2e hands kopen: hoe het ook kan lopen :(

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Sjase
Contacteer:
2e hands kopen: hoe het ook kan lopen :(

Bericht door Sjase » zo aug 13, 2006 10:26 pm

[nogal een lang verhaal geworden, sorry ;) ]

Vorig jaar rond deze tijd was ik aan het rondkijken voor een mooie downhillbike. Aanvankelijk wilde ik een nieuwe fiets kopen, maar zag hier op het forum een advertentie van een welbekende forummer die zijn Intense M1 verkocht. Op de foto's leek de bike in uitstekende conditie en na wat heen en weer mailen ben ik naar de fiets gaan kijken.

De bike was opnieuw gecoat, maar de eigenaar gaf als reden voor de respray aan dat de originele lak van slechte kwaliteit was. Ik vroeg nog (meerdere malen) of er nergens deuken of scheurtjes zaten, waarop ik telkens nee te horen kreeg. Uiteraard heb ik zelf het frame behoorlijk minutieus bekeken.

Na wat twijfelen heb ik uiteindelijk de bike gekocht, en daar begon de ellende. Na een tijdje merkte ik dat er een duidelijk hoorbare tik in de voorvork zat bij het snel in- en uitveren (wat dus continue het geval is bij dh-gebruik). Bij het servicen van de vork bleek er vrijwel geen olie meer in de tpc-kamer van de vork te zitten. Ook bleek de XTR crank of bracket behoorlijk aan gort te zijn gereden, waardoor het geheel kraakte.
Vervolgens stuurde ik de demper naar TFTuned om voor de zekerheid alles maar goed te hebben. Daar bleek dus dat de schacht licht was verbogen, de eyelet gescheurd was, de binnenkamer 'blown' was en dus voor de 2005 versie vervangen moest worden. Totale kosten voor deze 'servicebeurt': 250 euro.

Na deze redelijk vervelende dingen te hebben verholpen en wat nieuwe onderdelen op de bike te hebben gezet dacht ik dat het allemaal spik en span was met mijn fiets. Totdat ik via via te horen kreeg dat er in mijn frame een deuk had gezeten, en blijkbaar nog een behoorlijke deuk ook. Voor het gemak had de verkoper dit er niet bij gezegd en het was mij - ondanks het inspecteren van het frame - niet opgevallen.
Toen ik de verkoper hiermee confronteerd via de email zei hij dat het hem speet dat hij het niet had gezegd, maar dat het professioneel was gerepareerd.

Het steekt me behoorlijk dat iemand die doorheeft dat een koper het belangrijk vind een goed en ongedeukt frame te kopen moedwillig verzwijgt dat er een grote deuk in het frame heeft gezeten. Maar goed, het was vakkundig gerepareerd, toch?
Ondertussen was ik dus behoorlijk ziek van deze bike en heb het frame en de meeste onderdelen verkocht. Anders dan degene die het frame aan mij verkocht ben ik wel zo eerlijk geweest te vermelden dat er een deuk in het frame heeft gezeten. Nu kreeg ik enkele dagen terug een mail van de koper van het frame:

http://photo.pinkbike.com/photo/956/pbpic956275.jpg

Dit gebeurde de eerste dag dat hij in Frankrijk aan het biken was. Het mag dus duidelijk zijn dat de deuk die zo 'vakkundig' gerepareerd zou zijn het niet vakkundig lang heeft uitgehouden. Ikzelf en degene aan wie ik het frame heb verkocht hebben gewoon op een tijdbom rondgereden. Bovendien bleek er ook een scheur(tje) in de achterbrug te zitten. Deze heeft er waarschijnlijk voor het coaten van het frame al gezeten, aangezien er daarna nog maar enkele keren op is gereden.

Mag dit een soort van waarschuwing zijn voor iedereen die 2e hands zulk soort fietsen en andere spullen wil kopen, want ik wil anderen graag voor de shit die ik heb gehad (en de jongen die het frame nu heeft, voor hem is het nog veel erger) behoeden.
Verder schrijf ik dit verhaal om te laten zien hoe de verkoper van dit frame moedwillig z'n mond heeft gehouden over grote gebreken van de fiets. Hij heeft de verantwoording heel handig afgeschoven op mij en nadat ik zoveel mogelijk shit had hersteld heb ik het - niet moedwillig - weer doorgeschoven naar de huidige eigenaar die nu uiteindelijk met de gebakken peren zit.
Ik vind het echt lager dan laag om moedwillig je mond te houden over dergelijke belangrijke zaken als gerepareerde deuken en dat terwijl de koper er meerdere keren naar vraagt. Gewoon glashard. Het is gewoon pure misleiding. Gewoon niet lullen, maar eerlijk zijn over de spullen die je verkoopt. Op de langere termijn heb je namelijk ook nog een reputatie die je opbouwd en je hebt ook nog je verantwoordelijkheidsgevoel van mens tot mens (dat heb ik althans wel!).

