Even voorstellen
Moderator:Beheerders
Hey,
Mijn naam is Rick en ik ben 20 jaar. Enkele weken geleden ben ik na vier jaar weer op de fiets gestapt. En wat voelt dat goed!
Tot op heden heb ik voornamelijk "normaal"gemountainbiked. Althans, ik had een normale mountainbike. Jumps hebben mij altijd aangesproken (o.a. het parkour in Stammenderbos). Nu heb ik inmiddels de ervaring dat het springen met een normale MTB niet optimaal is. Ten eerste heb je een waardeloos zwaartepunt. En ten tweede verpruts je je fiets binnen enkele maanden.
Daarom heb ik besloten dat moet gaan investeren in een goede fiets. Maar, ik zit met een dilemma. Ik wil het liefst een fiets waarmee het niet onmogelijk is om een lekker stukje te fietsen. Tegelijkertijd moet deze fiets ook geschikt zijn voor de serieuze jumps en drops.
Zelf heb ik twee opties in gedachte:
1. Ik kan een fiets kopen die het midden houdt tussen een mountainbike en een dirt bike. Na een korte zoektocht kwam ik uit op een trek 69. Het grotere voorwiel spreekt me hierbij wel aan omdat dit het zwaartepunt verder naar achteren verplaatst.
2. Ik kan mijn huidige MTB (die ik gisteren weer eens na de knoppen heb gereden op een jump) opknappen en daarnaast een goedkopere dirt bike kopen. Daarbij dacht ik bijvoorbeeld aan een Specialized P3. of bijvoorbeeld deze: http://www.pinkbike.com/photo/9184669/
Het belangrijkste is dat ik mijn fiets niet binnen twee maanden kapot rijdt op jumps. Want als student ik heb het geld voor zulke dure reparaties nu eenmaal niet.
Wat denken jullie waar ik goed aan doe? Of heeft iemand toevallig ervaring op een trek 69, Specialized P3 of het model in de link?
Ps, mijn budget ligt rond de 600,- euro. 700,- Euro zou echt een uitzondering zijn.
Alvast bedankt voor jullie mening.
Greetz,
Rick
Mijn naam is Rick en ik ben 20 jaar. Enkele weken geleden ben ik na vier jaar weer op de fiets gestapt. En wat voelt dat goed!
Tot op heden heb ik voornamelijk "normaal"gemountainbiked. Althans, ik had een normale mountainbike. Jumps hebben mij altijd aangesproken (o.a. het parkour in Stammenderbos). Nu heb ik inmiddels de ervaring dat het springen met een normale MTB niet optimaal is. Ten eerste heb je een waardeloos zwaartepunt. En ten tweede verpruts je je fiets binnen enkele maanden.
Daarom heb ik besloten dat moet gaan investeren in een goede fiets. Maar, ik zit met een dilemma. Ik wil het liefst een fiets waarmee het niet onmogelijk is om een lekker stukje te fietsen. Tegelijkertijd moet deze fiets ook geschikt zijn voor de serieuze jumps en drops.
Zelf heb ik twee opties in gedachte:
1. Ik kan een fiets kopen die het midden houdt tussen een mountainbike en een dirt bike. Na een korte zoektocht kwam ik uit op een trek 69. Het grotere voorwiel spreekt me hierbij wel aan omdat dit het zwaartepunt verder naar achteren verplaatst.
2. Ik kan mijn huidige MTB (die ik gisteren weer eens na de knoppen heb gereden op een jump) opknappen en daarnaast een goedkopere dirt bike kopen. Daarbij dacht ik bijvoorbeeld aan een Specialized P3. of bijvoorbeeld deze: http://www.pinkbike.com/photo/9184669/
Het belangrijkste is dat ik mijn fiets niet binnen twee maanden kapot rijdt op jumps. Want als student ik heb het geld voor zulke dure reparaties nu eenmaal niet.
Wat denken jullie waar ik goed aan doe? Of heeft iemand toevallig ervaring op een trek 69, Specialized P3 of het model in de link?
Ps, mijn budget ligt rond de 600,- euro. 700,- Euro zou echt een uitzondering zijn.
Alvast bedankt voor jullie mening.
Greetz,
Rick
Oke, het kan goed zijn dat ik onzin opschrijf
. Ik moet me nog gaan verdiepen in hoe alles werkt. Gelukkig staat er genoeg informatie op dit forum
.
Met het zwaartepunt bedoel ik dat het zadel op de laagste stand vrijwel even hoog staat als het stuur. Hierdoor leun ik genoodzaakt meer op het voorwiel. Daarmee verschuift het zwaartepunt naar voren. Als gevolg heb ik het idee dat ik bijvoorbeeld minder makkelijk door bochten komt (althans, dat is mijn ervaring). Als je kijkt naar mensen met een dirt bike zie je ook dat de houding nogal verschilt. Het omhoog zetten van mijn huidige stuur is overigens geen optie helaas.
Maar wat zou je qua fiets dan aanraden?

