Petitie tegen technische assistentie bij MTB!!!!!

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Mtbs
Petitie tegen technische assistentie bij MTB!!!!!

Bericht door Mtbs » ma sep 27, 2004 8:50 pm

>:(Als het aan de UCI ligt wordt vanaf 2005 technische assistentie toegelaten tijdens mountainbike wedstrijden. Het basisprincipe van de MTB sport bestaat uit het feit dat een biker zijn plan moet kunnen trekken, no matter what. Een lekke band of materiaalpech maken nu eenmaal deel uit van onze sport...

Mountainbike.be is volledig tegen deze beslissing en als jij het ook niet eens bent met de UCI dan kun je door een mail naar ons te sturen een petitie ondertekenen. Let erop dat je duidelijk je naam vermeldt, want met slurfkeinholleke@hotmail.com weten we niet onmiddellijk wie je bent. ;)

Dus: wanneer je ook tegen de plannen bent, hoef je alleen maar naar jeffry.goethals@mountainbike.be te mailen en met je voor- en achternaam en "Ik stem tegen technische assistentie bij MTB wedstrijden"!
Zie ook de nieuwspagina van www.mountainbike.be.

Jullie willen toch ook niet dat het mtb verandert in een cyclocross met korte wedstrijden, grote wielen, dunne banden, renners die niet meer hun fiets kunnen herstellen! Laat de geldzucht van de uci niet zegevieren, laat mtb mtb blijven en geen commerciele formule-1 sh*t!

Bij voorbaat dank,

:) :) :)

zonoskar

Re:Petitie tegen technische assistentie bij MTB!!!!!

Bericht door zonoskar » ma sep 27, 2004 10:54 pm

Amen!

Mtbs

Bericht door Mtbs » di sep 28, 2004 10:09 pm

Er mag in dit topic ook worden gediscussiëerd over dit onderwerp hoor. :D Misschien zijn er hier wel bikers die voor de invoering van materiaalposten bij mtb-wedstrijden zijn. Kunnen zij ook aangeven waarom?

Don

Bericht door Don » di sep 28, 2004 11:25 pm

T is geen veldrijden potjandosie!

ZO goed?

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo sep 29, 2004 12:09 pm

Hoever kun je/ wil je gaan, als je zelf dan in je camelbag reservebanden e.d. meeneemt kan/ mag dat dan wel?!?

Mtbs

Bericht door Mtbs » wo sep 29, 2004 3:00 pm

Jep Don Diablo, prima! ;D

@ Jumping Hansje: reservemateriaal meenemen op de fiets of aan je lijf is natuurlijk toegestaan, en ook een optie. Een camelbak is echter bij wedstrijden verboden, omwille van het aerodynamica-voordeel ??? heb ik mij laten vertellen.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo sep 29, 2004 3:48 pm

Voordeel?!? Ik weet niet hoor, maar met zo"n bobbel op je rug lijk je toch aardig op een kameel en dus niet aerodynamisch.

Stoer-Event

Bericht door Stoer-Event » wo sep 29, 2004 4:44 pm

Ik ben vóór die technische assistentie.
Het gaat er toch om wie het hardste fietst, niet wie het snelste banden kan plakken? Ik weet dat lekrijden niet alleen door pech gebeurt, maar ik denk dat het assistentie een stap voorwaarts is in het volwassen worden van onze sport.

(Een beter argument tegen de nieuwe regel zou kunnen zijn dat de rijkere teams/rijders bevoordeeld worden omdat zij meer middelen hebben om assistentie op poten te zetten, maar dan nog denk ik dat de sport er met de nieuwe regel een stap op voorruit gaat.)

jb.

brute_agrarier

Bericht door brute_agrarier » wo sep 29, 2004 4:58 pm

Ik ben voor de technische assistentie, kan je lekker fietsen wisselen in de materiaalpost. Maar in de praktijk ga je waarschijnlijk alleen maar eens een wiel wisselen.
Geen idee waarom, maar ik ben zeker aangetrokken. Brengt tenminste een beetje meer stijl, classy etc in de saaie wedstrijdwereld.

