
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » wo jun 18, 2008 4:34 pm

sherlock schreef:Weer een plek ter ziele :(

Heb 'm even op de blog gezet: http://sweettrails.blogspot.com/
thnx ilja!!
TS

bighitter

Bericht door bighitter » wo jun 18, 2008 4:37 pm

dit is echt wel zwaar klote...
Was net van plan om wat meer af te komen..

In ieder geval succes met de officiele aanvraag..

Mvg

Goofy @ Team SoliD
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » wo jun 18, 2008 4:45 pm

bighitter schreef: Was net van plan om wat meer af te komen..
fietsen mag, alleen op de officiele paden, en we hebben ook trails op de paden liggen.
Ik zou alleen even contact op nemen met een local van het bos, zodat zij jou kunnen laten zien waar je wel en niet kunt fietsen ( het is een beetje lastig uit te leggen waar je wel en niet kunt fietsen). Ook staan er paaltjes met de MTB route die kun je volgen, dan kom je ook langs onze trails.

G.
TS

F.B.

Bericht door F.B. » wo jun 18, 2008 5:52 pm

er moet toch dringend iets gebeuren denk ik.
filthy trails is er bij gekomen maar onder tussen zijn er misschien al bijna drie andere spots verdwenen.
als straks niks meer over blijft kunnen we alleen nog naar winterberg rijden om daar te gaan bike.
ik vind het echt vreselijk k*t voor jullie.

misschien een petitie?
groeten

Sven

Bericht door Sven » wo jun 18, 2008 8:21 pm

Jammer dat een dergelijk "vrij" bos wordt omgetoverd tot museumstuk.
Ik vind het juist de charme dat wandelaars, fietsers (DH / Dirt én XC) zich daar goed konden verstaan.
Ik denk dat juist zo'n dergelijke regulering problemen gaat opleveren (Jíj mag dit niet, jíj mag dat niet).

Helaas jammer, maar goed voorstel van Firefox. Ik zal er rekening mee houden.

(btw: ik vraag me af welke gedeeltes precies niet meer mogen worden betreden...) Binnenkort weer eens gaan kijken.

Goofy @ Team SoliD
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » do jun 19, 2008 7:49 am

Sven schreef: Ik vind het juist de charme dat wandelaars, fietsers (DH / Dirt én XC) zich daar goed konden verstaan.

Jah dat is ook het probleem niet, er is een nieuwe gast gekomen die daar toezicht heeft, en die hebben de problemen gemaakt. ze waren erg geschrokken hoe het bos er aan toe is nu.. :roll: (alsof die paar jumps het bos verzieken.. )
Sven schreef: (btw: ik vraag me af welke gedeeltes precies niet meer mogen worden betreden...) Binnenkort weer eens gaan kijken.
Alleen de officiele MTB route, dus de paaltjes die geplaatst zijn die mag je volgen, zodra je van de paden af gaat riskeer je 50 euro boete, mits ze je te pakken krijgen en er iemand uberhaupt in het bos is.
TS

Segunda3

Bericht door Segunda3 » do jun 19, 2008 8:21 am

Zonder alle ins- en outs precies te kennen;
Mag ik zeggen dat ik het een beetje een slecht sentiment vind om te adviseren nu maar weg te blijven... laat jezelf vooral nu (van een positieve kant) zien zou ik zeggen !

Mathijs

Bericht door Mathijs » do jun 19, 2008 10:58 am

F.B. schreef:er moet toch dringend iets gebeuren denk ik.
filthy trails is er bij gekomen maar onder tussen zijn er misschien al bijna drie andere spots verdwenen.
als straks niks meer over blijft kunnen we alleen nog naar winterberg rijden om daar te gaan bike.
ik vind het echt vreselijk k*t voor jullie.

misschien een petitie?
groeten
Kijk eens verder dan je neus lang is... Er zijn vast wel meer plekken dan Winterberg!
Mathijs: De Benjamin

Goofy @ Team SoliD
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » do jun 19, 2008 3:18 pm

Segunda3 schreef:Zonder alle ins- en outs precies te kennen;
Mag ik zeggen dat ik het een beetje een slecht sentiment vind om te adviseren nu maar weg te blijven... laat jezelf vooral nu (van een positieve kant) zien zou ik zeggen !
We gaan nu tegen eigen wil in, maar om een voorbeeld te tonen aan stichting natuurmonumenten, in de knelpunten van het bos alle shores weghalen.
Natuurlijk maken we before en after foto's zodat we aan kunnen tonen dat we ook daadwerkelijk iets gedaan hebben.

Deze shores verplaatsen wij naar een plek waar we ze in een later stadium weer kunnen hergebruiken.

G.
TS

RH

Bericht door RH » do jun 19, 2008 8:26 pm

Jammer dat een groot deel van jullie werk al moet worden afgebroken/verplaatst.
Ik, als oud schinoas (geboren en getogen in Schinnen....de gemeente die nu moeilijk doet), wilde graag vanuit t Eindhovense een keer in mijn oude vertrouwde bos komen biken, laatste keer dat ik in de halfpipe reed was jaar of 15 geleden als brugpieper op mn batavus citybike....is vast een hoop veranderd!
Als ik via mijn contacten in het dorp iets voor jullie kan regelen zal ik dat zeker doen.
Keep up the good work Team Solid!!

