Seven Cycles, bad experience....

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

rolf
afwerking

Bericht door rolf » do jun 17, 2010 9:16 am

Het verhaal van Ernie is inderdaad iets of wat herkenbaar. Zijn lasnaden lijken wel een stuk mooier gelegd te zijn.

Mijn frame lijkt een beetje een spoed klus. De finish (geborsteld) is ook niet overal hetzelfde. Sommige stukken zijn bijna niet gedaan (zou men met de machine niet bij kunnen) en andere stukken te veel geborsteld (lasnaad te veel weggehaaald).

Ik zou een keer een lynskey ernaast moeten zien ;)

serge

Bericht door serge » do jun 17, 2010 9:46 am

marten schreef:
serge schreef:Ik vind het een prachtige bike, maar, ben je tevreden van de rijeigenschappen of zijn die ook niets. Er is nog niets beslist over het merk, ik kijk nog wat rond, maar het word zeker een 29er.
Ik zou Carl Strong en Kent Eriksen ook op het lijstje zetten
Dat zal ik zeker doen, ik heb toch al een paar Seven van dichtbij kunnen bewonderen, en het zag er allemaal prachtig gemaakt uit, misschien moet ik ze eens beter bekijken.

@ Rolf check pb.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 17, 2010 9:52 am

Dan loop je zanikken over buizen die niet recht gelast zijn terwijl er een enorme knik in je onderbuis zit......sorry kon het neit laten :angelnot: ;)

Buiten het feit dat hij niet aan je verwachtingen qua laswerk voldoet...hoe rijdt de fiets eigenlijk?

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jun 17, 2010 10:01 am

Eigenlijk wel apart;

twee frames met enige jaren tussen het bouwen in vergelijken op lasnaden. Ik snap de redenatie wel, maar bij Seven werken meer dan slechts 1 lasser. Het is en blijft handwerk, methodes veranderen, snelheid wordt opgekrikt, you name it... veel variabelen. Eigenlijk logisch dat lasnaden mogelijk anders kunnen kijken. Ja, Seven en Moots bijv. stonden bekend om altijd mooie naden, maar het referentiekader wat daar omheen zit is ook vrij rekbaar... in elk geval amper in harde cijfers vast te leggen.

Wil je echt consistente lasnaden zien over een grote range; check de Aziaten... die krijgen dat voor elkaar. Herhaling, herhaling, herhaling... dat geeft dergelijke consistentie.

Juist het feit dat geen twee frames hetzelfde zijn, voegt in mijn optiek (let op; mening dus) toe aan de charme van het creëren van een echt 'eigen' ding.

Goed; dan nog verwacht je 'mooie lasnaden', maar 'mooi' is subjectief en zeker in situaties als deze nogal breed interpretabel. Lastige discussie dus.

Zaken als bidonnokjes, derailleuroogjes, etc. zijn duidelijk meetbare zaken die moeten voldoen aan zekere standaarden. Daarin zal een discussie ook veel duidelijker omkadert zijn.

Oz

Bericht door Oz » do jun 17, 2010 8:55 pm

Als eerste: Rolf > strakke kar geworden; ziet er heel puik uit!

Wat betreft de detailafwerking:
Laten we eerst stellen dat iedere fiets van meer dan € 1.500,- voor 98% van de berijders puur emotie is. Slechts een nihil deel van alle bikers heeft die extra waarde (meestal uitgedrukt in een lager gewicht & vaak gerealiseerd door exclusievere en duurdere onderdelen) echt nodig. Voor mezelf sprekende heb ik in ieder geval echt geen XTR, Tune of Camp Chorus (bijv) spullen nodig. Maar het oog wil ook wat en ik heb plezier in iets bijzonders samen te stellen.

In geval van maatwerk, of het nu staal, alu of ti is, denk ik dat het onmogelijk is om iets perfects te maken. Miscchien is dat ook wel een klein beetje de charme van custom... M'n custom Brodie heeft ook een nokje die niet helemaal recht zit maar Paul (Brodie) zal die avond ervoor wel een pint teveel hebben gepakt (denk ik dan maar). Wel ben ik het met Rolf eens dat als je een dergelijk bedrag moet betalen de afwerking top moet zijn, hoe "top" top is is daarna een moeilijke defenitie.
Hoe raar het voor sommigen ook moge klinken: ik denk dat de toleranties die onze taiwanese vrienden hanteren (waar 90+% van alle bikes wordt gemaakt) bij de duurdere modellen (!) altijd nauwkeuriger zijn dan bij maatwerk uit de US. Volumes maken én een goede kwaliteit borgen is een kunst! Bij 1'tjes en 2'tjes is de factor mens een veel grotere invloed en is de kans op foutjes groter.

