Marzocchi 888 rc3 evo v.2 OF rockshox boxxer rc?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
solidbikes_1
Marzocchi 888 rc3 evo v.2 OF rockshox boxxer rc?

Bericht door solidbikes_1 » za apr 21, 2012 7:13 pm

Aangezien mijn boxxer rc versleten is vraag ik me af of ik nu een nieuwe boxxer rc zou kopen of een marzocchi 888 rc3 evo... De marzo weegt 400 gram meer maar heeft naar het schijnt een langere levensduur. Zou deze 400 gram invloed hebben op de balance bij het nemen van jumps?

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za apr 21, 2012 7:22 pm

Is je huidige RC niet te servicen? Evt een goedkopere oplossing en je eigen vertrouwde vork!
What goes up must come down(hill)

solidbikes_1

Bericht door solidbikes_1 » za apr 21, 2012 9:22 pm

Flip van Veen schreef:Is je huidige RC niet te servicen? Evt een goedkopere oplossing en je eigen vertrouwde vork!
Neen, er is een plekje op mijn veerweg die kapot geschuurd is door zand... Er loopt dus voortdurend olie uit langs daar... Mijn vork is trouwens al eens gereviseerd geweest bij suspensionlab en daar vertelden ze mij ook dat het niet echt meer de moeite zou zijn om de vork te herstellen...

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo apr 22, 2012 11:11 am

Das jammer er zijn wel losse stancions te verkrijgen maar dan wordt het ook een dure investering en dan is de overweging snel gemaakt voor nieuw natuurlijk!
Mocht je voor de Marzo gaan of voor de RS denk niet dat er qua kwaliteit/werking heel veel verschil in gaat zitten, tenzij je naar de topmodellen gaat kijken en dan nog het verschil tussen de coil en lucht modellen!
What goes up must come down(hill)

aappii

Bericht door aappii » zo apr 22, 2012 12:34 pm

marz schijnen veel reactiever te zijn, ik rij zelf ook al enkele jaren met een 88 rc2x en ik vind het een prachtvork. mja smaken verschillen.
gewoon ff je goed inlezen in wat je wilt. dit kan op chain bij de reviews of door het te googlen kom je ook wel op een paar fora uit.
daar gewoon je eigen conclusie uit trekken want er zijn mensen die bij rockshox zweren en er zijn ook mensen die bij marz zweren.

dirtagent

Bericht door dirtagent » do apr 26, 2012 7:46 pm

marzocchi: groter,zwaarder, stugger, steviger
rs: lichter, minder sterk, wenbaarder
is maar wat je fijn vind, ik denk persoonlijk wel dat de marzocchi minder onderhoudsgevoelig is
Yt Wicked 150. Avid code, RS Lyrik

sampers

Bericht door sampers » do apr 26, 2012 10:24 pm

http://dirt.mpora.com/zfeatured-box/201 ... anium.html

dit gaat over de titanium versie, maar ze vergelijken ook even kort met de gewone evo.
Ik heb de titanium nog niet zo lang dus over de duurzaamheid kan ik helaas nog niks zeggen, wel zag ik dat ze bij chain reaction cycles world cup team de dust seal onder de vorkdichtingen vervangen door vet. Dat zou er volgens Dave Garland voor zorgen dat de vork langer soepeler blijft zoals die aanvankelijk is.
Want er is geen vork die bij aankoop zo soepel inveert als de RC3 Evo.
Ik had dit al gemerkt bij de 2011 versie van mijn broer, en heb nu zelf de 2012 versie die V2 gedoopt werd, en die werken gewoon super!

Ik kwam van een boxxer WC model 2009 en die vond ik ook al aangenaam rijden, maar het grootste verschil merk ik op de kleine bumps, hoe de marzocchi ze gewoon stuk voor stuk absorbeert.
Als je dan weer een sprong maakt en je duwt nog eens op je vork voor je van de grond gaat, krijg je een ongelofelijke boost.
De Boxxers vanaf 2010 vind ik wel knap, maar de vorkpoten staan te kort bij mekaar naar mijn voorkeur. (de pitch heet dat geloof ik)?

Als je de boxxer vergelijkt met een RC3 V2 evo, moet je wel de boxxer team vergelijken denk ik. Deze stemt beter overeen kwa regelmogelijkheden. En dan is de marzocchi goedkoper +kan je zelf tunen als je er verstand van zou hebben :)
De marzocchi RC3 weegt 3269g en de rockshox R2C2 weegt 3009g volgens chainreactioncycles.com, 260g vind ik niks in verhouding met de werking die de vork heeft.
Toen ik mijn huidige fiets getest heb, was dat met een boxxer R2C2, die versie was 450 goedkoper dan de fiets met een RC3 Evo TI, en heb geen moment getwijfeld om de boxxer te nemen!
dead straight to live wrong

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr apr 27, 2012 6:28 am

dirtagent schreef:marzocchi:stugger
De reacties die ik hier lees beweren het tegenovergestelde..... :?

[/quote]rs: wenbaarder[/quote]

Dit begrijp ik ook niet helemaal.
De dikte van de poot gaat toch echt niet het verschil maken wat draaicircel betreft. Verschil in lengte is te compenseren met de hoogte dat je de poot laat doorsteken.
Of mis ik iets?
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » za apr 28, 2012 7:54 am

Weet het niet zeker, maar het zou kunnen zijn dat de poten van de RS verder voor het balhoofd staan met de as van het wiel er tegen aan. Als de marxocchi de poten verder naar achter heeft staan met de as er beneden verder vanaf om de vorksprong te maken zou dat een verschil in wendbaarheid geven.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Plaats reactie