Re:turkse letters in het alfabet?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

aab

Bericht door aab » zo nov 09, 2003 5:34 pm

Jurriaan schreef:
aap, wie wijst hier met de vinger?
ik wijs mensen op de feiten

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo nov 09, 2003 5:58 pm

hoezo????

dat het nieuwe "rechtse" kabinet, wat mensen zoals jij zo graag wilden,
er een vette zooi van maken....ja idd......dat zijn de feiten....
zo"n denkwijze manifesteerd feitelijk alleen een samenleving waar niemand gelukkig in is.

moet jou geluk ten kosten gaan van dat van anderen...?????

surfstad

Bericht door surfstad » zo nov 09, 2003 6:05 pm

Eén stomme vraag... waarom worden onze topics die gewoon nergens op slaan continue gemoderaded en op slot gegooit. Dit gaat nergens over. Moderators do you´re job!!

aab

Bericht door aab » zo nov 09, 2003 8:00 pm

surfstad schreef:
Eén stomme vraag... waarom worden onze topics die gewoon nergens op slaan continue gemoderaded en op slot gegooit. Dit gaat nergens over. Moderators do you´re job!!
jeb your right

aab

Bericht door aab » zo nov 09, 2003 8:22 pm

GTLTS schreef:

hoezo????

dat het nieuwe "rechtse" kabinet, wat mensen zoals jij zo graag wilden,
er een vette zooi van maken....ja idd......dat zijn de feiten....
zo"n denkwijze manifesteerd feitelijk alleen een samenleving waar niemand gelukkig in is.

moet jou geluk ten kosten gaan van dat van anderen...?????
ik heb ten eerste nooit gezecht dat ik het met de LPF eens ben.
maar te vaak wordt gedacht dat rechts fout is en links goed.
kan iemand mij trouwens uitleggen wat tegenwoordig nog onder links en recht wordt verstaan !
maar als partyen die wel hun zaken in orde hebben er een zooi van maken wat is er dan op tegen om andere een kans te geven?

ten tweede vind ik het zwaar achterbaks dat jij sugereert dat niemand zich gelukkig zou voelen met een rechse regering. echt weer een voorbeeld van wat ik eerder noemde je hebt vrijheid meningsuiting zolang het maar niet teveel naar het rechtse neigt, want dan wordt je dr op aangewezen .

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo nov 09, 2003 8:38 pm

Dit soort "pokitiek getinte" discussies kunnen kennelijk niet gevoerd worden op dit forum, dat loopt telkens uit tot iets wat meer op bekvechten lijkt dan discussieren, jammer maar helaas. Surfstad heeft (vreemd genoeg) gelijk, dit verdiend net zo hard een slotje dan een "aapjes" topic.

Gast

Bericht door Gast » zo nov 09, 2003 8:42 pm

Aab for president

Plons

Bericht door Plons » zo nov 09, 2003 9:00 pm

bunlari yazarken, 2 adet türk gögüzler ellerimde iken, alfabenin halakasi yoktur, nereden çikariyorsunuz bu konulari.

bisiyklet sürmeyince, güzel alinmis türk amcigi sikiyorum.

orospular

Gast

Bericht door Gast » zo nov 09, 2003 9:03 pm

Gezondheid

aab

Bericht door aab » zo nov 09, 2003 9:23 pm

meer proost dacht ik eigenlijk :?

peter

Bericht door peter » ma nov 10, 2003 4:06 am

ook goeie morruhguh

Castor

Bericht door Castor » ma nov 10, 2003 8:46 am

Plonsita schreef:
orospular

:P

Frapp

Bericht door Frapp » ma nov 10, 2003 8:51 am

Echt waar, we zijn hier nog steeds in Nederland en niet in Turkije

We gaan toch volgend jaar ook niet het euro vizi songfestival in NL houden omdat turkije heeft gewonnen

Exar

Bericht door Exar » ma nov 10, 2003 9:49 am

Als je nou gewoon visie had geschreven? Zolang er nog mensen zijn die zich nederlander noemen en zo slecht schrijven...

Frapp

Bericht door Frapp » ma nov 10, 2003 11:06 am

het topic over zeiken is volgens mij ergens anders te vinden

en als jij van die turken houd die de hele dag op de bank hangen en van jou geld leven, moet je dat zelf weten

araminta

Bericht door araminta » ma nov 10, 2003 11:34 am

Naar aanleiding van de signalen die afkomstig zijn van de achterban heeft de NISBO recent een brief geschreven naar de minister-president Balkenende om de Turkse letters in het Nederlandse alfabet op te nemen. Door het ontbreken van de Turkse letters (ç, ?, ?, ö, ?, ü) worden de Turkse namen verkeerd en onvolledig geschreven en uitgesproken.

