MTB mags te weinig kritisch?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Castor

Bericht door Castor » wo mar 29, 2006 8:28 am

Maartentje schreef:De mening van anderen, hetzij professionals, het zij de 'übermensch', is altijd beïnvloed... Wat dat betreft ben ik het dus helemaal met je eens dat een blad moet proberen objectief te zijn.
Filosofisch hoor. Als men zich bij een blad een mening vormt en ze zetten hem in een mag, is het toch een mening van anderen voor de lezers?

Ben het trouwens niet eens met de stelling. Vind het te prijzen dat zij zich genuanceerd uitlaten over chainguides, ipv eentje de zondebok maken om een sensationeler testresultaat. En ze zijn IMO wel kritisch, maar op een subtiele (volwassen als je het zo wilt noemen) manier. Zeker met de huidige productiestandaarden is er weinig zwart / wit, maar groeiend grijs gebied van goede kwaliteit.

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo mar 29, 2006 11:36 am

Castor schreef:
Maartentje schreef:De mening van anderen, hetzij professionals, het zij de 'übermensch', is altijd beïnvloed... Wat dat betreft ben ik het dus helemaal met je eens dat een blad moet proberen objectief te zijn.
Filosofisch hoor. Als men zich bij een blad een mening vormt en ze zetten hem in een mag, is het toch een mening van anderen voor de lezers?

Ben het trouwens niet eens met de stelling. Vind het te prijzen dat zij zich genuanceerd uitlaten over chainguides, ipv eentje de zondebok maken om een sensationeler testresultaat. En ze zijn IMO wel kritisch, maar op een subtiele (volwassen als je het zo wilt noemen) manier. Zeker met de huidige productiestandaarden is er weinig zwart / wit, maar groeiend grijs gebied van goede kwaliteit.
Ik begrijp wat je bedoelt en ik ben het er ook wel tot op een bepaald niveau mee eens maar ik vind dat er ook aanbod of keuze moet zijn om wel zwart/wit te kunnen lezen. Ik heb nog geen UK/VS blad gehoord die dat aanbiedt. Dat heb ik ook al gezegd, niet ieder blad hoeft kritischer te zijn maar ik zou graag wel zien dat er EEN blad was dat dat deed.

Ik wist niet dat er Duitse bladen deden die dit waren en ik vind dat goed om te horen, maar jammer dat de subjectiviteit niet echt vertrouwd kan worden. De voor mij echt geloofwaardige mening is degene die zich over voor- en nadelen uitlaat en dus subjectief is maar daarnaast ook haar onafhankelijke positie waar maakt. Een paradoxaal gezegd, zoveel mogelijk objectief subjectief zijn. Als je geloofwaardig genoeg bent denk ik dat je daarmee een geweldige formule bent en ook veel lezers trekt.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo mar 29, 2006 11:44 am

ik heb pas Mountain Bike Action - January 2006 gedownload..

T magazine als PDF....op zich wel grappig!

Als er iemand intresse heeft...kan ik de torrent of de file wel fixen!

Castor

Bericht door Castor » wo mar 29, 2006 2:41 pm

N I E L S schreef:niet ieder blad hoeft kritischer te zijn maar ik zou graag wel zien dat er EEN blad was dat dat deed.
Snap ik.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo mar 29, 2006 7:23 pm

je moet wel eerst snappen hoe het hele systeem werkt. magasines krijgen onderdelen van fabrikanten om te testen. maar als je een product helemaal afbreekt, gaat die fabrikant zeker niet geneigd zijn je daarna nog een product op te sturen om te testen, omdat je het toch maar abreekt. en de concurrentie van die fabrikant zal in de eerste plaats wel blij zijn omdat jouw review meer klanten naar zijn product stuurt, maar zal ook wel aarzelen eer hij zijn producten naar jou stuurt.
en als een magasine geen producten meer krijgt om te testen, valt er niet veel meer te schrijven.
anderzijds moet een blad inderdaad ook de lezers te vriend houden.

het is dus allemaal niet zo simpel om zomaar even iets af te breken, of zelfs maar een doorslaggevend nadeel op te noemen.

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo apr 09, 2006 4:39 pm

Drooze @ DirtE19 schreef:je moet wel eerst snappen hoe het hele systeem werkt. magasines krijgen onderdelen van fabrikanten om te testen. maar als je een product helemaal afbreekt, gaat die fabrikant zeker niet geneigd zijn je daarna nog een product op te sturen om te testen, omdat je het toch maar abreekt. en de concurrentie van die fabrikant zal in de eerste plaats wel blij zijn omdat jouw review meer klanten naar zijn product stuurt, maar zal ook wel aarzelen eer hij zijn producten naar jou stuurt.
en als een magasine geen producten meer krijgt om te testen, valt er niet veel meer te schrijven.
anderzijds moet een blad inderdaad ook de lezers te vriend houden.

het is dus allemaal niet zo simpel om zomaar even iets af te breken, of zelfs maar een doorslaggevend nadeel op te noemen.
(beetje laat antwoord van mij helaas)

Aha, zo had ik het nog niet bekeken. Daar kan ik me wel in vinden maar... Vanuit lange termijn visie en vanuit een fabrikant die vertrouwen heeft in zijn product lijkt het me juist integendeel.