Net als Rolf ben (was) ik met een vergelijkbaar project bezig (keus staat nog niet 100% vast) maar door omstandigheden heb ik alles tot begin 2011 uitgesteld. Voorlopig heb ik plezier van m'n 29"Salsa en begin 2011 zien we wel verder.

m@rtin

Bericht door m@rtin » do jun 17, 2010 9:51 pm

sneeuwpop schreef:....Neemt niet weg dat de rest van het frame een stuk hoogwaardiger is afgewerkt dan bijvoorbeeld een Lynskey-batch van OnOne.
Dit Seven frame kost 2000 euro meer dan een On-One.....
Ik zie trouwens niet zo snel waar deze hoogwaardiger is afgewerkt dan mijn On-One Ti456, of mijn Planet-X Ti pro road.

rolf

reactie

Bericht door rolf » do jun 17, 2010 9:53 pm

Daar was ik al bang voor :cry:

Oz

Bericht door Oz » do jun 17, 2010 10:09 pm

m@rtin schreef:
sneeuwpop schreef:....Neemt niet weg dat de rest van het frame een stuk hoogwaardiger is afgewerkt dan bijvoorbeeld een Lynskey-batch van OnOne.
Dit Seven frame kost 2000 euro meer dan een On-One.....
Ik zie trouwens niet zo snel waar deze hoogwaardiger is afgewerkt dan mijn On-One Ti456, of mijn Planet-X Ti pro road.
uh....Dan zou ik ze maar eens naast elkaar leggen..ben ik het dus niet mee eens
On One heeft bijvoorbeeld ook frames gemaakt van Reynolds 853 maar dat wil niet zeggen dat de afwerking even mooi is al een Dekerf Team SL (die ook van Reynolds 853 is gemaakt). Hoeveel "custom bouw", en klein merk en echt handwerk meer mag kosten is en blijft een lastige discussie. Emotie, emotie en nogmaals emotie . Maar om te zeggen dat het hetzelfde is als produktiewerk...

Volgens mij komt de On One Ti bij Lynskey vandaan (100% zeker weten doe ik dat niet) en Lynskey biedt een mooi frame voor een acceptabele prijs. Maar het is wel niets unieks. Een Seven, IF of nog meer een Dekerf of een (oude!) Brodie, zijn al behoorlijk uniek. En kijk eens bij Engin bikes: is een Reynolds 953 frame meer dan € 4000,- waard? Echt niet. Maar ga dan eens kijken naar de fenomenale details - briljant en supermooi. Handwerk, wetende dat dit zeker niet beter is dan produktie, blijft iets unieks (met z'n voor- en nadelen!) maar de factor handjes is de duurste van het geheel en zal een groot deel van de prijs bepalen.

Een Rolls Royce zal technisch niet beter zijn dan een Lexus of een Phaeton, toch is een Rolls van een totaal andere klasse.... (en weer die emotie)

Bottom line: merken als Seven, IF, Engin, Dekerf, Sycip, etc. zijn meer dan een fiets. Als berijder moet je begrijpen wat je gaat kopen met een dergelijke frame en dat op waarde weten in te schatten. Is dat niet belangrijk voor je? Koop dan ajb gewoon een 13 in een dozijn frame; functioneel zal dat zeker net zo goed voldoen.

Vb. ik heb meegemaakt dat iemand zonder zijn schouders op te halen een deuk in een FatChance Yo Eddy had gereden.......ik zou er weken niet van slapen...

btw: een Lynskey Pro 29"(wel appelsmet appels vergelijken) kost in brushed uitvoering ook € 2.100,-. Doe er nog een beetje maatwerk bij en ook een Lynskey zit op € 2.500,-!

yo-eddy

Bericht door yo-eddy » vr jun 18, 2010 9:04 am

Leuke topic :)
Ik rij nu zelf 2 jaar op een custom gebouwde Groovy (van Rody Walter, ex Grove) en heb erg genoten van het proces en de directe communicatie met de bouwer. Custom frames zijn idd vooral emotie en exclusiviteit, maar in mijn geval ook handig omdat ik een non-suspension corrected frame wilde met EBB en Rohloff compatible drop-outs. M.a.w. iets dat niet op de markt verkrijgbaar was. Tegenwoordig is Groovy behoorlijk gegroeid met nog steeds maar één werknemer (Rody) zijn tijd om met mensen te communiceren zoals dat bij mij gegaan is zijn denk ik wel voorbij (zo'n 30 uitgebreide mails, heen en weer voor één frame!).Wat ik geleerd heb is dat je verwachtingen realistisch moeten zijn en dat je moet luisteren naar de feedback van de bouwer zelf (als je direct contact kunt hebben ;-) ). Probeer zo goed mogelijk te definiëren wat je wilt en wat echt belangrijk voor je is (geometrie, frame stijfheid, extra opties, mooie lassen ;-)) en kijk goed naar recent werk van de bouwer.

