Transalp 2010, klaar!

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Sven

Bericht door Sven » do aug 05, 2010 7:40 pm

MavErik schreef:Ik heb ook nog een paar fotootjes.
Hier nog een paar fotootjes:
http://www.eriknienhuis.nl/fotos/?dir=20100724
Kudo's! Mooie sfeerpictures...

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr aug 06, 2010 6:11 pm

Gène, je bent voor de komende 5 jaar vrijgesteld van de Z-pruim award! Mooi positief verhaal, daar houd ik van; ondanks wat tegenslag niet gaan zeuren, maar doordouwen en er alsnog een mooie week van maken.

Nadat ik door kreeg wie je was, kon ik me niet voorstellen dat wie op internet af en toe flink negatieve praat kan verkopen in het echt een erg lieve jongen blijkt te zijn :lol: Maargoed: Beter dat dan andersom :).

Heel knap ook van je pa zeg. Z'n enthousiasme in Riva was aanstekelijk. Z'n gebibber in Madonna del C. gelukkig niet ;). Over z'n afdalen: Een 29er zou hem goed doen. Meer dan ooit is me duidelijk geworden hoe veel makkelijker het over wortels en rotsen rolt. De laatste afdaling naar Riva was een genot! Niet alleen hard anderen inhalen, maar ook met volledige controle en over de foutste lijnen. Ik zie Gillish als een kunstenaar in de afdalingen, maar als het écht lastig werd, reed ik van hem weg en dat had echt wel wat met de fiets en hoeveel vertrouwen die gaf te maken.

Ik vond het ook geweldig. Van te voren dacht ik dat het ondragelijk afzien zou worden, maar dat viel me alles mee. Kwestie van slim indelen, enorm goed eten en drinken en heel zuinig met je krachten omspringen. Het bleek alleen maar afzien te zijn, zonder het ondragelijke. Mijn toppunt van afzien was de Mortirolo. Daar hadden we beide moeilijke momenten en daar was het de verkeerde plek voor :lol:.

De routes waren inderdaad super en ik ben wel wat gewend. Tuurlijk, ook de nodige schotter en asfalt, maar we moeten toch aan het andere eind van de Alpen komen, toch? Het heeft me niet gestoord iig. Het sociale vond ik ook tof. Allerlei mensen uit allerlei landen leren kennen die allemaal gek zijn van mountainbiken. Ook dat is een extraatje van het camp wat mij betreft.

Mijn herstel kon af en toe wat beter zijn met betere slaap en een beginnende keelontsteking, maar ondanks dat ben ik heel erg tevreden met onze uitslag. Die keelonsteking had zomaar anders af kunnen lopen, zoals Tibor overkwam. Met ibuprofen, een Italiaans wondermiddel voor de keel en goede nachtrust kwam het gelukkig goed en dat is mazzel hebben, want je weerstand is ultralaag in een etappewedstrijd. Zelfs de slechtste dag was nog heel acceptabel; er was geen sprake van totale malaise. Hoe dan ook: De lessen zijn voor de volgende keer! Camp viel me mee, maar het hotel in Livigno was heel erg welkom. Misschien levert de Juul-camping formule gecombineerd met wat hotel de beste prijs-herstel verhouding.

Met Gillish rijden ging bijna als vanzelf. We wisten precies hoe we moesten rijden, namelijk heel gedoseerd. Liever bovenop een moeilijke klim gas geven dan onderin. Liever wachten op een goede groep op het vlakke, dan koste wat het kost daarvoor proberen te blijven. Liever steady naar de finish rijden, dan de laatste 5km knokken met anderen. Dat soort dingen! We lieten ons soms een beetje meeslepen (vooral ik op het vlakke), maar overall vond ik ons simpelweg erg slim rijden.

Daarbij was nooit een ongecontroleerde stemverheffing. Op de laatste bult na dan, maar dat was prima dat ie me nog een beetje de berg op probeerde te schreeuwen :angelnot:. Zo'n samenwerking moet je ook maar net treffen als je zoals wij 3 maanden van te voren een team vormt en elkaar dan nog niet kent. Super als je qua conditie en techniek nauwelijks voor elkaar onder doet. We zaten zodanig dicht bij elkaar dat we in de eerste etappe's afwisselend sterker waren.