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo sep 29, 2004 6:22 pm

MEE EENSCH. D.w.z. voor technische assistentie. Je laat je hele voorbereiding op een wk toch niet vergallen door een, noem eens wat, kapotte derailleur. Omdat je geen technische assistentie mag krijgen moet jij de race kappen.
Niet meer van deze tijd IMHO.

Sven

Bericht door Sven » wo sep 29, 2004 6:51 pm

Leerink schreef:
MEE EENSCH. Omdat je geen technische assistentie mag krijgen moet jij de race kappen.

Idd..

Frischi was anders heftig wereldkampioen geworden...

Zand er over

Bericht door Zand er over » wo sep 29, 2004 10:28 pm

ik heb ook geen bezwaar tegen TA. De beste moet toch winnen lijkt me. je kunt bijvoorbeeld een soort van pit lane maken waar de teams hun biker mogen helpen. is de bike kapot dan moet de renner zelf al dan niet lopend bij de pit lane zien te komen.
Op deze manier blijft de renner toch voldoende nadeel ondervinden van pech maar is het niet het einde van de wedstrijd.

Gast

Bericht door Gast » do sep 30, 2004 10:01 am

Tegen technische assistentie! Individueel rijden en je plan trekken, daar gaat het om!
Vroeger was het in "t wegrijden ook zo en dat leverde heel wat mooiere verhalen op dan het (vaak) slaapverwekkende gedoe van tegenwoordig.

k@tze

Bericht door k@tze » do sep 30, 2004 10:33 am

... mee eens, Technische ondersteuning niet toestaan, het is een individuele sport en moet zo blijven. Het is verdorie geen cyclocross???!!!! waar je een nieuwe verse bike krijgt als je ketting er af ligt? Op deze manier houd je nog rijders die wat meer kunnen dan alleen lomp trappen. Ze moeten er voor zorgen dat hun materiaal heel blijft en mankementen zelf kunnen oplossen. Kijk naar de finale in Atlanta bij de dames, dat was tenminste nog spannend op het eind. Hoe stom het ook uitziet in de ogen van roadies, KNWU, groentjes en dergelijke. :P

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » do sep 30, 2004 11:33 am

Zand er over schreef:
ik heb ook geen bezwaar tegen TA. De beste moet toch winnen lijkt me. je kunt bijvoorbeeld een soort van pit lane maken waar de teams hun biker mogen helpen. is de bike kapot dan moet de renner zelf al dan niet lopend bij de pit lane zien te komen.
Op deze manier blijft de renner toch voldoende nadeel ondervinden van pech maar is het niet het einde van de wedstrijd.

En in die lane krijgen ze een compleet nieuwe fiets... dan zul je helaas krijgen dat de minder vermogende teams met nog minder materiaal rijden omdat ze nog veel meer materiaal moeten hebben... :?

Exar

Bericht door Exar » do sep 30, 2004 12:08 pm

Technische assistentie betekent in dit geval niet een nieuwe fiets, hoogstens een nieuwe ketting of wiel, misschien een ander zadel/zadelpen gebeuren, maar b.v. een derailleur vervangen duurt al dusdanig lang dat dat niet meer de moeite is. De impact is niet zo groot als je misschien zou denken, het verschil met veldrijden is in ieder geval nog groot genoeg.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do sep 30, 2004 12:29 pm

En, bovendien worden de Mountainbikes dan nog fragieler omdat de fietsen toch niet de hele race worden gebruikt? In nederland zien we al genoeg halve cyclocrossers tijdens de Mountainbikes wedstrijden. Bah!

Pfff, "t moet niet gekker worden!

Zand er over

Bericht door Zand er over » do sep 30, 2004 5:35 pm

Xircuit™ schreef:
En, bovendien worden de Mountainbikes dan nog fragieler omdat de fietsen toch niet de hele race worden gebruikt? In nederland zien we al genoeg halve cyclocrossers tijdens de Mountainbikes wedstrijden. Bah!

