Seven Cycles, bad experience....

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

sneeuwpop
Re: meten is weten

Bericht door sneeuwpop » ma jul 05, 2010 3:06 pm

rolf schreef:Hi,

Weten jullie misschien nog een adres waar ik de geomtrie van mijn frame na zou kunnen laten meten?

Overigens zou een onpartijdige expert ook mooi zijn, die kan oordelen of het wel of niet volgens de norm is afgeleverd. En daar ook nog een uitspraak in durft te doen in deze. Ik zou zo niet weten wie daar als professional en expert voor in aanmerking zou kunnen komen. Idee iemand?

Mvg Rolf
Vraag het eens na bij een 'lokale' framebouwer (race/trekking/mtb), die zal de benodigde apparatuur wel in huis hebben. Denk dus eens aan Martelly, M-gineering, DeJonckheere, vittorio, LeCadre, enz....
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Christiaan

Bericht door Christiaan » za jul 10, 2010 1:55 pm

Wat een plaatje, ik zou er bijna 29er van gaan rijden. Voor welke lengte is het frame, hij oogt klein, laag.

Wat ik persoonlijk wel jammer vind, is dat Seven nu een geknikte onderbuis heeft. De oude klassieke look met rechte buizen, oh ik mis mijn sola....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 10, 2010 3:45 pm

Geknikt or to not knik... helaas is het niet slechts een bad-taste design feature, maar een noodzakelijk iets.

Met het gewoon worden van 100mm veerweg voor XC frames, duwde de extra hoogte van deze vork de onderbuis steeds verder omhoog. Als je de buis genoeg vrijheid geeft tov de kroon, komt deze erg hoog/ver vanaf de onderzijde van de balhoofdsbuis. Dat is sterkte-technisch gezien niet in je voordeel. Daar een dikke gusset lassen is ook niet altijd de juiste oplossing. De knik is technische gezien een goed alternatief. Optisch is dat wellicht een ander verhaal...

serge

Bericht door serge » za jul 10, 2010 4:48 pm

Mij stoort die knik zo ni, alleen als er te veel ruimte tussen de boven -en schuinebuis zit word het lelijk vind ik.

rolf

Kromme onderbuis

Bericht door rolf » za jul 10, 2010 6:34 pm

Christiaan schreef:Voor welke lengte is het frame, hij oogt klein, laag.
De zitbuis is 15,5" c-t, 17,3" c-t.
De bovenbuis is 23,5" horizontaal gemeten. Zelf ben ik 176 cm.
serge schreef:Mij stoort die knik zo ni, alleen als er te veel ruimte tussen de boven -en schuinebuis zit word het lelijk vind ik.
Bijvoorbeeld bij een Moots in 18" moet je met een Fox F29 al een hogere baseplate plaatsen anders snijdt de voorvork bij een crash zo in je onderbuis.

Een bepaalde forum genoot, bike wizzard, had voor mijn geometrie al een bereking gemaakt dat het wel met een rechte onderbuis zou kunnnen. Maar Seven wilde er niet aan. Zij vonden dat de onderbuis te ver naar boven op de headtube kwam te zitten.

De gusset was Seven al vanaf gestapt, teveel fouten en gefrommel.

Dus dan kom je bij een kromme onderbuis. Ik was er zelf ook niet kapot van, maar er was dus wel iets voor te zeggen. Wel heb ik eerst om een tekening gevraagd, omdat ik ook eerst wilde zien hoe het zou "vallen". De ruimte tussen de onder en bovenbuis en de kromming.

Oz

Bericht door Oz » za jul 24, 2010 9:04 pm

Ik kom even teug op een eerdere reactie van mij.

Afgelopen vrijdag Lynskey, IF en Seven naast elkaar gezien en heel snel tot de conclusie gekomen dat IF en Seven toch echt tot een heel andere orde behoren dan Lynskey.

De rij-eigenschappen van Lynskey zullen zeker prima zijn maar de afwerking is van veel minder hoog niveau dan die van IF of Seven. De brushed Lynskey was heel grof gebrushed terwijl de Seven heel strak was. IF is anders afgewerkt maar net als bij Seven is ook het laswerk veel mooier.

Of dit het prijsverschil waard is? Da's weer een emotie-discussie. Hecht je geen waarde aan iets bijzonders met ditto afwerking ga dan absoluut voor de Lynskey (of Salsa of On One of Ibis (alleen uit schuur van Lynskey).