Ook wij hadden geen lekke banden en volgens mij heeft dat te maken met zowel materiaalkeuze als simpelweg netjes en gecontroleerd afdalen. We gingen wel erg hard, veel harder dan de meeste andere teams in onze buurt, maar hielden het vloeiend en 'licht' over echt vervelend spul heen. Gillis had Racing Ralph snakeskin banden, ik Maxxis Crossmark en beide met sealant en wat meer lucht er in dan in Nederland.

Wat we niet hebben kunnen vermijden, is vallen, maar gelukkig zonder te veel erg. Gillis schoof in een moment van onachtzaamheid op een simpele strook onderuit en hield daar gelukkig alleen schaafwonden en een gekrenkt ego aan over. Ik wist een val maar net te ontkomen, toen in de voorlaatste schotter afdaling een rijder voor me viel en ik tegen zijn rechtop staande voorwiel aanreed. M'n fiets ging over de kop, maar ik kon voorover afstappen en door rennen. Wist niet dat ik dat kon! Later schoof Gillis in de laatste afdaling onderuit en ging ik er overheen, dus wij hadden het knuffelen al gehad, zo'n 6km voor de finish. Vandaar dat er zonder poeha gesprint kon worden! :)

Achja, de voorbereiding... Wat wil je met 3 maanden notice? Wat reeds geplande cross country wedstrijden, wat intervaltraining en de Ardennes Trophy, Raid Hautes Fagnes en een trainingsweekend in de Ardennen als omvang. Zeer weinig uren eigenlijk. Eigenlijk verbaast het me niet dat Gillis wat meer herstelvermogen vertoonde :).

Lopen? Komop nou:
Afbeelding

Gillis die doet waar hij goed in is: Herstellen. Zelfs in het startvak nog even.
Afbeelding

Gène

Bericht door Gène » zo aug 08, 2010 9:46 pm

Haha, leuk om eens een dp-er tegen te komen waarvan ik van te voren niet wist dat het een dp-er is. Goed verhaal ook van jouw kant ;) Dat enthousiasme van Pa werd overigens mede mogelijk gemaakt door de tap installatie bij de stand van Craft. Het rillen in Maddonna del C. was eerder een foutje bij het inpakken van de douchezak eerder die dag. Al doende leert men, zeggen ze dan.

De ervaringen in de Transalp smaken naar meer. Vandaag hebben pa en ik nog de Achouffe marathon gereden en we zeiden allebei nog dat onze Transalp een erg mooi avontuur was geweest met een "mierenzoet" Hollywood happy-end in Riva.

Binnenkort maar eens plannen maken voor 2011 :)
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma aug 09, 2010 5:04 pm

*kuch* tijd voor een 2011 DP Marathon/meerdaagse team *kuch*

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma aug 09, 2010 5:38 pm

Steelboy schreef:*kuch* tijd voor een 2011 DP Marathon/meerdaagse team *kuch*
Als je maar 29ers regelt 8)

Gène

Bericht door Gène » di aug 10, 2010 8:01 pm

Het truitje (eerste versie) heb ik al ;)

mateis

Bericht door mateis » di aug 10, 2010 10:24 pm

Beide verhalen zijn mooi! Ik word zelfs bijna enthousiast... Mijn beeld is op basis van de etappestaatjes die vooraf elk jaar in de Bike verschijnen toch vooral dat van een enorme schotterklucht, maar dat is, zoals Jeroen zegt, misschien inderdaad niet eens heel erg als je die Alpen echt helemaal over moet.

Bij Jeroens verhaal bedacht ik nog:
- Duitse marathonsrijders kunnen in principe niet dalen of sturen in het algemeen, een enkele uitzondering daargelaten. Veel van die jongens en meisjes gaan alleen voor de fysieke inspanning, en zijn ook helemaal niet geinteresseerd in het spelgedeelte. Afdalen is dan alleen een noodzakelijk kwaad.
- Dat jij het met relatief weinig training aan kan is het halve verhaal: jaaaaren van trainingsarbeid en wedstrijdinspanning, heeeel veel wedstrijdervaring, zowel op de weg als in het terrein, is de andere helft.