Met het zwaartepunt bedoel ik dat het zadel op de laagste stand vrijwel even hoog staat als het stuur. Hierdoor leun ik genoodzaakt meer op het voorwiel. Daarmee verschuift het zwaartepunt naar voren. Als gevolg heb ik het idee dat ik bijvoorbeeld minder makkelijk door bochten komt (althans, dat is mijn ervaring). Als je kijkt naar mensen met een dirt bike zie je ook dat de houding nogal verschilt. Het omhoog zetten van mijn huidige stuur is overigens geen optie helaas.
Maar wat zou je qua fiets dan aanraden?
- de lachende derde
- Contacteer:
Zadelhoogte op een dirtfiets heeft niks met zitpositie te maken want je rijdt toch alleen staand op die dingen. Maakt overigens wel uit voor bijvoorbeeld barspins en in hoeverre je stuurt met je knieen, om die reden hebben 4x'ers of pumptrack rijders vaak een iets hoger zadel.
Wat fietsadvies betreft: koop een bmx. Voor 600eu heb je een topmodel bmx terwijl je met dat budget misschien een instapmodel mtb vindt.
Wat fietsadvies betreft: koop een bmx. Voor 600eu heb je een topmodel bmx terwijl je met dat budget misschien een instapmodel mtb vindt.
@Rick hoe lang ben je? Als je niet te lang bent zou je met een dirtbike in 'long' uitvoering en met versnellingen mss ook uit de voeten kunnen met XC? Alleen moet je bij aanschaf dan wel even letten op de zadelbuisdiameter en of je daar dan een langere zadelpen in kunt steken om je zadel op XC hoogte te krijgen.
Bedankt voor alle reacties en adviezen.
@De lachende derde. Ik heb BMX wel eens geprobeerd, maar dat is niet zo mijn ding.
@Lars TB, klinkt goed! Heb je toevallig dan ook een model in gedachte? Ps, de nadruk zal op het springen liggen.
@MRW, ik ben 1.92. Na een kleine oriëntatie klinkt dit inderdaad als een goede optie! Heb je toevallig dan ook een idee van een aantal leuke dirtbikes die tweedehands rond de 650 kosten? En welke framemaat zou eigenlijk optimaal zijn? Want ik weet eigenlijk nog niet waar ik op moet zoeken.
@De lachende derde. Ik heb BMX wel eens geprobeerd, maar dat is niet zo mijn ding.
@Lars TB, klinkt goed! Heb je toevallig dan ook een model in gedachte? Ps, de nadruk zal op het springen liggen.
@MRW, ik ben 1.92. Na een kleine oriëntatie klinkt dit inderdaad als een goede optie! Heb je toevallig dan ook een idee van een aantal leuke dirtbikes die tweedehands rond de 650 kosten? En welke framemaat zou eigenlijk optimaal zijn? Want ik weet eigenlijk nog niet waar ik op moet zoeken.
Deze is wat boven je budget (zeg maar het dubbele
), maar dit model is mss wel iets voor je http://dirty-pages.nl/forum/viewtopic.p ... pecialized vraag me alleen af of je met jouw lengte wel een zadelpen kunt vinden die lang genoeg is... En ik denk dat je voor XC wel een beetje te ver achterover komt te zitten. Dan zou je dus voor XC ook een langere stuurpen moeten hebben en dat wordt wel heel veel gesleutel iedere keer... Komt erop neer dat je wat aan de lange kant bent voor deze optie... 