Wat Titanium betreft zijn er vele opties, de meeste bouwers met de "mooiste" lasnaden gebruiken een pulser en leggen zgn double welds (MOOTS. ERIKSEN, POTTS enz..) andere lassen uit de hand en leggen een enkele TIG rups (moeilijker, minder strak maar wel eerlijker in hun ogen). Ik ben nu zelf bezig met het bestellen van een custom 29er Ti frame (bouwer is nog geheim) dit gaat zeker nog een half jaar duren en de uitkomst is voor mij ook een verrassing :) ik heb de bouwer veel vrijheid gegeven en vertrouw op zijn interpretatie en kunnen, hij is de vakman, weet wat kan en komt met de creatieve ideeën. Kan niet achten tot ie af is!

@Rolf, in mijn ogen maken Kent Eriksen en Steve Potts de frames die 't beste bij jouw verwachtingen passen en kun je met hen ook direct communiceren, neem aan dat je niet zit te wachten op een ander frame, maar mocht je willen veranderen bestel dan tijdig want de wachttijden (vooral Potts) zijn zeker meer dan 1 week ;)
Voor nu hoop ik dat je van de Seven kunt genieten en het nare gevoel kwijt raakt als je over de single tracks knalt 8)

greetz Roy

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jun 18, 2010 10:36 am

yo-eddy schreef: Wat Titanium betreft zijn er vele opties, de meeste bouwers met de "mooiste" lasnaden gebruiken een pulser en leggen zgn double welds (MOOTS. ERIKSEN, POTTS enz..) andere lassen uit de hand en leggen een enkele TIG rups (moeilijker, minder strak maar wel eerlijker in hun ogen).
Nogal kort door de bocht en eigenlijk niet echt het eigenlijke verhaal waar het ti-lassen aan gaat (beide methodes wordt met de hand gedaan en een enkele naad is niet per definitie moeilijker dan een double-pass weld, alsmede dat het niet gezegd is dat een double pass altijd de mooiste lasnaden oplevert), maar laten we daar op in gaan in een aparte discussie, indien gewenst. 8)

Ik denk dat we uit de ervaringen van anderen in dit topic eigenlijk als gemene deler wel kunnen opmaken dat een custom frame in deze prijscategorie vooral emotie/beleving is. De bad-experience die Rolf mee heeft gemaakt ligt voornamelijk op dat vlak en feitelijk zijn de omschreven details daarin niet eens primair het 'probleem' in deze.

Ook ik heb een dergelijke ervaring gehad in het verre verleden met mijn eerste custom ti frame. Niet tot op deze extensie, het ging ook om minder geld... maar nietemin was ik niet tevreden met het geheel. De oplossing die ik voorzag was 'verkopen' en het verhaal daarmee afsluiten, om later mn huiswerk anders te doen en alsnog in een ander project (ander soort fiets, andere mind-set) mn gram in het 'custom frame laten bouwen' te halen.

casper937

Bericht door casper937 » do jun 24, 2010 10:14 am

Dankzij dit topic kom ik te laat op mijn afspraak!

Ik heb een Dekerf Implant Ti. Herover heb ik bijna een half jaar lang met Chris Dekerf gemaild. Het verhaal dat het contact met de bouwer goed is klopt maar het verhaal dat de bouwer 'bot' commercieel is klopt ook 8)

Ik ben denk ik veel te makkelijk geweest bij het bouwen van mijn frame. Doordat ik niet zoveel kennis heb van de hoeken, heb ik Chris volledig de vrije hand gegeven. Ik vertrouwde op zijn skills gebaseerd op de Team SST die ik toen had.

Ik heb mijn frame niet nagemeten zoals jij dat hebt gedaan. Voor mij was het belangrijk dat ik 3 fietsen in mijn huidige fiets terug kon vinden. Wel kan ik begrijpen dat een perfect recht frame voor jou de reden was om zoveel geld uit te geven.

