Sneak preview van C'dale concept

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » vr sep 04, 2009 8:17 am

:o :shock:

:speechless:

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » vr sep 04, 2009 8:35 am

:o :shock:

:speechless:

Wytze

Bericht door Wytze » vr sep 04, 2009 11:18 am

Jurriaan schreef:Top het filmpje. Strakke fiets.
Al een strak design idee voor de remmen?
Ai, toen was het filmpje al gevonden! Ik ging eigenlijk eerst nog een website
klussen. Maar goed, wederom het eerst te zien op DP.

Ja, wat betreft de remmen, die zitten er al in! alleen de hendels waren tijdens
het filmpje nog niet aangesloten. De kabels lopen allemaal binnendoor, maar
daarvoor moet de hendel nog aangepast worden, die komt ook geïntegreerd
in het stuur, zodat de leiding gelijk het stuur in gaat en niet zoals hier nog even
buitenom moet. Ik zal proberen hem voor de Bikemotion remmend te krijgen.

Gelijk maar preventief in de verdediging: De fiets in het filmpje is een concept
in ontwikkeling; oftewel er missen nog delen die wel in de schetsen zaten, maar
in het prototype niet zijn uitgewerkt. Het stuur is daar een voorbeeld van; het
kan nu versteld worden voor verschillende posities en om de fiets smal te maken
voor in de gang, maar de fiets ermee op slot zetten werkt nog niet echt.
Bagage is een ander voorbeeld, in het idee zitten een hoop oplossingen om
verschillende bagage vormen mee te nemen (het achterrek is modulair) en de
tas / mand voorop mist ook nog.

Hij komt dus op de Bikemotion te staan, en daar zal ik ook gelijk voor een mooie
poster zorgen die het concept wat beter uitlegt.

Smuss

Bericht door Smuss » zo sep 06, 2009 2:49 pm

Respect!

Erg elegant en totaal niet "over the top", graag wat detailfoto's binnenkort

Gr,

Pieter

Christiaan

Bericht door Christiaan » zo sep 06, 2009 8:16 pm

Damn boy, very nice!

Trekrules

Bericht door Trekrules » zo sep 06, 2009 8:52 pm

Dat is echt een schitterende stads fiets wow :shock:
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

nut-case

Bericht door nut-case » zo sep 06, 2009 10:21 pm

op mijn werk kan ik het filmpje niet zien, zal van de week zeker eens kijken

maar vertel alles over het concept
het hoe en waarom
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Erikje

Bericht door Erikje » do nov 12, 2009 9:11 pm

Hoi Wytze,

Dit is een proto van ruim een jaar geleden, waarin verschilt jouw aandrijving van deze (neen, ik bedoel niet de maat uiteraard...)?

Afbeelding

Wytze

Bericht door Wytze » vr nov 13, 2009 1:16 am

Het gat in de crank of wiel van een fiets is ook niet nieuw, wel bestaan ze voornamelijk alleen in tekeningen of mooie renderingen.
Zoals die je hier laat zien, dat is neem ik aan een rendering, ik heb deze in ieder geval nooit in het echt gezien, laat staan rijden.

Maar antwoord op je vraag, waarin de mijne verschilt:
- hij is echt gebouwd en werkt
- de aandrijving is weggewerkt in het frame
- het gat had, naast het 'voor de mooi', nog echt een reden -> Het idee erachter is om
de fiets aftermarket electrisch kunnen maken zonder bijvoorbeeld het wiel om te
moeten bouwen; Je koopt dus een gewone, lichte fiets en je kan daar als optie een
electromotor en batterypack bijkopen en simpel erop zetten en er ook weer af halen.
Eigenlijk het Solex idee, maar dan niet op het wiel, maar in de crank. Dit is wel
in de schets fase blijven hangen en dus niet getest.

Het gaat bij de fiets ook om het totaal plaatje. Leidingen binnendoor, hydraulische trommelremmen, verstelbaar stuur, etc,
alles is ergens in de geschiedenis wel eens gedaan of geprobeerd. Het nieuwe zit hem in dat de fiets als 1 object is ontworpen
en niet als een samenraapsel van standaard onderdelen. Uiteraard heeft dat laatste (de fiets als modulair product) juist grote
voordelen, maar ik wilde de fiets eens benaderen van een andere kant (meer als een fashion item of van de automotive kant)

Erikje

Bericht door Erikje » vr nov 13, 2009 7:35 am

Hey, bij mij hoef je je niet te verdedigen! Ik snap wél wat een conceptbike is, het is ook geen aanval dat je het niet zelf verzonnen hebt, alles is reeds verzonnen, het gaat er vooral om hoe je alle verzonnen dingen bij elkaar krijgt.

Ik wou écht de achterliggende techniek weten en de eventuele verschillen. Hoe kan je bijvoorbeeld bij een fiets met zo'n aandrijving de overbrenging veranderen (ander blad), heb jij geen inside foto's met ook de lagering?

Erikje

Sepp

Bericht door Sepp » vr nov 13, 2009 9:14 am

Hey Wytze,

Gefeliciteerd met je interessante fiets, heb hem op de Bikemotion zien staan.
Ik kan nergens informatie terugvinden, of het nu een 100% designstudie is (vormtaal in eerste instantie, en wat technische ideen), of dat het ook op produceerbaarheid in grotere aantallen bedacht is (voor een groot gedeelte tenminste, want 100% zou de dood van elke studie zijn).