Ik ben werkelijk ziek geweest van deze bike en het steekt me echt dat ik medeverantwoordelijk ben dat de huidige eigenaar met dit probleem zit opgezadeld.

Ik ben in ieder geval flink genezen van het 2e hands kopen van dure spullen. Garantie is een waardevol goed.

Reprox

Bericht door Reprox » zo aug 13, 2006 11:30 pm

Dit maak wel weer duidelijk hoe slecht je kunt wezen van een slechte 2e hands aankoop.

Ik wil jullie er op wijzen dat als je van plan bent een 2 hands frame wilt kopen, je goed moet controleren tot zover je kunt en het mogelijk is. En als je kan, test hem voledig opgebouwd.
geborgen of door de verkoper niet op opgenoemde gebreken zijn nooit leuk. en meestal ook nog slecht of helemaal niet te zien met het blote oog. Koop dus nooit te overhaast hoe erg de verleiding ook is..
Maar wanneer de huidige eigenaar weet van de gebreken en schades, hoord hij je daar de potentiële koper erop te wijzen, en niet te denken ''het probleem ligt nu in zijn handen''

Mensen hebben soms echt geen benul hoe kapot je iemand kunt maken.. de gene die de dupe worden hebben waarschijnlijk hard moeten werken zoals de meeste mensen hier voor hun geld. dat geld wat je hoogswaarschijnlijk niet terug zal zien...

Sjase is er één van de helaas ''te'' veel gedupeerde mensen! Jammer..

Greetz Daan
Normal people worry me.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma aug 14, 2006 8:01 am

Mijns inziens moet je gewoon geen kapotte spullen (waar ligt de grens?) verkopen aan anderen maar gewoon je verlies nemen (dit is overigens géén beschuldiging aan jouw adres, Sjase!)

Maar blijkbaar maakt geld verleidelijk...

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » ma aug 14, 2006 8:06 am

Als je dit soort fietsen 2e hands koopt lijkt het me logisch dat een dergelijke fiets is gebruikt waar hij voor gemaakt is : Hennig Hard Afdalen.

Dat kan 2 dingen betekenen:

1) Alle kinderziekten zijn eruit, alles wat stuk kan is stuk geweest

2) Alle kinderziekten zitten er nog in, en je koopt een rijdende tijdbom.

Het feit dat een reparatie aan een frame verzwegen is, is uiterst kwalijk, mede temeer je dit soort frames (heat treated) niet KUNT repareren, dwz je MAG er niet aan lassen.

Het gevolg van dergelijk prutswerk staat op je foto's.

Mijn mening is dat je bewust voor de gek bent gehouden, reparaties aan een frame, overgespoten, nee hoor, van oud vrouwtje geweest......1+1=2.

E

Fullthrottle @ Team Solid
Contacteer:

Bericht door Fullthrottle @ Team Solid » ma aug 14, 2006 9:16 am

Zo dat is niet mis :(
Dat is echt heel veel pech

het zeker niet netjes van de verkopen.
Ik zou niet eens durven om kapotte spullen te verkopen want dan weet je toch dat er problemen mee komen.

in iedergeval veel sterkte !

maar ik denk niet dat iedereen zo is op DP maar het risco zit er altijd in
Ik hoop alleen dat iedere verkoper hier ook wat van leerd en zijn kappotte zooi maar ik de prullenbak gooit implaats van het te verkopen

Ik heb tot nu toe alleen nog maar eerlijke gasten tegen gekomen! gelukkig

Dus mensen ben eerlijk met de verkoop!

Greetz Robin

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » ma aug 14, 2006 10:07 am

Ik heb zelf ook vaak genoeg wel heel goede deals gehad tweedehands. En als ik zelf verkoop zeg ik het er altijd bij als er iets mee is, waardoor ik eigenlijk nooit conflicten rond een verkoop heb gehad.

Denk overigens niet dat het je niet kan overkomen. Ik ben al jaren enthousiast mtb'er en vooral ook bezig met de techniek en werk zelfs als bijbaan in een fietsenzaak (niet om mezelf op te hemelen, maar om duidelijk te maken dat ik geen noob was toen ik dit frame kocht). En ondanks de knowhow dus toch een ontzettende kat in de zak gekocht.

