Bike op het vliegtuig.

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Jay Kay
Bike op het vliegtuig.

Bericht door Jay Kay » do aug 16, 2012 12:19 pm

Hallo,

Ik ga dit in september de eerste keer doen, en heb me bij een fietsmaker een doos gevraagd waar nieuwe fietsen in geleverd worden.
Deze is vrij groot...kunnen hier problemen door ontstaan..easyjet heeft gééén telefoonnummer waarop ik kan inbellen om effe te checken en op internet vind ik geen specificaties voor de afmetingen.

iemand een recente ervaring mee?

thx.
You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'.

dale c

Bericht door dale c » do aug 16, 2012 2:54 pm

Op schiphol kun je bij de kluisjes een doos kopen (23€), afmetingen geloof ik 175x99x21cm. Check anders met schiphol. Let trouwens wel, als je gaat vliegen met je fiets dat je bij kopen van de ticket dit aangeeft anders kun je nog voor verassingen komen te staan.

verder handig: tape, tooltjes, mesje (niet in je handbagage), nog meer tape en paar van die 'this side up' en 'handle with care' a4jtes printen. Tenslotte wat papiertjes met je naam, vluchtnummer, destination. En wat vroeger komen dan je normaliter doet (inpakken kan best veel tijd kosten (zeker als je een tandem meeneemt is mijn ervaring :lol: )

http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchi ... hiphol.htm

have fun!
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » do aug 16, 2012 3:06 pm

ga niet wachten met inpakken totdat je op schiphol bent maar doe het thuis. Pak een zo klein mogelijke doos want anders kun je lastig door poortjes en draaideuren.

Pak je hele fiets met buisisolatie in voordat je m in de doos doet. haal je achterderrie eraf, remmen los, wielen eruit en tie-rap alles aan je frame. Doe houten blokken of afstandhouders tussen de plek waar ooit je wielen zaten ivm samendrukken!
Ze gaan niet zachtzinnig met je fiets om dus pak m echt overdreven goed in!!!
Ik heb gezien hoe ze je dure bike in het vliegtuig gooien en als het niet past drukken ze het gewoon een beetje aan. Mijn bike had gelukkig geen schade maar ik heb ook beschadigde frames uit de doos zien komen!

Fijne reis!

Adze

Bericht door Adze » do aug 16, 2012 8:30 pm

de doos in tape inwikkelen werkt ook goed om de doos extra levensduur te geven.

Een andere optie is de fiets met een doek en plastic in te wikkelen. Een door wordt nl gegooid, ligt onderop bij de bagagekarren en met een in plastic ingepakte fiets zijn ze voorzichtig en ligt altijd bovenop...

Betalen is vaak een kwestie van gokken. Soms betaal ik niets, soms minder daan wat de airline aangeeft en soms het aagegeven bedrag per deelvlucht (balen als je overstapt). Ik betaal altijd op het vliegveld omdat ik vak wat van de prijs af kan krijgen (en de communicatie is slecht).

Heb nu enkele tientalen keren gevlogen met fietsen en tandems en altijd is het goed gegaan bij mij.

nut-case

Bericht door nut-case » vr aug 17, 2012 9:51 am

bubbel plastic;)
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

dleidelmeijer
Contacteer:

Bericht door dleidelmeijer » vr aug 17, 2012 12:39 pm

Bij Rose (rose.nl) hebben ze dozen te koop speciaal voor verzending via luchtpost en ook extra grote speciaal voor een downhillbike o.i.d. zijn erg stevig, hebben afgeschermde compartimenten voor wielen en je kan er wieltjes bijkopen.

Is naar mijn idee steviger dan een doos van een fietsenmaken gezien deze zijn gemaakt voor gezamenlijk vervoer in bijvoorbeeld een container en dus wat minder stevig.

Desondanks had ik de terugweg nog wel schade aan mijn frame.... Wil je zeker zijn moet een harde koffer kopen of huren. En ik zou hem zeker van te voren inpakken, gezien je bijvoorbeeld de derailleur, pedalen, stuur etc allemaal los moet halen en aan je frame moet ty-wrapen (schrijf je dat zo?)

Wat ik ook heb gedaan is een paar klosjes hout gezaagd en die tussen de achterbrug en voorvork gezet tegen het verbuigen. En zoals Dale al zei neem ook genoeg verpakkingsmateriaal mee voor de terugreis!

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » vr aug 17, 2012 7:09 pm

In de eerste editie 2011 van het up/down magazine staat een handig artikel over dit onderwerp!

http://updown.soulonline.nl/magazines/u ... ne-2011-1/

(blz 80 t/m 82)

marten

Bericht door marten » za aug 18, 2012 6:59 am

/Marten

TF

Bericht door TF » za aug 18, 2012 9:28 pm

Easyjet is wel relaxed met fietsen meenemen vind ik. Fietsdoos is net iets te groot dus snij de overtollige stukken karton eraf, Scheelt ook kilo's

Ik had laatst een Salsa Fargo van 16,2 kilo, mn visspullen van 1.3 kg en een doos van 3.2 kg met easyjet meegenomen. Geen probleem. De rest in wegwerp reistas en 1 fietstas als handbagage. Totaal had ik ongeveer 45 kilo bij me.

Totaal exclusief handbagage onder de 32 kilo en het moet goed gaan.

Evt heb ik een fietskoffer te leen voor je. Verder staat alles hier duidelijk beschreven:

http://www.easyjet.com/nl/Uw/baggage.html
If you're a gangster... what are you doing in show business?

nonsens

Bericht door nonsens » zo aug 19, 2012 10:28 pm

Ik ga ook in Septemper met mijn fiets vliegen naar Genevre, nog nooit eerder gedaan.
Maar na wat onderzoek ga ik toch maar een fietskoffer huren, zie te veel kapotte frames die vervoert zijn in dozen.
Nadeel is wel dat een koffer alleen al 12KG weegt.

