Crash and Burn
Moderator:Beheerders
Aangezien ik redelijke ervaring heb met valpartijen, of collega's van vrienden die hard op me inrijden als ik al op de grond lig, of zelfs m'n bloedeigen zus d'r fiets in m'n rug probeert te parkeren, is het nu toch echt raak.
2 weken geleden raakte ik met m'n knie tijdens een run op de DH in Winterberg een boom. In eerste instantie dacht ik dat ik m'n been gebroken had omdat ik 'm niet meer kon bewegen. Na een minuut of 5 toch weer langzaam opgestaan en rustig naar beneden gefietst. Gebroken was het dus niet maar de pijn ging helaas ook niet vanzelf weg. Na een paar keer door de kniëen te zijn gegaan was het mischien toch slim om bij een Orthopeet langs te gaan.
Diagnose van de Orthopeet: Mediale band op meerdere plaatsen gescheurd en mischien zelfs wel afgescheurd, voorste kruisband aan gort.
What to do: Opereren, hechten van de mediale band en met stapels (uit de kluiten gewassen nietjes) de rest vast zetten op m'n onderbeen... de voorste kruisband is niet meer te redden....
Uitslag: Van de week een scharnier brace aan laten meten waarmee ik een revalidatie periode in ga van ongeveer 5 maanden.
Dit seizoen is voor mij dus helaas afgelopen. Wat niet betekend dat ik niet meer naar Duitsland zal gaan, gelukkig is Sophie er nog die ik lekker kan aanmoedigen op de DH....
Volgend jaar ben ik er weer bij. Al moet ik steppend de DH af....
Pat.
2 weken geleden raakte ik met m'n knie tijdens een run op de DH in Winterberg een boom. In eerste instantie dacht ik dat ik m'n been gebroken had omdat ik 'm niet meer kon bewegen. Na een minuut of 5 toch weer langzaam opgestaan en rustig naar beneden gefietst. Gebroken was het dus niet maar de pijn ging helaas ook niet vanzelf weg. Na een paar keer door de kniëen te zijn gegaan was het mischien toch slim om bij een Orthopeet langs te gaan.
Diagnose van de Orthopeet: Mediale band op meerdere plaatsen gescheurd en mischien zelfs wel afgescheurd, voorste kruisband aan gort.
What to do: Opereren, hechten van de mediale band en met stapels (uit de kluiten gewassen nietjes) de rest vast zetten op m'n onderbeen... de voorste kruisband is niet meer te redden....
Uitslag: Van de week een scharnier brace aan laten meten waarmee ik een revalidatie periode in ga van ongeveer 5 maanden.
Dit seizoen is voor mij dus helaas afgelopen. Wat niet betekend dat ik niet meer naar Duitsland zal gaan, gelukkig is Sophie er nog die ik lekker kan aanmoedigen op de DH....
Volgend jaar ben ik er weer bij. Al moet ik steppend de DH af....
Pat.
Zoek gelijk een goede fysio (vraag eventueel bij NOC-NSF papendal voor een goede in jouw buurt, in Groningen->BERT CORBIERE, medisch centrum zuid).
Ik heb 2 jaar geleden m'n achterste kruisband afgescheurd en ,'n mediale knieband van het bot én van het kapsel aan de voorkant afgescheurd (OK, moet je maar niet in een lawine komen!!!)
Knieband is week erna gelijk weer vastgezet met een schroef aan het bot en met hechtingen aan het kapsel. 6 weken rust, daarna eerst gedeeltelijk revalideren om een half jaar erna een nieuwe kruisband te krijgen. En toen weer een jaar erover gedaan om er weer helemaal bovenop te komen. En inmiddels weer volgas!!!
Wat ik hiermee wil zeggen is heb GEDULD, met alleen maar fysio zonder nieuwe kruisband zal je over een paar jaar weer last krijgen waarschijnlijk en dan is je knie er nog slechter aan toe als ie nu is.
Als je nog meer wilt weten -> PB
iig heel veel sterkte
Ik heb 2 jaar geleden m'n achterste kruisband afgescheurd en ,'n mediale knieband van het bot én van het kapsel aan de voorkant afgescheurd (OK, moet je maar niet in een lawine komen!!!)
Knieband is week erna gelijk weer vastgezet met een schroef aan het bot en met hechtingen aan het kapsel. 6 weken rust, daarna eerst gedeeltelijk revalideren om een half jaar erna een nieuwe kruisband te krijgen. En toen weer een jaar erover gedaan om er weer helemaal bovenop te komen. En inmiddels weer volgas!!!
Wat ik hiermee wil zeggen is heb GEDULD, met alleen maar fysio zonder nieuwe kruisband zal je over een paar jaar weer last krijgen waarschijnlijk en dan is je knie er nog slechter aan toe als ie nu is.
Als je nog meer wilt weten -> PB
iig heel veel sterkte
Laatst gewijzigd door sneeuwpop op za jul 01, 2006 4:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
thanx voor alle reacties... Ik heb op het moment een goeie fysio therapeut gevonden die eerst rustig aan gaat proberen het vocht uit m'n been te halen en dan rustig aan proberen wat mobieler te maken.
De voorste kruisband is dus kapot en kon niet meer gemaakt worden de tijd en veel trainen moet leren of ik het op kan vangen met de spieren. Ik denk dat dit op zich wel kan. Mocht het niet zo zijn dan kunnen ze altijd nog een nieuwe voorste kruisban maken maar zover is het nu nog niet.
Het zal waarschijnlijk wel zo zijn dat ik na herstel ook met een brace om zou moeten rijden gewoon voor de versteviging en omdat ik niet nog een keer zoiets wil ondergaan.
Tijdens de crash had ik inderdaad knie en scheen bescherming om maar dit bied weinig tot geen bescherming tegen een klap op de zijkant van de knie.
De voorste kruisband is dus kapot en kon niet meer gemaakt worden de tijd en veel trainen moet leren of ik het op kan vangen met de spieren. Ik denk dat dit op zich wel kan. Mocht het niet zo zijn dan kunnen ze altijd nog een nieuwe voorste kruisban maken maar zover is het nu nog niet.
Het zal waarschijnlijk wel zo zijn dat ik na herstel ook met een brace om zou moeten rijden gewoon voor de versteviging en omdat ik niet nog een keer zoiets wil ondergaan.
Tijdens de crash had ik inderdaad knie en scheen bescherming om maar dit bied weinig tot geen bescherming tegen een klap op de zijkant van de knie.
Mijn broertje is afgelopen dinsdag ook geopereerd. Voorste kruisband van zijn knie is vervangen. Er is een stuk van zijn dijbeenspier gebruikt om een nieuwe kruisband van te maken. 10 maanden revalidatie om weer op professioneel niveau te komen.
Alleen is het bij hem met voetballen gebeurt.
Veel sterkte!!!
Alleen is het bij hem met voetballen gebeurt.
Veel sterkte!!!
Must be a family thing. Vandaag een frontale met mijn broer Blue's boom weten te voorkomen maar niet kunnen voorkomen dat ik toch fenomenaal hard op m'n rug terecht kwam. Ik heb altijd een jaarlijks quota rib-kneusingen, dat weet ik, maar hiermee haal ik denk ik ook die van volgend jaar alvast
auw. B