Het is heel lullig, maar ik heb in zekere zin geluk gehad dat ik het frame een tijd terug heb verkocht. Ik dacht echter dat het frame echt goed gerepareerd was en verder leek alles oke (ook de demper was nu immers helemaal 100% in orde).

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » ma aug 14, 2006 10:10 am

zo'n dingen kun je ook melden onder volgend topic
http://www.dirty-pages.net/forum/viewfo ... 52baccf2a5

dit om volgende kopers op mogelijke gevaren/problemen te wijzen die bij die verkoper kunnen optreden

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma aug 14, 2006 10:20 am

Het is natuurlijk erg jammer dat dit soort dingen gebeuren, maar als je iets 2de hands koopt heb je eenmaal nooit 100% inzicht in het verleden van het product. Het getuigd van laag niveau dat de verkopende partij heeft verzwegen dat het frame in een (zéér) slechte staat was.
Laatst gewijzigd door Xircuit op ma aug 14, 2006 11:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma aug 14, 2006 10:35 am

Het is en het blijft natuurlijk het risico van gebruikte zaken kopen.

Aan de andere kant als je duidelijk (meerdere malen) vraagt of er schade (mee gereden) is en dit wordt in alle toonaarden ontkend en vervolgens blijkt (bewijsbaar) dat er wel degelijk schade is, dan mag je van mij met naam en toenaam publiekelijk aan de schandpaal genageld worden.

Al was het maar om andere forumbezoekers/ aspirant kopers voor dit soort figuren te waarschuwen.

Voor de rest blijft het kloten voor je Sjase. (en voor de koper)
Laatst gewijzigd door Jumping Hansje op ma aug 14, 2006 1:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

G.T.T.

Bericht door G.T.T. » ma aug 14, 2006 10:51 am

Slechte gang van zaken, wel goed dat je dat hier laat weten Sjase.
Is er hier niet een "positieve/negatieve ervaringen" topic zoals bij mtb.nl? Mensen die gebreken moedwillig verzwijgen, moeten meteen een ban aan hun broek krijgen en hun naam in een dergelijk topic hebben staan.

Ik heb zelf wat spullen hier verkocht en daar was ik ook altijd voorzichtig mee. Alleen die spullen die ik zelf ook 100% vertrouwde heb ik verkocht. Kopen heb ik maar één keer gedaan omdat ik die persoon van reputatie kende en het om vrij exclusief spul ging, maar normaal neem ik dat risico niet eens. Ondertussen ben ik terug naar XC gegaan omdat dat toch goedkoper is en je kan een XC-fiets veel makkelijker inruilen bij een mtb-zaak als je weer eens iets nieuws wil.

Mensen vinden het vaak te duur om iets te kopen in een normale mtb-zaak, maar je ziet wel dat dat beetje extra geld ook garantie en service met zich meebrengt. Schade door verborgen gebreken kan je op een winkel wel verhalen.
"Only those who will risk going too far can possibly know how far they can go."
T.S. Eliot

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma aug 14, 2006 11:26 am

Ik ben werkelijk ziek geweest van deze bike en het steekt me echt dat ik medeverantwoordelijk ben dat de huidige eigenaar met dit probleem zit opgezadeld.
Is deze kopende partij ook actief op DP?
Ich Heisse Super Fantastisch!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma aug 14, 2006 11:39 am

G.T.T. schreef:Is er hier niet een "positieve/negatieve ervaringen" topic zoals bij mtb.nl? Mensen die gebreken moedwillig verzwijgen, moeten meteen een ban aan hun broek krijgen en hun naam in een dergelijk topic hebben staan.
Ik ben er geen voorstander van, aangezien het dan een lijstje wordt, waar heeeel veel namen opstaan met mensen met positieve ervaringen en een klein lijstje met negatieve, zonder verweer mogelijkheid of vermelding van reden...

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » ma aug 14, 2006 1:13 pm

je moet een scoringspercentage hebben als bij ebay

dan vallen de lullen zo door de mand

E

cyclopedia

Bericht door cyclopedia » ma aug 14, 2006 1:48 pm

Ironhorse Erik schreef:je moet een scoringspercentage hebben als bij ebay

dan vallen de lullen zo door de mand

E
Scoringspercentages op Ebay geven helaas ook geen zekerheid, ook deze zijn te frauderen.
Helaas is het altijd opgepast met tweedehands aankopen, dat blijkt wel weer uit dit verhaal. Ik raad dan ook altijd aan, mocht je iets groots / duurs kopen: haal het zelf op en kijk het goed na. Hoe tempting het soms ook is om het op te laten sturen. Ik koop zelf regelmatig frames via ebay Duitsland, dat gaat meestal wel goed. Maar je maakt het ook wel eens dat je niet precies de maat krijgt die je dacht te gaan krijgen. Maar bij kleine bedragen valt de schade dan wel mee. Ik vraag altijd om duidelijke detailfoto's van de buizen en verbindingen en als je dan ook via paypal betaalt dan loop je ook al minder risico.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » ma aug 14, 2006 3:09 pm

Xircuit schreef:
Is deze kopende partij ook actief op DP?
Nee, deze jongen komt uit Engeland.

