'Prijzenoorlog in fietsenhandel'
Moderator:Beheerders
Ff van nu.nl
ROTTERDAM - De fietsenhandel staat een prijzenslag te wachten, omdat winkelketen Halfords merkfietsen gaat verkopen. De prijzen van fietsen gaan hierdoor hoogstwaarschijnlijk dalen, meldt Algemeen Dagblad zaterdag. De keten heeft een overeenkomst gesloten met het fietsenmerk Union.
Fietsen in Nederland zijn de afgelopen zes jaar bijna de helft duurder geworden, meldt het dagblad. "Als ik die cijfers van de vakhandel zie, riekt dat wel naar prijsopdrijving", zegt econoom Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit in de ochtendkrant.
"De markt van fietsen is stabiel. Als een fabrikant wil groeien, moet dat normaal gesproken ten koste gaan van de concurrent. Maar in dit geval lijkt er sprake van een stilzwijgende afspraak: 'als je mij niet slaat, sla ik jou niet'. En intussen krik je de prijzen samen op."
Directeur Paul Burger van Halfords zegt in het dagblad dat de keten al jaren probeert A- merkfietsen te verkopen. "Tot nu toe tevergeefs", zegt de directeur. "Die paar marktpartijen leveren aan tweehonderd fietsenwinkels. En anderen die hun vinger opsteken krijgen nul op rekest. Ze schermen de markt af."
ROTTERDAM - De fietsenhandel staat een prijzenslag te wachten, omdat winkelketen Halfords merkfietsen gaat verkopen. De prijzen van fietsen gaan hierdoor hoogstwaarschijnlijk dalen, meldt Algemeen Dagblad zaterdag. De keten heeft een overeenkomst gesloten met het fietsenmerk Union.
Fietsen in Nederland zijn de afgelopen zes jaar bijna de helft duurder geworden, meldt het dagblad. "Als ik die cijfers van de vakhandel zie, riekt dat wel naar prijsopdrijving", zegt econoom Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit in de ochtendkrant.
"De markt van fietsen is stabiel. Als een fabrikant wil groeien, moet dat normaal gesproken ten koste gaan van de concurrent. Maar in dit geval lijkt er sprake van een stilzwijgende afspraak: 'als je mij niet slaat, sla ik jou niet'. En intussen krik je de prijzen samen op."
Directeur Paul Burger van Halfords zegt in het dagblad dat de keten al jaren probeert A- merkfietsen te verkopen. "Tot nu toe tevergeefs", zegt de directeur. "Die paar marktpartijen leveren aan tweehonderd fietsenwinkels. En anderen die hun vinger opsteken krijgen nul op rekest. Ze schermen de markt af."
Lijkt me sterk dat wij dat gaan merken als mtb-er.
Het zou niet goed zijn voor de specialistische meuk. Zo wordt er nog meer aangemodderd dan nu al aan de gang is. Afgelopen tijd zijn me de ogen een beetje opener gegaan, over hoe gerespecteerde vak lieden/ merken met hun klant durven om te gaan.
Het wordt eens hoog tijd dat er een prijzen oorlog aan komt. Hopelijk vallen er dan wat rotte appelen door de mand.
mzzl
Gene
Het zou niet goed zijn voor de specialistische meuk. Zo wordt er nog meer aangemodderd dan nu al aan de gang is. Afgelopen tijd zijn me de ogen een beetje opener gegaan, over hoe gerespecteerde vak lieden/ merken met hun klant durven om te gaan.
Het wordt eens hoog tijd dat er een prijzen oorlog aan komt. Hopelijk vallen er dan wat rotte appelen door de mand.
mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Re: 'Prijzenoorlog in fietsenhandel'
Kunnen ze dat hard maken?Dat onderzoek zou ik weleens zwart op wit willen zien!En vakhandel vergelijken met de Halfords?Dat is appels met peren vergelijken!Dit is echt een verhaal van iemand die niet weet hoe de markt in elkaar steekt.BLRacing schreef:
Fietsen in Nederland zijn de afgelopen zes jaar bijna de helft duurder geworden, meldt het dagblad.
Beetje jammer!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Ja, daar hebben we het over. Gazelle en in het bijzonder Batavus zijn al jaren bezig om de markt te beschermen. Dit omdat ze simpel weg niet willen dat de fietsen voor te lage prijzen worden verkocht omdat dan de markt in elkaar valt en de kwaliteit verloren gaat. Ook internet (bikemotion.nl etc etc) speelt hier een belangrijke rol.
De laatste jaren is het best onrustig in de fietsenland (of eerlijk gezegt: Gazelle en Batavus land). We zullen het wel zien. Voor de DPer zal het weinig uitmaken, wij geven toch te veel uit....
De laatste jaren is het best onrustig in de fietsenland (of eerlijk gezegt: Gazelle en Batavus land). We zullen het wel zien. Voor de DPer zal het weinig uitmaken, wij geven toch te veel uit....

Ich Heisse Super Fantastisch!
kijk eens wat de Halfords in Engeland verkoopt.
http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... CatalogId=

http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... CatalogId=
Zeg maar gerust alle merken van Accell (www.accell.com), dus Batavus, Hercules, Juncker, Koga-Miyata, Lapierre, Loekie, Mercier, Sparta, Staiger, Tunturi en Winora.Xircuit schreef:Ja, daar hebben we het over. Gazelle en in het bijzonder Batavus zijn al jaren bezig om de markt te beschermen. Dit omdat ze simpel weg niet willen dat de fietsen voor te lage prijzen worden verkocht omdat dan de markt in elkaar valt en de kwaliteit verloren gaat. Ook internet (bikemotion.nl etc etc) speelt hier een belangrijke rol.
Meen dat er vorig jaar ook een rechtzaak tegen Accell, Giant en Gazelle is aangespannen over dit onderwerp; niet echt nieuw dus...
Ja ze (giant en anderen) moeten een boete betalen die echt niet misselijk is.
Zaterdag stond er in het A.D. een heel artikel hierover. Prijzen zijn inderdaad behoorlijk de hoogte ingegaan. Maarja, als je ziet wat er tegenwoordig op een stadsfiets voor accesoires zitten. Dan moet de prijs ook wel omhoog gaan denk ik dan. Producenten zeggen dat de klant meer luxe wil maar ik vraag mij af of dat wel zo is. Ik bedoel: hydroformed tubes op een stadsfiets is wel het laatste wat je zoekt in een stadsfiets denk ik
Zaterdag stond er in het A.D. een heel artikel hierover. Prijzen zijn inderdaad behoorlijk de hoogte ingegaan. Maarja, als je ziet wat er tegenwoordig op een stadsfiets voor accesoires zitten. Dan moet de prijs ook wel omhoog gaan denk ik dan. Producenten zeggen dat de klant meer luxe wil maar ik vraag mij af of dat wel zo is. Ik bedoel: hydroformed tubes op een stadsfiets is wel het laatste wat je zoekt in een stadsfiets denk ik

De NMa heeft geprobeerd om dit hard te maken maar dat is ze volgens mij niet echt gelukt. Geen wonder, want dergelijke harde afspraken bestaan niet. De NMa gaat trouwens idioot ver in haar bemoeienis. Het is de Bovag (en andere brancheorganisaties) nu zelfs verboden om voorbeeldcalculaties voor haar leden te maken want dat zou wel eens kunnen worden gezien als marktsturingLSmtb schreef:Zeg maar gerust alle merken van Accell (www.accell.com), dus Batavus, Hercules, Juncker, Koga-Miyata, Lapierre, Loekie, Mercier, Sparta, Staiger, Tunturi en Winora.Xircuit schreef:Ja, daar hebben we het over. Gazelle en in het bijzonder Batavus zijn al jaren bezig om de markt te beschermen. Dit omdat ze simpel weg niet willen dat de fietsen voor te lage prijzen worden verkocht omdat dan de markt in elkaar valt en de kwaliteit verloren gaat. Ook internet (bikemotion.nl etc etc) speelt hier een belangrijke rol.
Meen dat er vorig jaar ook een rechtzaak tegen Accell, Giant en Gazelle is aangespannen over dit onderwerp; niet echt nieuw dus...