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo aug 11, 2010 8:29 pm

mateis schreef:Mijn beeld is op basis van de etappestaatjes die vooraf elk jaar in de Bike verschijnen toch vooral dat van een enorme schotterklucht, maar dat is, zoals Jeroen zegt, misschien inderdaad niet eens heel erg als je die Alpen echt helemaal over moet.
Och, en het valt wel mee. Kijk hier eens en verbaas jezelf! http://www.bike-magazin.de/event/bike-transalp/?id=718

Op 1:50min van etappe 2 zie je een van de leukere DH's waarop we heel hard tussen de trillerig van angst lopende lui door zijn gereden :evil:. Jij zou daar ook lol hebben! Ik weet het nu zeker: Doe mij maar lomp én glad, dan is er de meeste winst te halen.
mateis schreef: - Dat jij het met relatief weinig training aan kan is het halve verhaal: jaaaaren van trainingsarbeid en wedstrijdinspanning, heeeel veel wedstrijdervaring, zowel op de weg als in het terrein, is de andere helft.

De andere deelnemers biken ook wel eens hè ;).

Dat op de weg valt wel mee. Wat trainingswedstrijdjes en ooooit een 3 daagse toen ik nog niet eens wist wat wielrennen was. OK, zat wedstrijdervaring, maar dat is allemaal kort en 1 dag in het weekend. Ik had graag een etappe wedstrijd gereden als voorbereiding, want ik merk NU, na 'trainingskamp' Transalp hoe hard ik fiets. Dat effect wil je eigenlijk in de Transalp profijt van hebben.

willem12

Bericht door willem12 » wo aug 11, 2010 8:46 pm

JeroenK schreef: Op 1:50min van etappe 2 zie je een van de leukere DH's waarop we heel hard tussen de trillerig van angst lopende lui door zijn gereden :evil:. Jij zou daar ook lol hebben! Ik weet het nu zeker: Doe mij maar lomp én glad, dan is er de meeste winst te halen.
Ziet er leuk uit. Bos, nat, glad. Is dat op z'n Duits S2 ?
En hoe vergelijk je dit met de afdaling van de Fimberpas (tussen Ischl en Ramosch), die je een dag later hebt gedaan ?
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo aug 11, 2010 9:43 pm

Volgens mij hebben wij de Fimberpass niet gedaan. Tenminste, ik heb er wat beelden van opgezocht en ik herken er niets van. Onze oversteek van Ischl naar het dal van Ramosch ging via het Idjoch op deze manier: http://connect.garmin.com/activity/43870165

Hier een ander beeld van de chaos trouwens :lol: http://www.youtube.com/watch?v=eOujXzo3 ... r_embedded

Ik kan me nu nauwelijks meer voorstellen dat wij met een flink tempo tussen alle lopende en stapvoets rijdende mensen zijn doorgereden, maar ik heb serieus geen voet op de grond gezet. Wel een keer een sur place met m'n voorwiel op een wortel voor een serieus gat ergens net voor een flinke geul, waar net iemand zijn fiets uit mijn pad aan het verwijderen was.

Wat bedoel je met S2?

Gène

Bericht door Gène » wo aug 11, 2010 9:54 pm

Inderdaad, die pas klinkt me ook niet bekend in de oren. Al gaat alles na 150 km op elkaar lijken ;) De afdaling na de Idjoch was in ieder geval makkelijk, schotter en af en toe redelijk steil. Kortom een ideale plek om je remblokken eens goed in te remmen.

De link naar de filmpjes is overigens wel leuk om te zien. Veel stukken zijn herkenbaar, schijnbaar heb ik de route redelijk bewust gereden. Als ik er echt doorheen zit, is de route ook direct een roes.

willem12

Bericht door willem12 » wo aug 11, 2010 9:58 pm

Nee, ik zie het nu ook, jullie zijn richting Samnaun gereden en toen helemaal via Pfunds naar Scuol over de Radweg. Die laatste 15km moet reuze spannend geweest zijn.......NOT.
Over 2 1/2 week foto's van de Fimberpass :)

S2: Zie hier het werk van de mannen van mtb-news.de : http://www.singletrail-skala.de/
Laatst gewijzigd door willem12 op wo aug 11, 2010 9:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo aug 11, 2010 9:59 pm

Check ook de andere filmpjes van team Viro Engineering!