@cyclopedia: In dit geval ben ik ook gaan kijken en heb de boel heel goed geïnspecteerd. Het was echter gewoon vrijwel niet te zien, al helemaal niet als je er niet van af wist. Nadat ik had gehoord dat er een deuk in zou hebben gezeten kon ik het wel zien, maar nog moeilijk. Verder gaat je verhaal natuurlijk helemaal op.

De zekerheid van kopen bij een winkel (zowel nieuw als tweedehands) is zeker een factor van belang. Helemaal bij tweedehands kopen moet je je afvragen of de garantie die je bij een nieuw product krijgt je het prijsverschil waard is.

=Pashley=

Bericht door =Pashley= » ma aug 14, 2006 3:17 pm

Dacht al dat ik het ergens gezien had. Hij is een topic begonnen erover:
http://forum.southerndownhill.com/index ... 188.0.html
Heeft ronde wielen

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » ma aug 14, 2006 3:27 pm

=Pashley= schreef:Dacht al dat ik het ergens gezien had. Hij is een topic begonnen erover:
http://forum.southerndownhill.com/index ... 188.0.html
D@mn, idd ja. Hopelijk kan ie een goede deal met een nieuw frame krijgen.

Fiets

Bericht door Fiets » ma aug 14, 2006 7:01 pm

:evil: Bedankt voor de waarschuwing maar nu ik weet nog niet bij wie ik niet moet kopen :evil:

Mech

Bericht door Mech » ma aug 14, 2006 7:38 pm

Ik vraag mij af hoe oud het frame ondertussen is. Een downhill frame waar 2 seizoenen flink mee gereden is al een heel eind aan zijn limiet. Aangezien dat degene die hem nu kapot heeft al de 3e is die met dit frame rijdt kan je het wel raden.
Als je gebruikt spul koopt loop je een risico en dat accepteer je.

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » ma aug 14, 2006 9:32 pm

Mech schreef:Ik vraag mij af hoe oud het frame ondertussen is. Een downhill frame waar 2 seizoenen flink mee gereden is al een heel eind aan zijn limiet. Aangezien dat degene die hem nu kapot heeft al de 3e is die met dit frame rijdt kan je het wel raden.
Als je gebruikt spul koopt loop je een risico en dat accepteer je.
ben ik het mee eens..je loopt een risico, dat weet je, en dat moet je accepteren. maar ik vind dit persoonlijk tever gaan. dit soort dingen horen er gewoon bij gezegd te worden. dus tweedehands is met risico's..maar dat betekent niet dat je er grofgezegd door de vorige eigenaar bijgenaaid mag worden!.

kooz

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » ma aug 14, 2006 10:43 pm

als je dit als bedrijf flikt kun je gewoon aangeklaagd worden, klats civiele procedure ertegenaan en je hangt

E

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di aug 15, 2006 10:49 am

En niet geheel onterecht mijns inziens, en druk ik mij nog netjes uit.
Wat denk je wat er had kunnen gebeuren tijdens een flinke afdaling/ sprong?
Had een minder leuk letsel op kunnen leveren, zeker met de wetenschap voor de verkoper wat er met de bike gebeurd is en wat er mee gaat gebeuren qua rijden.
Je kunt dan bij een ongeluk ook niet meer spreken van een onzeker voorval.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » di aug 15, 2006 12:38 pm

nee tuurlijk is dat terrecht
maar kijk nu eens naar een ander topic over een voorvork
men denkt er allemaal heel licht over
maar 2e hands dh spul kopen (hoe zeer ik het ook toejuich) kent risico's.
E

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di aug 15, 2006 1:49 pm

Was niet persoonlijk of aanvallend bedoeld Erik, maar algemeen.
Even of topic, welk andere topic over een voorvork?!?
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di aug 15, 2006 1:55 pm

Jumping Hansje schreef: Even of topic, welk andere topic over een voorvork?!?
Deze denk ik...

Plaats reactie