Been there. Met skateboarden de kniebanden aan beide zijde doormidden en de kruisbanden opgerekt. Inmiddels al wel bijna 10 jaar geleden. Maar het werkt inmiddels ook alweer 10 jaar prima. Het enige wat ik eraan over heb gehouden is een paar schroeven in mijn knie en 1 cm speling in mijn knie. De spierkracht van mijn been kan het gemist van de peeskracht dus goed opvangen. Oja ik heb ook een fancy brace laten afmeten en laten maken maar die ligt al 10 jaar in de kast.
Ik schrik me kapot! En niet om je val. Ben zelf fysiotherapeut en MOET je echt zeggen dat eerst het vocht eruithalen echt KUL is. Je moet oefenen , oefenen , oefenen....Je been moet mobieler worden en sterker. Als ik in het ziekenhuis iemand met een kapotte voorste kruisband tegenkwam dan ging men direct de knie bewegen zodat de beweeglijkheid bleef. klinkt raar maar er waren patienten die twee dagen na de operatie al op de hometrainer in de revalidatie ruimte zaten. Hoe meer je beweegt hoe sneller het vocht uit je knie verdwijnt. Doe dat op een lage belasting (dus geen zware versnellingen. verder moet je spierversterkende oefeningen doen voor je bovenbeen om de klappen later op te vangen. Het is even kut maar het resultaat is ernaar. Alsjeblieft ga oefenen en je merkt dat je binnen 3 a 4 maanden xc kan fietsen en met een 6mnd tot een jaar weer downhill kan doen. Tip: hou je nieuwe brace ook aan tijdens het fietsen dat scheelt! Sterkte
- Goofy @ Team SoliD
- Contacteer:
ik heb bijna hetzelfde gehad.
ik had mijn meniscus in 4 stukken, beide kruisbanden bijna geheel afgescheurd. ik heb ook operatie aan meniscus en kruisbanden gehad.
2de dag na de operatie al beginnen met lopen en dan steeds meer en verder gaan lopen.
na de eerste week was ik op de fiets van mijn moeder aan het rondfietsen, welliswaar met dikke pijn maar het ging.
4 weken na de operatie zat ik weer op mijn dh bak kleine drops te doen.
6de week kon ik weer "normaal" fietsen.
pas na een jaar kon ik weer echt op mijn knie leunen/zitten en helemaal strekken en buigen!
maar wat je wel moet zeggen is dat je zo snel mogelijk op de fiets wilt zitten! en het helpt als je een filmpje laat zien van wat voor een soort fietsen je doet! hierdoor kunnen ze je meer trainen op zijwaartse klappen.
veel succes! en gewoon even doorbijten! maar forceer het niet want dan ben je nog verder van huis!
Goofy
ik had mijn meniscus in 4 stukken, beide kruisbanden bijna geheel afgescheurd. ik heb ook operatie aan meniscus en kruisbanden gehad.
2de dag na de operatie al beginnen met lopen en dan steeds meer en verder gaan lopen.
na de eerste week was ik op de fiets van mijn moeder aan het rondfietsen, welliswaar met dikke pijn maar het ging.
4 weken na de operatie zat ik weer op mijn dh bak kleine drops te doen.
6de week kon ik weer "normaal" fietsen.
pas na een jaar kon ik weer echt op mijn knie leunen/zitten en helemaal strekken en buigen!
tsjah ik zeg het zelfde!Ben zelf fysiotherapeut en MOET je echt zeggen dat eerst het vocht eruithalen echt KUL is.
maar wat je wel moet zeggen is dat je zo snel mogelijk op de fiets wilt zitten! en het helpt als je een filmpje laat zien van wat voor een soort fietsen je doet! hierdoor kunnen ze je meer trainen op zijwaartse klappen.
veel succes! en gewoon even doorbijten! maar forceer het niet want dan ben je nog verder van huis!