Bedankt voor het meedenken. Elke hulp is welkom
En balen dat dit een moeilijk te realiseren optie is. Dit was ideaal geweest... Ik had vroeger wat minder pindakaas moeten eten...
In het ergste geval houdt ik mijn huidige bike aan voor XC en koop ik een dirt voor het springen. Misschien is dat dan praktischer.
Die P3 had ik inderdaad ook al gevonden. Helaas is de prijs echt te hoog. Ik ben nu even aan het kijken naar:
Heeft iemand ervaring met een van deze bikes, of weet iemand een alternatief?

In het ergste geval houdt ik mijn huidige bike aan voor XC en koop ik een dirt voor het springen. Misschien is dat dan praktischer.
Die P3 had ik inderdaad ook al gevonden. Helaas is de prijs echt te hoog. Ik ben nu even aan het kijken naar:
- Kona Shred,
P2 (die is in de grootste uitvoering overigens 10cm hoger dan de P3)
Kona Cowan,
Kona Stuff (al heb ik deze nog nergens tweedehands kunnen vinden),
Heeft iemand ervaring met een van deze bikes, of weet iemand een alternatief?
Laatst gewijzigd door Rick92 op do mar 28, 2013 2:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo iets is leuk en betaalbaar:
http://www.orangebikes.co.uk/bikes/crush/
Maar als je zelf al neigt naar een extra dirtbike te kopen, is dat een veel betere optie. DMR maakt ook leuk spul: http://www.cosmicsports.de/products/dmr-reptoid-rahmen
En je kunt eens bij CRC kijken, die waren laatst wat van dit soort frames aan het opruimen.
http://www.orangebikes.co.uk/bikes/crush/
Maar als je zelf al neigt naar een extra dirtbike te kopen, is dat een veel betere optie. DMR maakt ook leuk spul: http://www.cosmicsports.de/products/dmr-reptoid-rahmen
En je kunt eens bij CRC kijken, die waren laatst wat van dit soort frames aan het opruimen.
Ik heb hetzelfde dilemma gehad. Je wilt zowel afstanden rijden, als lekker lomp wat aankloten met je fiets. Helaas zijn alle stevige en leuke fietsen (bmx, dirtbike, 4x, freeride, downhill) niet geschikt om lange afstanden mee te rijden, en XC fietsen zijn niet geschikt om mee te jumpen.
Wat blijft er dan over...: de 'All Mountain' hardtail!
Neem mijn Santa Cruz Chameleon als voorbeeld:
http://www.pinkbike.com/photo/7984002/
Deze fiets is geschikt voor alles (maar nergens perfect voor
). Hiermee kun je dirtjumpen, rondjes raggen op bmx banen, lange afstanden rijden, de hele dag droppen enz. enz.
Ik vraag me overigens wel af wat er steeds kapot gaat aan je huidige fiets..
Wat blijft er dan over...: de 'All Mountain' hardtail!
Neem mijn Santa Cruz Chameleon als voorbeeld:
http://www.pinkbike.com/photo/7984002/
Deze fiets is geschikt voor alles (maar nergens perfect voor

Ik vraag me overigens wel af wat er steeds kapot gaat aan je huidige fiets..
Ik heb eens gekeken naar een paar al mountain hardtails. Het zijn hele mooie fietsjes, maar ik ga toch kiezen voor een dirt bike. Dan houdt ik mijn huidige fiets aan voor XC.
Ik ga mijn zoektocht dus voortzetten in het dirt gedeelte van het forum
.
@Qors, En met mijn oude en huidige fiets heb ik een aantal achterwielen, een voorvork en een as vernield (met name die eerste fiets was geen top-kwaliteit, dus het zal meer aan de kwaliteit van de onderdelen dan aan het soort fiets gelegen hebben
).
Ps, wat een prachtige bike heb je!
Ik ga mijn zoektocht dus voortzetten in het dirt gedeelte van het forum

@Qors, En met mijn oude en huidige fiets heb ik een aantal achterwielen, een voorvork en een as vernield (met name die eerste fiets was geen top-kwaliteit, dus het zal meer aan de kwaliteit van de onderdelen dan aan het soort fiets gelegen hebben

Ps, wat een prachtige bike heb je!
Hoi Rick.
Ik zat zo alles door te lezen en moest ineens hier aan denken.
http://www.dirty-pages.nl/forum/viewtopic.php?t=58658
Is dit niet iets voor jou?
Ik zat zo alles door te lezen en moest ineens hier aan denken.
http://www.dirty-pages.nl/forum/viewtopic.php?t=58658
Is dit niet iets voor jou?
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€