Ik ben er in ieder geval uit dat het voor mij geen Lynskey wordt.

Oz

Old Skool

Bericht door Old Skool » ma jul 26, 2010 9:01 am

Oz schreef:
Of dit het prijsverschil waard is? Da's weer een emotie-discussie. Hecht je geen waarde aan iets bijzonders met ditto afwerking ga dan absoluut voor de Lynskey (of Salsa of On One of Ibis (alleen uit schuur van Lynskey).

Ik ben er in ieder geval uit dat het voor mij geen Lynskey wordt.

Oz
On-one zou voor zijn tita frames op Van Nicholas zijn overgestapt omwille van de betere afwerking
green salsa good salsa

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jul 26, 2010 9:10 am

Old Skool schreef:
On-one zou voor zijn tita frames op Van Nicholas zijn overgestapt omwille van de betere afwerking
Je bedoelt Hanglun Sport Aparatus in Bejing? Aangezien Van Nicholas net zo min een 'eigen productie' heeft als OnOne... 8)

rolf

Bericht door rolf » ma jul 26, 2010 12:00 pm

Oz schreef: De rij-eigenschappen van Lynskey zullen zeker prima zijn maar de afwerking is van veel minder hoog niveau dan die van IF of Seven. De brushed Lynskey was heel grof gebrushed terwijl de Seven heel strak was

Oz
Zal ik inderdaad wel net pech hebben gehad, want ik vond mijn afwerking meer naar lynskey neigen. Vrij grof en oregelmatig gebrushed. ;)

Oz

Bericht door Oz » ma jul 26, 2010 5:55 pm

Van Nicholas maakt idd ook niets zelf.

@ Rolf: voor het vergelijk zou ik je Seven eens naast een Lynskey houden. IK was redeijk "in shock" door het verschil.

Ik dacht redelijk "eruit" te zijn maar na een Seven te hebben gezien..... wetende dat ze nu frames ook zonder de lelijke kromme onderbuis en zonder de lelijke gusset maken... wordt het verhaal ineens nogal anders...

Oz

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jul 26, 2010 7:26 pm

Oz schreef:Ik dacht redelijk "eruit" te zijn maar na een Seven te hebben gezien..... wetende dat ze nu frames ook zonder de lelijke kromme onderbuis en zonder de lelijke gusset maken... wordt het verhaal ineens nogal anders...
Heb je de Crisp van Jeroen ook in het echt gezien? Heb je daar al eens aan gedacht?

Zit je wel met een wat langere wachttijd, maar ook erg leuk. Ben afgelopen week weer even bij hem langs gegaan en zijn 'bereikbaarheid' maakt hem een een zekere kandidaat voor mijn volgende ti frame.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

rolf

Crisp

Bericht door rolf » ma jul 26, 2010 7:51 pm

Als je nu naar de afwerking kijkt van de Crisps, zou mijn voorkeur daar ook naar gaan (met voldoende budget en geduld ;-).

Al vaker gezegd, maar je hebt contact met de bouwer zelf. Dus ook voelt zich ook verantwoordelijk voor het gehele traject/proces.

Oz

Bericht door Oz » ma jul 26, 2010 9:02 pm

Maar Crisp heeft voor mij een (onoverkomelijk) bezwaar: hij is alleen en zijn bedrijf staat of valt met hem.

Nu weet ik dat ook wat andere kleine merken niet heel stabiel zijn maar zeker IF, Seven en Merlin/Litespeed bestaan toch alweer even.

Als laatste denk ik niet dat er een perfect custom frame bestaat. Custom is maatwerk en inherent hieraan is dat je dat ook kan zien. Als je een foutloos frame wil bestellen kun je denk ik beter een massaproduktie frame nemen. Veel van hetzelfde zorgt ervoor dat kans op fouten kleiner is.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma jul 26, 2010 10:06 pm

Oz schreef:Maar Crisp heeft voor mij een (onoverkomelijk) bezwaar: hij is alleen en zijn bedrijf staat of valt met hem.