Pfff, "t moet niet gekker worden!

dat heeft er nix mee te maken. cyclocrossers zijn op de nederlandse banen veelal sneller.
wat de breekbaarheid van de fietsen betreft.. is er eigenlijk een uci gewicht voor atb"s?? bij de racefiets is dit als ik me niet vergis 6,8 kg..
iemand een idee. Bij een wat hoger gewicht kun je de kwaliteit waarborgen

Mtbs

Bericht door Mtbs » do sep 30, 2004 6:25 pm

Er geldt binnen alle fietsdiscipline"s van de uci een minimale massa van de fiets van 6,8 kg (zie reglement op www.uci.ch), dus ook bij mountainbike. Het kan nog veel lichter (en fragieler) dan nu, weightweenies halen die 6,8 kg al nauwelijks tot niet, laat staan profs welke veelal rondrijden met hardtails van boven de 9 kg.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do sep 30, 2004 6:33 pm

Volgens mij is dat gewoon die zelfde 6,8 kg.

Het overgens ook een schande dat sommige Mountainbike wedstrijden in nederland beter te doen zijn met cyclocrossers dan met volwaardige mtb. En als het dan een beetje ruig wordt (lees: niet/moeilijk te doen met een cyclocrossfiets) beginnen ze te klagen. Een mooi voorbeeld hiervan is de bergrace, er zijn wedstrijdrijders die klagen over de trap, omdat deze een aanslag zou zijn op het materiaal. Als je zo gaat te werk gaat kun je beter gaan racefietsen....

Exar

Bericht door Exar » za okt 02, 2004 9:36 am

Er zijn weinig wedstrijden beter te doen op een cyclocrossfiets... Sneller misschien, maar meer plezier zal je er niet uit halen. Xircuit weet natuurlijk wel waar hij het over heeft, hij heeft namelijk wel 1 (één) wedstrijd meegedaan.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » za okt 02, 2004 4:17 pm

Een zelfde soort voorval is een aantal jaren geleden in een andere tak van sport voorgekomen, te weten triathlon.

Tijdens triathlonwedstrijden over de olympische afstand werd het toen toegestaan om te stayeren. Dit werd door velen met open armen ontvangen. Tja, want als je een minder goeie fietser bent maar een goeie zwemmer danwel hardloper, kun je nog steeds mooi in de buurt van de concurrentie blijven.
Zelf heb ik ook een aantal jaren aan triathlon gedaan. Fietsen was altijd mijn sterkste onderdeel. En hoewel stayeren toendertijd nog niet mocht werd het toch veelvuldig gedaan. En het is vreselijk irritant als er iemand vreselijk in je wiel zit te hangen.
Gelukkig werden deze personen vaak afgestraft met diskwalificatie.

Gelukkig is het bij de lange afstanden niet zo gegaan, daar moet minimaal 10 meter tussen de voorliggende persoon zitten. En bij passeren moet je er ruim omheen gaan en pas als je er ruim voorbij bent weer naar rechts danwel naar links gaan. Zelfde soort discussie. Het is geen wielrennen waar teams meedoen maar een puur individuele sport. En dat vind ik van mountainbiken ook. Je moet je probleem zelf oplossen en geen hulp van buitenaf krijgen.

punt.

Arnetteman 8)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo okt 03, 2004 11:48 am

Exar schreef:
Er zijn weinig wedstrijden beter te doen op een cyclocrossfiets... Sneller misschien.

Ja, daar heb ik het toch ook over.

Xircuit weet natuurlijk wel waar hij het over heeft, hij heeft namelijk wel 1 (één) wedstrijd meegedaan.

En dat weet jij?

Exar

Bericht door Exar » zo okt 03, 2004 12:59 pm

Inderdaad.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma okt 04, 2004 10:08 pm

Exar schreef: Inderdaad.
Hmm je weet t blijkbaar dus niet.

Verder wil ik niet bijdehand doen, maar jij als wedstrijd rijder, doet toch mee om zo SNEL mogelijk te rijden. En je zegt zelf: Het is wel sneller, nou dan.. dan heeft xircuit toch gelijk. Ik bedoel voor je plezier ga je inderdaad niet op zo"n halve reetfiets zitten, t ziet er nog dom uit ook. Maarja als het sneller is....En het is toch ook zo dat een fors deel van de wedstrijden misschien een beetje te weinig met "mountain"biken te maken hebben, iig in mijn optiek wel. En jij mag dan wel een stuk meer ervaren wedstrijdrijder zijn, maar het is geen reden om zo arrogant te doen. Beetje jammer :?

Verder :-* :)

Plaats reactie