En wat Halfords even vergeet is dat fabrikanten geen leveringsplicht hebben. Ze mogen zelf bepalen met wie ze zaken doen. Alleen als ze heldere regels hebben over wie er dealer kan worden, moeten ze elk bedrijf accepteren dat aan die regels voldoet.
Overigens heeft Halfords in het verleden al vaker fietsen van Union verkocht. Gevolg: de 'vakhandel' kieperde collectief het merk eruit. Of dat slim was is een andere zaak, maar het gebeurde wel.
Afgelopen weekend was ik op de Fietsenrai. Onze Leontien was gelukkig ook nog aanwezig. Maar wat mij eigenlijk het meest in het oog viel waren inderdaad die absurt hoge prijzen van stadsfietsen. Je betaald zo 900e voor een simpele stadsfiets! Maar als inderdaad de fietsprijzen omlaag gaan, hoop ik dat dat ook voor de MTB geldt...misschien wordt het dan weer een keer tijd om op zoek te gaan naar iets anders.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Voorheen had je voor 1000 gulden een gazelle met stalen frame en 3 versnellingen. Nu betaal je 900 Euro voor een stadsfiets, maar dat is dan in veel gevalen wel een (inderdaad) hydroshaped Alu frame, Nexus 8, betere (=veiligere) remmen, vorende veervork en zadelpen, en nog meer luxe. Nodig? Nee. Maar mensen willen het wel.
Je kunt ook een goedkopere fiest kopen, maar dan beginnen we te zeiken dat er geen veervork in zit...
Ik vind het een beetje dubbel allemaal.
Maar gaat Halfods er dan ook zijn werkplaats op aanpassen, of hebben ze dat tegenwoordig een beetje voor elkaar?
Je kunt ook een goedkopere fiest kopen, maar dan beginnen we te zeiken dat er geen veervork in zit...
Ik vind het een beetje dubbel allemaal.
Maar gaat Halfods er dan ook zijn werkplaats op aanpassen, of hebben ze dat tegenwoordig een beetje voor elkaar?
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Simpele stadsfiets voor € 900,- ?? Dan stond je maandag zeker bij de stand van Koga.
Wat JJ zei van een stalen fiets met 3 versnellingen voor 1000 gulden is er tegenwoordig nog steeds hoor. Ik noem maar een Sparta Apollo voor maar €429,-. Die is dus standaard voorzien van een SRAM 3vers.naaf en ook al met naafdynamo. Weliswaar zijn de overige onderdelen op de fiets kwalitatief gelijk aan een gazelle van 1000 gulden, maar je moet ook een kleine prijsstijging verwachten ivm inflatie. Maar voor omgerekend € 945,39 kun je denk ik niet klagen.
Verder viel de fietsRAI vies tegen naar mijn idee, behalve dan op de foto gaan met de enige echte Ankie !!

Wat JJ zei van een stalen fiets met 3 versnellingen voor 1000 gulden is er tegenwoordig nog steeds hoor. Ik noem maar een Sparta Apollo voor maar €429,-. Die is dus standaard voorzien van een SRAM 3vers.naaf en ook al met naafdynamo. Weliswaar zijn de overige onderdelen op de fiets kwalitatief gelijk aan een gazelle van 1000 gulden, maar je moet ook een kleine prijsstijging verwachten ivm inflatie. Maar voor omgerekend € 945,39 kun je denk ik niet klagen.
Verder viel de fietsRAI vies tegen naar mijn idee, behalve dan op de foto gaan met de enige echte Ankie !!

ff off topic:
Voor de mtb freak is de Fietsrai sowiezo niet de beurs waar je wilt zijn. Het is voornamelijk een beetje bedoeld voor de vakhandel, toch?
On topic:
Gazelle is in de jaren ook gegroeid naar een wat meer luxer merk. Het is maar wat je wil. Ik zelf hoef geen hydroform alu buizen, schijfremmen, verende voorvork en 27 versnellingen. Een naafdynamo is wel weer wat handiger.
Dat Halfords zich wat vestigen de fietsbranche met betere en bekendere merken is op zich niet verkeerd. Maar ja of de mensen erachter er geschikt voor zijn is vers twee. In iedergeval een kans om als fietsemaker weer eens goed voor de dag te komen.
mzzl
Gene
Voor de mtb freak is de Fietsrai sowiezo niet de beurs waar je wilt zijn. Het is voornamelijk een beetje bedoeld voor de vakhandel, toch?
On topic:
Gazelle is in de jaren ook gegroeid naar een wat meer luxer merk. Het is maar wat je wil. Ik zelf hoef geen hydroform alu buizen, schijfremmen, verende voorvork en 27 versnellingen. Een naafdynamo is wel weer wat handiger.
Dat Halfords zich wat vestigen de fietsbranche met betere en bekendere merken is op zich niet verkeerd. Maar ja of de mensen erachter er geschikt voor zijn is vers twee. In iedergeval een kans om als fietsemaker weer eens goed voor de dag te komen.
mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Omdat hier fiets liefhebbers rondhangen die een bredere visie hebben dan alleen dikke banden. Leuk toch, ergens een mening over hebben?
Krijg je een discussie, is nog leuker als ie live is, dus zeg maar als je met vrienden rond een tafel zit , biertje erbij en maar je mening spuwen. zou je ook eens moeten doen
Krijg je een discussie, is nog leuker als ie live is, dus zeg maar als je met vrienden rond een tafel zit , biertje erbij en maar je mening spuwen. zou je ook eens moeten doen

Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- free-rider
- Berichten:145
- Lid geworden op:do feb 23, 2006 9:33 am
- Locatie:Zwanenburg
ik vind het toch wel tijd worden at de oorlog verklaard wordt aan de vak handel, ik heb zelf in de vakhandel gewerkt en weet hoe het eraan toe gaat....
de inkoop prijzen zijn laag, de accesoires inkoop al helemaal
er zijn twee monopolisten namelijk shimano met eeeeeeeeeen heleboel submerkjes en dan accel group waar union niet ondervalt
dus ik geef union gelijk
en als je dan nog eens via de site van de douane gaat kijken hebben
de accel group ooook nog vrijstelling van import kosten !!!!!!
maar vlak ook de "vakhandel niet uit"
om maar een voorbeeld tegeven ik werkte bij een zaak waar ze schijt hadden aan de advies prijs, de eigenaar verkocht liever 20 fietsen met 10% winst dan 5 fietsen met 30% winst...
het gevolg was dat de vakhandel ging klagen dus wij kunnen officieel geen batavus enz enz leveren
omdat men vond dat wij de markt verpesten
maar als we het dan via import via belgie of duitsland bestelde
dan kwam batavus het wel bij ons afleveren.... ??????
beetje krom wel klagen bij ons en ja jullie kunnen geen dealer worden enz enz maar via een omweg wel leveren.....
shimano precies hetzelfde
ben je een dealer van shimano en heb je al hun sub merken krijg je bovenop de inkoopprijs een korting
ben je nou shimano service center krijg je nog meer korting ????
maar je moet het wel voor de advies prijs verkopen anders gaan we klagen !!!!!
leuk hoor die fietshandel !!!!
tijd voor meer concurrentie !!!!
de inkoop prijzen zijn laag, de accesoires inkoop al helemaal
er zijn twee monopolisten namelijk shimano met eeeeeeeeeen heleboel submerkjes en dan accel group waar union niet ondervalt
dus ik geef union gelijk
en als je dan nog eens via de site van de douane gaat kijken hebben
de accel group ooook nog vrijstelling van import kosten !!!!!!
maar vlak ook de "vakhandel niet uit"
om maar een voorbeeld tegeven ik werkte bij een zaak waar ze schijt hadden aan de advies prijs, de eigenaar verkocht liever 20 fietsen met 10% winst dan 5 fietsen met 30% winst...
het gevolg was dat de vakhandel ging klagen dus wij kunnen officieel geen batavus enz enz leveren
omdat men vond dat wij de markt verpesten
maar als we het dan via import via belgie of duitsland bestelde
dan kwam batavus het wel bij ons afleveren.... ??????
beetje krom wel klagen bij ons en ja jullie kunnen geen dealer worden enz enz maar via een omweg wel leveren.....
shimano precies hetzelfde
ben je een dealer van shimano en heb je al hun sub merken krijg je bovenop de inkoopprijs een korting
ben je nou shimano service center krijg je nog meer korting ????
maar je moet het wel voor de advies prijs verkopen anders gaan we klagen !!!!!
leuk hoor die fietshandel !!!!
tijd voor meer concurrentie !!!!
fietsen deed ik heel veel, het werd me werk en me passie.
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt
Klopt idd niet. Adviesprijzen (en het 'verplicht' houden daaraan) houden de prijzen kunstmatig hoog.
Vind het alleen wel grappig dat de inkoopprijs van veel onderdelen, accessoires etc. hier hoger ligt dan waarvoor ik (iedereen) het incl. btw en alles in Duitsland kan krijgen. Mij hoor je niet klagen
.
Vind het alleen wel grappig dat de inkoopprijs van veel onderdelen, accessoires etc. hier hoger ligt dan waarvoor ik (iedereen) het incl. btw en alles in Duitsland kan krijgen. Mij hoor je niet klagen