Ik vlieg met KLM en daar kon ik niet van te voren aangeven dat ik een fiets of sport uitrusting mee neem.
Ben benieuwd wat het mij extra gaat kosten?

Jay Kay

Bericht door Jay Kay » ma aug 20, 2012 11:16 am

nonsens schreef:Ik ga ook in Septemper met mijn fiets vliegen naar Genevre, nog nooit eerder gedaan.
Maar na wat onderzoek ga ik toch maar een fietskoffer huren, zie te veel kapotte frames die vervoert zijn in dozen.

Ik vlieg met KLM en daar kon ik niet van te voren aangeven dat ik een fiets of sport uitrusting mee neem.
Mee met the blast toevallig? :)
You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'.

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » ma aug 20, 2012 2:05 pm

Als mijn dure bike het vliegtuig in ging zou ik het wel weten!

http://www.canyon.com/_en/shop/?category=Z07&item=30375

Gewoon een echte koffer, die geeft niet mee als er dingen boven op worden gesmeten/gelegd

:)

marten

Bericht door marten » ma aug 20, 2012 2:16 pm

Thomas_mtb schreef:Als mijn dure bike het vliegtuig in ging zou ik het wel weten!

Gewoon een echte koffer, die geeft niet mee als er dingen boven op worden gesmeten/gelegd

Dan zijn er altjd nog de apen van 'security' die je koffer open maken, uitpakken en het meeste er weer lukraak inflikkeren. Maar stuk zal het!
/Marten

nonsens

Bericht door nonsens » di aug 21, 2012 6:22 am

Jay Kay schreef:
nonsens schreef:Ik ga ook in Septemper met mijn fiets vliegen naar Genevre, nog nooit eerder gedaan.

Ja jij ook?

Jay Kay

Bericht door Jay Kay » di aug 21, 2012 6:48 am

nonsens schreef:
Jay Kay schreef:

Ja jij ook?
Yep. Dan zien we elkaar daar :)

Thomas_mtb

Bericht door Thomas_mtb » di aug 21, 2012 8:37 am

marten schreef:
Thomas_mtb schreef:Als mijn dure bike het vliegtuig in ging zou ik het wel weten!

Dan zijn er altjd nog de apen van 'security' die je koffer open maken, uitpakken en het meeste er weer lukraak inflikkeren. Maar stuk zal het!
Hmm...meen je dat nou? tja... :cry: reisverzekering incl. goederendekking dan maar? :arms:

nonsens

Bericht door nonsens » di aug 21, 2012 5:03 pm

Pffff, net voor de zekerheid de KLM maar even gebeld.....WTF om mijn bike in Geneve te krijgen is bijna twee maal zo veel als mijn eigen vlucht!!!

€75,- per enkele reis ook als hij in een kleinere bike case zit ipv een fietsdoos.
Als gewone overbagage meenemen (€40,-) kan ook niet want een fiets is een fiets ook al haal je hem uit elkaar volgens de dame van de KLM..........iemand een idee wat een bike huren in omgeving Valais kost?

martinez242
Contacteer:

Bericht door martinez242 » di aug 21, 2012 5:07 pm

Afbeelding

Huup huup huup

Afbeelding

Barbaratruuk

tie-wraps and ducttape is all you need:)

Afbeelding

nonsens

Bericht door nonsens » di aug 21, 2012 6:49 pm

En is hij heel gebleven of had je hem als handbagage mee? :lol: :lol:

Deze koffer is denk ik niet heel veel groter en alleen de wielen moeten er uit.
Ook kan er nog makkelijk extra spul bij zoals al mijn kleding en twee helmen.

Afbeelding

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo aug 22, 2012 6:16 am

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Jay Kay

Bericht door Jay Kay » vr aug 24, 2012 6:49 am

@nonsense: yep - je zult me dan wel herkennen aan de fluo-groene Cube Fritzz - als ie de vlucht overleefd, that is :D

@Martinez: je hebt je bike compleet gedemonteerd, als ik de foto's wat bekijk? Ben ik niet van plan vrees ik . . .

M'n doos is ongeveer 20 cm breed, 1 meter hoog en 1,70meter lang. . . vandaar dat ik me dus zorgen maak over de afmetingen... hoewel er nergens iets specifiek over gezegd wordt.

nonsens

Bericht door nonsens » vr aug 24, 2012 10:09 am

@ Jay Kay, afmeting is wel OK, bij bv KLM kan je een fietsdoos kopen die is net zo groot, maar hou er rekening dat je meer moet betalen en van te voren een plek moet reserveren
(althans bij de KLM moet dat)

didadunlop

Bericht door didadunlop » di aug 28, 2012 2:07 pm

Ik zit eraan te denken om een van mijn stalen frames te delen.

http://www.sandsmachine.com/a_wat_r3.htm

Ik heb het live gezien en een 29-er voor een gozer van 1,95 lang paste gewoon in een samsonite koffer.

http://www.flickr.com/photos/didadunlop ... 638280006/
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten

Bericht door marten » di aug 28, 2012 6:13 pm

didadunlop schreef:Ik zit eraan te denken om een van mijn stalen frames te delen.

http://www.sandsmachine.com/a_wat_r3.htm

Ik heb het live gezien en een 29-er voor een gozer van 1,95 lang paste gewoon in een samsonite koffer.

http://www.flickr.com/photos/didadunlop ... 638280006/
Je moet het wel echt willen, want je zit zo op €500
/Marten

TF

Bericht door TF » wo sep 05, 2012 9:18 pm

Is dat inclusief het opnieuw lakken Marten?
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Plaats reactie