MTB mags te weinig kritisch?
Moderator:Beheerders
Ik vind het vervelend dat Dirt niet echt kritisch is. Ik bedoel ze kraken nooit iets echt af. Ik vind het niet echt geloofwaardig als je iets niet kan afkraken of niet gewoon kan zeggen waar het op aan komt. Ik bedoel, je hoeft niet per se te zeggen dat iets *** is maar je kan toch wel de plus en ook zeker de minnen geven van een product? Je hoeft niet alles of goed te keuren of af te kraken maar als je nooit wat afkraakt heb je het kennelijk niet echt gestest want er bestaan gewoon slechte producten. Ik zie ook nooit becijferingen zoals bijvoorbeeld in de Consumentengids, wat dat betreft is dat een heel goed blad omdat ze niet bang is om haar mening te geven. Dat geeft een idee van onafhankelijkheid.
Ik lees het blad meer om een idee te krijgen wat er allemaal op de markt is en wat er allemaal op zit. Ik vind het jammer dat ik geen blad ken waar onderdelen goed getest worden door bijvoorbeeld de crew. Waarom? Omdat we mogen aannemen dat zij het juist hebben laten monteren, verstand hebben van zaken (je schrijft er immers eens in de zoveel tijd een magazine vol mee) en omdat de keuze aan MTB onderdelen vrij groot is en daardoor soms onoverzichtelijk.
Ik heb het idee dat dit trouwens niet alleen bij Dirt maar ook bij MTBUK en andere bladen het geval is. Iemand het er (niet) mee eens?
Ik lees het blad meer om een idee te krijgen wat er allemaal op de markt is en wat er allemaal op zit. Ik vind het jammer dat ik geen blad ken waar onderdelen goed getest worden door bijvoorbeeld de crew. Waarom? Omdat we mogen aannemen dat zij het juist hebben laten monteren, verstand hebben van zaken (je schrijft er immers eens in de zoveel tijd een magazine vol mee) en omdat de keuze aan MTB onderdelen vrij groot is en daardoor soms onoverzichtelijk.
Ik heb het idee dat dit trouwens niet alleen bij Dirt maar ook bij MTBUK en andere bladen het geval is. Iemand het er (niet) mee eens?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Ik ben het niet eens...
Slechte producten: veel geteste producten in magazines, maar ook op deze site, zijn gewoon goed. Daar valt dus weinig aan af te kraken, dus doe ik dat ook niet...
Tuurlijk kun je op alle slakken zout leggen, bv 'in deze prijsklasse verwachten we toch wel standaard bar-ends gemonteerd', maar dan zit je op een zo laag niveau, dat moet je niet eens willen.
En of iemand geld over heeft voor een bepaald onderdeel of fiets is al helemaal subjectief, dus daar kun je haast geen oordeel over vellen.
Slechte producten: veel geteste producten in magazines, maar ook op deze site, zijn gewoon goed. Daar valt dus weinig aan af te kraken, dus doe ik dat ook niet...
Tuurlijk kun je op alle slakken zout leggen, bv 'in deze prijsklasse verwachten we toch wel standaard bar-ends gemonteerd', maar dan zit je op een zo laag niveau, dat moet je niet eens willen.
En of iemand geld over heeft voor een bepaald onderdeel of fiets is al helemaal subjectief, dus daar kun je haast geen oordeel over vellen.
Dat had ik bij Dirt ook al idd (voorderest vet blad hoor, daar niet van).
Bij MBR worden fietsen echt getest, dat zie je ook aan de punten, hier zitten nog wel eens fietsen bij die een onvoldoende halen.
Het Duitse Bike test ook fietsen en zegt ook de minpunten, maar daar vind ik het wel heel opvallend dat het altijd de Duitse fietsen zijn (Canyon, Steppenwolf, Cube enz.) die er het beste vanaf komen, ook een beetje dubieus...
Als Dirt 'ns echt zou gaan testen, zou het helemaal een superblad zijn.
Bij MBR worden fietsen echt getest, dat zie je ook aan de punten, hier zitten nog wel eens fietsen bij die een onvoldoende halen.
Het Duitse Bike test ook fietsen en zegt ook de minpunten, maar daar vind ik het wel heel opvallend dat het altijd de Duitse fietsen zijn (Canyon, Steppenwolf, Cube enz.) die er het beste vanaf komen, ook een beetje dubieus...
Dat ben ik wel met je eens tot op een bepaalde hoogte maar dat alles even goed is is natuurlijk onmogelijk. Ik bedoel je kunt ISIS naast Hollowtech 2 leggen en vergelijken wat duurzamer, goedkoper etc. etc. is.Steelboy schreef:Ik ben het niet eens...
Daarnaast mag je ook inderdaad wel verwachten dat alles het in de hogere prijsklasse goed uithoudt maar dat is lang niet altijd zo in de praktijk! Het feit dat CK bodies bijvoorbeeld beschadigen op cassettes of dat Marzocchi's in de 2003 series slechtere kronen hebben gehad moet je maar van het internet afhalen. Van je dealer of uit zo'n blad zal je dat echt niet lezen. Dat vind ik zonde want volgens mij weten ze dat soort dingen wel. En als dat soort dingen openbaar worden gaan consumenten erop inspelen en dan zullen de fabrikanten dat sneller aanpassen. Nu grijpen ze naar mijn idee soms te laat of helemaal niet in op de slechte kenmerken van hun producten.
Wat de CK bodies betreft, die info staat klaar en duidelijk op de site. Je bedoelt hier de alu bodies, waarvan op de site expliciet aangeraden wordt om er GEEN losse kransjes op te monteren, maar cassettes op een spider à la XTR, XT ... Dat is voor mij gewoon de verantwoordelijkheid van de consument om zich fatsoenlijk te informeren en de gevolgen van een bepaalde keuze/beslissing te aanvaarden.
Voor meer stevigheid kan je voor elke CK achternaaf een stalen body krijgen, die trouwens maar iets van een 40gr. zwaarder is.
Voor meer stevigheid kan je voor elke CK achternaaf een stalen body krijgen, die trouwens maar iets van een 40gr. zwaarder is.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Ook met een XT of XTR cassette beschadigt je body, daar ben ik heel zeker van. Maar dan nog, het feit dat ze het op de site zetten maakt het toch niet overbodig het bijvoorbeeld eens te melden in een test van de naaf?Luc schreef:Wat de CK bodies betreft, die info staat klaar en duidelijk op de site. Je bedoelt hier de alu bodies, waarvan op de site expliciet aangeraden wordt om er GEEN losse kransjes op te monteren, maar cassettes op een spider à la XTR, XT ... Dat is voor mij gewoon de verantwoordelijkheid van de consument om zich fatsoenlijk te informeren en de gevolgen van een bepaalde keuze/beslissing te aanvaarden.
Maar 40 gram zwaarder maar wel behoorlijk duurder denk ik en niet gewoon standaard. Persoonlijk vind ik het belachelijk dat de passing of het materiaal voor die prijs niet in orde is...
Ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet erg vinden als ze eens een goed artikel over de verschillende veerwegeigenschappen van de fabrikanten zouden schrijven. Meeste weet je misschien uit persoonlijke ervaring al maar wat dieper ingaan op technische details die vorken maken tot wat ze zijn en dus wat een Marzocchi maakt tot hoe een Marzocchi veert, vind ik wel iets interessants om over te lezen. De verschillende types lockout naast elkaar zetten lijkt me ook wel leuk. Verschillende types trapassen enzovoorts. Dat soort dingen kun je wel allemaal van het forum halen maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de hele fietsenwereld op het internet zit en vind ik een magazine een betrouwbaardere bron dan 3 mensen die iets posten op een forum. Ik denk dat er veel mensen zijn die niet op het net zijn die dat soort dingen wel heel interessant vinden om te weten en dat wel uit een tijdschrift willen halen.
Sommige dingen staan op websites en sommige dingen zijn logisch.
Ik kan zelf ook wel aan een ISIS BB zien dat de lagers kleiner zijn door de grootte van de as maar ik heb te weinig verstand om te weten of dat nu in de praktijk ook echt een verschil gaat maken met bijvoorbeeld een vierkante as. Dat moet ik uit mijn eigen ervaring halen of van het internet lezen. Het enige wat die magazines wel doen is als er een product uitkomt het oude verwerpen maar nooit de spullen van nu eens goed naast elkaar zetten. Dat is precies wat ik jammer vind.
Mijn commentaar is niet "alles dat is moet anders" maar "eens aandacht besteden aan ... is ook wel eens goed".
Sommige dingen staan op websites en sommige dingen zijn logisch.
Ik kan zelf ook wel aan een ISIS BB zien dat de lagers kleiner zijn door de grootte van de as maar ik heb te weinig verstand om te weten of dat nu in de praktijk ook echt een verschil gaat maken met bijvoorbeeld een vierkante as. Dat moet ik uit mijn eigen ervaring halen of van het internet lezen. Het enige wat die magazines wel doen is als er een product uitkomt het oude verwerpen maar nooit de spullen van nu eens goed naast elkaar zetten. Dat is precies wat ik jammer vind.
Mijn commentaar is niet "alles dat is moet anders" maar "eens aandacht besteden aan ... is ook wel eens goed".