TS
Juist Goofy zo hoort het uiteindelijk wel! Dat je pijn hebt is normaal echter houdt dit binnen de tolerantie grens. Moet wel zeggen dat je redelijk wakka bent om 6wkn na een operatie al weer drops te doen dat is wel erg heftig. maar goed dat zegt niets de ene is de ander niet. heb zelf een keer mijn knie verdraait en die was zo groot als een voetbal. na drie dagen rust kon ik al weer hardlopen en hindernisbanen af struinen..
- Goofy @ Team SoliD
- Contacteer:
tsjah de echte liefhebber kan niet zonder z'n bike 
wat wel minder was is toen m'n knie net "over" was, ik achteruit 4 meter omlaag gevallen ben met m'n rug op de pedaal van de fiets..
gevolg: 4 lumbale wervels en een hele hoop pijn! dit is nu ook alweer een half jaar geleden en ik kan nu pas eindelijk weer normaal een stoel optillen! Dit was in het begin echt afzien.. niets meer op kunnen tillen raak je mentaal ook even de weg kwijt..
maar alles is weer als Goofy als dat het eerst was
ikke blij
(eigenlijk moet ik maar es een wat minder gevaarlijke sport gaan doen..)
(.. ach! nee
daar doe ik niet aan!)
Goofy

wat wel minder was is toen m'n knie net "over" was, ik achteruit 4 meter omlaag gevallen ben met m'n rug op de pedaal van de fiets..
gevolg: 4 lumbale wervels en een hele hoop pijn! dit is nu ook alweer een half jaar geleden en ik kan nu pas eindelijk weer normaal een stoel optillen! Dit was in het begin echt afzien.. niets meer op kunnen tillen raak je mentaal ook even de weg kwijt..

maar alles is weer als Goofy als dat het eerst was

ikke blij

(eigenlijk moet ik maar es een wat minder gevaarlijke sport gaan doen..)
(.. ach! nee

Goofy
TS
- Goofy @ Team SoliD
- Contacteer:
blessure shit