Als jij zeker weet dat jouw product moeilijk sloopbaar is dan zou ik het wel laten testen door de crew van een blad. Na de test zal je product OF gepromoot worden OF afgekraakt worden maar kun jij wel je product aanpassen. Ik ga er nu even vanuit dat zon blad niet een stel huckers in dienst heeft maar gewoon een stel fanatieke MTBers.

Vanuit lange termijn visie:
Als je weet dat het blad altijd een eerlijk oordeel geeft over een product en jij wilt je product gepromoot hebben ga je naar een blad waarvan je weet dat mensen het geloofwaardig vinden. Ik vind Dirt niet echt een geloofwaardig blad, niet omdat ze veel onware dingen op schrijven maar omdat ze gewoon alles prijzen. Ik zie het echt als pure info over een product, niet als een vergelijker.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

RattleHead

magz

Bericht door RattleHead » zo apr 09, 2006 9:13 pm

Niels, ik ben het wel eens met je commentaar. De duitse bike heeft het alleen maar over freeride maar een vork test van alle dubbelkroons is nooit uitgevoerd. Wel goed zijn hun lab gegevens; gewoon harde cijfers. Alleen veel duitse zooi doet het nooit slecht, Zo houden ze iedereen blij op hunb eigen markt en worden ze met veel poeha weer uitgenodigd voor een leuke test rit op de canarische eilanden etc. Objectiviteit, waarschijnlijk niet helemaal, al liegen de cijfers niet. Grootste probleem, ze testen niet de producten waar/wij ik intersse in hebben (veel toer, cc en marathon). Voor Freeride hebben ze nu een apparte 3 maandelijkse uitgaven.

In Dirt (engels) is het jammer dat ze de ene keer vrij diep in aangaan op dh bikes, maar geen echt oordeel vellen. Tussen de regels lees je wat ze echt goed vinden (al is orange daar ook weer favoriet; tja, eens uitgenodugd worden is best leuk) en wat ze wel ok vinden. slecht is het idd nooit, al uiten ze wel hun twijfels. Alleen bijvoorbeeld hun remschijven test is meer een opsomming van wat te koop is maar niet wat nou werkt in bijvoorbeeld een afdaling in Les Gets!

Mountainbike rider (duits) zit eigenlijk tussen die twee in, geven redelijk goed oordeel over bikes maar ook hun schijfremmen test was meer een wat is er te koop overzicht.

Het duiste mountainbike heeft alleen maar over powerbars, het amerikaanse MTBAction heeft een eikel van een hoofdredacteur en zijn ook niet kritisch.

Over nederlands wil ik het al helamaal niet hebben.

Ik vrees dat Dirte19 gelijk heeft; het is net als met autoprogramma's; Ze krijgen anders gewoon geen test rit. Er is 1 uitzondering; TOP GEAR

En ik denk dat Niels (net als ik en zovele) een bikemag a la top gear willen. Als het klote is, zeg het dan, en geef aan waar spullen afwijken.

Denk toch dat je met Dirt en MTBrider (duits) de twee beste op dit moment hebt. En als bonus 1 keer per kwartaal duitde freeride.

Greetz
RATTLE YOUR GODDAMN HEAD!

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo apr 09, 2006 9:40 pm

Je moet niet vergeten dat een tijdschrift als Bike enorm groot is. Een fabrikant kan het zich dus niet eens veroorloven om geen spullen aan biketesters te geven want dan verkopen ze gewoon geen drol he.
Je ziet vaak genoeg dat Bike kritisch is. En dan staat er gelijk in het blad een antwoord van de fabrikant waarom een bepaald product heeft gefaald. Dus dat vind ik wel goed zo. Mooi voorbeeld is de Avid Juicy 7 carbon. Daarvan braken de remcilinders. Antwoord van de Avid: jullie tests zijn zo crimineel zwaar, dan kan het altijd wel gebeuren. Alleen waren zij de enige die serieus panne kreeg bij de test. Dus ze leggen wel de zwaktes bloot. Een jaar geleden was er ook al een Avid Juicy test. En ook die had terminale panne. Maar ze komen wel steeds terug want ze kunnen het gewoon niet veroorloven tegenwoordig om niet in het blad te staan.
Als je achter je product staat dan laat je hem ook testen. Zoniet dan zijn er zo 20 anderen voor je hoor.

Maar er moet wel verschil zijn. Een blad als bike is minstens 5x zo groot als ik noem maar wat mountainbike ofzo, in oplage dan. Dus die kan zich veel meer permiteren qua tests en inhoud.

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma apr 10, 2006 8:46 pm

In een bikemag ala Top Gear zouden alleen de Intense-n, Sworks-en enzo van de bike wereld getest worden. Als entertainment op zich is Top Gear wel leuk, maar als je zelf een auto wilt kopen heb je er niks aan. Ik kan iig geen Aston Martin DB9, Ferrari FXX of Bugatti Veyron betalen. En als ik dat wel kon maakte een review toch niet uit, ik zou dan het mooiste (in mijn ogen) model kopen, of ie nou super goed of uitmuntend reed.

Hoe het met het Top Gear tijdschrift gesteld is weet ik niet, die lees ik niet.

Plaats reactie