Je omschrijft de voordelen van jouw systeem, als of het praktijkgeorienteerd is. Is dat ook daadwerkelijk zo bedoeld (ik zie bijvoorbeeld vork en spatbord helemaal uit een deel, maar dat lijkt me onbetaalbaar in een productiewereld), of ging het in eerste instantie om een echte showbike?

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » vr nov 13, 2009 11:48 am

Sepp schreef:Hey Wytze,

Gefeliciteerd met je interessante fiets, heb hem op de Bikemotion zien staan.
Ik kan nergens informatie terugvinden, of het nu een 100% designstudie is (vormtaal in eerste instantie, en wat technische ideen), of dat het ook op produceerbaarheid in grotere aantallen bedacht is (voor een groot gedeelte tenminste, want 100% zou de dood van elke studie zijn).

Je omschrijft de voordelen van jouw systeem, als of het praktijkgeorienteerd is. Is dat ook daadwerkelijk zo bedoeld (ik zie bijvoorbeeld vork en spatbord helemaal uit een deel, maar dat lijkt me onbetaalbaar in een productiewereld), of ging het in eerste instantie om een echte showbike?
Check ff zijn eerste post in dit topic:

Geen mountainbike, maar toch kunnen jullie het vast wel waarderen!
Na maanden knutselen begint het wat te worden, de concept bike
die ik voor Cannondale heb ontworpen. De opdracht is een dames
stadsfiets voor de Amerikaanse (en Europese) markt.
Het mooie van een conceptbike is dat je dingen nog even mag oplossen
op een manier die voor een productiemodel onbetaalbaar zou zijn.

Kooz

Wytze

Bericht door Wytze » vr nov 13, 2009 3:24 pm

Erikje schreef:Hey, bij mij hoef je je niet te verdedigen! Ik snap wél wat een conceptbike is, het is ook geen aanval dat je het niet zelf verzonnen hebt, alles is reeds verzonnen, het gaat er vooral om hoe je alle verzonnen dingen bij elkaar krijgt.

Ik wou écht de achterliggende techniek weten en de eventuele verschillen. Hoe kan je bijvoorbeeld bij een fiets met zo'n aandrijving de overbrenging veranderen (ander blad), heb jij geen inside foto's met ook de lagering?

Erikje
Had me niet gerealiseerd dat het zo verdedigend over zou komen? Het was bedoeld als uitleg, dit volgende ook weer:

Bij mijn fiets zit er gewoon een versnellings naaf in en kun je verder alleen het achtertandwiel veranderen, maar dat is
in de praktijk eigenlijk nooit nodig, het is heel zelden dat we een klant bij de fietsenmaker hebben die vraagt om een
andere overbrenging, en ook dan verander je alleen het achtertandwiel. De foto's heb ik uiteraard, ook de technische
tekeningen, maar het leukste is nou juist dat iedereen er over speculeert. Ook al weet DP nu wel hoe het zit zet ik die
foto's nog even niet op het web, want dan is gelijk de charme eraf.

Er moet nog wel even wat van het hart wat betreft die stroom van Render fietsen. Ze worden vaak gemaakt door
ontwerpers die normaal stoelen en lampen ontwerpen. Ze zijn heel waardevol om de conservatieve fietsindustrie eens
te laten zien dat het ook anders kan en om andere op nieuwe ideen te brengen. Meer dan dat ook niet, vaak zijn ze
niet eens mogelijk, of als ze mogelijk zijn totaal onpractisch. Zoals die je hier afbeeldt; het is een opeenstapeling
van toffe racefiets features die als totaal er mooi uitzien, maar niet echt een logische combi opleveren. Lees hier
bij de comments meer: http://www.yankodesign.com/2007/07/20/o ... he-future/

@Sepp: Het is net als bij een concept car; je gaat op zoek naar hoe de ideale fiets voor een bepaalde doelgroep eruit zou
zien en zodat hij nog wel gemaakt zou kunnen worden; bij de Render fietsen gaan ze vaak aan dat laatste dus voorbij.
Ik heb wel alle standaard oplossingen aan m'n laars gelapt (dat was ook de vraag van C'dale), dus dat maakt het zo duur
om hem in het huidige productie proces in te kunnen passen. Maar als je van standaard oplossingen uitgaat kom je
niet zo snel op ideeen als het achterspatbord als framebuis te gebruiken, oplossingen die uiteindelijk helemaal nog niet
zo onhaalbaar blijken te zijn.
Dus zo moet je het ook zien; 1 op 1 zal hij niet zo snel in productie gaan, of de hele vrouwelijke hollywood scene moet
er 1 willen, maar veel features zullen wel in de toekomstige stadsfietsen van Cannondale terecht komen, als die er ooit
komen. (dat hangt nu van Dorel af)

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo jan 27, 2010 10:12 pm

In de Tweewieler en Fietsmarkt van deze maand staat ook een stuk(je) te lezen over je concept fiets.
Ineens duikt hij vaker op!
Goed bezig!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie