Re:Jonge gasten
Moderator:Beheerders
-
Zijn die mountainbikers over het algemeen jonge gasten of zitten er ook nog mensen bij die de ijzersterke leeftijd van 45 jaar of meer hebben bereikt?
Clamdigger
Clamdigger
Over het algemeen is het wel tussen de 16 en de 45 jaar zo ongeveer,.
Uit Nederlands doelgroepenonderzoek blijkt dat mountainbikers vooral mannen zijn (77% -80%) (Kumpany 2000, Hogeschool In Holland 2004, Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme 1998a, 1998b en 2002). De leeftijd ligt in veel onderzoeken in de categorie 20-40 jaar (61%) (Kumpany 2000, Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme 1998a, 1998b en 2002), maar uit het onderzoek in Noordhollands Duinreservaat was de categorie 40-49 jaar het sterkst vertegenwoordigd (35%) (Hogeschool In Holland 2004). Talloze internationale onderzoeken geven hetzelfde beeld te zien, bijvoorbeeld in Duitsland 96% mannen, waarvan zo’n 60% tussen 20 en 39 jaar (Wöhrstein 1998), in de Verenigde Staten 86% mannen met een gemiddelde leeftijd van 38 jaar (Green 2003) en 78% mannen, waarvan 72% tussen 18 en 35 jaar (Hendricks 1998) en in Nieuw Zeeland 85% mannelijk, waarvan 19% onder de 20 jaar, 42% tussen 20 en 29 jaar en 27% tussen 30 en 39 jaar (Cessford 1995).
telt het dat je 26 bent en een conditie hebt van een man van 80:)
Vooral bij marathons kom je wel oudere mensen tegen. Maar de leeftijden van mtbers kan je vergelijken met de leeftijden van bijna alle sporten.
tank24 schreef:
hangt er vanaf of je wilt meetellen en waarmee.
bij een rollator race zal het geen problemen opleveren...
-
Toch geloof ik niet dat het aantal bikers boven 45 vergelijkbaar is met bijvoorbeeld joggen/hardlopen of rijden op de wielrenfiets. Bij beide andere bezigheden zie ik veel meer oudere mensen dan bij mountainbiken.
Clamdigger
Clamdigger
-
Clamdigger schreef:
Zijn die mountainbikers over het algemeen jonge gasten of zitten er ook nog mensen bij die de ijzersterke leeftijd van 45 jaar of meer hebben bereikt?
Ligt er aan wanneer je dit leest. Vandaag nog 44, mocht ik morgenochtend mijn ogen openen dan val ik dus onder de ijzersterke leeftijd.
Overigens nog jong genoeg om veel jonkies achter me te houden bij marathons.
-
Fred vertel eens. Je moet het zo zien. Vanaf ongeveer 1990 heb ik veel gemountainbiked. Vanaf 1998 geen tijd meer gehad. Nu krijg ik weer tijd, maar heb geen mountainbike meer. Heeft het zin nog een nieuwe mountainbike te kopen. Conditioneel zit het wel snor. Maar ik wwet al dat ik me af en toe het laplazerus zal fietsen, omdat ik niet graag afstap.
Maar heeft het nog zin?
Clamdigger
Maar heeft het nog zin?
Clamdigger
-
TheBigL schreef:
Ongeveer tussen de 16 en 45 jaar?? dat scheelt 29 jaar, noem ik niet echt ongeveer....
En het gaat om het plezier toch? Wat voor zin moet het meer hebben?
-
Nou, de zin om een investering te doen voor een fiets. Dat lijkt me toch duidelijk.
Clamdigger
Clamdigger
dat is een keuze die je bij elke leeftijd moet maken lijkt me...
-
Dat is korrekt en daar ben ik dus nog niet helemaal uit. Maar ik dacht als ik nou wat positieve geluiden hoor op dit forum kan ik wellicht de knoop doorhakken. Echter behoudens Fred"s bijdrage hoor ik niet veel stimulerends.
Clamdigger
Clamdigger
Ik ben wel iets jonger (34), maar kan me hier redelijk in herkennen: Van 1993-2003 veel gefietst. Nu net weer een beetje bezig. Ik moet zeggen dat het voelt als "thuiskomen". Geen spijt dat ik m"n fiets nog heb (Moet wel; heb geen auto ;D)
Als je het geld hebt, zou ik zeggen: Doen. Als je het geld niet hebt, zou ik zeggen: Sparen, en alsnog doen. Koop gewoon een leuke tweedehands fiets en ga het bos weer in!
Je bent zo jong als je je voelt tenslotte.... Kan wezen dat mensen je links en rechts voorbij fietsen, maar dat heeft niet zoveel met leeftijd, alswel met conditie te maken.... Niet iedereen is Bart Brentjens. Gaat om de fun, toch?
Als je het geld hebt, zou ik zeggen: Doen. Als je het geld niet hebt, zou ik zeggen: Sparen, en alsnog doen. Koop gewoon een leuke tweedehands fiets en ga het bos weer in!
Je bent zo jong als je je voelt tenslotte.... Kan wezen dat mensen je links en rechts voorbij fietsen, maar dat heeft niet zoveel met leeftijd, alswel met conditie te maken.... Niet iedereen is Bart Brentjens. Gaat om de fun, toch?
Mn oom is inmiddels bijna 60 en is nog steeds een fanatiek mtber, evenals mn vader die over een dik maandje abraham genoemd mag worden :P. Maar ik denk idd dat de meeste bikers zo tussen de 16 en 45 liggen (en dan kijk je natuurlijk niet naar alleen freeriden ofzo
).

amigo schreef:
[tank24 schreef:
hangt er vanaf of je wilt meetellen en waarmee.
bij een rollator race zal het geen problemen opleveren...
gelukkig mag ik volgend jaar mee doen aan de nederlandse automatisceh rolstoel races op zandvoort, samen met me huisgenoten uit ons tehuissie:)
-
- Contacteer:
""onze ouwe"" is er bijna 60,moet nog twee jaar werken en fietst
jaarlijks 12000+kilometers,klasiekerbrevet en ga zo maar door,
wel oppe racefiets,maar toch.................die houw ik duzzzz niet bij,en zeker niet bergop,ie doet er ook beetje mountainbike bij(in de winter)
maar fietsen is wat mij betreft NO WAY leeftijdgebonden oft nou
race of off-road is.....duzzzzz kill da spaarpot and get into da wooodzzzzz!!!
have fun!!! ;D ;D ;D
jaarlijks 12000+kilometers,klasiekerbrevet en ga zo maar door,
wel oppe racefiets,maar toch.................die houw ik duzzzz niet bij,en zeker niet bergop,ie doet er ook beetje mountainbike bij(in de winter)
maar fietsen is wat mij betreft NO WAY leeftijdgebonden oft nou
race of off-road is.....duzzzzz kill da spaarpot and get into da wooodzzzzz!!!
have fun!!! ;D ;D ;D
Voel je je dan zo oud?
45 je bent pas op de helft en dan al denken dat je niet meer zou kunnen sporten
Oftwel: koop die fiets, geniet ervan, er rijden echt genoeg mensen van jouw leeftijd rond op de mountainbike.
( ene Bart Brentjes is 36 , en volgens mij kom je met de helft van zijn conditie al een heel heel heel eind
)
45 je bent pas op de helft en dan al denken dat je niet meer zou kunnen sporten

Oftwel: koop die fiets, geniet ervan, er rijden echt genoeg mensen van jouw leeftijd rond op de mountainbike.
( ene Bart Brentjes is 36 , en volgens mij kom je met de helft van zijn conditie al een heel heel heel eind

-
Beste Marieke,
Ja soms voel ik me al oud. Op de helft? Zwaar óver de helft!
Nou ik kan nog wel sporten. Ik ben altijd blijven hardlopen, vandaar dat het conditioneel wel goed zit. Nu deze zomer sport ik 2,5 maand in een sportschool: fitness en op de loopband.
Echter, de vraag is of ik die investering moet doen. Als ik een mountainbike zie krijg ik nog steeds vochtige ogen. Maar dat krijg ik ook wanneer ik een draaitafel zie. Je ziet wel er is meer in het leven dan fietsen.
De meeste mensen die zeggen: voel je je al zo oud etc zijn zelf vaak nog jong. Als je 45 bent weet je en voel je dat je lichaam beperkingen krijgt. Vandaar. Zal ik die fiets dus vaak genoeg gebruiken?
Clamdigger
Nou ik kan nog wel sporten. Ik ben altijd blijven hardlopen, vandaar dat het conditioneel wel goed zit. Nu deze zomer sport ik 2,5 maand in een sportschool: fitness en op de loopband.
Echter, de vraag is of ik die investering moet doen. Als ik een mountainbike zie krijg ik nog steeds vochtige ogen. Maar dat krijg ik ook wanneer ik een draaitafel zie. Je ziet wel er is meer in het leven dan fietsen.
De meeste mensen die zeggen: voel je je al zo oud etc zijn zelf vaak nog jong. Als je 45 bent weet je en voel je dat je lichaam beperkingen krijgt. Vandaar. Zal ik die fiets dus vaak genoeg gebruiken?
Clamdigger
Kijk, de goede smaak is in ieder geval aanwezig . . . Ik denk dat een mountainbike een kleinere investering is dan, ik noem maar wat, een Oracle Delphi met SME-V.Clamdigger schreef: Als ik een mountainbike zie krijg ik nog steeds vochtige ogen. Maar dat krijg ik ook wanneer ik een draaitafel zie.

Kijk anders of je bij je LBS, op "t forum of op Marktplaats een goeie tweedehands kunt kopen....
Vwb over de helft: Boeien. In fiets stond een tijd terug over een aantal knapen van 70+ die nog steeds fietsen. Kun je dus in ieder geval nog 25 jaar plezier van je fiets hebben.
Met een gehoorapparaat wordt een draaitafel denk ik ook minder leuk.

Clamdigger schreef:
Beste Marieke,
Clamdigger
Jij bent de enige die dat antwoord kan geven.... Wij kennen je inkomen niet, je uitgave patroon is onbekend, overige vaste lasten liggen alleen bij jou, hoeveel vrije tijd heb je om te fietsen, heb je nog sociale contacten etc. Het lijkt mij vreemd om voor jou uit te moeten maken wat je zou moeten doen, zeker met jouw leeftijd waarbij heel wat wijsheid mag worden verwacht, in ieder geval levens-ervaring.
Erikje (die helemaal zelf uitmaakt én kan uitmaken wat hij doet en toch pas 36 winters jong is)
Clamdigger schreef:
Clamdigger
Hier nog een van 45 en ik word ook vochtig van sommige dingen. Over beperkingen die ik kan gaan krijgen denk ik niet na, ik heb er nu al zoveel. En geld heb ik veel te veel uitgegeven mijn bikes. Gebruiken doe ik ze een stuk minder en bij marathons eindig ik vaak de bezemwagen. Maar een onbeschrijfelijke FUN dat ik er nog mee heb.
Dat geeft mij een gevoel dat ik maar met enkele dingen kan vergelijken ( ook vochtige dingen ) en die wil ik hier niet noemen om het netjes te houden. Zoals eerder gezegd; het gaat om het plezier, wat anders.............. De winkansen kun je wel vergeten, maar die hebben niets te maken met het plezier in het biken. Mijn gezichtsvermogen is niet zo goed meer, welnu dan is het heel fijn als er af en toe een snellere biker mij voorbijkomt. Voor mij een soort van voorrijder dus.
Ik koester ze, m"n fietsjes want ik wil die FUN nog heel lang ervaren.
Koop "n bike, hoeft toch geen nwe te zijn, en have FUN !
See ya, revis
ben zelf 35 en begin nu met een beetje downhill/freeride na ong.12 jr xc mountainbiken.
Je moet gewoon doen wat je leuk vind en het gaat inderdaad om de fun.
Bij sommige dingen ontbreekt het lef maar het gaat in de eerste plaats om het plezier in het rijden, maar er is één probleem...tis een verslaving en je komt er(bijna) niet vanaf.
dus als de mogelijkheid er is gewoon aanschaffen zo"n bike of wat ook leuk is; zelf opbouwen zo"n ding.
je bent zo oud als je je voelt
Je moet gewoon doen wat je leuk vind en het gaat inderdaad om de fun.
Bij sommige dingen ontbreekt het lef maar het gaat in de eerste plaats om het plezier in het rijden, maar er is één probleem...tis een verslaving en je komt er(bijna) niet vanaf.
dus als de mogelijkheid er is gewoon aanschaffen zo"n bike of wat ook leuk is; zelf opbouwen zo"n ding.
je bent zo oud als je je voelt
-
TheBigL schreef:
Sommige van ons zijn ook 14 hoor :P :P :P :P
of 15
kooz

kooz