Die mannen hebben leuke filmpjes gemaakt van mooie stukken in uitstekende kwaliteit. Sympathieke lui ook, Maarten Nijland en Guido van Olffen. Ze schroomden geen moment om ons in de afdaling erlangs te laten en dat kwam best vaak voor. We hebben veel teams wel vaker gezien, omdat we sneller daalden dan dat we klommen :lol:.

Gène

Bericht door Gène » wo aug 11, 2010 10:12 pm

@willem: na de Idjoch, of Arshloch zoals wij hem noemden na die dag, ben je wel blij dat die laatste 15 k niet al te moeilijk was. Ik herinner me nog een straf briesje en behoorlijk warm weer op dat stuk vals plat omhoog. En een vader die zei dat ik niet te hard mocht overnemen op een verzoekende doch dringende toon. Zelfs het stukje klimmen na de finish richting het parc-fermé was scheisse :) Schitterende locatie voor het avond eten trouwens: boven op de berg.

@Jeroen: ik ga ze eens opzoeken, die filmpjes.

Ik wil nog een keer!

vanLoon

Bericht door vanLoon » do aug 12, 2010 7:14 pm

Ik krijg die Transalp ook maar niet uit m'n kop (of komt dat omdat ik net vijf A4tjes heb volgetikt voor de Bikefreak?)! De Alpen zijn verslavend. Willem, ga jij naar de Nationalpark Bikemarathon? JALOERS.

Trouwens: iemand tips wat nu te doen met betrekking tot het optimaliseren van de Transalp-conditie?

willem12

Bericht door willem12 » do aug 12, 2010 8:42 pm

vanLoon schreef: Willem, ga jij naar de Nationalpark Bikemarathon? JALOERS.
Ik de dag ervoor wel naar Scuol, ga hem niet rijden, maar ga je nog veel jaloerser maken.
Voor zaterdag staat een relaxte "wen aan de alpen" tocht op het programma. Ga wel kijken naar de finish, zie ik dat ook eens :) Houdt het 50+Alpen Topic in de gaten.

THES

Bericht door THES » do aug 12, 2010 10:17 pm

Hell yeah dat de alpen verslavend zijn, 2 jaar terug voor het eerst gefietst daar sindsdien elke jaar terug geweest en inmiddels 1 transalp en 1 transdolomieten gedaan, wedstrijd transalp lijkt me wel wat voor 2011.

Gène

Bericht door Gène » vr aug 13, 2010 6:57 am

In de O2Bikers van deze maand staat een artikel over de Transpyr. GPS meerdaagse door de Pyreneeën, ook geen straf lijkt me. Al zijn de dagafstanden en hoogtemeters niet eenvoudig.

En zo zijn er nog wel een paar wedstrijden te verzinnen...

bettes

Bericht door bettes » vr aug 13, 2010 7:46 am

Hmmz, heb net even die filmpjes bekeken en eigenlijk is mijn zin dan al over :-s

Als ik dan toch bergop rij dan wil ik wel een mooie afdaling kunnen rijden erna en met al die stilstaande "klimduitsers" in de weg lijkt de lol me er snel af, zeker als ze je iedere keer terug voorbij rijden tijdens de klim en dan opnieuw in de weg staan in de downhill...

Het lijkt me een avontuur, maar ik laat hem toch aan me voorbij gaan! Liever 3 weken zelf rondrijden aan het Gardameer en zelf kiezen voor de onbekende/rustige paden!

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Gène

Bericht door Gène » vr aug 13, 2010 6:16 pm

De routes zijn op gps te krijgen, dus dat lijkt me geen probleem.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di aug 17, 2010 7:59 am

Gène schreef:De routes zijn op gps te krijgen, dus dat lijkt me geen probleem.
Kopen that is...........maar als je het mij lief vraagt............