Je hebt aangegeven dat je al een eerdere nare ervaring hebt opgedaan bij IF. Kun je aangeven wat dat was?

serge

Bericht door serge » za jun 26, 2010 1:28 am

Ik ga het toch eens proberen een 7, eergisteren 3 uur bezig geweest met wat ik wil , mogelijkhedenen en opmeten, het word ook een 29er, maar ik wil zo veel mogelijk confort, ik wacht nu vol ongeduld op mijn voordstel.

rolf

Seven

Bericht door rolf » ma jun 28, 2010 9:13 am

casper937 schreef:Je hebt aangegeven dat je al een eerdere nare ervaring hebt opgedaan bij IF. Kun je aangeven wat dat was?
Bij IF duidelijk aangegeven wat de verwachtingen waren. Helaas tot een paar keer toe foutjes in de maten van de voorstel tekeningen. Daarbij optie bekeken voor een lefty, waarbij bleek dat IF al tijden de verkeerde inbouwhoogte voor hanteerde (reactie: "oh klopt inderdaad, maar we hebben nog geen klachten gehad". Net voor het goedkeuren ontdekt dat de metingen op een setback seatpost waren gebasseerd en niet op een inline zoals direct aangegeven.
Ook een behoorlijk getouwtrek over de cable routing, IF wilde geen downtube cable routing maken. Ook niet als ik de geconcequenties aanvaarde.

Na deze reeks van foutjes (zou niet mogen, denk ik, bij een dergelijke merk/prijs) bleek op het eind dat IF eigen geen dubbel butted buizen wilde gebruiken (wel te koop mee lopen op de website...), want "dit maakt toch bijna geen verschil", aldus IF. Dat was voor mij de druppel om daar geen Titanium 29er te bestellen.

Heel vriendelijke mensen bij IF en zou er nog wel eens een Stalen singelspeed 29er willen bestellen. Minder duur en bijft bloedmooi!
Geomtrie is tenslotte al klaar!

Wel ook bij IF en net als bij Seven contact personen die niet echt mtb-ers lijken. Meer racefiets georienteerd. En inderdaad ook bij IF een contact persoon en niet degene die de fiets gaat bouwen. je moet dus goed weten wat je wil.

serge schreef:Ik ga het toch eens proberen een 7, eergisteren 3 uur bezig geweest met wat ik wil , mogelijkhedenen en opmeten, het word ook een 29er, maar ik wil zo veel mogelijk confort, ik wacht nu vol ongeduld op mijn voordstel.
Tja, je zult begrijpen dat ik dat niet snap ;-). Ik zou nu eerder voor een Crisp gaan (als het dan toch duur mag) dan heb je echt custom en contact met de bouwer, zonder de vele tussen lagen tussen jouw en de bouwer.

Ik zou geen frame meer bestellen van € 3300, waar de helft van de prijs de naam is. Dan nog eerder een lynskey (of familie daarvan) voor een eerlijkere prijs.

Maar goed, been there. Ik wilde (helaas) na al die jaren ook datgene waar ik van de droomde. Sommige dingen moet je eerst ervaren alvorens het advies te begrijpen. Ik was tenslotte ook al gewaarschuwd, maar wilde het niet geloven...

casper937

Bericht door casper937 » ma jun 28, 2010 10:47 am

Ik heb destijds ook contact gehaid met Lynskey via de chat functie op de site. EIgenlijk kreeg ik binnen 10 min van de beste sales man al een kant en klaar advies over wat ik moest aanschaffen. Daar zou ik mijn geld dus niet achter laten.

Ik denk dat Jim Kish en Sycip goede alternatieven zijn.

rolf

Lynskey

Bericht door rolf » ma jun 28, 2010 10:54 am

De mensen van lynskey zelf zijn inderdaad iets of wat opdringerig (commercieel), maar pretenderen dan ook niet iets anders te zijn. En de prijs is daar dan ook naar...

Maar inderdaad zijn KISH en Sycip 2 hele goede alternatieven.
Nog vergeten, ook contact met Eriksen gehad, heel vriendelijk en ook echt mooie frames!

suri

Bericht door suri » ma jun 28, 2010 11:28 am

Proficiaat met je seven 29er. Hij ziet er goed uit en zal wellicht ook zo rijden. Ik heb zelf een IF ti deluxe 29er en rijdt er nu al bijna twee jaar op met veel plezier. De fiets voldoet aan mijn verwachtingen en ik weet zeker dat een lynskey of een Salsa dat ook zouden doen of nog beter voor heel wat minder geld. Duur hoeft niet beter te zijn! Je hebt een emotie gekocht en je laten beetnemen door je emotie.