Gr. Roel

Segunda3

Bericht door Segunda3 » do jun 19, 2008 8:27 pm

Om even advocaat van de duivel te spelen; welk voorbeeld geef je daarmee aan Natuurmonumenten ?
Dat je een makkelijk te beinvloedbare groep bent, dat je makkelijk toegeeft, dat het allemaal wel meevalt ?
Beter zoek je de lokale pers op en laat je zien dat je met velen bent en dat je geeft om je spot en de natuur in je omgeving....
Just my 2c....

Sven

Bericht door Sven » do jun 19, 2008 9:01 pm

Goofy @ Team SoliD schreef:
Sven schreef:
Sven schreef: (btw: ik vraag me af welke gedeeltes precies niet meer mogen worden betreden...) Binnenkort weer eens gaan kijken.
Alleen de officiele MTB route, dus de paaltjes die geplaatst zijn die mag je volgen, zodra je van de paden af gaat riskeer je 50 euro boete, mits ze je te pakken krijgen en er iemand uberhaupt in het bos is.
Positief!
Die paaltjes heb ik dus nog nooit gezien. :|

Vanuit de kant van de voetbalvelden:
Het pad achter de boerderij aan de linkerzijde, is dat dan een wandelpad, fietspad of een combi?
Het pad het eerste stuk het bos in, gezien vanuit de voetbalvelden, waar het eerste stuk wortels af en op zijn, richting halfpipe, is dat dan een wandelpad, fietspad of een combi?

Ze mogen het dan goed gaan aangeven, er zijn veel leuke paadjes daar links en rechts, achterin waar TuupJ zijn roadgap heeft gesprongen, daar is nooit iets duidelijk aan te geven.

Cheeta

Bericht door Cheeta » do jun 19, 2008 9:03 pm

... of dat je heel goed weet dat er geen rechtsgrond is om het bestaande situatie af te dwingen (er was al een paar keer aangegeven dat het illegaal was) en dat je graag samen met natuurmonumenten aan naar een acceptabele situatie toe wilt werken.

In principe kun je zwart-wit twee stategieen kiezen: met elkaar blijven praten, of het op de spits drijven en de communicatie via de media laten verlopen.

Bedenk je dan a) dat de spot eigenlijk illegaal is (valt weinig te eisen) en b) of je de lokale publieke opinie dusdanig kunt bespelen dat er een maatschappelijke druk op Natuurmonumenten ontstaat om over de brug te komen...
Ik heb niet de illusie dat het publiek hier achter zal gaan staan of het het laatste trapveldje betreft dat moet wijken voor een paar villa's van een of andere projectontwikkelaar (dat doet het traditioneel altijd goed naar mijn mening).

Als Natuurmonumenten (om niet de advocaat van, maar de duivel himself te spelen) zou ik me om zo'n artikel helemaal niet druk maken.

Neemt niet weg dat het kl*te blijft en dat ik van harte hoop dat jullie misschien wat meer low-profile van het terrein gebruik kunnen blijven maken.

FireFox
Contacteer:

Bericht door FireFox » za jun 21, 2008 12:36 pm

Sven schreef:Positief!
Die paaltjes heb ik dus nog nooit gezien. :|

Vanuit de kant van de voetbalvelden:
Het pad achter de boerderij aan de linkerzijde, is dat dan een wandelpad, fietspad of een combi?
Het pad het eerste stuk het bos in, gezien vanuit de voetbalvelden, waar het eerste stuk wortels af en op zijn, richting halfpipe, is dat dan een wandelpad, fietspad of een combi?

Ze mogen het dan goed gaan aangeven, er zijn veel leuke paadjes daar links en rechts, achterin waar TuupJ zijn roadgap heeft gesprongen, daar is nooit iets duidelijk aan te geven.
De Officiele route loopt alleen aan de bovenzijde van het bos en start bij het 'voetbalveld' en loopt alleen langs de buiten zijde van het bos richting de tennisvelden bij Spaubeek. Er zit helemaal geen beklimming of afdaling in, en ook niet waar Tuup de roadgap springt. Dat wil zeggen dat de rest van het bos eigenlijk illegaal is. Niemand houdt zich hier aan, er zijn veel te mooie beklimmingen om ze niet te gebruiken, maar dat gaat allemaal veranderen....jammer maar helaas.

** Verder wil ik alvast iedereen bedanken voor z'n steun en medeleven*** Maar hier stopt het niet mee, we gaan er voor en gaan onderhandelen met Natuurmonumenten en de gemeente en willen dit op de juiste manier doen, met praten dus !!!!
Mocht dit op niets uitlopen kunnen we nog altijd de media opzoeken en op andere manieren de druk opvoeren.
Maar das nog niet aan de orde. But we will keep you posted. :)

Firefox
--You are never too old to freeride-- www.team-solid.nl
--Coilair Supreme Rulezz--

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » zo jun 22, 2008 6:29 pm

Segunda3 schreef:Om even advocaat van de duivel te spelen; welk voorbeeld geef je daarmee aan Natuurmonumenten ?
Dat je een makkelijk te beinvloedbare groep bent, dat je makkelijk toegeeft, dat het allemaal wel meevalt ?
Beter zoek je de lokale pers op en laat je zien dat je met velen bent en dat je geeft om je spot en de natuur in je omgeving....
Just my 2c....
eerder een groep met respect voor autoriteit, waar mee te werken valt ipv een paar dwarse pubers?

Just my 2c :lol:
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,

B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

Plaats reactie