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di aug 17, 2010 8:00 am

Toch.......nog een "antwoord"
Dear Uta,

since your collega Tamara doesn' feel the need anymore to answer my emails & the fact that we(Team Onyva, me as photograher & reporter & 2 drivers) are still having a really bad feeling about paying € 200 for 2 campers & getting nothing in return, I'm sending this email to you, hoping you can come up with a descent solution or explanation. I already answered you several times before, but you don`t accept the situation or the answers….

Tamara told met that the only thing that was guaranteed for the € 100,- was a place for the camper.
When we paid the € 100,- we were in the belief that there would a designated area for the camper where only campers with the green sticker were allowed to go. We expected there would also be a certain form of civilization like water, power, garbagebins, maybe a toilet or shower.
Tamar acknowledged in a way that the situation was far from perfect since she mailed & I quote:"there is unfortunately no solution regarding the refund of the 100,-€!
So I think next year, there will be a complete other way for mobilehomes!"
We never told any other things as that there will be only the security to have a place for the mobilehome, it was not guaranteed that there will be water, electricity or that the place should be next to the finish line.

Saying there is no solution when in the same sentence you say that this year was a mistake is ridiculous.

In fussen everything was fine, water, power, toilet. Ok we had to pay € 10,- a night but we felt like something had been arranged for us.
All the other nights we camped on places where everybody could camp; also people who didn't pay the € 100,-. We often camped sort of illegal because the Transalp campground was too small & full by the time we arrived. No problem at all but when you pay € 100,- you expect something. You don't expect to camp in industrial area's, on parking places of companies, somewhere in the street on a steep hill.....or on campsites who charge an additional € 40,- per night per camper.
There were always enough places, sometimes there were two or three places in different locations.

We, and I know there are more people not very happy with this situation if I read the Dutch & Belgian MTB fora, would find it more than fair if Plan B came up with a solution for this situation. If you run a business I would expect you'd like satisfied customers?
If a lot of them start complaining it's time to look at the situation, selfreflect and, if so, acknowledge that things have gone wrong. This can happen.
But don't start denying in the first place, dig your head in the sand & reply to everybody that the only thing that was guaranteed was a place somewhere in a village where people who didn't pay the €100,- had the same privileges. If that was the case somebody should have been telling us that on the forehand.
We did tell it before, because especially myself talked before to almost all the campers and we told it additional directly at the accreditation.
So we can`t refund money for things we didn`t tell, so that`s the reason why I already told you that there will be a completely other way next year!
Everybody should also listen what we tell and always try to explain, before and during the race.

Why did we pay the €100,- & how is Plan B going to satisfy their unhappy clients?
Hope you can come up with a satisfying solution for everybody.â€￾
I`m really sorry, but there will be no solution this year, what will satisfy you, because your ONLY way is to accept the refund of the 100,-€

typisch gevalletje van oplichting in mijn ogen

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » di aug 17, 2010 2:16 pm

@BOSS Niet zo handig van de organisatie om zo'n promotor op zo'n starre manier te behandelen. Ik vind het respectable dat jij als fotograaf al die dagen prachtige plaatjes schiet. Als deelnemer waardeer ik de plaatjes altijd enorm en zijn een leuke herinnering. Zo'n fotograaf is een toevoeging aan een evenement.

Zelf heb ik de trans alp niet gefietst maar wel de verhalen een beetje gevolgd. Zelf reed ik iets soort gelijks in 2008 namelijk de Iron Bike een 'iets' wat technischere meerdaagse als de trans alp en een echte Italiaanse organisatie. Verhalen en plaatjes van deze trans alp doet mij direct weer verlangen naar een meerdaagse. Gelukkig heb ik de Cape Epic in mrt. in de planning staan. Ook zo'n must do als de trans alp.

JeroenK

Bericht door JeroenK » di aug 17, 2010 6:24 pm

Hey Boss,

Ideetje: Als je nou eens mtb.nl gebruikt als plek voor de aanklachten tegen Plan B en DP als plek voor gezellige napraat? ;) Dat past beter bij de sfeer op beide fora :lol:.

willem12

Bericht door willem12 » di aug 17, 2010 6:49 pm

Ongelofelijk hoe BOSS hier tekeer gaat. :angelnot: :roll: :angelnot:

Pak je verlies.

Plaats reactie