Ik heb hem nooit in detail nagemeten of onder de loep genomen en ik zou dit ook niet doen.
Het is voor mij een gebruiksvoorwerp om plezier te hebben. Ik kan me voorstellen dat een stukje plezier is ontnomen aan het frame maar geen hond zal het ooit zien.

Mocht mijn IF breken ik zou direct met Kent Eriksen aan tafel gaan zitten.

Go out and ride it hard that beauty!

serge

Bericht door serge » ma jun 28, 2010 1:29 pm

Binnen 10 dagen zal ik de tekeningen te zien krijgen en dan beslissen we wel verder.
Ik vind 7 nog altijd prachtige fietsen, en ik ben benieuwd naar hun ontwerp.

casper937

Bericht door casper937 » di jun 29, 2010 10:46 am

serge

Bericht door serge » di jun 29, 2010 4:08 pm

Gaat een beetje naar de 7 die ik laat uitekenen, aleen voor mij maar één buis in Carbon. En dan heb ik het niet over de maten, maar over de look.

Gène

Bericht door Gène » di jun 29, 2010 4:19 pm

casper937 schreef:Ik kwam net dit tegen...

http://www.ecplaza.net/product/223925_1 ... .html#none

$650!!
Doe maar niet. Ik ken iemand die afgelopen jaar ook op die manier een Indonesiër z'n nieuwe badkamer heeft gefinancierd door deze het geld voor de fiets over te maken. De fiets heeft hij nooit gezien, een foto van de badkamer trouwens ook niet ;)
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

wictor

Bericht door wictor » di jun 29, 2010 4:32 pm

Gène schreef:Doe maar niet.
Nog een voorzichtige hint: "If it sounds to good to be true...... it is."

Zie ook de verzend- en betaalopties: geld overmaken en hopen dat het ooit opgestuurd wordt.

rolf

Ebay

Bericht door rolf » di jun 29, 2010 5:33 pm

Ik geloof dat we afdwalen, maar iets klopt er inderdaad niet:

http://cgi.ebay.com/RARE-SEVEN-CYCLES-I ... 3a5c3ca7f7

Andere locatie, andere prijs...

rolf

meten is weten

Bericht door rolf » ma jul 05, 2010 12:58 pm

Hi,

Weten jullie misschien nog een adres waar ik de geomtrie van mijn frame na zou kunnen laten meten?

Overigens zou een onpartijdige expert ook mooi zijn, die kan oordelen of het wel of niet volgens de norm is afgeleverd. En daar ook nog een uitspraak in durft te doen in deze. Ik zou zo niet weten wie daar als professional en expert voor in aanmerking zou kunnen komen. Idee iemand?

Mvg Rolf

suri

Bericht door suri » ma jul 05, 2010 2:06 pm

Hoe rijdt de fiets eigenlijk? Hoe zijn de eigenschappen? We hebben het tot nu alleen over de kosmetische kant van het frame gehad en ik krijg het idee dat je dit belangrijker vindt dan de performance van het ti frame (comfort in relatie tot stijfheid, sturen, e.d. van het frame).

Ik denk dat je nooit bij Seven je gelijk zal halen. Ze zullen je geen nieuw frame leveren.

Persoonlijk zou ik hem op ebay zetten. Ik doe wel een openings bod :)

rolf

Bericht door rolf » ma jul 05, 2010 2:52 pm

suri schreef:Hoe rijdt de fiets eigenlijk? Hoe zijn de eigenschappen? We hebben het tot nu alleen over de kosmetische kant van het frame gehad en ik krijg het idee dat je dit belangrijker vindt dan de performance van het ti frame (comfort in relatie tot stijfheid, sturen, e.d. van het frame).
Ik post zekker nog een keer een stuk over de rij eigenschappen, maar dan moet het eea met de fabrikant/leverancier afgerond zijn.
suri schreef:Ik denk dat je nooit bij Seven je gelijk zal halen. Ze zullen je geen nieuw frame leveren.
Gelijk halen en een nieuw frame zijn 2 verschillende dingen. Kom ik nog op terug.
suri schreef:Persoonlijk zou ik hem op ebay zetten. Ik doe wel een openings bod :)
Zit er voorlopig niet in zou me veel te veel gaan kosten ;)

Plaats reactie