-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
dr is anders niemand die je verbied te onderhandelen over de adviesprijzen.
onderdelen uit duitsland halen is leuk (en legaal mits je netjes je DR afdraagt 4,7%) maar niet huilen dan als er iets stuk gaat en je moet terug naar duitsland omdat de NL importeur zegt "ehm meneer dit serienummer kennen we niet dus...................(vul de rest zelf maar in)"
als je daarmee kunt leven is uit het buitenland zeker een optie (alhoewel ik weet uit ervaring dat men op termijn ALTIJD terugkeert naar een stukje vakmanschap in NL)
E
onderdelen uit duitsland halen is leuk (en legaal mits je netjes je DR afdraagt 4,7%) maar niet huilen dan als er iets stuk gaat en je moet terug naar duitsland omdat de NL importeur zegt "ehm meneer dit serienummer kennen we niet dus...................(vul de rest zelf maar in)"
als je daarmee kunt leven is uit het buitenland zeker een optie (alhoewel ik weet uit ervaring dat men op termijn ALTIJD terugkeert naar een stukje vakmanschap in NL)
E
- BigHitRider
- Berichten:332
- Lid geworden op:wo feb 08, 2006 11:52 pm
- Locatie:rijswijk
Niemand die je verbiedt te onderhandelen over prijzen...??Ironhorse Erik schreef:dr is anders niemand die je verbied te onderhandelen over de adviesprijzen.
onderdelen uit duitsland halen is leuk (en legaal mits je netjes je DR afdraagt 4,7%) maar niet huilen dan als er iets stuk gaat en je moet terug naar duitsland omdat de NL importeur zegt "ehm meneer dit serienummer kennen we niet dus...................(vul de rest zelf maar in)"
als je daarmee kunt leven is uit het buitenland zeker een optie (alhoewel ik weet uit ervaring dat men op termijn ALTIJD terugkeert naar een stukje vakmanschap in NL)
E
Volgens mij niet helemaal waar..
Ik werk zelf in een ijzerhandel, en kan je een stuk of wat fabrikanten noemen die "adviesprijzen"geven waar we niet onder mogen zitten(flexa, histor, alabastine, bison, cfs en zo nog wel ee paar)
En volgens mij gebeurt dit in iedere branche.
greetz Mike
Laat ze dat maar es op papier zetten
bedoel dus dat je niet onder de adviesverkoop prijs mag gaan zitten, als ze dit doen zijn het dus prijs afspraken en dat is verboden in nederland
Vaak is het zo dat de leveranciers een potje bluf poker speelt om jouw zover te krijgen. Je kan me niet wijs maken dat een leverancier die jouw bijv. € 100.000,- per jaar leverd in eens gaat zeggen: Nou je zit 10% onder advies verkoop prijs, dus ik ga jouw niet leveren.
Leveranciers zijn ook nederlanders 




Dit soort afspraken komt inderdaad nooit op papier. En als je als afnemer groot genoeg bent heb je zeker wat meer vrijheden. Leveranciers/fabrikanten hebben echter heel wat mogelijkheden om een 'stunter' (in hun ogen dan) dwars te zitten. In de fietsenbranche blijkt dan opeens dat de levertijd onverwacht lang is; krijg je je fietsen pas in september in plaats van juliBomber schreef:Laat ze dat maar es op papier zettenbedoel dus dat je niet onder de adviesverkoop prijs mag gaan zitten, als ze dit doen zijn het dus prijs afspraken en dat is verboden in nederland
Vaak is het zo dat de leveranciers een potje bluf poker speelt om jouw zover te krijgen. Je kan me niet wijs maken dat een leverancier die jouw bijv. € 100.000,- per jaar leverd in eens gaat zeggen: Nou je zit 10% onder advies verkoop prijs, dus ik ga jouw niet leveren.
Leveranciers zijn ook nederlanders
