[Ragetopic] Wat is ISIS toch een K*T systeem..

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Wasmachineman NL
[Ragetopic] Wat is ISIS toch een K*T systeem..

Bericht door Wasmachineman NL » do mar 22, 2012 10:11 am

Jeetje, ik haal gisteren de trapas uit mijn fiets, een Tange ISIS trapas, Lagers helemaal verrot gedraaid, Waar is de goeie oude tijd van cup and cone lagers?! Die kon je zo vervangen..

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » do mar 22, 2012 10:33 am

ISIS is ook al oud dus niet zo gek dat het verrot is gedraait ;)

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » do mar 22, 2012 11:41 am

Smittie schreef:ISIS is ook al oud dus niet zo gek dat het verrot is gedraait ;)
heeft er niks mee te maken. Isis is crisis omdat de assen dik zijn, en de lagertjes dus minuscuul. Van afdichting (hoezo het lager heeft toch een seal denkt de fabrikant) i meestal ook geen sprake.
/Marten

Lars TB
Berichten:347
Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Lars TB » do mar 22, 2012 12:12 pm

Ja, was inderdaad een heel slecht systeem. Daarom zijn er nu al jaren betere systemen te krijgen... 8)

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » do mar 22, 2012 1:55 pm

marten schreef:
Smittie schreef:ISIS is ook al oud dus niet zo gek dat het verrot is gedraait ;)
heeft er niks mee te maken. Isis is crisis omdat de assen dik zijn, en de lagertjes dus minuscuul. Van afdichting (hoezo het lager heeft toch een seal denkt de fabrikant) i meestal ook geen sprake.
heeft er dus alles mee te maken...
het is oud systeem, nu hebben ze beter nagedacht en zijn er slimmere systemen ;)

Remmes
Berichten:1258
Lid geworden op:zo jul 17, 2011 8:56 pm

Bericht door Remmes » do mar 22, 2012 2:25 pm

dan hoop ik maar dat die van mij het nog even volhoudt :)

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » do mar 22, 2012 3:00 pm

Smittie schreef:
marten schreef:
Smittie schreef:ISIS is ook al oud dus niet zo gek dat het verrot is gedraait ;)
heeft er niks mee te maken. Isis is crisis omdat de assen dik zijn, en de lagertjes dus minuscuul. Van afdichting (hoezo het lager heeft toch een seal denkt de fabrikant) i meestal ook geen sprake.
heeft er dus alles mee te maken...
het is oud systeem, nu hebben ze beter nagedacht en zijn er slimmere systemen ;)
Zo zie je maar, marketing werkt ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » do mar 22, 2012 3:10 pm

sneeuwpop schreef:
Smittie schreef:
marten schreef: heeft er niks mee te maken. Isis is crisis omdat de assen dik zijn, en de lagertjes dus minuscuul. Van afdichting (hoezo het lager heeft toch een seal denkt de fabrikant) i meestal ook geen sprake.
heeft er dus alles mee te maken...
het is oud systeem, nu hebben ze beter nagedacht en zijn er slimmere systemen ;)
Zo zie je maar, marketing werkt ;)
Tuurlijk werkt marketing, ik zou een Internal Bearing Cartridge System met BB16 [tm] adviseren, met Wedgelok cranks ;)
/Marten

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 22, 2012 3:38 pm

sorry hoor maar hollow tech cups en isis gaan beide net zo snel naar hun grootje..

HT is alleen lichter dan isis..

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » do mar 22, 2012 4:35 pm

marten schreef:
sneeuwpop schreef:
Smittie schreef: heeft er dus alles mee te maken...
het is oud systeem, nu hebben ze beter nagedacht en zijn er slimmere systemen ;)
Zo zie je maar, marketing werkt ;)
Tuurlijk werkt marketing, ik zou een Internal Bearing Cartridge System met BB16 [tm] adviseren, met Wedgelok cranks ;)
Toevallig is diegene op mijn Fongers Majestic nu net aan vervanging toe ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do mar 22, 2012 7:14 pm

Cups en konen voor je BB, ja dat is een goed idee! :?
Dat zit toch bijna alleen maar in wegwerpfietsen.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » do mar 22, 2012 8:31 pm

Het TUIG schreef:Cups en konen voor je BB, ja dat is een goed idee! :?
Dat zit toch bijna alleen maar in wegwerpfietsen.
In wegwerpfietsen zit hollowtech2 meuk ;)


(koop je een 2 jaar oude racefiets dan zijn de tandwielen junk en de helft van de lagers rot, koop je een 40 jaar oude klassieker dan is de kans groot dat zelfs de ketting nog netjes is)
/Marten

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 22, 2012 8:58 pm

Indien goed gemonteerd en met fatsoenlijke lagers kunnen Hollowtech II cranks/cups best lang mee gaan..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Moos273
Berichten:32
Lid geworden op:za apr 30, 2011 6:12 am
Locatie:Aalst-Waalre (das net onder Eindhoven)
Contacteer:

Bericht door Moos273 » do mar 22, 2012 9:03 pm

JJ schreef:Indien goed gemonteerd en met fatsoenlijke lagers kunnen Hollowtech II cranks/cups best lang mee gaan..