Ik lees inderdaad ook meer de duitse bladen omdat ik gewoon een beter gevoel heb met die bladen. Ze staan weliswaar vol met reklame maar welk blad niet. Ik krijg gewoon het idee dat er veel kritischer beoordeeld wordt in duiste bladen dan in bijv. een een of ander nederlands flutblad als mtb+ of Fiets of de mba en er staat gewoon meer informatie in met tests die er toe doen. Bike is tot nu toe het enige blad die het aandurft om de lasrups kwaliteit te testen van frames door ze gewoon door te zagen (omfgwtf) en te analyseren. Daar vielen een paar grote merken door de mand.
Dit soort tests gaan wel errug ver maar laat wel zien hoe het nou echt in elkaar steekt. Ook de stuurbreektests zijn wel nuttig. Tuurlijk kan je je altijd wel wat dingen gaan afvragen of de test wel helemaal eerlijk is geweest maar wie doet ze na?
Er is trouwens nog iets aan de hand. Mensen die betaald worden door bedrijven om hun producten positief in het licht te brengen in de discussies op internet. En dus vooral op fora's. Dat gebeurd met allerlei consumenten producten, computerparts en wellicht ook fiets-onderdelen.
Dit gebeurd dus gewoon en is natuurlijk niet zuiver.
Dit soort tests gaan wel errug ver maar laat wel zien hoe het nou echt in elkaar steekt. Ook de stuurbreektests zijn wel nuttig. Tuurlijk kan je je altijd wel wat dingen gaan afvragen of de test wel helemaal eerlijk is geweest maar wie doet ze na?
Er is trouwens nog iets aan de hand. Mensen die betaald worden door bedrijven om hun producten positief in het licht te brengen in de discussies op internet. En dus vooral op fora's. Dat gebeurd met allerlei consumenten producten, computerparts en wellicht ook fiets-onderdelen.
Dit gebeurd dus gewoon en is natuurlijk niet zuiver.
De stuurbreektest vind ik de grootste onzintest die BIKE ooit gemaakt heeft, dusdanog veel kracht op een stuur zetten dat ie breekt, ja hehe!BLRacing schreef:Ook de stuurbreektests zijn wel nuttig. Tuurlijk kan je je altijd wel wat dingen gaan afvragen of de test wel helemaal eerlijk is geweest maar wie doet ze na?
Ik heb in mijn naaste omgeving slechts 1 keer een stuurpen zien breken. Natuurlijk kan alles stuk, maar je moet niet verwachten als consument en magazine dan in de vraag naar lichtere onderdelen alles oneindig sterk blijft.
Ook wordt er gedaan alsof de fabrikanten niks aan testen doen en zomaar 'op goed gevoel' onderdelen maakt...
Ik denk dat je ook erg kritisch naar de tests zelf moet kijken. Op zich is het wel handig, maar er zijn ook gewoon gevallen waar de honger naar harde cijfers bij onze Duitse vrienden onrealistische proporties aanneemt. Een paar voorbeelden:
- Met een Hope Mini met 160 schijfje een 100 kg rijder een alpencol afsturen. Vindt je het gek dat 'ie oververhit raakt? Het argument van Bike Magazin: "De rem wordt gemarket als XC rem, en een alpentoer is crosscountry, adus...." What-ever.
- EFBE frametest. Neem een stapel frame's, en blijf ze vervormen tot ze verrot zijn. De vervorming en vervormingssnelheid zijn vaak dusdanig groot dat dit niet overeen komt met de spanningen die een fiets in z'n leven werkelijk ondergaat. Gevolg: een vertekend beeld van frame-kwaliteit.
- Alweer bij de Bike: een vork heeft lockout nog veerweg-instelling, dus is niet echt functioneel. Volgende maand testen ze een Fox TALAS, en die is dan weer voorzien van te veel knopjes.
Alhoewel het niet echt mijn scene is vindt ik dat Dirt op zich wel redelijke reviews heeft. Erg subjectief, maar dat geld ook voor een potentiële koper. Niet: hoe stijf is fiets 1 t.o.v. fiets 2 in getallen, maar rijdt een V10 beter dan een Brooklyn? Je kan je met die Duitse bladen doodstaren op de cijfers, maar zonder de tekst te lezen en vooral zelf te interpreteren heb je er nog niks aan.
- Met een Hope Mini met 160 schijfje een 100 kg rijder een alpencol afsturen. Vindt je het gek dat 'ie oververhit raakt? Het argument van Bike Magazin: "De rem wordt gemarket als XC rem, en een alpentoer is crosscountry, adus...." What-ever.
- EFBE frametest. Neem een stapel frame's, en blijf ze vervormen tot ze verrot zijn. De vervorming en vervormingssnelheid zijn vaak dusdanig groot dat dit niet overeen komt met de spanningen die een fiets in z'n leven werkelijk ondergaat. Gevolg: een vertekend beeld van frame-kwaliteit.