Zoals bekend is de eerste generatie Turken en Marokkanen in het kader van de arbeidsmigratie naar Nederland gekomen met de intentie om enkele jaren hier te blijven om een klein kapitaal op te bouwen en daarna naar de landen van herkomst terug te keren.

Later bleek dat deze wens door verschillende redenen niet haalbaar zijn. Langzaam maar zeker hebben de meeste van hen de keus gemaakt om in Nederland definitief te blijven. Ze maken nu een onafscheidelijk onderdeel van de Nederlandse samenleving..

Als volwaardige Nederlandse burgers willen ze graag dat hun namen en de namen van hun kinderen op een correcte manier op hun identiteitsdocumenten en andere bescheiden geschreven worden. Door het ontbreken van de hierboven vermelde Turkse letters worden sommige Turkse namen verkeerd geschreven wat soms tot problemen in de landen van herkomst leidt. Om een structurele oplossing te vinden voor dit probleem ligt het opnemen van deze letters in het Nederlandse alfabet voor de hand.

Kortom. Niks aan de hand. Ze willen dit alleen maar voor het correct produceren van officiële documenten. En daarvoor hoef je de letters niet toe te voegen aan het Nederlandse alfabet, zat alternatieven voor beschikbaar.

cHoc

Bericht door cHoc » ma nov 10, 2003 11:56 am

aha, zullen we om die redenen, dan ook maar duitse, russiche, chineese, japanse, poolse, slowaakse, koreaanse, vietnamese, enz, enz, enz, enz............................................................. letters alvast maar toevoegen, want stel je voor we zouden hun nog eens op die manier te kort doen, door hun naam niet goed in het paspoort te kunnen tikken..... ::)

als ze dan zo graag hun naam goed in hun paspoort willen hebben staan, laten ze dan naar een land gaan waar dat kan, turkije bv......

Gast

Bericht door Gast » ma nov 10, 2003 12:27 pm

Wahoo sorry aab maareh...

CHOC FOR PRESIDENT!!

Castor

Bericht door Castor » ma nov 10, 2003 1:33 pm

Zelfs mensen met de IMHO wat minder sympathieke ideeën over dit plan zouden toch de voordelen van een correcte naamregistratie moeten zien...
:-X

Rodger

Bericht door Rodger » ma nov 10, 2003 1:34 pm

Frappi schreef:
en als jij van die turken houd die de hele dag op de bank hangen en van jou geld leven, moet je dat zelf weten

Wat een bekrompenheid en het riekt naar racisme, alsof alleen de van Turkse afkomst Nederlanders op de bank hangen. U scheert over 1 kam heer. Maar goed, deze thread
neemt een hele verkeerde wending aan op deze manier.

Choc, je leest niet goed.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma nov 10, 2003 3:27 pm

de bange blanke ma spreekt.
Doet t pijn misschien dat er een lettertje meer in t alfabet komt.
Kost je dat veel geld?
voel je je erdoor bedreigd?

Lig eens wakker van problemen die problemen zijn.
in t turks bestaat bvb onze X niet. Stel dat jij Xavier Hendrickx noemt en je daar zou gaan wonen (voor de gezellige thee bvb) zou ej dan niet graag je naam goed gespeld zien?
Mn Schoonzus is n noorse. Ze heeft haar voornaam (met n doorstreepte O) intussen al op 15 verschillende manieren in haar bus gevonden. Als die letters t samenleven er op vergemakkelijkt. Why not?

Kijk trouwens eens naar jullie koloniaal verleden. Toen hebben de nederlanders (maar ook de fransen, belgen, duitser, engelsen en spanjaarden) meer opgedrongen en verplicht dan een paar letters in t alfabet.

Gast

Bericht door Gast » ma nov 10, 2003 3:34 pm

Het verleden heet niet voor niets "het verleden"
Wij waren vroeger bepaald geen lievertjes maar ik denk dat we ons daar intussen niet meer voor hoeven verontschuldigen want we zijn tenslotte een zeer gastvrij land geweest de laatste decennia. Het toevoegen van turkse letters in het alfabet is dan misschien geen directe bedreiging maar de Nederlandse bevolking ziet dit als een bedreiging van hun Nederlandse identiteit. Als we dit toelaten waar is dan het eind.... Ik hoor vanuit verschillende hoeken dat ze bijv. het sinterklaasfeest willen gaan verbieden omdat dit aanzet tot racisme omdat de pieten zwart zijn. We moeten toch ergens een grens trekken.