Nu weet ik dat ook wat andere kleine merken niet heel stabiel zijn maar zeker IF, Seven en Merlin/Litespeed bestaan toch alweer even.
... en dat zegt opzich eigenlijk helemaal niets. Merlin/Litespeed zijn overgenomen/opgegaan in grotere bedrijven. Zij zaten op het keerpunt tussen 'kleinschalig' en eigenlijk gewoon 'fabrieksmatig' werken. Indien de stap gezet wordt; dan direct een hele grote stap... of terug naar 'achter in de schuur'-werk. Daar tussen zit bar weinig levensvatbaar... De kleine is flexibel en heeft aan slechts een handvol klanten al genoeg om rond te komen. Klanten die een kleine bouwer al snel heeft. Immers hebben zij de 'luxe' (...) dat ze snel met wachtlijsten moéten werken. De groteren moeten 'omzet draaien', anders is het sluiten. De kosten van het runnen van zo'n frameshop zijn vele malen hoger en dus eveneens het bedrijfsrisico. Daarbij hebben zowel Merlin als Litespeed ook al eens op t randje gestaan (...en geruchten gaan...).

Oz

Bericht door Oz » ma jul 26, 2010 10:55 pm

Tja. We zullen zien ;-)

Gr.

Oz

suri

Bericht door suri » di jul 27, 2010 10:13 am

Kent Eriksen cycles ;)

Of doe toch maar niet. Ik wil namelijk ooit de primeur hebben.

rolf

Kent Eriksen

Bericht door rolf » di jul 27, 2010 1:07 pm

Inderdaad erg vrendelijke luitjes aldaar. En errug strak!

Oz

Bericht door Oz » di jul 27, 2010 10:50 pm

Net eens ff gekeken op website van Kent Eriksen cycles.

Optisch gezien en qua stijl lijkt het nogal op Moots was mijn eerste indruk. Erg mooi iig.

Daarna verder gekeken en wat artikelen gelezen totdat ik de volgende PDF las
http://kenteriksen.com/docs/MFi13_Eriksen.pdf

Toen viel het kwartje... Kent Eriksen is oprichter van Moots..

Ook de locatie, Steamboat Springs, had me natuurlijk aan het denken kunnen zetten...

rolf

Eriksen.

Bericht door rolf » wo jul 28, 2010 7:44 am

jip ;)

suri

Bericht door suri » do jul 29, 2010 8:10 am

Hij is inderdaad de grand daddy van moots. Ik heb een zadelpen van Kent en ik moet zeggen dat hij super mooi is afgewerkt. Ook prijstechnisch valt het nog mee tov andere ti bouwers die spares maken.

Infloto

Bericht door Infloto » wo aug 11, 2010 9:01 pm

Rolf,
Het is me niet duidelijk bij of van wie je het frame gekocht hebt. Heb je zaken gedaan met de states, heb je betaald aan de importeur of aan de winkel die het frame geleverd heeft?
Indien in Nederland geleverd en aan Nederlands bedrijf betaald is er juridisch wellicht meer mogelijk dan met Seven zelf. Diegene die aan jou geleverd heeft is, tenzij anders afgesproken het eerste aanspreekpunt en verantwoordelijke.
huh?

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » vr aug 20, 2010 10:33 pm

Schitterende bike die 7
Vind zelf alleen die staande achtervorken ronduit slordig gelast
De balhoofdbuis, als je zo nauwkeurig werkt als ze prediken kan dat gewoon niet gebeuren.
Ik zou gewoon gaan fietsen, daar is ie voor gemaakt.
(geloof ik)
E

rolf

Bericht door rolf » do sep 16, 2010 1:15 pm

Infloto schreef:Rolf,
Het is me niet duidelijk bij of van wie je het frame gekocht hebt. Heb je zaken gedaan met de states, heb je betaald aan de importeur of aan de winkel die het frame geleverd heeft?
Inderdaad gekocht van de importeur en niet van Sevencycles in de US, dus juridisch is het geschil dan ook met de importeur.
Ironhorse Erik schreef:Schitterende bike die 7
Dank!
Ironhorse Erik schreef:Vind zelf alleen die staande achtervorken ronduit slordig gelast
Dat vond/vind ik dus ook... :|
Ironhorse Erik schreef:De balhoofdbuis, als je zo nauwkeurig werkt als ze prediken kan dat gewoon niet gebeuren.
Vooral dat prediken en niet doen, daar had ik het meeste moeite mee :x
Ironhorse Erik schreef:Ik zou gewoon gaan fietsen, daar is ie voor gemaakt.
Doe ik zeker!!!

Plaats reactie