- Alweer bij de Bike: een vork heeft lockout nog veerweg-instelling, dus is niet echt functioneel. Volgende maand testen ze een Fox TALAS, en die is dan weer voorzien van te veel knopjes.

Alhoewel het niet echt mijn scene is vindt ik dat Dirt op zich wel redelijke reviews heeft. Erg subjectief, maar dat geld ook voor een potentiële koper. Niet: hoe stijf is fiets 1 t.o.v. fiets 2 in getallen, maar rijdt een V10 beter dan een Brooklyn? Je kan je met die Duitse bladen doodstaren op de cijfers, maar zonder de tekst te lezen en vooral zelf te interpreteren heb je er nog niks aan.
-
- Maartentje
Dit is niet helemaal 'on'- topic, maar toch vind ik dat het er wel mee te maken heeft.
Of mags nou kritisch zijn of niet, naar mijn idee moet je maar beperkt belang hechten aan het oordeel van deze bladen. ->
Je kan tests altijd meenemen in je oordeel, maar ga altijd op je eigen mening af, niet op die van anderen. Wanneer je alleen al een beetje rondkijkt op dit forum, zie je dat er bijvoorbeeld verschillende mensen tevreden zijn over verschillende vorken of wat dan ook.
Ik werk in een elektronicazaak, en ook daar merk ik dat mensen zich heel erg laten leiden door wat er geadviseerd wordt. Soms komen er mensen die dan van vrienden die 'er in thuis zijn' gehoord hebben dat een bepaalde LCD-tv goed of slecht is, terwijl de mening van die personen eigenlijk gewoon b-shit is.
Ook apparaten die door de Consumentenbond als 'goed' getest zijn, blijken in de praktijk vaak knudde te zijn...
Mijn advies: jouw mening komt op de eerste plaats, dan pas de mening van anderen... Mags - kritisch of niet - kunnen dus handig zijn, maar je eigen mening is doorslaggevend.
Of mags nou kritisch zijn of niet, naar mijn idee moet je maar beperkt belang hechten aan het oordeel van deze bladen. ->
Je kan tests altijd meenemen in je oordeel, maar ga altijd op je eigen mening af, niet op die van anderen. Wanneer je alleen al een beetje rondkijkt op dit forum, zie je dat er bijvoorbeeld verschillende mensen tevreden zijn over verschillende vorken of wat dan ook.
Ik werk in een elektronicazaak, en ook daar merk ik dat mensen zich heel erg laten leiden door wat er geadviseerd wordt. Soms komen er mensen die dan van vrienden die 'er in thuis zijn' gehoord hebben dat een bepaalde LCD-tv goed of slecht is, terwijl de mening van die personen eigenlijk gewoon b-shit is.
Ook apparaten die door de Consumentenbond als 'goed' getest zijn, blijken in de praktijk vaak knudde te zijn...
Mijn advies: jouw mening komt op de eerste plaats, dan pas de mening van anderen... Mags - kritisch of niet - kunnen dus handig zijn, maar je eigen mening is doorslaggevend.
It's you, not the bike
Ik snap je punt maar ik doel met name op de dingen die je nog moet gaan gebruiken. Ik vind het een beetje zinloos om eerst alles aan te schaffen en er een mening over te vormen in plaats van met andermans ervarigen wegwijs te worden. Sommige producten hebben gewoon keiharde nadelen of fouten en ik vind dat daar voor uit gekomen moet worden. Spiking in Boxxers of dat soort dingen moeten niet pas veroordeelt worden nadat er een nieuwe Boxxer is met motion control en alles maar gewoon gelijk als het product op de markt is.
Mijn probleem is dat een blad door alles maar te prijzen een beetje zijn geloofwaardigheid verliest. Ik bedoel, ik lees een test over chainguides en hoor nou niet echt specifiefe voordelen of nadelen van de een of ander. Beetje jammer.
Mijn probleem is dat een blad door alles maar te prijzen een beetje zijn geloofwaardigheid verliest. Ik bedoel, ik lees een test over chainguides en hoor nou niet echt specifiefe voordelen of nadelen van de een of ander. Beetje jammer.
- Maartentje
Ik ben het er inderdaad mee eens dat er voor uitgekomen moet worden wanneer bepaalde producten bepaalde overduidelijke en bewezen minpunten kennen. Hier ben ik het echt helemaal mee eens objectief gezien klopt dit natuurlijk helemaal, maar de praktijk leert vaak anders, wat uiteraard niet goed te praten valt. De mening van anderen, hetzij professionals, het zij de 'übermensch', is altijd beïnvloed... Wat dat betreft ben ik het dus helemaal met je eens dat een blad moet proberen objectief te zijn.
It's you, not the bike
-
Komt omdat die meer betalenvt2rider schreef:Dat had ik bij Dirt ook al idd (voorderest vet blad hoor, daar niet van).