XANonimous
Contacteer:

Bericht door XANonimous » ma nov 10, 2003 3:50 pm

jongens dit gaat echt nergens over...
::) ::)

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » ma nov 10, 2003 4:55 pm

Die paar extra lettertjes maken het wel makkelijker voor de intergratie: Na een dag leren weten de Turkse leerlingen het halve alfabet al :P

Effe zonder gekheid, ik kan mij voorstellen dat met dat soort namen er vaak een fout (kan) worden gemaakt waardoor een persoon ineens een andere naam krijgt. Ik stond laatst op het stadsdeelkantoor om mijn rijbewijs te verlengen en daar was inderdaad een Turkse of Marrokaanse vrouw die een verkeerd gespelde naam op haar NEDERLANDSE paspoort had gekregen en daardoor op Schiphol een probleem had bij de douane. Ik kan er wel mee leven als de instanties die dit nodig hebben er gebruik van kunnen maken.

cHoc

Bericht door cHoc » ma nov 10, 2003 5:11 pm

Rodger schreef: Choc, je leest niet goed.
wat specifiek lees ik niet goed dan?

[
BF = Chief Wiggum schreef: de bange blanke ma spreekt.
Doet t pijn misschien dat er een lettertje meer in t alfabet komt.
Kost je dat veel geld?
voel je je erdoor bedreigd?

Lig eens wakker van problemen die problemen zijn.
in t turks bestaat bvb onze X niet. Stel dat jij Xavier Hendrickx noemt en je daar zou gaan wonen (voor de gezellige thee bvb) zou ej dan niet graag je naam goed gespeld zien?
Mn Schoonzus is n noorse. Ze heeft haar voornaam (met n doorstreepte O) intussen al op 15 verschillende manieren in haar bus gevonden. Als die letters t samenleven er op vergemakkelijkt. Why not?

Kijk trouwens eens naar jullie koloniaal verleden. Toen hebben de nederlanders (maar ook de fransen, belgen, duitser, engelsen en spanjaarden) meer opgedrongen en verplicht dan een paar letters in t alfabet.
bange blanke man, niet bepaald,
maar voordat wij ons aan hen moeten aanpassen laten ze voor zover ze dat nog niet gedaan hebben eerst zelf aan ons aanpassen en hier intergreren.
er zijn er die hier intergreren, maar er zijn er meer die niet tot niet volledig intergreren, hier in nederland ligt dat ook aan nederland zelf, want het intergratie beleid rammelt hier aan alle kanten, maar dat betekent niet dat ze zelf geen plicht meer hebben om daardoor maar niet te intergreren.

en als ik mijn naam zou veranderen in bv. Xander en naar turkije zou emigreren, dan moet ik daar toch ook emigreren, staat dan verder buiten kijf dat het daar nut heeft om te gaan lobbieen om de X in hun alfabet te krijgen......

[EDIT]
In Friesland heb je Fries als verplicht vak, is ook een erkende taal, en is ook vrij logisch, friesland zit vol friezen.
in nederland als geheel is nederlands een verplicht vak, logisch, nederland zit over het algemeen vol met nederlanders
in turkije is turks op school een verplicht vak, logisch, buiten de vakantiegangers om, wonen er veelal turken.
in nederland is er nu op 1 openbare middelbare school (er zullen wel meer volgen) een extra verplicht vak toegevoegt voor de eerste jaars aan het vakken pakket,
je raad het al, het is turks.
wat is het nut, 0, nada, nakkes, niks, behalve als je naar turkije op vakantie gaat, dan kun je voor je ouders het eten bestellen.
heeft het nut ter intergratie, nee, voor de turken die naar een middelbare school gaan en daar turks krijgen, weten het meestal al wel van thuis,
en heeft het alleen nut als ze terug gaan naar turkije.
als turks nou ook een een internationale voertaal was, zoals engels, kon ik me er nog iets bij voorstellen.

dus uiteindelijk wat is het beste, zorg ervoor dat de buitenlanders goed intergreren in de nederlandse maatschappij
daarvoor is nodig een goed intergratie beleid en wilskracht van de buitenlanders zelf.
het eerste is een illusie in nederland, het tweede niet, maar dat geld niet voor allemaal.

Plaats reactie