Vorig jaar rond deze tijd was ik aan het rondkijken voor een mooie downhillbike. Aanvankelijk wilde ik een nieuwe fiets kopen, maar zag hier op het forum een advertentie van een welbekende forummer die zijn Intense M1 verkocht. Op de foto's leek de bike in uitstekende conditie en na wat heen en weer mailen ben ik naar de fiets gaan kijken.
De bike was opnieuw gecoat, maar de eigenaar gaf als reden voor de respray aan dat de originele lak van slechte kwaliteit was. Ik vroeg nog (meerdere malen) of er nergens deuken of scheurtjes zaten, waarop ik telkens nee te horen kreeg. Uiteraard heb ik zelf het frame behoorlijk minutieus bekeken.
Na wat twijfelen heb ik uiteindelijk de bike gekocht, en daar begon de ellende. Na een tijdje merkte ik dat er een duidelijk hoorbare tik in de voorvork zat bij het snel in- en uitveren (wat dus continue het geval is bij dh-gebruik). Bij het servicen van de vork bleek er vrijwel geen olie meer in de tpc-kamer van de vork te zitten. Ook bleek de XTR crank of bracket behoorlijk aan gort te zijn gereden, waardoor het geheel kraakte.
Vervolgens stuurde ik de demper naar TFTuned om voor de zekerheid alles maar goed te hebben. Daar bleek dus dat de schacht licht was verbogen, de eyelet gescheurd was, de binnenkamer 'blown' was en dus voor de 2005 versie vervangen moest worden. Totale kosten voor deze 'servicebeurt': 250 euro.
Na deze redelijk vervelende dingen te hebben verholpen en wat nieuwe onderdelen op de bike te hebben gezet dacht ik dat het allemaal spik en span was met mijn fiets. Totdat ik via via te horen kreeg dat er in mijn frame een deuk had gezeten, en blijkbaar nog een behoorlijke deuk ook. Voor het gemak had de verkoper dit er niet bij gezegd en het was mij - ondanks het inspecteren van het frame - niet opgevallen.
Toen ik de verkoper hiermee confronteerd via de email zei hij dat het hem speet dat hij het niet had gezegd, maar dat het professioneel was gerepareerd.
Het steekt me behoorlijk dat iemand die doorheeft dat een koper het belangrijk vind een goed en ongedeukt frame te kopen moedwillig verzwijgt dat er een grote deuk in het frame heeft gezeten. Maar goed, het was vakkundig gerepareerd, toch?
Ondertussen was ik dus behoorlijk ziek van deze bike en heb het frame en de meeste onderdelen verkocht. Anders dan degene die het frame aan mij verkocht ben ik wel zo eerlijk geweest te vermelden dat er een deuk in het frame heeft gezeten. Nu kreeg ik enkele dagen terug een mail van de koper van het frame:
http://photo.pinkbike.com/photo/956/pbpic956275.jpg
Dit gebeurde de eerste dag dat hij in Frankrijk aan het biken was. Het mag dus duidelijk zijn dat de deuk die zo 'vakkundig' gerepareerd zou zijn het niet vakkundig lang heeft uitgehouden. Ikzelf en degene aan wie ik het frame heb verkocht hebben gewoon op een tijdbom rondgereden. Bovendien bleek er ook een scheur(tje) in de achterbrug te zitten. Deze heeft er waarschijnlijk voor het coaten van het frame al gezeten, aangezien er daarna nog maar enkele keren op is gereden.
Mag dit een soort van waarschuwing zijn voor iedereen die 2e hands zulk soort fietsen en andere spullen wil kopen, want ik wil anderen graag voor de shit die ik heb gehad (en de jongen die het frame nu heeft, voor hem is het nog veel erger) behoeden.
Verder schrijf ik dit verhaal om te laten zien hoe de verkoper van dit frame moedwillig z'n mond heeft gehouden over grote gebreken van de fiets. Hij heeft de verantwoording heel handig afgeschoven op mij en nadat ik zoveel mogelijk shit had hersteld heb ik het - niet moedwillig - weer doorgeschoven naar de huidige eigenaar die nu uiteindelijk met de gebakken peren zit.
Ik vind het echt lager dan laag om moedwillig je mond te houden over dergelijke belangrijke zaken als gerepareerde deuken en dat terwijl de koper er meerdere keren naar vraagt. Gewoon glashard. Het is gewoon pure misleiding. Gewoon niet lullen, maar eerlijk zijn over de spullen die je verkoopt. Op de langere termijn heb je namelijk ook nog een reputatie die je opbouwd en je hebt ook nog je verantwoordelijkheidsgevoel van mens tot mens (dat heb ik althans wel!).
Ik ben werkelijk ziek geweest van deze bike en het steekt me echt dat ik medeverantwoordelijk ben dat de huidige eigenaar met dit probleem zit opgezadeld.
Ik ben in ieder geval flink genezen van het 2e hands kopen van dure spullen. Garantie is een waardevol goed.