JJ
Idd fatsoenlijke lagers, dus niet diegene die Shimano (of SRAM GXP) er standaard zelf induwt.

Maar dan geldt ook nog altijd: beetje onderhoud plegen mag best hoor... :D
Keep on FijnFietsen.nl

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 22, 2012 9:34 pm

Goede lagers hebben geen onderhoud nodig. Die vervang je als ze op zijn, maar dat moet een aantal keer zo lang duren als de standaard lagers. Het frame goed voorbereiden is veel belangrijker.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » do mar 22, 2012 9:36 pm

JJ schreef: Het frame goed voorbereiden is veel belangrijker.

JJ
Roesten de lagers dan minder hard? :evil:
/Marten

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 22, 2012 10:28 pm

Als je lagers roesten doe je wat verkeerd.. De lagers hebben geen onderhoud nodig, je spul een beetje schoon houden kan natuurlijk geen kwaad..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mar 23, 2012 8:27 pm

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9857_n.jpg


Nu een iets duurdere erin zitten. Eens kijken hoe lang die het uithoudt.

En HT is volgens mij evengrote meuk. Voor zover mij bekend krijg je die nooit 100% uitgelijnd.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » vr mar 23, 2012 9:11 pm

didadunlop schreef:En HT is volgens mij evengrote meuk. Voor zover mij bekend krijg je die nooit 100% uitgelijnd.
Volgens mij zou het hiermee toch aardig goed moeten lukken:
Afbeelding
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mar 23, 2012 9:45 pm

Ik denk dat het nooit 100% vlak is. Nooit perfect haaks gevlakt en schroefdraad wat je aandraait zit er ook niet vlak op. Tevens geen perspassing van de as in de lagers. Daardoor zal de as altijd een beetje rondlopen.

Maar goed. Het gaat om ISIS. En das helemaal klote...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Lars TB
Berichten:347
Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Lars TB » vr mar 23, 2012 9:45 pm

Maar als je frame niet recht is (haaks op het schroefdraad en schroefdraad in één lijn) dan helpt dat stukje gereedschap niets...


Probleem is dat HT berekend is op belastingen die optreden bij een racefiets. Zeg maar geen belasting dus.

Technisch zou je bij een dubbel crankstel (2x10) een groter lager kunnen plaatsen (iets meer ruimte). Maar ja, dan moet er waarschijnlijk weer een standaard bij komen.

BB30 lost niet veel op, lagers staan weer dichter op elkaar, as kan weer meer kantelen en belast zo de grotere lagers weer sterker, zodat je niets opgeschoten bent...

idworx haalt nog wel een leuk geintje uit met hun EBB Long Life, maar dan moet je weer single speed rijden en een excentrische BB hebben (in de juiste diameter). Maar dit lager zou echt de mtb belastingen aan moeten kunnen!

Wasmachineman NL

Bericht door Wasmachineman NL » di mar 27, 2012 7:19 pm

Het TUIG schreef:Cups en konen voor je BB, ja dat is een goed idee! :?
Dat zit toch bijna alleen maar in wegwerpfietsen.
Ben ik niet me eens, Ik had een Giant frame met conussen en de kogels kon je zo vervangen..

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Bericht door Brum. » di mar 27, 2012 10:33 pm

Wasmachineman NL schreef:
Het TUIG schreef:Cups en konen voor je BB, ja dat is een goed idee! :?
Dat zit toch bijna alleen maar in wegwerpfietsen.
Ben ik niet me eens, Ik had een Giant frame met conussen en de kogels kon je zo vervangen..
Dat zegt ie toch...

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo mar 28, 2012 7:59 am

Keith Bontrager rant over 'sealed' bearings

http://www.compint.com/stinkingweasels/ ... _seals.htm
/Marten

Loki
Berichten:142
Lid geworden op:za okt 18, 2003 4:52 pm

Bericht door Loki » zo apr 08, 2012 5:13 pm

Mij lijkt de montage van een Isis BB het zwakke punt. Door het monteren van de cups kan er spanning op de lagers komen te staan met bijbehorende slijtage?

En bij externe lagers kun je twijfelen of ze wel perfect in lijn staan. Doen ze dat dan kan dat volgens mij goed veranderen. De combinatie BB buis en de verbinding tussen de externe lagers lijken me niet je van het.

In dat opzicht lijkt mij BB30 niet zo verkeerd. De uitlijning van de lagers is gegarandeerd. En flex van de BB buis is minimaal denk ik?

Plaats reactie